Haastnooit's CR01 Unimog

Wat betreft de discussie over de hoogte van de huif even het volgende, de huif steekt nu aan de bovenzijde evenveel uit als de laadbak aan beide zijden van de kast (8mm) en cabine.

Als de huif gelijk is aan de cabine, zoals edo het graag ziet, krijg je een sneller uiterlijk. Is ook zeker wat voor te zeggen, maar meer geschikt voor bijvoorbeeld een race-, dakar of trialtruck. Zeg maar in die gevallen waar aerodynamica een belangrijke rol speelt.

Tussenstand enquete:

met huif: 4
zonder huif: 1 (alleen ikzelf, haha ;))

Bedankt voor alle reacties :thumbsup:, het is wel duidelijk dat "met huif" het meest tot de verbeelding spreekt. Overigens is een demonteerbare huif altijd al de bedoeling geweest, zie post 31. Maar overtuigd wat de juiste keuze is, ben ik nog niet.

De optie van RCW om alleen het dak dicht te maken vind ik ook zeker interessant :cool:. Ik twijfel dus voorlopig nog maar even door en blijft het Unimog bouwproces stil staan :(.

Tijdens de afgelopen dagen zonder inspiratie voor de Mog heb ik het Touareg CC-01 chassis maar in elkaar geschroefd. En daar borrelen inmiddels aardig wat plannetjes voor op, een behoorlijke (leuke) afleiding dus, haha :D

Zo na een lange periode van stilstand (geen inspiratie en andere bezigheden) heb ik eindelijk weer eens wat gedaan met het Unimog project :D. Ik heb me gestort op het maken van wat details. Om de auto mee aan te kleden, zullen we maar zeggen. Hier de resultaten van 3 avonden leuk priegelwerk:

full

ð img 7333 dag 1 detaillering

De gasflessen van de snijbrander zijn gemaakt van een pvc buisje, kunststof lampenbolletjes (bovenzijde afgeplat) en stukjes PLA. Na het wegvijlen van de schroefdraad op het bolletje paste deze perfect in het pvc buisje. De slangbevestiging heb ik voorgeboord en met een 2.6mm tapschroefje vastgeschroefd. De flessen staan gewoon los in het rek en worden op hun plaats gehouden met 4 reepjes fietsbinnenband en een aangepast M3 veerringetje als sluiting :cool:. Het universele demonteer tooltje (;) naar zjeraar), vuistje en de schop hebben een steel van een sateprikker en de rest is weer van het prachtige PLA.

full

ð img 7345 dag 2 detaillering

De slangen van de snijbrander zijn van Nortene binddraad voor in de tuin, die heb ik in de lengte richting aan elkaar gelijmd. Om de slang mooi opgerold te laten zijn nu wat binders van boterhamzakjes gebruikt, maar dat zal nog moeten veranderen. De gereedschapskoffer heeft een scharnierend deksel en is voorzien van een sluiting en een uitneembare bak :-D.

full

ð img 7361 dag 3 detaillering

De koffer was nog lang niet goed gevuld, dus dag 3 nog wat klein spul gemaakt om de koffer op te vullen. Nu is de koffer redelijk gevuld met een breekijzer, vuistje, beitel, ijzerzaag, 4 steeksleutels en 3 schroevendraaiers. Ook nog een klein olievaatje gemaakt om in de laadbak te plaatsen. Ik weet nog niet of alles uiteindelijk op de auto terecht zal komen, ik ga nu eerst maar eens kijken waar alles een beetje leuk past. Hieronder nog een paar foto’s van de gehele productie.

full

ð img 7369 overzicht detaillering 1

full

ð img 7374 overzicht detaillering 2

full

ð img 7378 overzicht detaillering 3

full

ð img 7382 overzicht detaillering 4

Oh ja, ik heb ook nog een “ventilatieluik” voor op de hardboxkast gemaakt. In de volgende post een paar foto’s van de mogelijke plaatsing van alle details op de Mog.

Bedankt voor het lezen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb gisteravond nog even gekeken waar alle gemaakte gereedschappen mooi/leuk op de auto passen. Is toch weer een heel proces van besluitvorming, haha :confused:. Ik heb verschillende plaatsen bekeken en soms ook niet met alle spullen, maar uiteindelijk is dit het voorlopige resultaat. Alle gereedschappen hebben een plek gekregen :D.

full

ð img 7387 rechterzijkant (schep)

full

ð img 7402 laadbak (snijbrander/kist/olievat/voorhamer/houweel)

full

ð img 7410 linkerzijkant (bijl)

Nu de plaatsing duidelijk is kan ik me bezig gaan houden met de methode van bevestiging. De plannen hiervoor zijn al in ontwikkeling, en voor een aantal onderdelen is het besluit al genomen. Het blad van de schep komt in een beugel en de steel wordt ingebonden met een binding. De bijl op de linkerzijde krijgt 2 bindingen, de houweel op de achterkant hangen we op en de steel wordt op zijn plaats gehouden met ook weer een binding.

Ik heb een leuk idee voor de bindingen en hier ga ik vanavond eens lekker mee aan de slag, dat zal ook weer priegelwerk worden :D. Totaal heb ik 4 bindingen nodig en misschien ook een paar voor reserve dus daar zal ik wel de hele avond over doen.

Ondertussen rustig verder denken over de resterende onderdelen, deze staan voornamelijk in de laadbak dus een andere methode is nodig. Ideetjes zijn er al wel, maar een concrete afweging over de meest geschikte methode nog niet. Dat volgt later wel, ik doe het rustig aan en stap voor stap. In het volgende bericht hoop ik een paar netjes ingebonden gereedschappen te kunnen tonen. Laters ……………………………:bye:

Zoals gezegd ben ik bezig geweest met de bevestiging van de gereedschappen op de auto. Hiervoor heb ik bindingen gemaakt uit PLA, reepjes fietsbinnenband en haakjes gebogen uit paperclips. Ik moet zeggen dat het wel behoorlijk priegelwerk was om de haakjes van de bindingen uit een paperclip te buigen, haha :D. Het duurde dus ook langer als gedacht, meerdere malen werden ze uiteindelijk te groot. De bindingen zijn opgebouwd uit 3 lagen PLA 1,2mm, in de middelste laag is de ruimte voor het reepje binnenband uitgespaard. Uiteindelijk dus de 3 lagen, met het rubberbandje ertussen, op elkaar gelijmd en daarna netjes verkleind en afgewerkt.

full

ð img 7415 binding

Ik ben heel blij met het resultaat, het ziet er uit zoals ik had gehoopt :cool:. Tijdens de fabricage zag ik het op een gegeven moment best zwaar in, zeker na het mislukken van de eerste varianten. De bindingen zijn inmiddels op de deuren gelijmd, het haakje van de binding haakt om een klein beugeltje van paperclip welke in boorgaatjes (1mm) in de deuren is verlijmd. Ook de houweel op de achterkant van de kast heeft een ophangbeugel gekregen en een binding. Het beugeltje om in te haken breng ik pas aan als de kast van het chassis is.

full

ð img 7440 rechterzijkant schep

full

ð img 7454 linkerzijkant bijl

full

ð img 7448 achterwand houweel

Verders heb ik de vloerdelen in de laadbak aangepast voor een betere passing, en heb ik 2 PLA strippen gebogen en deze op de achterwand van de kast gelijmd. Ter ondersteuning van de snijbrander zodat deze mooi rechtop blijft staan. Tevens kan ik de beugels nu gebruiken om de snijbrander vast te zetten. Hoe exact heb ik nog niet uitgewerkt, maar een principe idee is er al wel, daar kom ik later wel op terug.

full

ð img 7471 achterwand ondersteuning snijbrander

Als de snijbrander niet in de laadbak staat lijken de beugels wel een trapje naar het dak. Ziet er ook niet eens zo gek uit, in ieder geval geeft het een beter/interessanter aanzicht als een hele kale wand ;). Ook de ophangbeugel van de houweel, precies in het midden van het chassis, vind ik erg leuk. De detaillering geeft een hoop reliëf en karakter aan de auto. Top !!! Ondertussen raak ik al aardig door de echte bouwwerkzaamheden heen en blijft er voornamelijk afwerken en/of definitief bevestigen over. Op de planning staan voorlopig nog:

Cabine : snorkel maken / iets met lampen op dak ?? / trapjes afmaken
Hardboxkast : antennehouder maken ?? / wand aan cabinezijde detailleren / treeplank bij grote deur maken ?? / jerrycans afwerken / jerrycan rek bevestigen / beugeltje binding houweel maken / ventilatieluik dak vastmaken / deuren vastplakken /
laadbak : sleepogen achterkant laadbak maken ?? / antennehouder maken ?? / bevestiging snijbrander / olievat / voorhamer / gereedschapskist maken / vloerdelen pas maken op de schroefkoppen in de laadbakbodem / achterklep monteren
Zijpanelen : jerrycans afwerken / dop brandstoftank / drukvat bevestigen
bumpers : pen in vangmuil maken / staalkabel+sleepogen voorbumper

Ik weet nog niet zeker of al het bovenstaande nu al gemaakt zal worden, het wordt ook wel eens tijd dat er wat kleur komt :confused:. Ik kan altijd later nog wat details toevoegen, wordt vervolgd .…. :yes:

Dank je Jair. Het blijft uiteindelijk gewoon een kwestie van proberen en proberen tot je tevreden bent met het resultaat. Vaak gaat het niet in 1 keer goed, maar de aanhouder, die wint :cool: !!

Misschien een idee voor je huif, neem een tussenoplossing:
(Alleen moet je de rechterkant ook oprollen, de achterkant kan je ook gewoon open laten, dus niet oprollen zoals op de foto.)

huif%20VW%20bus%205.jpg

Nou, ik heb eindelijk weer eens wat gedaan aan de Unimog ..... die ligt nu helemaal uit elkaar ;). Ik heb besloten het hele bodygedoe maar te laten zoals het nu is, verdere vooruitgang zie ik er voorlopig nog even niet inzitten. Sommige onderdelen moeten nog defintief afgewerkt en verstevigd worden, daarna kan er gekleurd worden.

Al met al mooie klusjes voor zo af en toe is tussendoor in een vrij uurtje, dat gaat dus weer lang duren :D. Ondertussen speel ik een beetje met het idee om er een Bronco kap op te zetten. Ik heb er 1 liggen ........ zal ik ???

Laatst bewerkt:
Dankjewel, de Mog zal uiteindelijk zeker wel een keer terugkomen ;) Eerst rustig aan de boel verder afwerken en spuiten. Ondertussen ga ik zeker de Bronco erop zetten, ik heb de nieuwe body gisteravond uitgeknipt en op het chassis gepast.

Hmmmm... Foto's:p

Ik volg je project al een tijdje...en ben er wel "fan" van...
Benieuwd wat je hebt bedacht.

Ik ben in afwachting van nieuwe bodyposts voor de achterkant, voor de laadbak van de Unimog moesten die flink ingekort worden. Dus heb ik pas wat te laten zien als die binnen zijn.

Verders nog geen wilde plannen voor modificaties of iets dergelijks, ik hou het simpel. Maar probeer er natuurlijk wel een mooi/gedetailleerd/uniek kappie van te maken. En je weet maar nooit wat er nog kan gebeuren ;)

Back