GUPPY zelfbouw speed 400 zwever

@WHB vlieg je de hotliner als elektro of normale zwever?
ben bezig met beide uitvoeringen: 1 zweef en 1 elektroromp. Daarbij is de standaard vleugel bijna klaar en ik hoop volgende week met de hotliner vleugel te beginnen.

@Gait,

Ik vlieg mijn Guppy als electro zwever. Dat is in het vlakke land wel zo handig, geen gedoe met startlijnen. Ben nu bezig met mijn tweede. Weer een hotliner met als doel deze onder de 600 gram te houden. Heb van de eerste de staart iets te zwaar gebouwd met als gevolg dat er 25 gram extra ballast in de neus moest. Ook heb ik extra motordomping aangebracht.

WHB,

mijn vlieggewicht voor de zwever zal op ca. 300 gr uitkomen. de elektroversie op 400 -450 gr. Dit is met de standaard vleugel. Met de hotlinervleugel komt hierbij nog 2 servo a 9 gr en kabel dus ik verwacht nog onder de 475 gr te blijven. Ik heb nu nog geen idee hoeveel lood er eventueel bij moet om het zwaartepunt goed te leggen..... maar dat zal volgende week wel bekend zijn.

WHB,

mijn vlieggewicht voor de zwever zal op ca. 300 gr uitkomen. de elektroversie op 400 -450 gr. Dit is met de standaard vleugel. Met de hotlinervleugel komt hierbij nog 2 servo a 9 gr en kabel dus ik verwacht nog onder de 475 gr te blijven. Ik heb nu nog geen idee hoeveel lood er eventueel bij moet om het zwaartepunt goed te leggen..... maar dat zal volgende week wel bekend zijn.

Ook ik ben bezig met een guppy. Hotliner vleugel, electro aandrijving. Mijn laatste inschatting is dat ik tussen de 420-440 gram uitkom... Het lijkt erop dat er mogelijk wat gewicht in de *staart* moet... We zullen zien.

Grt,
Richard

guppy's klaar

ik heb vanavond mijn maiden gevlogen met de elektro guppy.
Prima avond om dit te doen, mooi rustig vliegweer.
Na de maiden van de gewone zwever versie op zaterdag 20 augustus, waarbij de zwever 's middags met een huckepack op ca 80 meter werd afgegooid zat de zwever binnen 10 minuten in de wolken !!
73148c6c7e65a06a.jpg

Nu dus de elektroversie.
Vlieggewicht is 415 gr. met de gewone vleugel. De speedvleugel komt nu op de bouwplank.

73148c6c7e5e02a7.jpg

al met al een zeer geslaagd model, met een leuk voorkomen en prima vliegeigenschappen.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo ik ben een guppy aan het bouwen.

maar ik doe het zonder bouwbeschrijving nu is de vraag weet iemand waar die op internet staat of wie heeft ereen.

mvg
Sopwith

Waar maken jullie die cockpit kapjes van???

De Guppy zit er leuk uit. Heb de tekening al een tijd geleden gedownload.
Nu ik hem weer zie, wil ik er ook wel een bouwen.

@ sopwith, de bouwbeschrijving van de guppy kun je downloaden vanaf rcgroups hierbij de link naar de engelstalige manual: http://www.polecataero.com/uploads/Guppyassemblymanual.pdf

@gerard mijn cockpitkapje heb ik gemaakt van een lege PETfles. Ik heb er één gebruikt van bar le duc bronwater. Ik heb in het draadje van de guppy op rcgroups hier e.e.a. over gelezen. Je maakt een positieve mal uit het blauwe hardschuim wat als isolatie wordt gebruikt in de bouw. Snij van de fles de bodem en het bovenste deel van de hals af waar het schroefdraad opzit. Doe de mal in de fles en zorg dat deze net klem zit. Zet een pan water op het vuur en laat het water koken. Dompel hierin de fles met de mal erin onder en de fles zal gaan krimpen rondom de mal. Met een paar keer oefenen moet het lukken om een redelijke cockpit te maken.. Snijd dan de gekrompen fles aan de onderzijde van de cockpit open en verwijder de mal. Tot slot snij je de buitenmaten van de cockpit en pas je die aan op de vleugel. De bevestiging heb ik als volgt gedaan: een kleine parker aan de voorste cockpitrand gezet. Ter plaatse de cockpit ingesneden met een v'tje die onder de kop van de schroef komt. Aan de achterzijde heb ik een kleinstukje klitteband op de vleugel geplakt en de onderzijde van de cockpitkap. Dit is een simpele bevestigingsmethode.

ziet er goed uit!

Na de maiden van de gewone zwever versie op zaterdag 20 augustus, waarbij de zwever 's middags met een huckepack op ca 80 meter werd afgegooid zat de zwever binnen 10 minuten in de wolken !!
was zaterdag lekker thermisch ja :D

Graag verneem ik nog, wat voor een formaat koolstof staaf (diameter) er gebruikt word voor de staart. (kun je daar ook een hengeltop gedeelte voor gebruiken?)

Gait, bedankt voor de uitleg cockpitcapje. :thumbsup:

Hi Gerard,

voor de koolstofstaaf heb ik een excel staaf uit de vliegerwinkel gebruikt. Deze is mooi stijf. Een vishengeltopje is zeker te dun en dus niet aan te bevelen. Skyshark (vliegerstokken) heeft wel conische koolstofbuis, dit type zou je kunnen overwegen om te gebruiken.

Ik heb de draad weer opgepakt na een zomer-stop. Ben weer bezig met de Guppy afbouwen en ik zie dat er al een aantal afgebouwd zijn! Mooi, kunnen jullie me tips geven ;)

Ik had nog wat vraagjes. Doen jullie nog wat over de vleugeldelen waar ze samen worden gelijmd (glasvezel/epoxy)? Ik wil ze samen gaan lijmen met epoxy 30 min.
Welke prop raden jullie me aan voor deze motor: RCtechnics Internet Store
En wat voor accu? 2s lipo van 2000 mAh?
Ik wil namelijk het liefst alles in één keer bestellen :D

de prop die ze bij rc technics adviseren is al goed!
je kunt altijd een paar maatjes groter en kleiner erbij bestellen om zelf te kunnen testen..

zelf ervaar je toch het beste in de lucht welke prop het beste werkt voor jou

Oke dank je wel dan ga ik de 9x5 prop er bij bestellen.

Ik neem aan dat daar geen spinner bij zit dus die moet natuurlijk ook nog passen. Zou deze passen op de motor en prop? RCtechnics Internet Store

De motor as is 4 mm. Ik weet niet wat de maat "collet" betekend, is dit de asmaat?

voor de spinner zou ik niet zoveel betalen, tenzij je perse het klapgedeelte wilt hebben..

klik hier voor een filmpje (wel in het duits..) over hoe je een spinner zelf maken kan, en dat lukt ook met depron :)

deze man lijmt de spinner aan de prop maar ik heb ook wel eens gelezen dat klemmen ook werken zou!
ik moet nog testen:rolleyes:

Nou het schiet al aardig op, de vleugels, stabilo en richtingsroer zijn af. Nu ga ik dit weekend maar eens aan de romp beginnen (damn wat is een 6mm carbon staafje duur, €7,50).

Met welke lijm hebben jullie de "bodem" van de romp gelijmd? In de handleiding staat water-based lijm, maar ik kan zo niks bedenken...

En de romp (alles behalve de vleugel) wil ik eigenlijk gaan spuiten. Waarmee kan ik hem het best vlak maken? plamuur over de hele romp lijkt me een beetje zwaar worden, is er geen beter alternatief?

En ook de "rietjes" waar de metalen besturingsdraad doorheen gaat hebben ze bij onze modelbouw winkel niet in een kleine diameter, er kan er maar één door het 6mm koolstof buisje. Wie weet er een beter alternatief?

Laatst bewerkt:
Back