GS: Merken & Kwaliteit bouwdozen

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Gino=s, 18 jan 2013.

  1. Jerr

    Jerr

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Apeldoorn
    Het laseren op zich gaat wel heel zuiver, maar soms is het hout te veel verbrand, of krom getrokken, en dan kun je het niet afschuiven op de tekening.
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat is waar, dan heeft de kwaliteitscontrole van het plaatmateriaal gefaald. Verbrande plekken krijg je met name als de plaat niet goed vlak ligt tijdens het laseren. Dus brandplekken en kromgetrokken delen staan direct met elkaar in verbinding. Als je goed vlakke plaat en een goed ingestelde laser hebt, zijn er geen problemen te verwachten.

    Groet,

    Ad
     
  3. wim500

    wim500

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    107
    Wat ik bedoel is dat je het altijd moet controleren, je weet het namelijk nooit zeker.
    Zo heb ik 2 verschillende kits van 1 merk gebouwd, bij de ene waren alle spanten fout gelaserd en bij de andere paste alles zo in elkaar.
    Maar zoals Dick ook al opmerkt, nog nooit iets onoverkomelijks meegemaakt - ik heb dit al lang bij de houtbouw ingecalculeerd.
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Daar ben ik het helemaal met je eens. Bij alle bouwkits tot nu toe altijd wel wat foutjes gevonden, zelfs bij Caldercraft.
     
  5. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    In het verleden heb ik de vriesland gebouwd daar had ik geen enkel
    probleem met de spanten die paste goed met een beetje schuur werk.
    Ben onlangs heel langzaam gestart met de bouw van de WvH
    Er van uit gaande dat het wel zou kloppen, pas gemaakt en inelkaar gelijmd
    kon de volgende dag alles weer los maken, er klopte niets van. Dat lach niet
    aan het bouw pakket ik moest gewoon alles beter nameten en er de tijd voor nemen Haast is voor ons niet de oplossing.:D
    Hoop op korte termijn mijn eigen bouwverslag te starten van de WvH
    Wens je veel plezier met de bouw van dit schip

    Ton
     
  6. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Ik heb in mijn "openingsstuk" mijn probleem voorgelegd en ook beschreven hoe ik denk dit op te lossen. En ja, plastik is geen houtbouw.

    Waar het mij om gaat is dat de zogenaamde topmerken toch ook troep aanbieden en dat bepaald niet goedkoop. Ik vindt dat als je je als fabriekant op de borst slaat over de kwaliteit, dat je dat ook waar moet maken.
    Wat het bij mij vooral lastig maakt, is dat ik meteen al met de basis van het model de mist in ga. Hoe kan ik zonder tekening de juiste vorm van de spanten bepalen? Ik wil er toch niet tijdens het beplanken achter komen dat er ongewenste vormen in de romp tevoorschijn komen...:(

    Ik zit nog even te vogelen hoe hier foto's te plaatsen( Is me toch een keer eerder gelukt:confused:) zodat e.e.a. duidelijk wordt.

    Oh ja, ik heb deze ervaring dus met AL, Corel en Amati maar nog nooit met Billing Boats.
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dit filmpje vertelt alles:



    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Haha, dank je wel Ad, super service!!
    Die link heb ik de vorige keer ook gebruikt maar kreeg de afgelopen week een melding dat er geen discussie was op die pagina o.i.d. Zal wel iets fout gedaan hebben:confused:

    8O Die hakt erin Wim!! Maar gelijk heb je, zal iets minder janken en meer bouwen. Effe het foto's uploaden bestuderen en dan haal ik het beestje maar van MP;)
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Nee, is niet jouw fout. Met onderhoud heeft Robert mijn FAQ in het Help forum (stond altijd bovenaan) per ongeluk gewist. Die zal één dezer dagen wel weer teruggeplaatst worden.

    Groet,

    Ad
     
  10. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    werd al ongerust:(
    En dank je wel voor het filmpje, een kind kan de was doen!

    Enkele foto's. De eerste is het voorste spant, spreekt voor zich denk ik?
    [​IMG] Pff,
    De tweede foto van een los spant, ik heb het spant met de opening van de kiel gelijk gelegd, kijk maar eens naar de lijnen hoe scheef het spant dan komt. [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    En nu lijkt het niet zo heel erg, maar ik heb dus 11 van zulke spanten, elk met hun eigen afwijking. Zie dan maar eens uit te zoeken welke lijn je moet aanhouden. :confused:

    Afijn, de "Hunter" is van MP verwijderd, tijd voor mijn eerste topic...
     
  12. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.126
    Locatie:
    Roosendaal
    [​IMG]
    je kunt de spanten het beste met de Lego methode lijmen, gebruik hiervoor de witte houtlijm en corrigeer ieder spant tijdens het plaatsen door een latje langs de zijkant te houden en kijken of de vorm aan beide zijden gelijk uitkomt.

    je kunt tevens van elk spant het juiste midden bepalen door op meerdere plaatsen het midden te bepalen, zeker als je spanttekeningen hebt.

    controleer dan tevens of beide zijden gelijk zijn door de spanten op de tekening om te draaien zodat je de symmetrie kunt controleren.

    we zien je eigen bouwverslag tegemoet.
    bij onduidelijkheid, plaats een foto en er zijn voldoende mensen hier die bereid zijn je te helpen.
     
  13. Drububu

    Drububu Guest

    Als mede Frieslandbouwer die zijn project bijna afgerond heeft kan ik het volgende over Mamoli (specifiek de Friesland) zeggen. Omdat ik deze vraag ook nogal eens krijg via mijn eigen website maar ook wel eens dit soort vragen op de diverse fora tegenkom maar even een wat uitgebreidere beoordeling. Het is een vrij dure kit en veel bouwers zijn er wel in geinteresseerd.

    Bouwtekeningen : over het algemeen vrij goed. Heel duidelijk. Veel detailtekeningen. Er worden 4 grote bouwtekeningen geleverd (a t/m d) op schaal en 12 kleinere tekeningen die de bouwbeschrijving ondersteunen. Ik heb gemerkt dat er diverse discrepanties zitten in de grote bouwtekeningen ten opzichte van de kleine tekeningen. Ik heb zelf altijd de grote bouwtekeningen aangehouden bij de bouw. Tot het moment dat ik aan het tuigwerk begon. Daarna ben ik overgestapt naar de tekeningen van de 7 Provinciën van GC Dik.
    De (nederlandstalige) geschreven bouwbeschrijving is waardeloos als je niet al wat ervaring hebt in het bouwen van de romp. Als je al wat ervaring hebt in het bouwen van 17e eeuwse schepen dan kom je er met alleen de tekeningen wel uit.

    Kwaliteit van de spanten, blokken, ezelshoofden, zalingen : Bagger met een hoofdletter B. Vooral de spanten zijn echt een teleurstelling! Die zijn soms niet symetrisch en slecht uitgezaagd. Ik heb ze zelf maar opnieuw gemaakt. Blokken zijn echt slecht. Lomp, hoekig. Als je een mooi schip wil maken, zou ik nieuwe blokken kopen. Zalingen en ezelshoofden zijn van metaal. Maar wel al zwart gemaakt. Enkele ezelshoofden hadden geen geleidingen voor de repen van de raktalie. Die heb ik er zelf in moeten frezen.

    Kwaliteit geleverde hout: goed en voldoende geleverd. Goed hout. Redelijk rechte rondhouten.
    Kwaliteit van de beelden en gallerijen: mooi uitgevoerd. Veel detail. Dit zorgt waarschijnlijk ook voor de hoge kostprijs van de kit. Er zijn echter verschillende soorten metaal in omloop heb ik inmiddels gemerkt. Buigzaam en stug. Bij mijn Friesland was buigzaam metaal geleverd wat enorm fijn is bij de gallerij ornamenten want die moet je enigszins bij buigen om de vorm van de romp te blijven volgen. Ik heb ook al bouwers gesproken die ornamenten hebben gekregen die niet te buigen zijn. En dus breken.

    Touw : mooi touw geleverd, met name het dikkere, maar aan de weinige kant. Je moet niet te ruim werken. Doe je dat wel, wat ik altijd aanbeveel dan zul je touw bij moeten kopen of maken.

    Kwaliteit van de Mamoli zeilen: veel te dik, en niet conform vorm en maat uit die tijd. Mamoli levert los een set met zeilen voor de Friesland. Kosten €65,- ik kan ze niet aanbevelen.

    Kanons: zien er redelijk netjes uit. Bij mij zaten er sowieso wel verschillende kanonslopen in de kit die hier niet thuishoren. Waarschijnlijk kwamen ze bij het samenstellen van de kit te kort en hebben ze er maar een paar van een andere kit bijgedaan denk ik. Gelukkig kon ik ze omruilen.

    Er ontbrak ook het nodige in mijn kit. Met name ogen en haken die in het dek gemaakt moeten worden zaten er niet bij. Er worden metalen geschutskozijntjes geleverd, maar daar had ik er ook te weinig van. Ik had ook te weinig kogels voor de raksleden. heb ik ook maar zelf bijgekocht. Als je handig bent dan maak ze zelf.

    Al met al is het een prachtig schip, maar voor €500,- krijg je niet de kwaliteit die je zou verwachten. Als je handig bent dan los je het allemaal wel op. Maar ben je iemand met weinig ervaring dan zul je de nodige frustraties moeten trotseren. Maar... Wellicht hoort dat ook bij de hobby. Heb je veel ervaring, dan is het wellicht aan te bevelen om zelf de schema's te kopen en de rest te scratchbouwen. Op mijn eigen website zie je waar de afwijkingen in de spanten ed zaten.

    Tenslotte moet ik er wel bijzeggen dat de importeur Overbeek me wel een paar keer heel goed en snel geholpen heeft.
     
  14. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Hans,

    Voor die prijs mag toch wel een complete en nette afgewerkte KIT verwachten.
     
  15. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.126
    Locatie:
    Roosendaal
    mijn ervaring met Corel is goed te noemen.
    ik heb als eerste de doorsnede van de HMS Victory gebouwd. duidelijke tekeningen en ruim voldoende goed hout.
    de afwerking van de details komen niet geheel overeen met het origineel, maar dat is een algemeen probleem bij modelkits.

    hierna heb ik de Vasa gekocht. hierbij moet gemeld worden dat deze kit in de 70'er jaren is ontworpen op basis van de toen bekende informatie van de Vasa. dit bleek echter niet correct, zoals de romp vorm en enkele andere storende details.

    de hoeveelheid hout is van goede kwaliteit en de overige zaken zijn ook goed toegevoegd. een aantal zaken zoals tuigage kan ik nog niet beoordelen of dit voldoende zal zijn, maar ik heb voor dit model besloten om straks de tuigageplannen van het museum te gaan volgen.

    verder heb ik het Statenjacht gebouwd met een oude incomplete kit van BillingBoats. hierbij heb ik echter best veel moeten aanpassen cq bij moeten kopen. vooral de aanvullende zaken van BillingBoats zijn nog al vaak in plastic uitgevoerd. een en ander heb ik ook bij andere modellen gezien. dit was voor mij de reden om voor de Vasa te kiezen voor Corel.

    verder een tip, voordat je een model koopt, in de winkel vragen of je de inhoud van de doos mag controleren. een goede winkelier staat dit altijd toe.
     
  16. Drububu

    Drububu Guest

    Yep... Dat dacht ik ook. Na deze kit ben ik ook helemaal klaar met Mamoli.
     
  17. Drububu

    Drububu Guest

    Een goede tip Jan. Zeker doen! Het garandeert alleen niet dat je een complete kit mee naar huis neemt. Zeker als er veel kleine onderdelen bijzitten. Maar het kan nooit kwaad om even de inhoud te inspecteren.
     
  18. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    @JanZMC, dank je wel voor je tip's en adviezen. Zoals jij het samenvat,had ik ze al toegepast, vandaar ook mijn conclusie: de Mamoli kit is van bedenkelijke kwaliteit. Ik had de kit in de winkel al bekeken en zag in één oogopslag dat het mis was( de verkoopster ook, trok bijna wit weg8O) Na maanden wachten besloten er verder geen drama van te maken, ook voor de verkoopster, ze had al genoeg voor mij gedaan en zij kon er niks aandoen.

    @Drububu, zoals jij de Mamoli Friesland beschrijft raak je de spijker op de kop. Ik ben blij dat jij dezelfde bevindingen hebt. Mamoli heeft bij mij ook afgedaan, ik heb mij voorgenomen om mijn volgende model van tekening te maken.

    En, om de woorden van Wim500 te gebruiken, een beetje houtbouwer weet er wel iets van te maken. Ik ga de "Hunter" als veredeld scratchbuild benaderen, kan het eigenlijk niet mis gaan.
     
  19. Pandinus

    Pandinus

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Wetteren bij Gent, Belgie
    mamoli

    Lap! En ik heb net de css Alabama in huis gehaald, van hoger genoemd merk.
    Durf de doos haast niet te controleren
    Stefan
     
  20. Drububu

    Drububu Guest

    Stefan, controleer goed de spanten. Op mijn website zie je hoe je dat kunt doen. Ga naar bouwverslagen en kies De Friesland en ga naar de laatste pagina (begin van bouw) blader wat naar boven en dan zie je de teksten over de spanten wel. Als je het niet vertrouwt, en je hebt de tekeningen waar de spanten 1:1 opgetekend zijn, maak ze dan zelf op triplex of zo.
     

Deel Deze Pagina