Grumman F6F Hellcat ⇨ 1/12 AirCombat Model

Thanks Serge!

Vandaag weer drie heerlijke vluchtjes gevlogen met de Hellcat :D

full


Omdat een brandstofkist zonder landingsgestel toch best lastig starten was, heb ik een bok voor de Hellcat aangeschaft. Dat werkt heel erg fijn!

full


Om de roerhoorntjes van de rolroeren te beschermen bij de landing heb ik twee skegjes gemaakt:

full


De skegjes werken prima. Nou is `ie echt klaar! ;)

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lekker he zo'n kist die fijn vliegt, ik heb hetzelfde met met net gebouwde liddle stik. Lekker door de lucht raggen en er een hoop lol van hebben.

De Hellcat ziet er al lekker "oud" uit, net een echte :thumbsup:.

Veel plezier ermee.
 
"Mistel"

.
Mistel: Mistel ("Mistletoe"), Beethoven-Gerät ("Beethoven Device") and "Vati und Sohn" (Dad and Son)

FW 190 and JU 88 (U.S. Air Force Photo)

mistel-composite-aircraft.jpg


Bf-109 and JU 88:

mistel01.jpg


Femmo heeft afgelopen week een Huckepack installatie op z`n Big Lift gemaakt en we hadden het plan om m`n Hellcat als een soort mistel op hoogte te brengen.

full


Tijdens de Ornithos FunFly vandaag hebben we het geprobeerd. Was nog best spannend vanwege behoorlijk veel wind en het feit dat er geen rolroeren op de Big Lift zitten, alleen hoogte en richtingroer besturing. Ik kon wel iets meesturen met de -in verhouding tot de Big Lift- hele kleine rolroertjes van m`n Hellcat en het had zichtbaar nog effect ook. De "Mistel" steeg ondanks de wind mooi op en Femmo klom door naar veilige hoogte voor een poging. Het lossen ging mooi en er is een filmpje van geschoten door een clubgenoot. Als deze online is zal ik de link in dit draadje posten.

Lekker he zo'n kist die fijn vliegt, ik heb hetzelfde met met net gebouwde liddle stik. Lekker door de lucht raggen en er een hoop lol van hebben.

Heb inderdaad flink plezier van deze Hellcat! :D Heel fijn vliegend kistje!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hee femmo als je di big lift nou mee neemt naar oss
dan kun je men L39 op dezelfde manier lanceren
dan vliegt die ook is
 
Sgoe

Dan heeftie ook rolroeren en zal het een stuk makkelijker gaan....
Maar een l39 is toch een jet, geen zwever?.
 
Yep, maar wel een jet met "rechte vleugels" ipv pijlstelling of delta vleugels en lijkt me eigenlijk best goed mogelijk.

Met nieuwe vleugels met rolroeren en flaps op de Big-Lift zal het zeker eenvoudiger gaan. Alleen de vliegsnelheid tijdens het lossen is niet erg hoog en ik vraag me af of die voldoende is voor een jet? M`n Hellcat vliegt weg uit een handstart maar ik denk dat jouw L-39 dat niet zal doen maar met een elastiek afgeschoten wordt voor de start? Waarschijnlijk met de Big-Lift flink aanduiken, snelheid maken, vlak leggen en lossen. Lijkt me wel spectaculair! ;)

Jeroen, hoe groot is jouw L-39?

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Filmpje

Mistel: Mistel ("Mistletoe"), Beethoven-Gerät ("Beethoven Device") and "Vati und Sohn" (Dad and Son)

JU 88 en Bf-109 Mistel:

mistel01.jpg


Big-Lift en Hellcat Mistel :mrgreen:

full


Femmo heeft afgelopen week een Huckepack installatie op z`n Big Lift gemaakt en we hadden het plan om m`n Hellcat als een soort mistel op hoogte te brengen. Tijdens de Ornithos FunFly 2013 hebben we het geprobeerd. Het lossen ging mooi en er is een filmpje van geschoten door een clubgenoot. Als deze online is zal ik de link in dit draadje posten.

Hierbij het filmpje geschoten door clublid Peter Timmermans:


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

.
Een update voor m`n Hellcatje.

Ik heb deze Hellcat gebouwd als Aircombat model maar toen ik de kist klaar had was het Aircombatten zo`n beetje voorbij in Nederland. Het is een heerlijk vliegend kistje maar omdat er geen landingsgestel onder zat moest hij altijd uit de hand gestart worden en op de buik geland.
Zoals in dit bouwdraadje te lezen is had ik voor een low-budget afwerking met goedkope transparante 1K spuitbuslak gekozen, maar die bleek na verloop van tijd op te lossen.

Aangezien ik er niet mee Aircombat (is dat een werkwoord?) en ik een landingsgestel en richtingroer op dit kistje mis wilde ik `m met pensioen laten gaan... maar da`s eigenlijk zonde van zo`n heerlijk vliegend kistje! Dus ben voor een andere optie gegaan, de Hellcat 2.0 ;)


Eerst maar de slechte blanke lak er goed af geschuurd:

full


full


Hardhouten balkjes in de vleugel gelijmd en de landingspoten gemaakt en bevestigd:

full


Een bestuurbaar staartwieltje en richtingroer gemaakt:

full


Extra servo in de romp:

full


De skegjes ter bescherming van de rolroerhevels kunnen eraf ivm het nieuwe landingsgestel:

full


Het oude schema was wel leuk maar ik wilde nu iets anders. De geheel donker blauwe uitvoering vind ik ook erg mooi dus nieuwe lak gehaald, PU-lak in kleur gemengd:

full


Op deze kist ga ik geen panneellijnen o.i.d maken, heb er alleen wat stickers op geplakt. Het resultaat, de Hellcat 2.0 met bestuurbaar staartwieltje en richtingroer en een landingsgestel:

full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Een "fotoshoot" van m`n Hellcat 2.0:

full


full


full


full


full


full


full


Het schema is trouwens heel losjes gebaseerd op de eerste Blue Angels, de rest heb ik erbij verzonnen.

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Richting snap ik
Kleur snap ik minder
Wielen snap ik niet.....

Klein dus lastig starten en het bepaalt zo erg het beeld in de lucht.
Maargoed, we'll see
 
.
Heb je net gesproken, maar nog ff reactie in dit draadje ;)

Richting snap ik
Kleur snap ik minder
Wielen snap ik niet.....

Klein dus lastig starten en het bepaalt zo erg het beeld in de lucht.
Maargoed, we'll see

Wist ik
Dacht ik
Had ik niet verwacht.....

Hij rolt goed door `t gras, starten of landen lijkt me geen probleem. De poten en wielen blijf je inderdaad zien tijdens de vlucht
Zekers, you`ll see soon

:mrgreen: ;)

Groeten, Ramses
 
Geinspireerd door jouw letters net fff plakletters voor de zwever gehaald.....
WTF! Waarom zijn die zo duur???

Waar heb jij ze gehaald?
 
.
Bij de Karwei maar dat zijn dezelfde letters als jij hebt. Die krengen zijn duur inderdaad!

Ik vond de witte lijnen op de neus toch niet zo mooi en heb deze dus weer verwijderd en de neusring wit geschilderd. Net met een zwarte stift en een penceeltje met aluminiumverf toch wat paneellijnen op de Hellcat gezet. Klaar voor de brandstofbestendige transparante 2K-lak:

full


full


full


full


full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja... dat aircombat is verdwenen...

Helcat is mooi geworden. Snoepje!
Welk laksysteem heb je gebruikt?... Merk?
Base coat, daarover glashelder, clear coat 2K?
Gr Bas
 
.
@ Bas: Bedankt! :D Kleurlak is een 1K PU-lak en als brandstofbestendige laag komt daar een transparante 2K PU-lak overheen. Merken etc. kan je in deze posting uit m`n Picchiatello bouwverslag vinden.

@ Johnny: Dan heet jou pa Peter Volleberg als ik me niet vergis? Heb toendertijd een aantal keer met hem over de Aircombat website gesproken. Doe hem de groeten van me! Dan ken je clublid Frans van me vast ook wel. Hij was heel actief en succesvol met het Aircombatten!

Groeten, Ramses
 
zal ik doen ramses
ik ken frans niet sorry ik vlieg geen combat mijn intresse ligt ergens anders
alhoewel de combat modellen nu wel bijna in mijn intresse groep gaan vallen
 
Daar ik wat bussen van ColorMatic heb staan.
Daar zit ook een PU clear coat bij. Heb het nog niet getest op brandstof bestendigheid... was effe nieuwsgierig...

Gut ik heb nog 'boven' een strak Duits setje van een Macchi Saetta liggen.
Epoxy romje, ingedekt schuim vleugeltje, mooi semi-ARC-tje... (ooit via RC-Network)

Gr Bas
 
.
ColorMatic ken ik niet, is dat transparante 2-componenten lak?
Een 1 component PU-lak is volgens mij niet brandstofbestendig.

Een Macchi MC-200 Saetta........... :thumbsup:
Dat is het broertje/zusje (?) van de in mijn ogen mooiste jager uit WOII, de Macchi MC-202 Folgore!

Van de Folgore heb ik ooit een bouwtekeningetje gemaakt en begonnen met het rompje, ook in schaal 1/12 voor AirCombat:

full


aer_macchi_mc202_folgore,3431.jpg


Ik heb een sterke voorliefde voor de Italiaanse ontwerpen. Ik zou zo`n beetje alle vliegtuigen welke in het Museo storico dell'Aeronautica Militare di Vigna di Valle staan nog wel willen bouwen....

Bella macchina!!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Haha dat Italiaans.... hebben we lang gelee als eens gePB't meen ik :-)
De Saetta was de voorloper van de 202
Jammer dat er geen hap-snap FMS-jes van zijn.
En jij bouwt het gewoon! Zo hoort het!

Draadje over identiek kitje...
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/101214-Macchi-MC-200-Saetta?highlight=Macchi

Ik had de Lak bij Bossina in Groningen weg. Moet echt binnenkort op een RC1.
Eens een keer doorpakken met dat ding... en gaan met de banaan. FA-100 erop.

ColorMatic

Deze RC1 knijter was in een vide in huis naar beneden gelazerd een dag voor de (re)maiden... behoorlijk verwoest... zeer oneervolle exit...
advies-gevraagd%3B-g4-aflakken-en-spuiten%3B-methanol-bestendig-laksysteem
Vleugel is weer klaar... de romp strak, gaat in de respray, even zo de patronen op de vleugel... zoals ie was...

Terug nar de 2K!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top