Hallo, wat zijn wij aan het doen!?

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnold 85, 24 jan 2019.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat wilde je schrijven Arnoud?
    Andere inzichten altijd welkom.
     
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Bas,

    Andere inzichten zijn inderdaad goed.
    Echter, de laatste tijd eindigd het heel vaak in een welles nietus discussie zonder dat daar enige technische onderbouwing voor is. Ik wilde dat vookomen en heb daarom het bericht verwijderd.
    Heeft helemaal niets met jou te maken. [​IMG]

    Grt,

    Arnoud.
     
    Q Brand en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ik ben vandaag technisch bezig geweest @Arnoud Snel met een onderzoekje naar de sterkte van vleugel pennen uit triplex en balsa laminaat. Invloed van vezelrichting van 3laags triplex komt daarbij aan bod.

    In dit geval bleek verkeerde richting v.d. twee lagen (dwars op Ligger) tov juist een 20% lagere sterkte voor breuk te geven..

    :beer:
     
    Arnoud Snel en Huibert vinden dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vleugelpennen uit balsa en triplex als sandwich?

    Moet je even illustreren. Kops of in balklengte maakt natuurlijk uit.
    En zal wel torsie gevoelig blijven in lengte.
    In doorbuigen stijver dan slechts een balk.

    Echter kops balsa in een ligger van een vleugel werkt dat weer anders.
    Dan begrenst het de doorbuiging beter dan zonder schotjes.

    Wat weer meer sterkte geeft aan zo een balk is weerszijden lamineren met glas... of omwikkelen... dan wordt het een steviger koker...

    Ook kan je carbon rods mee epoxineren... in je laminaat. Gebeurt er weer wat meer.
    Ultiem is als het 100% carbon wordt...
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2019
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend

    Heel interessant wat je doet Q !
    Ik heb de post gelezen. Leuk dat je de berekeningen betrekt bij de bouw van de BOT. Leuk om zaken te bedenken en uit te testen. Echte modelbouwer, dat is wel duidelijk.


    Ben zelf bezig met het uitzoeken van heel veel zaken voor een scratch build te bouwen EDF jet. Volgend winter wil ik een dergelijke jet bouwen. Ik heb echter tot op heden nauwelijks ervaring met elektro aandrijving, heb wel een elektronica achtergrond.
    Een EDF model is ook heel anders van opzet als een brandstof model, vind ik wel interessant, nieuwe uitdaging. Aandrijving wordt een Wemotec Midi fan Evo, loopt heel mooi en geeft relatief veel trust. Elektrische aandrijving dus ook elektrische retracts.
    Als de bouw start zal ik een bouwverslag maken.

    Grt,

    Arnoud.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Radio, ESC, motors, SBEC/LBEC, LVC, Kv, C, LiPo's etc.etc. explained ...
    • Some well-structured reading for rainy/windy days, and some handy e-tools as well. Will save you, and us [​IMG] a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions [​IMG] Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
      E-flight primer and tools
    • And pleasepleaseplease, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding optimal setup.
    • Without a watt-meter you are in the dark. Until something starts to glow [​IMG] [​IMG]
      Very versatile, and (now) dirtcheap:
      close out sale Hyperion Emeter II - RCG, with optical and electrical tach, servo tester, local&remote logging.
    Welles ;););)
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2019
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Toch heb ik een vraagje...
    Hoe heb je gemeten en de 20% sterkte verschil geconstateerd?

    Door middel van een slinger met vast gewicht of doormiddel van een gewicht proef?
     
  8. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Bas,


    Als MFB tijger dacht ik dat je de info vast al gevonden had, dus had ik nog even niet gereageerd ;-).

    Nu ben ik er nog wat knullig mee om een goede link hier te posten en doe hier een poging met de citeren knop:

    Hopelijk werkt dit, anders staat et in het draadje over Hajo en mijn BoT op pagina 17.

    Evt even wat terug lezen hoe ik de pennen geconstrueerd heb. Ik vind het een erg interessante vinding; leuk te merken dat je et ook interessant vind!

    Balsa is elke keer in juiste richting (2 stukjes) met 3 stukken vliegtuig triplex van 1mm dik en bestaande uit 3 lagen. 2 evenwijdig aan de buitenzijde en haaks daarop voor de tussenliggende.

    Met 6 vezels haaks op de pen (=fout) en 3 in lengterichting (=goed) van het triplex is de breek last 20% lager dan 6 langs en 3 dwars.

    Mooi weetje toch ;-).

    De lijm in de verbinding blijkt ook een erg belangrijke factor op de sterkte te hebben. Lijkt met name het balsa hout redelijk diep in te trekken en de sterkte aanzienlijk te verbeteren. Ik heb daarbij UHU hart gebruikt. Ook een erg interessante vinding als je et mij vraagt. In het draadje van de BoT staat hier ook nog een stukje over het intrekken van de uhu in balsa.

    Groet Q
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dankje voor je antwoord! Materie is buitengewoon interessant!
    Nee... ik was nog niet aan het speurneuzen gegaan. :)
    Er moest ook nog gebouwd worden in het hobbyhok. Zeker met het uitgestelde vliegweer een unieke kans om door te blijven bouwophokken!
    Je bijlage toont idd een alleraardigste doorleunactie. Vroeger deed ik zulke pogingen met mijn Dinky Corgy Toys voor betere camber. Whoeha! Ik kreeg ze goed krom. Dat was echter op een gegeven moment niet zinvol meer. Ben ik op reparatiemodus ingesteld geraakt.

    Maar het geeft wat aan. Ook als is het niet echt laboratorium condities zijn. Wel toon je een puntbelasting over een gegeven lengte stuk. Weet niet hoe ze dat in DIN uit drukken in een lab.

    Zo heb ik eens een emmer water aan een carbon stuurstang gehangen. Met kwiklink verlijmd en gekrompen aan 2 mm carbon rondstaf. Die hield het net aan. De kwiklink was de zwakste schakel en had ik natte voeten.

    Ik verwacht dat 3 laags berkentriplex veticaal meer sterkte geeft dan in het horizontale vlak.
    De kern geeft dan extra gewicht een geen sterkte meer op basis van rek en compressie is in zekere zin nutteloos.
    In de verticale stand zal er meer sterkte te verwachten zijn. Balsa is vulstof en dient als spacer en geeft stabiliteit tegen vervormen van de dragende stukken (torsie).
    Heb je dat ook nog getest?
    De lijm? Geeft die sterkte? Ja en nee... houdt de spacer goed op z'n plek, de dragers in het gareel.
    Het is toch de houtsoort die de spanning draagt, de multiplex latten. De krachten kunnen bij een crash pieken, maar bij normale vliegcondities?
    Er speelt ook nog zo iets als elasticiteit en veerkracht. Dat doet niet breken.
    Toch zie ik al behoorlijk sterkte bij de optimum positionering.

    Pas je wel op voor carbonspinters in je fikken? Of is het een stalen staf?
    Die splinters zijn onprettig! Top!
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2019
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vant weekend nog even bezig geweest om de vers binnengekomen 15 cc 2-taktdemper aan te passen voor aanbouw aan de Sultan 5.
    Wars van uitlaat theoriën een probeersel. Zaak is dat de demper niet te veel weerstand biedt, dat vindt de uitlaatklep van de Saito 100 niet fijn.
    Ik hoop wel dat ie stiller wordt. Werkt het niet, dan kort ik de ingestoken buis weer in.
    Met wat restmateriaal uit de scratchbak verder gepield.

    Dit moest het eindresultaat worden. Stukje overloop naar de romp over de vleugel. aanpassen op bestaande situatie.
    Besloten een extra geperforeerde buis in de demper te plaatesen 15x 4 mm Ø boorgaatjes. En ingaande buis afgesloten met een dopje.
    Toeknijpen van de buis kon ook, maar zou verbreding van het eindstuk kunnen hebben gegeven... en dus wat ongecontroleerd gepiel.

    Werkstuk zoals het er nu bijstaat. Buis nog niet gefixeerd maar past in demper met fractie speling (vloeibaar pakkingmateriaal voor eindafdichting)
    De extra pijp zit vast met M4 boutje des Merkers...
    Veren voor de afhanging van de demper moeten nog worden gemaakt... nog wel even zoet. CG moet ik weer even testen onder deze condities.

    IMG_7970.jpg


    Voorwerk... dopje gedraaid en 3x om 60º een inboring als anker om te klinken. Minder gewicht dan met stifttappen.

    IMG_7968.jpg


    En na een ferme tik met een doorn...

    IMG_7969.jpg


    Klaar voor testpassen in de Merker. Verder een mofje gemaakt om de siliconen slang op aan te sluiten. Te klemmen met veerklemmen. Extra lang om een geringere thermische belasting aan de siliconenslang af te geven. De mof die aan de flexibele slang zit is echter maar 15 mm diep
    Ik denk dat ik de mof ook met 3 klinkjes borg. Wel met extra UHU endfest verlijm... houdt tot 200 Cº. Daarna is het een dichtkoeken-pakking.

    IMG_7967.jpg


    Veur wat het waard is :)
    Groet Bas
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Bezig met de laatste loodjes voordat ik dit kan gaan bespannen. Dus een flink schuurfeest om alles netjes te maken........
    [​IMG]
     
    aurectar en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mooi ding om te zien!
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Onder elk bericht staat een berichtnummer, onder jouw bericht daar staat #344. Klik je daarop dan krijg je adres van betreffende bericht te zien. Kopieer je de bovenste dan krijg je dit resultaat:
    www.modelbouwforum.nl/threads/qs-bird-of-time.261097/page-18#post-3943826
    Daarmee is meteen duidelijk dat je naar specifiek bericht in discussie verwijst.
    Ik verwijder meestal het http:// of https://, want het oogt rommelig. Het is doorgaans alleen nodig wanneer een adres niet met www begint.

    Kopieer je de onderste, BBforumcode, dan krijg je de mooie versie. Maar daarbij is niet meteen duidelijk is dat je naar bericht ergens in die discussie verwijst:
    Q's Bird of Time
    (De HTML code versie is voor gebruik buiten het forum, in webpagina's.)

    Of zoals het overal werkt, voor elke link: rechtermuisklik en vervolgens kopieer linklocatie.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2019
  14. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hi Ron,


    Bedankt voor de behulpzame tips. Ik zat vanmiddag al te zoeken naar de post nummer, maar op m'n telefoon zijn die niet te zien merk ik nu bij "staande" telefoon. Als ik em omdraai zie ik ze tevoorschijn komen.

    Dank voor de tips om nu te verwijzen!

    @H.B.Busking ik reageer dan even in m'n eigen draadje als citaat; dan is et daar ook weer compleet.

    Cheers
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Q... Nu draadje van je doorgescanned. Jaah... Top
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kon't weer niet laten niet even te posten... Uutlêtpiepsteuntje voor de 'Merkeldämpfer'...
    Eigenlijk zijn het van die kleine zeur-ditjes-en-datjes... Toch deel ik het maar even.

    Zilversolderen met extra Borax (Flux 7) en Welco zlversoldeer 750 graaddraad met fluxmantel. Propaanbrander.

    Opstelling... gaat het beste met twee extra vaste handjes.... echter hier met drie...

    IMG_7978.jpg


    Na koelen en poetsen gaf dat dit resultaat...

    IMG_7980.jpg


    Tulle om de alu uitlaat. De tulle heeft een groef... daar slot het op de houder. 0-ring in getakeld om de pijp en twee pootjes...
    en het zit naar behoren. De houder heeft waar het schroefje de vleugel in gaat een servo-tulletje + busje. Schoefje is nog aan de zwakke kant
    Pas ik nog aan... boorgaatje in de vleugel is ook nog niet optimal. Maar het past...

    IMG_7986.jpg


    Pijp op stand... + bronmatriaal... waar komt dát nu weer van af...
    Pijp loopt recht met de datumlijn. Iets afstand gehouden voor de doorwaai-koeling. Leek me verstandig.

    IMG_7987.jpg


    Deze soldeer werkt in ieder geval goed. Lag bij de praxis. 1/3 van een staafje opgerookt. Moest flink heet om te vloeien.
    Van de week eens wat testen doen met messingdraad. Kijken hoe dat oppakt.

    IMG_7982.jpg

    Wel?... Voor wat het waard is...

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2019
    aurectar vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er zit toch speciaal een gaatje met getapte draad M3 in het achterdeksel van zo'n Merker, waarmee je de demper kunt vastmaken? Tenminste, bij de mijne destijds wel...
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klopt als een bus!... Had ik er niet bij! Gaatje voorlopig dicht met schroeffie M3.
    Dan had ik een 'dingetje' moeten maken.. zagen, kloppen, boren... koffie. Had geen goed voorbeeld...
    Maar dan nog moet het een langer veerdraadje wezen naar een ophangpunt, onder een hoekje. En.. dan steekt het aan de zijkant van de pijp... kans op verdraai/doorzakken/uitzakken van die pijp... bij dat getril en geklappervan die motor...
    Zat dat gaatje relatief weer net effe onhandig met de druknippel, die moet correct gericht staan. Maar ook dat is allemaal wel te ondervangen.
    Dit was rits rats klaar... houdt zich centraal door de V opstelling, blijft zo mooi binnen dat bestaande kuipje in de vleugel.
    Voor voorlopige test aan de grond volstaat het prima. En weer eens effe voeling met hardsolder. ook goed voor de routinus.
    En dan... heb ook nog die andere demper... Als de Merker te luidruchtig blijk... pieft en hist... dan moet ik het weer aanpassen.
    Nieuwe fröbelronde :)
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben niet zo bang voor het geluid... Merkers waren over het algemeen van zichzelf al erg mooi stil. Snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom dat merk er mee ophield...
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Faillissement meen ik? Mensen hadden betaald, niets werd afgeleverd.
    Kon de kachel en de huur niet meer betalen? EU hè... veel lasten... soms lusten... soms...
    Ziekte?

    Heb het idee dat deze demper een 15cc 2-takt is. Het tegendrukverhaal.
    4-takt moet absoluut geen tegendruk hebben maar flow en gaskoeling.
    Ik hoop dus dat het geperforeerde schot en buis, standaard in deze demper... + de extra buis met 15 M4Ø gaatjes niet te veel restrictie gaan geven.
    Want ik wil op methanol vooraleerst die benzine-stilte hebben van jou torretjes.
    Wellicht lukt het dit weekend even de motor een zwiepert te geven...

    Heb jij er nog ideeën over Bert?
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2019

Deel Deze Pagina