H.M.S. Victory van de Agostini

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Jaques, 18 aug 2020.

  1. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Nouw heb ik weer wat geleerd van "loze stag", fokken-of grootstag" en "slingerstag". Maarre hoekom is dit zo - met ander woorde, is de boonste van deze twee staggen altijd de loze stag (is dit de enigste manier om de verschil uit te ken?
     
    Jaques vindt dit leuk.
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Zover ik het weet Heinrich is de bovenste stag inderdaad altijd de loze stag, volgens mij is deze dubbel uitgevoerd omdat deze stagen de belangrijkste voor de masten zijn.
    De slingerstag zat er om te voorkomen dat in een gevechtssituatie (bij het kapot schieten van een van de twee) deze stagen op het dek sloegen wat niet goed was voor die bemanningsleden of soldaten die zich op dat moment daaronder bevonden :rolleyes:
    Mocht het anders zijn dan horen (lezen) we dat hier wel...........
    Gr Koos
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2022
    P Voogt en Heinrich vinden dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Als aanvulling op het commentaar van Koos;

    De loze stagen zijn borg- of reserve stagen, die dus niet de zelfde functie hebben als de originele stagen. Ze worden overigens alleen gevoerd op oorlogsschepen omdat tijdens de gevecht situaties breuk van één van de stagen natuurlijk niet ondenkbaar was, de loze stag verving dan tijdelijk de kapot geschoten stag. En alhoewel de loze fokke- en loze grootstag boven de fokke- en grootstag werden gezet, toont dit zeker niet het verschil van beide stagen. Het verschil met de originele stagen was dat loze stagen een geringere dikte hadden en ook kleinere blokken, juffers en stagkousen al naar gelang er werd gebruikt, ze werden dus puur gezet als nood oplossing en niet om de mast te stagen. Echter op de meeste modellen worden de stagen even dik gezet evenals de talies en/of talrepen, hetgeen dus eigenlijk niet juist is. Uiteraard heeft dit ook te maken met de schaal waarin word gebouwd. Vanaf het midden van de 19e eeuw werden er ook dubbel uitgevoerde stagen gevaren die dan wel een gelijke dikte hadden.

    De uitleg van Koos wat de slingerstag betreft is juist die zat er inderdaad om schade aan dek te voorkomen indien de stag kapot geschoten werd, want als die gigantische stag naar beneden kwam, en ongelukkigerwijs op je koppie viel dan kreeg je daar minimaal een knallende hoofdpijn van, maar meestal kon men je dan bij elkaar vegen...;), vandaar de verbinding van beide stagen met een slingerstag.
     
    P Voogt, Herby63, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    pietsan en Jaques vinden dit leuk.
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Gelukkig Heinrich :)
    En Piet weer bedankt voor de aanvulling :thumbsup::thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    En na deze leerzame posten gaan we maar weer verder met het leggen van wat mastworpjes vandaag, op de fokkenmast dan:
    9D432CA2-2D09-4BC3-BE0F-6EE57A102443.jpeg
    Het puttingwant aan bakboord is klaar, en de mal zit er al weer op..............

    262D9BCC-DC81-4031-9F9D-F05A773DCEA7.jpeg
    De eerste lijnen zitten er ook op.............

    Het is wel raar maar de mal is langer dan mijn want, dat scheelt bijna drie lijnen, dus waar het fout gegaan is (als het fout gegaan is....) weet ik niet maar het zei zo :oops:

    Na een paar uurtjes knopen was bakboord gereed:
    5823F0AD-E0A7-42EE-91BB-649F232551EB.jpeg

    En na weer enkele uurtjes ook stuurboord:
    01F23285-E464-446B-8DB7-3AB4A2D831F4.jpeg

    486F27F7-F334-4140-8ADA-4B742BCC228A.jpeg
    Het begint zo toch best wel een imposant geheel te worden.........

    Hiermee is het onderwant afgerond en gaan we een verdieping hoger weer verder, maar dat is voor de volgende keer weer,
    Tot dan,
    Gr Koos
     
    Fred5, boris279, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    En daar heb je weer volkomen gelijk Koos, imposant, maar ook weer een mooi stukje werk:rofl::rofl:
     
    Jaques vindt dit leuk.
  8. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.037
    Locatie:
    Woudrichem
    Mooie vorderingen, Koos. In het verslag gaat het rap, het zijn heel wat uren. Imposant. Dat houdt je mooi van de straat. :)
    Gr. Peter
     
    Jaques vindt dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Misschien is het puttingwant iets te lang, wat je nou direct ook weer niet fout kunt noemen. Ik tel 10 of 11 weeflijntjes in je puttingwant en op de foto's van mijn Victory zijn er slechts 8 te zien. Dus dat kan goed de oorzaak zijn dat de mal te lang is voor het onderwant...??
     
    Jaques vindt dit leuk.
  10. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Dank je Peter :thumbsup:
    Het houd ons inderdaad van de straat Peter, en die uren maakt weinig uit hee, sommige gaan smorgens naar hun werk om daar wat uren te besteden ;), dus laat mij maar wat thuis bouwen zo in de winter, lekker bij het kacheltje ;)
    En bedankt voor het compliment :thumbsup:
    Volgens de mal zouden in dit puttingwantje er 12 lijnen in horen, bij mij zitten er 11, maar inderdaad bij het nameten zit er ongeveer een dikke halve cm in in de hoogte, maar dat verklaart nog niet alles.
    Maar goed de Vic zal het er mee moeten doen Piet, bedankt voor het meedenken :worship::)
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Vandaag begonnen met het bezaan- of kruisstengen- want, deze bestaan uit twee dubbele paren aan elke zijde, eerst die aan stuurboord:
    64CF8969-8461-484A-BF47-B6ED4F6007F7.jpeg

    En na een tijdje aan beide zijden klaar:
    7B536491-6492-45DE-8DEE-C317DDFDACA0.jpeg

    FD875DF8-CB43-4DDF-8D7C-98220835D7B8.jpeg

    Nu kon de bezaanstengen- of kruis- stag gezet worden deze loopt vanaf de top van de bezaan- of kruis- steng via een blok aan de mast naar het dek:
    28874E2B-652F-4120-8ED2-1C7258ADD006.jpeg

    Volgens de handleiding zou deze maar een beetje aan de grootmast onder de mars geknoopt worden, maar volgens de Caldercraft tekeningen (en ook Zu M) loopt deze via een blok naar het dek.

    Ik heb de keuze gemaakt om aan het eind van deze stag een oog te maken waar een talreep aan vast gemaakt werd om deze te beleggen aan een oogbout op het dek net achter de grote mast:
    35BDCBA6-B78A-403E-B041-3FD815EAD3E3.jpeg
    Misschien niet helemaal historisch correct maar ik vind het wel iets hebben zo :rolleyes:........

    Als laatste stag voor deze mast werd de grietjesstag gezet:
    470963FF-45B5-4F70-8554-5278B482AAE7.jpeg

    Deze zou weer aan een van de zalingen geknoopt moeten worden volgens de bb, maar ik heb deze aan een oogbout in de mars belegd:
    BC7A2191-270E-4A77-A894-8159A5C40063.jpeg
    Volgens Zu M zou het zo kunnen ;) dus dan kan het volgens mij ook….......

    Nu kon het bezaambramwant gezet worden, die bestaat uit twee lijnen per zijde die door de gaatjes in de dwars zalingen gestoken werden om aan het onderliggende want via de spreeworsten vastgezet werden:
    1308E05C-008E-4779-A295-9680ADAF4E49.jpeg

    En als laatste de mal voor de weeflijnen op maat gemaakt en deze klaar gezet voor de volgende keer:
    009264F9-C3D5-491D-A179-874EEF0B6524.jpeg

    Dat word dan weer knopen :)...........

    Alemaal nog een goed week- einde en tot de volgende up- date,
    Gr Koos
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2022
    P Voogt, Hans Groenenberg, walter10 en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Koos, in de tekst helemaal boven aan de update heb je het over het 'bezaanmarswant' en de naam marswant is niet juist, dit is het bezaan- of kruisstengenwant. Een mast heeft maar 4 soorten wanten, nl. het hoofdwant, het stengenwant, de puttingwanten en de bramwanten. Om een bepaald want aan te duiden zet je eenvoudigweg de naam van de mast voor het betreffende want.
    Dus ook de term bezaanbramstengenwant (boven de één na laatste foto) is eigenlijk niet goed, dit is dan het bezaanbramwant.

    De tekst boven de 4e foto; waarin staat dat de bezaanstengenstag loopt vanaf de top van de bramsteng is niet juist, dit moet zijn vanaf de top van de bezaansteng (kruissteng), met als kanttekening dat over het algemeen de bezaanstengenstag altijd word aangeduid als de kruisstengenstag, de kruisstag (onderste zware stag van de bezaanmast) word daarentegen ook wel bezaanstag genoemd.
     
    P Voogt, Hans Groenenberg, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    In dit stadium van de bouw zat bij mij een pauze van 10 jaar
    Je houdt er goed de snelheid in Jaques!
    Ook heel netjes trouwens, ga je niet laten zien hoe ik dit gemaakt heb
     
    P Voogt, JanZMC en Jaques vinden dit leuk.
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Dank je voor deze wijze les weer Piet ;);) dit is weer en stuk duidelijker, en uiteraard is de tekst in de bedoelde post weer aangepast
    Dank je Ronald, en ach als je de tijd hebt om te prullen (ik ben dagelijks toch wel een uurtje of 5, en soms wel meer bezig) dan gaat het van eigens snel ;)
    Dank voor het compliment :thumbsup::thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2022
    Ronald Vis, P Voogt, pietsan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. walter10

    walter10

    Lid geworden:
    7 nov 2020
    Berichten:
    438
    Locatie:
    zeeland
    hoogleraar piet;):thumbsup:
     
    Jaques vindt dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Beetje sarcasme moet kunnen Walter, maar ik doe het slechts om behulpzaam te zijn, foutjes in de tekst bij al die mooie plaatjes en werk daar heeft tenslotte niemand wat aan...
     
    P Voogt en Jaques vinden dit leuk.
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    En daar ben ik weer blij mee, vandaar dat ik het ook gelijk gewijzigd heb in de tekst ;)
    Ik vond het ook allemaal een heel gepuzzel om te komen tot de juiste benamingen, bij deA word je vaak niet veel wijzer en op de tekeningen van Caldercraft staat het ook weer anders, zie hier:
    6D0DC509-A66A-43F8-80AB-7B9EE1F5DFE3.jpeg

    Is allemaal wel verwarrend maar Zu M beschrijft het weer wel correct zie ik nu, had ik beter daar kunnen kijken, maar goed dank zij Piet weten we het nu ook weer…
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2022
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het schiet mooi op Koos:thumbsup:
     
    Jaques vindt dit leuk.
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Dank je Hans, :thumbsup::thumbsup: het gaat inderdaad goed vooruit al zeg ik het zelf.

    Vandaag maar weer eens een aantal knoopjes op het bezaanstengewant aangebracht, eerst bakboord:
    E32C8D0F-C51B-4A28-AECB-AA408757BA09.jpeg

    Later die aan stuurboord:
    267A1AA9-38F1-48A7-8C50-AA0F5F93233F.jpeg

    BE38334D-A3D6-4E2F-BE0E-B228A431CB33.jpeg
    En klaar is deze..............

    Nu kon ik beginnen aan het grootstengewant, aan beide zijden drie wantparen, de eerste aan stuurboord:
    1C432F74-4E74-4B85-91FC-7319B62D9DBD.jpeg

    Al weer twee paren aan elke zijde::
    BC04EC32-7609-40E1-81ED-19887DF766C5.jpeg

    En uiteindelijk ook deze klus weer geklaard:
    3032DC7D-647A-4F2E-A4DC-F490E3855EE7.jpeg

    B53BF756-AC02-40D8-8944-A68C7D28E135.jpeg

    Dat is weer genoeg voor vandaag tijd voor weer wat anders, dus tot de volgende keer,
    Gr Koos
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2022
    Avado, P Voogt, pietsan en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. walter10

    walter10

    Lid geworden:
    7 nov 2020
    Berichten:
    438
    Locatie:
    zeeland
    het was ook bedoeld als compliment en niet sarcastisch.:)
     
    Jaques en pietsan vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina