Q's Bird of Time

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Q Brand, 30 aug 2018.

  1. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Stadskanaal
    Begonnen met het bekleden van de vleugel met Koverall
    Om kromtrekken te voorkomen wil ik zo weinig mogelijk warmte erin brengen em dus krimp van de Koverall.
    Hiervoor de heisseglerkleber langs de randen aangebracht en ff laten drogen, daarna de folie met de folieijzer vast gemaakt zo strak mogelijk.
    Daarna met de folieijzer zo verwarmd op (ca 120) graden dat het strak over het hout ligt.

    foto1.jpg

    Daarna met de blanke lak enkel de folie wat op het hout ligt ingestreken waardoor er een hechting aan het hout plaatsvind, wel heb ik steeds opgepast dat het wel echt vlak op het balsa ligt.

    foto2.jpg
    Nadat de folie rondom vast ligt heb ik de open stukken met de folieijzer gekrompen waardoor het mooi strak kwam te zitten.en heb op deze manier zo weinig mogelijk krachten van de folie op de vleugel gekregen dacht ik.

    foto4.jpg
    Misschien zijn er betere methodes maar dit was snel gepiept.

    Groet Hajo
     
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.592
    Locatie:
    IJsselstein
    Ziet er goed uit zo:thumbsup: Heb je de lak nu ook nog verdund of heb je hem op de normale dikte gehouden?
     
  3. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ietsje verdund Huibert, het moet wel door de folie om goed contact te maken met de balsa, de open plekken ga ik pas doen als ik voor de tweede keer ga lakken en dus de hele vleugel in de folie zit.

    Groet Hajo
     
  4. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Nederland
    De vaart zit er weer lekker in Hajo! Prachtig!

    Zelf ben ik vandaag bezig gegaan met de sterkte vd vleugel pennen. Ik heb recent een 3D printer gekocht (CR10S pro) en dacht daar een test bankje mee te kunnen maken. Zo gezegd zo gedaan:

    F5E23467-05E5-494E-A2E7-F71DA7BFDF7F.jpeg
    14B7D9DC-D705-46EF-B430-A517BA6CBF3D.jpeg
    F4AB894B-AE26-4FCD-AAB9-DDEC96E45FA6.jpeg

    Tooltje is uit vol materiaal want er komt nog aardig wat kracht op te staan.

    Om de kracht te meten heb ik et tooltje op een weegschaal gelegd. Met een metalen staaf rond 5mm heb ik daarna getest hoeveel kracht de pennen konden verdragen:

    7E3D0D9B-16D3-42A2-A0F1-7C827DFE4A69.png



    De verbindingen konden veel kracht verduren, zo rond de 40kg (!). De resultaten zijn geheel naar verwachting qua vezel richtingen van het triplex: Hoe meer vezels netjes in langs richting, hoe hoger de breek last.

    Aangezien niet alle pennen hetzelfde uit de lijm klemmen zijn gekomen, even alle pennen omgerekend naar de spanning bij breuk. Ik heb hiervoor de equivalente breedte berekening gebruikt met enkel triplex en balsa. Het effect van de lijm is hier dus buiten beschouwing gebleven:
    B5479478-8744-4CD7-B93C-CFAF2318B8F6.jpeg

    Heel positief van deze test is dat de spanning bij breuk veel hoger licht dan eerder verwacht kon worden op basis van enkel balsa en triplex (50MPa). De lijm verbinding geeft enorm veel meer sterkte: met juiste vezelrichting maar liefst 2x zoveel!

    Dat betekend dat omgerekend de BoT een 6g dynamisch als maximum zal aankunnen. Dat lijkt me voldoende maar maakt em zeker geen stormvlieger.. Maar dat vind ik niet erg, zweven vind ik leuk met windkracht 0 tot 2, daarna vlieg ik liever m'n Puma.

    Ok, 6g... Das waar et om ging. Blij mee. Tijd voor maiden!

    Nu dan het effect van de lijm op de sterkte. 100MPa is echt teveel voor triplex. Dus ik ben nog wat verder gaan rekenen om een idee te krijgen welke parameters de lijm zou kunnen hebben voor wat realistischere waarden. Aangezien ik geen E-modul van uhu lijm of iets soortgelijk kan vinden is er echter geen eenduidig antwoord. Met een beetje spelen zijn dit soort waarden mogelijk (aanname dat lijm enkel in balsa goed intrekt):

    E-modul lijm:
    75GPa ; 50GPa ; 35GPa

    percentage lijm in balsa:
    16% ; 25% ; 38%

    Dikte lijmlaag in balsa (2 zijdige lijm verbinging)
    0,5mm ; 0,8mm ; 1,2mm

    Met dit soort waardes zou de breuk spanning weer bij 50MPa liggen.

    Al met al leuk om getest te hebben en wat gevoel te krijgen wat de BoT aan zal kunnen. Ook heb ik antwoord gekregen waarom de vorige berekening niet overeen kwam met de meting.

    Ook vind ik het een leuke weetje dat m'n niet oplettendheid bij het maken van de pennen heeft gezorgd voor een maximale BoT belasting van 6g ipv 7,5g wanneer het triplex goed gericht was geweest. Blijft jammer maar nu is dus duidelijk dat m'n fout de sterkte met 20% heeft verminderd. Toch mooi om gekwalificeerd te hebben.

    Groet Q
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2019
    H.B.Busking, Arnoud Snel en Discus2ct vinden dit leuk.
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.024
    Voeg er eventueel een lamel aluminium aan toe.
    Zoals de verbindingspen ven een Spirit.
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Zwolle region
    Mooi onderzoek. De vleugelpennen kunnen behoorlijk wat krachten verstouwen. Wat komt er ná de vleugelpennen? Zijn dat de liggers? De volgende vraag die zich aandient is dan hoe sterk de verbinding is tussen vleugelpen en liggers. Zelf heb ik wel ‘ns meegemaakt dat het op die overgang vervolgens misgaat. Naar analogie van de spreekwoordelijke ketting ...

    EDIT ... even post #81 bekeken... overgangen zien er ook solide uit... Zolang er relaxed met de BOT gevlogen wordt...
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2019
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.024
    Kan verholpen worden door liggers te omwinden met twindraad.
    Dit voorkomt dat liggers uit elkaar trekken bij overbelasting.

    Zie pagina 11 en 15

    http://manuals.hobbico.com/gpm/gpma0530-manual.pdf
     
  8. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Nederland
    De spijker op z'n kop Eric, de rest v.d. Constructie is maar zo een stuk minder sterk.

    De pennen zitten goed opgesloten in een behuizing van een paar mm triplex en balsa in het vleugel middendeel. De pennen schuiven als passing in de behuizing. Zitten dusdanig opgesloten dat ze nergens meer heen kunnen en de vleugel tips vasthouden zonder verdere magneten oid. Was ik eerst wel van plan naar pracht voorbeeld van Huibert. Maar blijkt in dit geval niet nodig.

    Na deze bevestiging komen weer balsa liggers, webbing, sheeting etc. Ik verwacht dat de constructie mooi in evenwicht is over het geheel.

    Also, in een ander draadje kwam dit onderwerp ook nog boven. Even een citaatje

    De test is een drie punt buig proef. Is gangbaar in sterkteleer onder EN ISO 178 en 11296-4 die ik uiteraard nauwkeurig heb aangehouden :rofl:

    Ziet er b.v. Zo uit:

    https://goo.gl/images/JYYqtQ

    Deze heb ik in weze ongeveer nagemaakt met houder en metalen pen en weegschaal :rofl:

    Mooier is echter:

    https://goo.gl/images/d1FvBt

    Waarbij het moment mooier wordt ingeleid. Als de balk te dik is, breekt ie door de schuifspanning waar de kracht wordt ingebracht.

    Omdat de pennen op buiging worden belast zal de pen met de meeste vezels in lengterichting het sterkste zijn. Dit blijkt ook erg leuk in de test zo te zijn.

    Torsie heb ik niet getest want torsie wordt bij mijn vleugel verbinding door een extra lip in rib en koolstof pen in voorlijst opgenomen. Zou de pen ook de torsie moeten opvangen, dan zou ie zeker breken met een stuk lagere last!

    Maar goed, de lijm lijkt toch wel flink bij te dragen hoor Rob en koolstof zat er niet in! Wist ik de E-modul van UHU maar.. Grrrr.

    Groet Q
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2019
  9. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    2.958
    Locatie:
    Gouda
    Ik ben dit draadje al een tijd met genoegen aan het volgen.
    Met de BOT heb ik een haat-liefde verhouding. De vorm is mooi maar spreekt toch tegen mijn aerodynamisch gevoel.
    Om hem zo groot (?) te bouwen had ik zo wie zo geen zin maar dacht aan een kleinere versie.

    Vandaag kwam ik in de mailing van Aerofred tekeningen deze tegen, de Mini Bird K10 met een spanwijdte van 2.06 meter.
    https://aerofred.com/details.php?image_id=102009

    Ga ik toch weer twijfelen, maar het aantal plannen is al veel te groot.......:hammer:
     
  10. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Stadskanaal
    Mijn BOT heeft in ieder geval zijn thuisbasis even bezocht en moet nog een klein beetje gebeuren voor zn maiden.

    bot.jpg
     
    Huibert, Q Brand en Arnold 85 vinden dit leuk.
  11. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Nederland
    Adembenemend mooi Hajo: ik word er stil van :worship:

    Zwaar gefeliciteerd en de bespanning is toch ook geweldig zo he. Broer en zus zijn ze straks!

    Gr Q
     
    Hajo.M vindt dit leuk.
  12. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.592
    Locatie:
    IJsselstein
    Mooi zo en prachtig wanneer de zon mooi door de bespanning schijnt:yes:
     
    Hajo.M vindt dit leuk.
  13. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Stadskanaal
    Dat werd hier op het veld ook al gezegd Huibert dus misschien laat ik het zo en geen kleur onder.

    Ik vind de bespanning ook mooi Q rn best makkelijk om er op te maken, viel me reuze mee in ieder geval, nu moet hij nog goed vliegen..:)
    Maar daar komt ook wel een foto of film van.

    groet Hajo
     
  14. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Nederland
    Bij mij zijn ook de laatste loodjes (letterlijk) gelegd. Met m'n nieuwe 3D printer een waag gemaakt om het zwaartepunt goed in te stellen:

    2C906690-AAFF-4F74-B1F0-AFDCD88EA244.jpeg
    DC8FFC68-CA4A-4065-8AD8-E1BE1194F194.jpeg

    Gewoon gedownload van Thingiverse.com. Alu buisje van de Formido.

    Tijd voor maiden, maar helaas moet ik de laatste tijd weer veel voor werk weg. Hmm, misschien donderdag ;-)

    Groet en ook succes met maiden Hajo!


    Q
     
    Hajo.M, Ariel, Huibert en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Nederland
    Vanmorgen was het volledig wind stil. Perfect gelegenheid dus voor voor Maiden en het is gelukkig gelukt! De BoT vliegt prima en erg elegant (vind ik dan he :yes: ).

    Eenmaal op het veld aangekomen was er natuurlijk niemand. Eerst naar eens opbouwen:

    4065F026-872F-4FBC-A6C7-75F6DEAA4781.jpeg 3F0792BE-2C01-46B4-B1CF-CB12D8489B6C.jpeg
    A304258C-AB50-4206-B20D-FFB787687F5A.jpeg

    De vlekken bij de vleugel verbinding heeft nog een likje spanlak nodig maar verder wil ik em zo laten als ie nu is.

    Er was niemand om te filmen, dus start en landing heb ik er niet op staan. Maar na een tikje trim had ik hoogt niet meer nodig, dus met de linker hand maar even wat filmpjes proberen te schieten:







    En een in slow motion



    Vliegen gaat erg makkelijk en hij (of is het een dame?) laat zich makkelijk sturen met weinig uitslag. Hoogte bij rustig draaien niet nodig en Tsjonge wat daalt ie maar langzaam. M'n telemetrie geeft gemiddeld waarden tussen de 0,3 en 0,4m/s daalsnelheid aan bij rechtdoor vliegen. Das wel wat anders dan m'n parkflyer die met 1+m/'s daalt..

    De Electro motor is op zich wel voldoende sterk maar recht omhoog is er niet bij. Hoeft ook niet echt want na een half uur vliegen zat de accu nog voor de helft vol. Dus tijd zat ;-).

    Volgende keer met @eric_laermans op stap met zijn camera en film kunsten!

    Nu jij nog Hajo! Gaat helemaal goed komen de BoT vliegt (zonder wind iig) heel gemoedelijk!

    Groet Q
     
    strutter, Ariel, TheNorb en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    2.958
    Locatie:
    Gouda
    Heel succesvolle maiden, gefeliciteerd!
    Mooi veld. Waar is dit?
     
  17. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Stadskanaal
    Prachtig Q en wat een mooi vliegbeeld....
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  18. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Nederland
    Hi Rick,

    Modelvliegclub Noord-Oost Veluwe. Ligt bij Heerde in de buurt (zuidelijk van Zwolle). Tis inderdaad een prachtig veld gelegen in een water geul voor watersnood gevallen. Daardoor eigenlijk geen omwonenden en alle ruimte!

    Qua thermiek e.d. is het wel wat minder spannend dan ergens op een veluwe met wat bosranden etc. Veelal begint de thermiek boven onze parkeerplaats / pits en daar hoor je natuurlijk niet te vliegen ;-)
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  19. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.592
    Locatie:
    IJsselstein
    Gefeliciteerd met de succesvolle maiden.
     
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    282
    Locatie:
    Amsterdam
    Een thermiekbelletje van 0,5 m/s zou voor jou al voldoende moeten zijn om langer in de lucht te blijven en als ik zo naar het vliegbeeld kijk gaat dat echt wel lukken. Ik denk dat je nog hele mooie vluchten gaat maken met de BoT.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina