gy 611 vs spartan

zo , vandaag alletwee helis gevlogen .
de tails van beide zijn superstrak te noemen . ik heb hem op 37% bij de 611 en 40% bij de spartan . valt me wel op dat met beide gyros 1 en dezelfde gain voor alle toerentallen goed is . ik heb overegens wel een endpoint probleem als ik ook op normal mode zou willen vliegen , bij beide helis kan ik kiezen ; of ik doe aan bijde kanten ongeveer evenveel [zoals nu 109 r , 118 l'] , of , ik probeer die 8 grabden pitch te krijgen , en dan moeten de endpoints zover uit mekaar , dat er 1 ruim onder de 100 komt en de ander er ver boven . [paul , jy dan ?]
maargoed , luxeprobleem lijkt me , ik ben helemaal blij zo .
paul , wel vreemd dat jy dat hebt en ik niet , ik ben opgestegen met iets van 1300 tpm en hij was strak , en heb hem in idle 2 afgebeuld met iets van 1950tpm en geen spoortje van hunt gezien , 37 % voor alletwee goed dus .
mss heeft t er mee te maken dat ik een 8.6 overbrenging heb alsook een nieuwere en hoger gegearde staartaandrijving heb .

Hoi,

Als het werkt zou ik niets meer veranderen. Mijn Tornado vlieg ik ook met ca. 40% gain (zal eens 37% proberen, zal waarschijnlijk ook goed zijn). De gain van de NT heb ik op 55%.

Je bedoelt 8 graden pitch op je tailblades als voorinstelling? Je kunt het gewenste percentage bereiken door bijvoorbeeld de lengte van de servoarm korter te maken. Dan kun je vervolgens het percentage van de GY611 verhogen. Volgens mij heeft de lengte van de servoarm ook weer invloed op de gain van de gyro. Kan zijn dat daardoor ook verschillen zijn tussen jouw machine en de mijne.

Gr. Paul

langere servoarm komt overeen met hogere gain . maar wat ik heb is mechanisch .
als je de tailslider in het midden hebt zodat je naar links en rechts evenveel 'weg' hebt , krijg je dus in je gyro aan bijde zijden ongeveer evenveel end point eenheden .
maar de spartan omschrijving adviseerd dus 8 graden pitch als midpunt te nemen . dan moet mn slider zover uit zn mechanische midden dat de endpoints veeels te ongelijk zijn , bovendien zal er 1 erg ver onder de 100 zitten en de ander er ver boven . ik heb met dat mechanische midden maar 2 graden pitch ofzo .

als ik dit fout heb hoor ik het graag

btw , ik heb de hevel van de nt op 13 mm zitten , en heb de eerste vlucht ook 50 procent gevlogen , toen was ie ook strak , en ook geen hunt , en op 37 hetzelfde .

mvg ferry

Hoi Ferry,

Voor heli's staat er vaak beschreven dat je de slider zodanig moet instellen dat de arm aan de slider haaks staat.

Als je slider uit het middenstaat met 8 graden pitch en je kunt hieraan mechanisch niets veranderen, dan moet je zoals ik beschrijf de servoarm korter maken. In dat geval kun je het percentage van je eindpunten in de gyro verhogen voordat je mechanisch aanstoot. De andere kant hoeft dan nog niet eens helemaal aan het einde te lopen omdat je dat waarschijnlijk niet nodig hebt.

Je moet wel controleren dat je voldoende uitslag hebt tijdens het vliegen. Dat moet je testen.

Ik zal eens bij mijn NT nameten wat de servoarm afstand is. Zou het verschil kunnen verklaren.

Gr. Paul

als je de tailslider in het midden hebt zodat je naar links en rechts evenveel 'weg' hebt , krijg je dus in je gyro aan bijde zijden ongeveer evenveel end point eenheden .
maar de spartan omschrijving adviseerd dus 8 graden pitch als midpunt te nemen . dan moet mn slider zover uit zn mechanische midden dat de endpoints veeels te ongelijk zijn , bovendien zal er 1 erg ver onder de 100 zitten en de ander er ver boven . ik heb met dat mechanische midden maar 2 graden pitch ofzo .

In de manual van de Spartan staat inderdaad dat je 8% pitch moet hebben. Hiermee compenseer je gemmiddeld de torgue van de kop.
Maar ik heb veel discussies gelezen met de maker van de Spartan op heilifreak (Angelos heet hij daar geloof ik).
De 8% regel is ALLEEN relevant in Normal mode.
In Heading Hold maakt dit NIETS uit.
Je servo hoeft niet harder of minder hard te werken of je nu 8% hebt of niet.
DUSSSss.......

Zet je slider in center en zorg dat je travel beiden kanten op nagenoeg gelijk is (en rond de 100%, liefst er boven). Dan heb je de optimale resolutie.
Bij de 611 deed ik dit altijd al.

P.S.
Bij top gyro/servo combo's hoef je niet te switchen tussen flightmodes met de gain.

o , vandaag eens flink wezen vliegen .
alletwee gyros werken goed en staan goed afgesteld .
heb nog wel even een bls251 besteld voor mn mp waar de spartan op zit . zat een 9254 op .
kan weer met vertrouwen het voorjaar tegemoet , wel duur weekje zo .
walter bedankt voor je hulp .
mvg ferry

Hallo heb net een spartan aangeschaft daarbij wil ik graag de nieuwe futaba Brushless-Servo BLS 254 gebruiken heb al een mail gestuurt naar sparten met welke instellingen ik deze servo kan gebruiken info van de servo

Abmessungen: 40 x 20 x 36,8 mm
Masse/Gewicht: 61.00 pond/g
Betriebsspannung: 4,8-6 Volt
Nennspannung: 4.80 Volt Nennspannung: 6.00 Volt
Stellkraft: 38.00 Ncm Stellkraft: 47.00 Ncm
Geschwindigkeit: 0.04 Sek/45° Geschwindigkeit: 0.04 Sek/45°
Haltekraft: 95.00 Ncm Haltekraft: 117.00 Ncm
weitere technische Daten:
Die Vorteile der Brushless-Motorentechnik:
30% kürzere Reaktionszeit = bessere Beschleunigung
resistenter gegen Vibrationen und Schock
höherer Wirkungsgrad, geringere Motorerwärmung
kein Kohlebürstenverschleiß = 5 fache Motorstandzeit
Spezial-Getriebe = quasi ohne Getriebespiel
Samarium-Kobalt-Motormagnete
höhere Auflösung
gleicher Stromverbrauch wie herkömmliche Digitalservos
für Kreisel mit 1520 µs Neutralstellung geeignet

antwoordt van spartan

I know, but they don't mention if it is 760uSec of for use with the 601/611. Without this info I can't say what mode it can be used with.

Iemand al een idee over deze servo en voordat ik vragen krijg waarom deze servo,direct 6 volt .

Hoi,

Ik heb het hele verhaal niet gelezen, maar toch even mijn mening.
Er mist in deze thread iets... Een CSM 720. Je zal wel denken och daar komt ie fleppo weer aan. Idd daar ben ik weer ;-) Het gaat namelijk om het volgende.

Bij Fast-lad.co.uk koop je voor bijna 45 Euro minder een CSM SL720 (125 Euro). En dat kan (ondanks dat dit verhaal ligt gekleurd is) niet ontkent worden. Ik hoef verder ook niet uit te leggen dat deze gyro zeker niet onder doet (de pyro consistency is superieur de gyro houd perfect) voor boven genoemde. Neem dan ipv een BLS251 ook nog een JR8900G (108 Euro) en je bespaard je 75!!! Euro en je hebt voor 233 Euro een super combo! (die ik zelf ook vloog in het afgelopen en komende seizoen)

Doe met dit advies wat je wil, maar gezien de prijs en de support die je van mij kan krijgen zou ik het wel weten...

Greetz,

Michiel.

Er mist in deze thread iets... Een CSM 720. Je zal wel denken och daar komt ie fleppo weer aan. Idd daar ben ik weer ;-) Het gaat namelijk om het volgende.

Als het om gyro vergelijk ging heb je gelijk. Hier ging het echter niet om.
Ferry heeft al een 611 en een Spartan.
Hij wou alleen tips hierover hebben, geen gyro selectie

Hoi,

Bij Fast-lad.co.uk koop je voor bijna 45 Euro minder een CSM SL720 (125 Euro). En dat kan (ondanks dat dit verhaal ligt gekleurd is) niet ontkent worden. Ik hoef verder ook niet uit te leggen dat deze gyro zeker niet onder doet (de pyro consistency is superieur de gyro houd perfect) voor boven genoemde. Neem dan ipv een BLS251 ook nog een JR8900G (108 Euro) en je bespaard je 75!!! Euro en je hebt voor 233 Euro een super combo! (die ik zelf ook vloog in het afgelopen en komende seizoen)

Doe met dit advies wat je wil, maar gezien de prijs en de support die je van mij kan krijgen zou ik het wel weten...

Greetz,

Michiel.

Hoi Michiel,

moet je voor de sl720 nog een usb kabel bijkopen of zit dit bijgeleverd?

niemand een idee?

Hallo heb net een spartan aangeschaft daarbij wil ik graag de nieuwe futaba Brushless-Servo BLS 254 gebruiken heb al een mail gestuurt naar sparten met welke instellingen ik deze servo kan gebruiken info van de servo

höhere Auflösung
für Kreisel mit 1520 µs Neutralstellung geeignet

antwoordt van spartan

I know, but they don't mention if it is 760uSec of for use with the 601/611. Without this info I can't say what mode it can be used with.

Iemand al een idee over deze servo en voordat ik vragen krijg waarom deze servo,direct 6 volt .

ik heb ze alleen op de futaba site gezien , zijn ze er net dan ?
is het ook bedoeld als staartservo?
je kan mss futaba mailen hierover ?
mvg ferry

Mhhh staat ook nog niet in de lijst:
Spartan RC
En er is inderdaad zeer weinig te vinden van de specs, nog te nieuw :).
Ik zou futaba mailen i.p.v. Spartan en vragen naar het uSec van de servo.

Mijn excuses dat ik dacht dat het om een gyro vergelijking ging. Ik nam dit aan door de term vs wat toch meestal "tegen" betekent.

Maar goed de BLS 254. Specs zien er goed uit, en volgens mij kan je je vraag (die Spartan niet kan beantwoorden?) gewoon beantwoorden uit het Duitse deel. Daar staat toch duidelijk voor gyro's met een 1520uS middenpuls. Wat ik zelf denk kijkend naar de benaming: de S9251 is vervangen door de BLS251 en nu wordt de S9254 vervangen voor de BLS254, men ziet de overeenkomst in benaming?

De enige vraag die je dan nog hebt is op welke frame rate de servo werkt. Zeer waarschijnlijk is dit 333 fps zoals alle tot op heden gemaakte Futaba tailservo's. (zie 9253, S9254, S9251, S9256 en dus de BLS251 allen op 333 fps).

Wat betreft die puls breedte ben ik zeker (althans als dat Duitse document authentiek is?) en betreffende de framerate 99,9% zeker. Hopelijk is je vraag zo beantwoord :-)

Greetz,

Michiel.

ik heb ze alleen op de futaba site gezien , zijn ze er net dan ?
is het ook bedoeld als staartservo?
je kan mss futaba mailen hierover ?
mvg ferry

Ja dit is een nieuwe staartservo de BSL254 voor een hoofdrotor van 100cm tot 160cm
en de BSL 257 tot 100cm

info robbe.de neuheiten 2009

BSL 254

Ultraschnelles 20 mm Digitalservo mit Brushless Motor, speziell entwickelt für die Heckrotor-Steuerung von Helis mit einem Rotordurchmesser von ca. 100 - 160 cm.

Mit kräftigem, doppelt kugelgelagertem Getriebe. Die perfekte Ergänzung zum Kreisel GY-520. Das Gehäusemittelteil besteht aus Aluminium und dient zur Kühlung des BL-Motors. Baugleich mit dem BLS 251, jedoch für Kreisel mit 1520 µs Neutralstellung geeignet.
Technische Daten:
höhere Auflösung

BSL 257

Ultraschnelles 15 mm Digitalservo mit Brushless Motor, speziell entwickelt für die Heckrotor-Steuerung von Hubschraubern bis ca. 100 cm Rotordurchmesser.

Mit kräftigem, doppelt kugelgelagertem Getriebe. Die perfekte Ergänzung zum Kreisel GY-520. Nachfolger Version des Servos S 9257 in Brushless-Motor Technologie.
Mit kräftigem, doppelt kugelgelagertem Getriebe. Die perfekte Ergänzung zum Kreisel GY-520.
Technische Daten:

Masse/Gewicht: 28.00 pond/g
Stellkraft: 22.00 Ncm Stellkraft: 28.00 Ncm
Geschwindigkeit: 0.05 Sek/45° Geschwindigkeit: 0.04 Sek/45°
Haltekraft: 55.00 Ncm Haltekraft: 70.00 Ncm
höhere Auflösung

Laatst bewerkt:
Mopilot

ja dacht ik ook dus deze gegevens doorgespeeld naar spartan maar dus geen antwoordt terug die ik had verwacht maar dus dit antwoordt
I know, but they don't mention if it is 760uSec of for use with the 601/611. Without this info I can't say what mode it can be used with
oftewel zij hadden dit dus ook gezien maar niet genoeg info schijnbaar om een passend antwoordt tegeven

Waarschijnlijk kunnen ze geen Duits die lui van Spartan.
En geloof me, meer info heb je niet nodig hoor!
Het is gewoon 1520us en 333 fps

Oh en een kleine correctie die getallen die je aangeeft slaan op de hoofdrotor en niet op de staartrotor. Dus de BLS254 is voor tot aan 90er (1,6m rotordia) en de BLS257 (goh wat een toeval (S9)257) is tot aan (Trex) 500 formaat (1,0m rotor dia)

Dus bestellen, instellen (1520uS en 333fps) of gewoon aan je 401 knopen (die dus uitstuurd met dezelfde settings) en vliegen!

Succes,

Michiel.

Mopilot we zitten op èèn lijn daarom snap ik spartan ook niet dacht even checken of mijn gedachte klopt en dan krijg je zo een antwoord .
heb robbe nu drie dagen geleden ook gevraagd of de BLS 254 ook 760 us ondersteund en geschikt is voor de 601/611 maar nog geen antwoordt als zo vaak bij robbe denk ook niet dat die komt mischien dat corrien dit leest en eens kan en wil informeren.
Oja text aangepast staat nu wel hoofdrotor

Hoi,

Die vraag heb je dan voor je zelf toch al beantwoord?
Nee, de BLS257 en 254 zijn niet geschikt voor op een 601/611. Want ze hebben immers een middenpuls van 1520uS en niet 760uS. Waarom zou je dat ook willen? Voor de 601/611 is er al de BLS251 en in een kleinere heli wil je helemaal geen 601/611 want hij is veel te groot en te zwaar.

Oh wat betreft de CSM, ja je hebt een kabel nodig wanneer je je stopgains wil instellen, maar dit is in eerste instantie niet nodig (ze zijn goed maar kan meestal net iets beter, heel belangrijk is een goede instelling van je servohevel offset. Als je dat goed hebt kan je vaak zonder het afstellen) en je kan altijd op een meeting met mijn interface even de gains afstellen.

Greetz,

Michiel.

Back