Hacker tiger moth

Nee nee , we hebben het nog niet opgegeven :p De onderste vleugels zijn af . Het doosje begint ver leeg te worden . Nu eens bekijken hoe we deze vleugels gaan bevestigen . Of misschien eerst wat spuitwerk ? Camo green of geel ?
P8100001.JPG
wat spuitwerk ?
 
Zo we hebben het aangedurfd om de onderste vleugels te bevestigen aan de romp en waarom zeg ik gedurfd, wel je moet tegelijkertijd met een paar dingen rekenschap houden . De vleugels moeten mooi aansluiten tegen de romp , ze staan ook een beetje naar achter , de V stelling moet kloppen en dan ook nog goed staan ten opzichte van de stabilo . Brr.:confused: Toch gelukt . Ik heb op aanraden hier ook nog een carbon liggertje die ook door de romp gaat naar de 2 vleugels gestoken , wat extra steun .
P8130003.JPG


P8130005.JPG


P8130004.JPG
 
We hadden nog een gaatje in ons druk zondagprogramma en dus de spuitbus maar uitgehaald . Misshien moet ik het gewoon hierbij laten en hem als spacewalker model vliegen ? :D Gewicht nog altijd ok dacht ik . 99 gr met lipo , enkel nog topvleugel en decals moeten er nog bij .
P8130003 (1).JPG


P8130005 (1).JPG


:yes::yes::yes:
 
En we zitten niet stil , instrumentenpanelen aangebracht + vensters voor de piloten en topvleugel hangt aaneen . :beer:
P8140004.JPG


P8140005.JPG


P8140006.JPG
 
Hoera , het kistje is af . De topvleugel juist positioneren was geen kinderspel maar de aanhouder wint . Nu komt het leukste deel , de decals aanbrengen . Qua gewicht er was hier eerder al gesproken van 117 gr , nou ja 2 gram erbij . :friends: Later deze week nog eens fotoshoot met decals . K zoek me rot achter piloten kop maar ??? Enig idee iemand wat zou kunnen passen qua schaal ? Ik hoor het graag . O ja , had er 1 die in aanmerking kon komen 5dollar in de US , fijn maar 30 dollar verzending :hammer::hammer::confused:
P8150004.JPG


P8150005.JPG


P8150003.JPG
 
.
Leuke Moth geworden! :thumbsup:

De decals zullen `m helemaal af maken!
Het gewicht lijkt me zelfs voor indoor vliegen nog kunnen.

Maar is die 119 gram met ballast gewogen of ligt het zwaartepunt nu al goed?
Liever ietwat lood in de neus dan een ietwat te ver naar achteren liggend zwaartepunt, dat eindigt vrijwel zeker in een crash.
Let er wel op dat het zwaartepunt verder naar voren moet als bij een vrij vliegend rubber aangedreven exemplaar!
Waar staat het zwaartepunt nu aangegeven op de bouwtekening?

Voor de pilootjes kan je ook een zijaanzicht uitknippen en op een plankje balsa plakken:
(foto`s geleend van Flite-Test website)

pilot-figure-article-m-jpg_1428099609.jpg


pilot-figure-article-d-jpg_1428096694.jpg


Gewoon 2x de piloot in de gewenste schaal op papier printen (1x in spiegelbeeld uiteraard ;))
Is wel 2D i.p.v 3D maar geeft toch een leuk beeld en is erg licht.
Je zou jezelf zelfs zo in de cockpit kunnen zetten... ;)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Het zwaartepunt moet ik nog bepalen en eens op het plan bezien ook .Waarschijnlijk zal zwaartepunt op plan voor rubber -of co aandrijving zijn . Ik heb wel voldoende plaats om met de lipo te schuiven , dat had ik van in het begin zo gepland . Het idee voor de piloot lijkt me wel wat . Ik moet nog altijd eens leren fotoshoppen of hoe noemt dat zodat ik mijn eigen gezicht op een pilootafbeelding zou kunnen zetten ?
 
Met decals nu , de bijgeleverde decals zijn zeer broos maar het is ook al zeer lang geleden dat ik er nog mee gewerkt heb ook . De ronde die op de vleugels zitten , waren gerimpeld en echt lelijk . Ik had er nog wat liggen (zelfklevers) van de RAAF (Austalie) dus ... Nu moet ik echt eens werk maken van het zwaartepunt LOL .
P8160008 (1).JPG


P8160009.JPG


P8160010.JPG


en ja hoor ...
P8160013.JPG
 
Uit een boek over dubbeldekkers heb ik ooit het volgende gehaald, wat ik ook met succes heb toegepast op mijn 2 dubbeldekkers.
Eerst de zwaartepunten bepalen van de 2 vleugels afzonderlijk. Dat is niet zo moeilijk. Vervolgens op de horizontale afstand meten tussen deze punten. Want in de meeste gevallen staat de bovenste vleugel voor de onderste (stagger). Dan neem ik op deze afstand 35% van het zwaartepunt van de bovenste vleugel en daar ligt het zwaartepunt van je tweedekker.

Dit heb ik hier ergens gevonden , klopt dit ??
 
Nog wat verder gezocht en ook eens op plan gekeken , het CG ligt daar op 1/3 van de achterzijde van de topvleugel . Dit zou moeten kloppen volgens nog andere bronnen ook . Een eenvoudig stukje mousse houdt de lipo vast en zo is de batterij gemakkelijk te verwisselen zonder velcro gedoe of whatever .
Tja blijft er alleen de maiden nog over zeker ? Daar moet ik wachten tot onze sporthal weer open gaat om indoor te vliegen en dat zal ongeveer half september zijn . Geduld is een schone zaak zegt men . :weetnie: Wordt
P8180014.JPG
hopelijk vervolgd met .... een filmpjeuhhh :kwijl::kwijl::kwijl:
 
.
Leuke Moth geworden!

Pilootje is ook gaaf zo.
Ben benieuwd naar het filmpje tzt
Succes met de maiden! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
.
Dat klopt Ron!
Maar voor deze kleine schaal wordt dat al snel te duur (en verlies je ook wat details).
Het raakt ook wat uit verhouding als het pilootje meer gaat kosten dan het vliegtuig waar hij in zit...
Ik vind persoonlijk deze (2D) oplossing eigenlijk zeer geschikt voor een kistje van deze afmeting!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ik was eerst ook niet zeer enthousiast voor de 2D oplossing maar vond aan de andere kant geen gepast figuurtje of te duur
upload_2017-8-18_20-59-14.jpeg
1:14 scale male pilot with googles up. Weighs 0.75 grams.Price: $4.92 Ok dacht ik en mailde voor de transportkosten met dit antwoord : Shipping = $27.42USD
Dus over and out . De kit zelf heeft maar 39 € gekost .
Nu hoe langer ik op het 2D figuurtje kijk des te meer het meevalt . T'is best leuk en kost geen geld . Filmpje asap ( half september ) ???
 
Back
Top