Zijn er dan, buiten de prijzen, verschillen tss bvb Corel; Sergal; Amati; Mantua e.a.?
Welkom op dit forum, Gino. Als deze hobby je gaat aanspreken kan je hier veel plezier beleven en nuttige adviezen van andere bouwers krijgen.
Wat betreft je vraag, moeilijk hoor. Mantua en Sergal zijn eigenlijk hetzelfde, er wordt wel gezegd dat Panart de "top" is van Mantua en Sergal de wat "goedkopere" tak, maar ik heb daar eerlijk gezegd met de bouw van de Amerigo Vespucci (Panart) en de Mississippi 1870 (Sergal) niet veel van gemerkt. Over het algemeen is de kwaliteit goed, de handleiding is in principe 5 talig (Italiaans, Frans, Duits, Engels, Nederlands), maar het Nederlands is soms erbarmelijk slecht. Met de andere talen ernaast kom je er dan toch altijd wel uit.
Corel en Amati heb ik zelf geen ervaring mee. Maar er zijn hier in het klassieke forum wel bouwers met deze merken.
Verder heb je nog Mamoli, ook niet verkeerd maar ik vind de bouwbeschrijvingen uiterst minimaal, zeker voor beginnende bouwers.
Ook Artesania Latina heeft mooie klassieke schepen, maar ik heb daar geen ervaring mee. Ik dacht dat er ook een lid met een schip van dat merk bezig was, misschien krijg je dat nog wel te horen.
Persoonlijk ben ik enthousiast over Caldercraft, met name de schepen uit de "Nelson's Navy" serie daarvan. Maar de prijs is er ook naar, zeker 1,5 tot 2 maal die van andere merken. En ik zou dat een beginner zeker niet aan willen raden.
Tenslotte hebben we nog Billing Boats, een Deens merk dat bij velen bekend is door de Nederlandse sleepboten. Maar die hebben bijvoorbeeld ook de Halve Maan:
Het is een degelijk merk, maar de meningen zijn nogal eens verdeeld over de mate van detaillering.
Maar ook Billing Boats zegt over boten van deze moeilijkheidsklasse (Experienced): "Once you've built a few models, you'll probably find the sets in this category well within reach. Some of the more detailed work on these models, however, is left up to you.".
Als je bij je eerste schip te hoog grijpt is het afval risico betrekkelijk hoog. Dat betekent dan dat na een aantal pogingen de restanten al dan niet via de zolder in de kliko belanden. Het kan wel, maar dan vergt het erg veel geduld en discipline. Veel lezen en op tijd vragen stellen op het forum kan ook helpen, waarbij het principe is: bij twijfels altijd eerst vragen en dan pas doen.
Veel succes met je keuze, je zal ongetwijfeld nog wel meer reacties met adviezen krijgen.
Groet,
Ad Bakker