Grunau Baby

Ik kon het niet laten, weer een mooie grote kist erbij...... daardoor moet er echter wel eentje het veld (ofwel de garage) ruimen...... De Funtana gaat eruit, staat nu op Ebay.

Wat heb ik nu dan weer? Een mooie Grunau Baby van Krick, 3,39m, schaal 1:4. Ziet er mooi gebouwd uit, is volgens de vorige eigenaar ongeveer een jaar geleden gebouwd en heeft zo te zien niet veel gevlogen.

Enige nadeeltje...... de vleugels hebben wel wat papierschade. Papier, inderdaad, deze is helemaal bespannen met papier. Totaal nieuw voor mij, we zullen zien hoe dat gaat.

Ik hoop haar netjes te krijgen voor de 17e. We zullen zien, momenteel erg druk op het werk.

Foto-KH7TMFBN-D.jpg

Johan,

Een schitterende kist!!!!

Ik vind het een omaatje onder de zwevers. :D Echt een gezellig knusse kist.

Je hoeft zeker niet de hele vleugel opnieuw te bekleden. Het is voldoende om de scheurtjes in het papier te repareren met spanlak. Eventueel een stukje papier overheen plakken.

Aangezien we dicht bij elkaar wonen kan ik je wel helpen.
Papier en spanlak is aanwezig.

Laat maar weten.

Succes met deze mooie zwever.

Gr Harry

Bedankt, ik ben er ook helemaal weg van. Eigenlijk al sinds ik twee Grunau Baby's op trailers in een hangar op Deelen heb zien staan, geweldig.

Top, papier heb ik in geel en wit erbij gekregen, spanlak nog nooit mee gewerkt dus wat hulp is zeker welkom. Het laatste wat ik met deze kist wil doen is een (voor mij) nieuwe techniek uitproberen en er later achter komen dat ik de vleugel krom heb getrokken.

Ik was ook zeker niet van plan om compleet opnieuw te bekleden ;-) Ik zal later nog wat foto's van de kist maken.

Binnenkort inderdaad maar even afspreken.

Laatst bewerkt:
Meer foto's

Zo moet ze er straks op het veld uit zien:
Foto-JBZQ3XBN-D.jpg
(foto van een andere kist, maar zo mooi)

Hier dan van mijn kist:
Foto-MXEFHMGJ-D.jpg

Foto-MV4I3XD6-D.jpg

Zoals je op deze foto kunt zien is de rechtervleugel aan de onderkant al eens gerepareerd, helaas is het cijfer 4 daardoor half verdwenen, ik ben benieuwd of ik dat weer mooi ga krijgen.

Foto-K4EFZI3K-D.jpg

Foto-INLOFS7C-D.jpg

Foto-QSX8BCRO-D.jpg

Foto-7JE8DXPK-D.jpg

@Arjan: Aan beide zijden van het roervlak is ruimte voor een mooie sticker ;-)

Foto-L8KIQHCU-D.jpg

Foto-TNLGZRBB-D.jpg

Foto-OMFAIDQ4-D.jpg

Foto-7HFGUHHC-D.jpg

Foto-V6K4TZ7B-D.jpg

De vorige eigenaar heeft voor de verkoop de vleugelservo's eruit gehaald, daarvoor heeft hij moeten snijden in beide vleugels, zonde, maar ja, niets meer aan te doen.

Johan,

Zover ik kan zien valt de schade reuze mee. Als er geen papier afgescheurd is, komt het weer helemaal goed.

Erg mooi gebouwd overigens.

Gr Harry

Volgens mij is er niets echt afgescheurd en moet het inderdaad wel meevallen.

Het lijkt inderdaad wel mooi gebouwd, hopelijk vliegt ze ook goed.... altijd weer afwachten met een nieuwe/2e hands kist (waarom is de kist verkocht??). Maar de verkoper vloog 20 jaar geleden al met echte zwevers, destijds ook zelf een crash in een full scale zwever meegemaakt. En hij zei ook al een tijd te bouwen. Heeft nu nog maar weinig tijd om naar de bergen te gaan en vliegt dus nu alleen nog maar met kleine modellen.

Laatst bewerkt:
Een geweldig ding, deze moet je echt meenemen de 17e. Ik had er eigenlijk helemaal niet aan gedacht maar ik heb ook nog zo'n echte vintage liggen, een Radek-3 van poolse makelij. Zou misschien wel een goed idee zijn om ze straks eens naast elkaar te leggen voor een paar mooie plaatjes, die van mij moet alleen net als die van jou nog ingevlogen worden. Hoe ga jij dat doen want deze gooi ze niet zo maar even de lucht in denk ik...

Ja maar liefst toch eerst een keertje proberen voordat ik hem omhoog schiet. Er zit aan de mijne standaard geloof ik geen haak. Moet ik nog even langs de schilderijenzaak :)

Welnee, gewoon een keer gooien en dan aan de lijn. Ging met je SB10 toch ook goed? En mijn ASW heb ik al 110 keer weggegooid :-)

De Grunau Baby gaat zeker mee. Hoe we haar gaan gooien is nog niet duidelijk. Ik ben de mogelijkheden van een werpstift in de vleugeltip nog aan het bekijken.

Arjan zei maandag al dat je zo'n kist inderdaad niet even zelf opgooit terwijl je ook nog een zender vasthoudt.

Bij mij zitten er 2 haakjes, dus ik moet even een V-lijntje maken met 2 ringen.
Racek-3 is ook een gave kist zeg, hoe kun je die nu vergeten?? Zeker meenemen, al is het maar voor de fotoshoot.

Ik ben wel benieuwd of er iemand is die me kan vertellen hoe goed/gemakkelijk/nerveus zo'n Grunau Baby aan de lijn omhoog gaat. Berrie??? Of is jouw kist alleen achter een sleper omhoog getrokken? Bedankt voor de linkjes Hans!

Maar gauw eens bij Harry langs om samen naar die vleugels te kijken en de schade te herstellen.

Mocht er nog iemand een geschikte pilotenkop (schaal 1:4) over hebben dan zou ik die voor de juiste prijs wel willen overnemen.

Hoe het bij de baby gaat weet ik niet maar tav de Racek-3 ben ik door Dirk Schipper, de enige persoon die ik heb kunnen achterhalen met een Racek-3, gewaarschuwd. Het model kan redelijk onverwacht uit/losbreken aan de lijn en als dat op onvoldoende hoogte gebeurt laat het gevolg zich raden. We moeten het echter toch een keertje proberen.... Eerst maar eens even nauwkeurig uitwegen e.d. dan zien we wel verder.

Er is overigens een jaarlijkse meeting van dergelijke oude toestellen, kijk maar eens hier:
RETROPLANE.net - Maquettes de Planeurs et Bateaux anciens
Niet te veel kwijlen bij de beelden :)

Maar is het dan niet veiliger om achter een sterke sleepkist te starten of met een electrische lier? Ik ben benieuwd naar de reacties.

Op die Retroplane site staan inderdaad veel te veel mooie kisten ;-) Die meeting is ieder jaar in een ander land geloof ik. Leuk man.

MadDuc & Jakkie takkie,

Voor wat betreft de eerste vliegtesten: ik heb voor de eerste test een flink winderige dag afgewacht. Windkracht 5 of 6 of zoiets. Dan kun je een handstart doen met weinig grondsnelheid, maar voldoende vliegsnelheid. Nadat daar bleek dat het in de lucht blijft hangen én redelijk bestuurbaar was, ben ik gestopt. Het echte invliegen op een andere dag met minder wind gedaan (maar niet op een windstille dag).

Over het gedrag aan de lierstarthaak:
De hoge romp is inderdaad een probleem. Daardoor ontstaat een enorm "up" moment, dat tijdens de eerste meters van de lierstart het risico op overtrek sterk vergroot. De snelheid is dan nog gering, het stabilo werkt daardoor nog maar matig, maar het "up" moment vanuit de startlijn is dan maximaal.
Daaraan wil ik deze zomer iets gaan doen. Het komt neer op 2 radio-ontkoppelbare haken aan de zijkant van de romp, ongeveer 10 cm onder de vleugel (mijn Racek-3 is 3m80 spanw, romphoogte 30 à 35 cm) en een V-lijn.

Een andere oorzaak voor het vervelende overtrekgedrag (ook tijdens de gewone vlucht, maar dan is het veel minder kritisch) was een veel te voorlijk zwaartepunt, gecombineerd met een veel te groot instelhoekverschil. Ik heb het (nog steeds) niet gemeten, maar mijn instelhoekverschil is nu op het oog minimaal 1,5 gr kleiner (stabilo down getrimd) en het zwaartepunt ligt tenminste 2 cm !!! meer naar achteren dan op de tekening.
Advies: zorg dat je instelhoekverschil < 2 gr. is. 1,5 à 1,75 lijkt me het beste. Zorg dat je bij de eerste handstarts (bij stevige wind) het zwaartepunt zodanig legt dat het vliegbaar is. Dus niet aanpassen door te trimmen. Hooguit voor 1 enkele testvlucht, maar daarna weer terugzetten en corrigeren met lood erin/eruit.

Ik denk overigens dat de verschillen op dit gebied tussen de Grunau Baby en de Racek-3 minimaal zijn. En dat mijn ervaringen met mijn Racek-3 ook geldig zijn voor jou Grunau baby.

Succes ermee,
Dirk.

is het dan niet veiliger om achter een sterke sleepkist te starten of met een electrische lier? .
Nee: mijn ervaringen zijn met elektrische lier. Een (niet te sterk) elastiek is nog slechter. Minder vermogen, dus duurt de gevaarlijke periode langer.
Ja: Slepen is het veiligst. Al is het maar omdat je dan het koppelpunt verplaatst van "onderaan de romp" naar "de voorkant/rompneus". Maar dan moet je wel iemand met een sleepkist hebben en een veld dat daarvoor geschikt is. Overigens een ervaren sleep-piloot is belangrijker. Een krachtige sleepkist en een piloot die alleen maar "vol gas" kent heeft deze Racek-3 gemold. zie de video.

Op die Retroplane site staan inderdaad veel te veel mooie kisten ;-) Die meeting is ieder jaar in een ander land geloof ik. Leuk man.
Retroplane is tot nu toe elk jaar in Frankrijk geweest. Dit jaar voor het eerst in het buitenland (Ierland). Volgend jaar is nog niet bekend. Volgens mij zijn ze bezig met een club ergens in Frankrijk ...

Ik heb in 2005 meegedaan. Kijk hier voor foto's. Onder "Les vols" (het vliegen/de vluchten) vind je ook foto's van mijn Racek-3.

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
Back