Hallo mede turbine bouwers

Waar de manuel ecu's ook heel gevoelig voor zijn , is veel olie naar de lagers.

De pomp draait een aantal toeren /min, op idle,en als je gasgeeft , en je geeft veel olie naar de lagers dan duurt het even voordat de ecu het gewenste voltage geregeld heeft.

Ik heb namelijk een keer met een 54motor een proef gedaan , en de motor op aparte smering laten lopen .

De ecu reageerde veel sneller op de zender .

Toen ik het weer ombouwde ,was ie echt traag .

Ik weet ook dat de autostarts ecu's veel sneller zijn , en die kun je ook manuel gebruiken.
De nieuwe in het aluminium huis zijn echt snel.
Je kan merken dat ze daar het delay al een heel eind uit hebben gehaald.

Helaas is bij mij de ecu gesneuveld , en omdat ie niet van mij is , geef ik hem mooi terug ,en kan die zelf uitzoeken wat er mee is.

Het is een prototype met kero start , maar ik vind dat ie veel sneller reageerd.

mvg,

Martin.

Tja, 2k over en onder is toch ook niet zo heel erg? Ik heb het ook met de fadec. Ik zie soms (regelmartig) enkele seconden 1 tot 2k overtoeren.........

Klopt, dat maakt ook helemaal niets uit maar het hoort niet en geeft aan dat de ecu het niet kan bijbenen. Zeker als hij dan uit safety na een vette undershoot de motor high-idle laat draaien op 48K wat bij m'n tor 2kg thrust inhoud en da's erg onwenselijk bij de landing..... Bij de Orbit heb ik nog nooit een overshoor gehad in 9 jaar van gebruik, het kan dus wel. Deze heefd de afvlak curve iets eerder staan waardoor hij mooier afremd bij acceleratie/deceleratie naar max/min toeren.

Grt,
Gerald

Ik eksperimenteer graag met compressoren. Heb al vanalles gebruikt. Nu, bij een van mijn opgefokte motoren ken ik dat probleem ook , met dezelfde Fadecs. Een bijkomend probleem is dat bij optoeren helemaal geen reactie komt. Nochthans is de manuele start met fadec perfect. En dan geen respons meer. Motor is met KKK2209, 70 mm compr.(16kg), zwaardere as, bewerkte diff, weliswaar 66 mm t-wheel, voorzien.
Ik heb dat probleem niet gekend met een 72 mm KKK2310 comp (12 kg). Zelfs niet met een 76 mm comp.(14 kg). Vreemd.

Zeggen dat die Fadec vanalles opgestart en laten draaien heeft. Nooit problemen gehad tot ik aan zwaardere compressoren kwam, zwaarder dan 12 kg.

jacques

Hey Jacques, ja ik denk dat het inderdaad wel eens met de zwaardere rotors te maken kan hebben, daar was die fadec toen nooit voor ontworpen terug in 1998. De laatste update dateerd van 2001 en toen werd er nog weinig met deze grote wielen gevlogen.

Grt,
Gerald

Hallo Gerald,

Ik genoot van je site, en je nieuwe motor-ontwerp. Prachtig gedaan. Fijn dat je het voor een groot deel publiekelijk gemaakt hebt. Waarvoor dank. Bepaalde details zijn echt vernieuwend. Nu op naar de 22 kg in hetzelfde doosje?..

ik ga even naar die Spaanse site zien( xicoy.com - Home ). De meest gangbare vandaag is de Fadec met full auto. Het leuke aan de manuele is wel het zelf kunnen controleren van de hoeveelheid fuel via de bypass en de hoeveelheid gas. Zeker op een tesbankje.

jacques

probleem zit hem in de afstand van je magneet tov je pickup sensor.
verder weg is meer problemen..
een hulp middel is om de magne(e)t(en) in de compressor te boren in het midden.
1 links (+) en (-) rechts
de pickup dan boven de magneet plaatsen (oude simjet truuk).
ook kan je proberen om je pickupsensor (hal) wat gevoeliger te maken.
dit doe je door middel van een redelijk sterke neodym liniair over de sensor te gaan , deze zal dan eerder signalen oppikken.

.

probleem zit hem in de afstand van je magneet tov je pickup sensor.
verder weg is meer problemen..
een hulp middel is om de magne(e)t(en) in de compressor te boren in het midden.
1 links (+) en (-) rechts
de pickup dan boven de magneet plaatsen (oude simjet truuk).
ook kan je proberen om je pickupsensor (hal) wat gevoeliger te maken.
dit doe je door middel van een redelijk sterke neodym liniair over de sensor te gaan , deze zal dan eerder signalen oppikken.

.

Oke, interessant! Ik gebruik de ring magneet die je op gaspar's site kan kopen, zijn deze misschien ook minder sterk? Zal kijken of ik de uitlijning beter voor elkaar krijg, samen met nog wat andere tips zoals die van Limme. Misschien valt er inderdaad nog eea te fine-tunen, tnx!

Grt,
Gerald

Oke, interessant! Ik gebruik de ring magneet die je op gaspar's site kan kopen, zijn deze misschien ook minder sterk? Zal kijken of ik de uitlijning beter voor elkaar krijg, samen met nog wat andere tips zoals die van Limme. Misschien valt er inderdaad nog eea te fine-tunen, tnx!

Grt,
Gerald

op ebay duitsland staan staafmagneten 5mm
deze kan je mooi in een spinner boren ipv de ir tunnel.
hierdoor is je afstand korter naar de hal toe , en ziet het verschil beter met - en +.
meeste problemen onstaan doordat de hal de signalen zo bij 80.000 en daarboven niet meer goed ziet.
hoerdoor valt het signaal tijd weg en je kunt een flame out verwachten.
ook een bekend gegeven is dat neodym magneten boven de 150 graden zeer snel hun magnetisme verliezen en niet meer te herstellen zijn.
je kunt hier al last van krijgen als je een paar keer niet gekoeld hebt .
de wereld beroemde JetJoe kreeg het zelfs voor elkaar om de staafmagneten verticaal in te bouwen met de + en de - dus in verticale lijn met de as...
dit scheelde plaats en hoefden ze alleen maar de spinner vol te laten lopen met lijm...

ps : de ringmagneet werkt goed zij het niet dat hij is ingesloten is en de warmte vasthoud!

grt

Sandor

De jetjoe's hebben inderdaad een simpel rond magneetje voorin de spinner zitten. Deze zit in de schroefgat voorin gelijmd. Bij die kleine compressors is de afstand naar de sensor niet zo groot. 167k ziet hij probleemloos :)

Ik heb alleen met een Au345 enorm veel last van storing van de startmotor en de gloeiplug, maar hoofdzakelijk van de startmotor. Zijn daar nog tips voor?

De jetjoe's hebben inderdaad een simpel rond magneetje voorin de spinner zitten. Deze zit in de schroefgat voorin gelijmd. Bij die kleine compressors is de afstand naar de sensor niet zo groot. 167k ziet hij probleemloos :)

Ik heb alleen met een Au345 enorm veel last van storing van de startmotor en de gloeiplug, maar hoofdzakelijk van de startmotor. Zijn daar nog tips voor?

Ja Gloeiplug swappen voor een lichter type (minder stroom verbruik)
gloeiplug aanvoerdraden twisten en weghouden bij rpm pickup sensor.
staafmagneet horizontaal maken ipv verticaal , nu zal je starter bendix de magneet omsluiten en storen.

Hier even een filmpje van de turbine puller Childs play uit Panningen.

Helaas ging in de finale de achteras kapot , waardoor de puller in 1 keer scheef trok en uit de baan ging, helaas.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe gaat het in de turbine wereld?

Groetjes,

Martin.

Vrij rustig, wordt wél veel gevlogen, afgelopen weekend beide dagen op Gilze-Rijen en volgende week naar Leewarden en daarna wedstrijd voor NK kampioenschap maar verder vrij weinig turbine bouwsels momenteel. Ben erg druk bezig het intrekbare landingsgestel te maken voor mijn grote 3meter F16, hoopjes werk! Maar wél leuk :D

Grt,
Gerald

Knap filmpje !!! Op zoiets zit ik eigenlijk heel dit topic al te wachten : die kleine pullers eens een mooie full pull zien doen !!!
'T is wel vlug gedaan zo'n pull :-) Maar prachtig om die wieltjes te zien spinnen en de front-end te zien liften, net als de grote broers !

Leuk accentje trouwens ook van de presentator :-)

Laatst bewerkt:
Back