gy401 verspringt af en toe

Als het probleem weg is als je het midden van de curve verhoogt, zet je waarschijnlijk teveel koppel op de staart
dus dan krijg je het effect dat de staart wegslaat als je even vlot corrigeert of bv de bocht uitkomt (moet je altijd ff een tikkie gas bijgeven)

kan ook dat de gain te laag staat

en op zich is een lange hevel geen probleem.
het gaat om de combinatie van zaken, toerental, trilling, hevellengte, speling in de aansturing, en bladlengte op de staart
Daarom is ook geen enkele heli hetzelfde qua gain

door de hevel in te korten (of gewoon het balletje een gaatje naar binnen) maak je de servo eigenlijk sterker, maar ook langzamer
om dezelfde uitslag op de staart te geven, moet hij verder verstellen.
andersom, vermoed je dat een te langzame servo het probleem geeft, kun je het balletje eens naar buiten zetten.
de servo hoeft dan minder te verstellen voor een beweging van max naar max, waardoor het sneller wordt. Maar ook minder zuiver, waar ook weer een overshoot uit voort kan komen

de staart is een samenspel, en vaak is raar gedrag een combinatie van deze zaken

Uwe, in jouw geval kun je wat met die hevel spelen
als de hevel inkorten de oplossing is, is je servo iig niet het probleem
wel even opnieuw de limits instellen als je een aanpassing op de hevel hebt gedaan

o ja, en probeer ook eens de GEHELE curve bv 10 punten omlaag te gooien
als het dan erger wordt, zit je waarschijnlijk op een toerental van 1800 of minder?
 
Bedankt @Student:
.
mijn tourental blijft in de buurt van kleine 3000,
erg hoog voor een Rex 450 sport,
en de servoarm zal ik inkorten en testen,
ik denk dat dat het probleem is
.
.. die hevel was ook vroega korter,
nu is de vliegstyle ook verandert,
ik ga door met testen,
als ik een oplossing heb laat ik het weten !!
 
Servoarm volgens GY401 = 15 - 18 mm
Servoarm volgens Align T Rex 450 sport = 7,5 mm

Ik had 'n jaar geleden een grotere servoarm met 14 mm monteert,
en blijkbar door

-andere vliegstyle
-hogere throttle en RPM
-kleine spelling in het heck

kreeg ik een ''verspringen van het heck bij hooge touren''

Ik heb nu weer een
-servoarm van 8 mm gemonteert,
-eindpunt am GY401 ingestellt (zender blijft alles op neutraal)
-pitch am heck 7 graden voor rate-mode
-gyro gain 62 / 38 (futaba)
-throttle in idle 2 = 100 - 95 - 90 - 95 - 100

Eerster testvlug (was allen van avond in het bijna donker mogelijk)
gaaf een rustig vliegbeld,
ben benieuwd, hoe hij in lichte 3D vliegt,

jullie horen het,

groetjes van Heli-Uwe
 
je moet altijd je limits van je gyro rond de 100% hebben

dan heeft je servo het het makelijkst om te corigeren kost het minst kracht
 
Laatst bewerkt:
Endpoints is wat anders dan limit

endpoint zit in de zender, bij een heading hold gyro in heading hold afgesteld regelt dit alleen de pirouette snelheid van de heli
zelf laat ik deze altijd 100 - 100 staan

limit moet altijd maximaal


@ uwe

bij een te lange hevel, kan het zijn dat de servo op die lengte te onnauwkeurig wordt
oftewel, de mechanische gain is dan te hoog
de software gain moet dan omlaag om dit te compenseren, maar als de mechanische gain echt te hoog gaat, gaat het niet lekker vliegen
door de hevel te verkorten, heb je de mechanische gain verlaagd (immers, dezelfde verstelling van de servo heeft een kleinere actie tot gevolg)
dus de software gain kan nu omhoog, en omdat de servo nu een stuk meer servoweg gebruikt, kan het geheel wat zuiverder werken

als nu bij een hevige pitch actie de staart alsnog wegdraait, gain omhoog gooien
kom je op het punt dat de gain niet hoger kan, en slaat de staart nog weg naar rechts (dus tegen de klok in) vraag je eigenlijk teveel van de staart
kijk eens of toerental verhogen of grotere staartbladen iets verbetert
 
inderdaad was met de grote servoarm het limit aan de gy401
in de buurt van 50, 60, dus te laag,
+1 e.rukkers
+1 gevaho

met da gain ben ik met de koorte servoarm niet omhoog,
is niet nodig, heck draaid niet weg.

is de gain te hoog krijg je well dat heck oszillieren,
dat is anders als dat wegslaan of verspringen

citaat @student:
endpoint zit in de zender, bij een heading hold gyro in heading hold afgesteld regelt dit alleen de pirouette snelheid van de heli
zelf laat ik deze altijd 100 - 100 staan

da was vroeger mijn fout,
en ik kreeg geen pirouetten snellheid,
darom was ook de lange servoarm,

dankje ook @student:

fazit:
limit aan gyro rond 90
servoarm 8 mm
endpoint zender 100 %
gain 62 / 38

als het heck nog onrustig blijft, zal het spelling zijn,
wat bekennt is van de 250 bij strakke manoevres.

groetjes van Uwe
 
De GY 401 werkt het beste met de limit pot rond de 100!!! Hier dus je ball afstand op de servo arm op aanpassen.

+1 dus voor e.rukkers!

lang leve de edit knop..

Maar, dat is idd waar...
de 401 heeft nog een mooie pot met een schaalverdeling, kun je ook werkelijk zien waar de limits ergens op afgesteld staan ;-)

ik heb nog een 401 thuis, maar heb de laatste jaren alleen met de 3g en een vstab gerommeld
ff vergeten..
 
@vinnygogo:
ik heb mijn idle2 aangepasts:
100 - 90 - 85 - 90 - 100
gaat nu maar goed.
groetjes Uwe
 
Test met de T Rex 450 sport:

het heck blijft rustig,
slaat niet weg,
maar is niet meer zo giga strak,
gaat goed vliegen,

ik denk, dat die eisen aan die ''kleine 450er'' iets te hoog zijn,
moet erder een 500 of 550 worden.
 
lagers verwisseln

:confused: Mijn Rex is nu 3 jaar oud en lagers worden niet regelmatig verwisseld, en hij heeft denk ik zo 75 uren op zijn rug, dus ik denk, dat ik in de winter toch maar alle lagers zou verwisselen!
 
vandaag gevlogen met de 450er
met verkorte hek-servo-arm
en iets verlaagde headspeed,
hek is goed en verspringt niet meer,
en ik ben echt hard mee gevlogen,

Mijn gevoel zegt nu toch ''plastik tandwielen futaba 9257 aan hek''
de laatste keer bij het vespringen voelde dat
zo als een tandwiel overspringt,

:pnaja, de 450 blijft mijn testvlieger,
en een crash is niet uitgesloten,:mad:

Dan kommen ook nieuwe lagers en tandwielen voor de servo.

groetjes van Uwe
 
ik moet binnenkort nog eens even wat met de mijne gaan veranderen en testen, nog geen tijd(en stiekum ook geen zin) voor gehad;)
 
Back
Top