piston veertje horen niet los te komen. bussen horen bij goed gebruik niet te peelen.
En drijfstangogen horen ook niet af te breken.... En dát heeft sowiso niks met Nitro te maken....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
piston veertje horen niet los te komen. bussen horen bij goed gebruik niet te peelen.
henk.
er zijn echt motoren die prachtig lopen op 5%.
misschien wat minder vermogen, maar dat weet je als je 5% gebruikt.
er zijn ook zat motoren waarbij dit gewoon in de handleiding staat.
Natuurlijk zijn die motoren er die op 5% prachtig lopen.
Ik heb ook nooit gezegd dat dit slecht is , je hebt alleen minder vermogen.
Maar dat zeg je zelf ook.
waarom mag je niet gewoon met 5% draaien, als dat gewoon in de handleiding draait?
20% nitro is leuk, en werkt voor jou goed. top.
maar je hoeft mij toch niet te verplichten het te gebruiken, als ik absoluut geen motorproblemen heb?
Ja nu moet ik toch zeggen dat je wel motor problemen hebt volgens eigen zeggen.
Je kunt natuurlijk zeggen dat het aan OS te wijten is.
En dat jij alles hebt goed gedaan.
Maar als een voering van de cilinder los laat zou ik toch eerst de hand in eigen boezem steken.
het staat misschien genoemd in de handleiding van jouw specifieke motor..
maar dat maakt het nog geen wet voor de rest van de wereld..
En drijfstangogen horen ook niet af te breken.... En dát heeft sowiso niks met Nitro te maken....
Tja.....Wat zijn we aan het miereneuken over een beetje nitro.
Een hobby kost toch geld.
Wat toch veel belangrijker is een goede en betrouwbare motorloop.
Geen gepruts op het veld starten en vliegen.
Doe er 20% in en het is probleemloos.(moet natuurlijk wel in de beschrijving van de desbetreffende motor staan)
Stel dat je veertig liter per jaar vlieg is dat 223.00 euro.
De meeste zullen dit niet halen.
Dan is nog geen twintig euro per maand dit is toch peanuts.
Henk.
Nee, zoveel is nu wel duidelijk. Met nitro an sich is ook niets mis. Met veel te veel (>15%) in een standaard motor wel.Ik snap echt niet wat er nu mis is aan nitro.
Daar lijkt het anders soms wel op. Zie mijn eerdere opmerking daarover.Staat in de beschrijving en doe het dan ook.
Ze maken een beschrijving toch niet voor Jan met de korte achternaam.
Dat 'beter weten' staat te bezien....Nitro heeft z'n functie, maar nu trek je het 'over the top'. Problemen krijg je door verkeerde plug, verkeerde smering, verkeerde prop, etc. En vooral: geen gevoel hebben voor je motor....Het lijkt wel of jullie het bewust en tegen beter weten in het niet willen gebruiken.
Ja en als je dat doet dan krijg je inderdaad problemen.
dit draadje gaat van origine over een os motor.
als deze 400 uur mee hoort te gaan, is het enigszins bijzonder als de mijne net iets meer als 1 seizoen haalt.
voornaamste reden dat dit topic wat langer werd, is dat dit geen geisoleerd ding is. er zijn velen met dit probleem. vandaar ook de vraag of OS zijn goede naam nog wel waard is.
Tja.....
Ik heb 41 jaar met verbrandingsmotoren gevlogen en wel zo'n beetje alles ontdekt over de do's en dont's bij die dingen. Zomaar 20% nitro gaan stoken hoort bij mij in de laatste categorie thuis.
Tja.....
Ik heb 41 jaar met verbrandingsmotoren gevlogen en wel zo'n beetje alles ontdekt over de do's en dont's bij die dingen. Zomaar 20% nitro gaan stoken hoort bij mij in de laatste categorie thuis.
Goed lezen hé.
Niet zo maar 20% maar de beschrijving volgen.
Maar dat is moeilijk niet alleen voor jou hoor mensen lezen niet of slecht.
20% nitro heb je alleen nodig als je per tijdseenheid een grote hoeveelheid peut door de motor wilt jagen.
Bijvoorbeeld om een hoger maximaal vermogen te krijgen.
Toen de maximale zuigerverplaatsing voor modelvliegtuigmotoren nog 10 cc was, begon men met name bij F3A vermogen tekort te komen. Daar zagen we een niet aflatende jacht op meer vermogen, want de steeds zwaarder wordende modellen moesten steeds sneller..... En omdat de motoren niet groter konden, moest het op een andere manier. Voor de introductie van de Schnürle spoeling en de afgestemde uitlaatpijpen werd daarom voornamelijk met het brandstofmengsel geexperimenteerd.
Tegelijkertijd zien we dat bij klassen waar het om pure snelheid gaat - neem F2A en F3D- de exotische mengsels uit de begintijd (men gebruikte zelfs tetra-nitromethaan!) zijn losgelaten ten faveure van het nitrovrije 'FAI-mengsel' (20-80). En het gaat nu harder dan ooit.
Zelf heb ik ooit eens een vergissing gemaakt bij het mengen (naar een intercontinentale wedstrijd kun je je eigen brandstof niet meebrengen).. Wij wilden ons standaard recept 20-75-5 maken uit gelijke delen 20-80 en 20-70-10 wat we ter plaatse aangeleverd hadden gekregen.
Op een gegeven ogenblik merkte ik dat ik flink aan de naald moest schroeven om m'n goede afstelling terug te krijgen. Nog steeds niets in de gaten, de temperatuur en luchtvochtigheid fluctueerden flink in die week.
Toen ik aan het eind van de tankvulling nog een stukje te vliegen programma over bleek te hebben (en gelukkig het voortijdig stoppen van de motor hoorde aankomen) wist ik het even helemaal niet meer.
Reconstruerend kwam ik er achter, met onverdunde 20-70-10 te hebben gevlogen. En, was het beter? Nou nee, alleen het verbruik ging omhoog.
Het was mijn laatste WK met een verbrandingsmotor, twee jaar daarna met nog drie andere deelnemers electro geintroduceerd bij F2B.
Als RC instructeur de meeste motorproblemen van leerlingen opgelost met een ENYA 3 plug en een tankje 20-75-5. En vooral het netjes afstellen van de carburateur...
De meeste motorenhandleidingen die ik heb gezien bevatten -waarschijnlijk door het slechte Engels van de schrijver- de nodige onzinnigheden. Dus daar naar verwijzen roept bij mij de nodige twijfels op. Zoals in:
Nee, zoveel is nu wel duidelijk. Met nitro an sich is ook niets mis. Met veel te veel (>15%) in een standaard motor wel.
Daar lijkt het anders soms wel op. Zie mijn eerdere opmerking daarover.
Dat 'beter weten' staat te bezien....Nitro heeft z'n functie, maar nu trek je het 'over the top'. Problemen krijg je door verkeerde plug, verkeerde smering, verkeerde prop, etc. En vooral: geen gevoel hebben voor je motor....
Wellicht moet je jezelf wat beter informeren, met je nonsenseargumenten. Zowel Hobbyin als Aerobertics zijn winkels waar veel NEDERLANDERS kopen, omdat het zo'n beetje de enige winkels zijn waar je courante spullen op voorraad kunt krijgen en je niet met incomplete setjes naar huis hoeft. Aerobertics is voor Nederlanders, zeker de veelvliegers, een zéér bekende winkel. Je argument dat je dan naar Hong Kong prijzen zou moeten kijken, slaat dus écht helemaal nergens op. Dit zijn normale winkels waar Nederlanders hun brandstof halen. Hobbyin heeft de prijzen voor 20% niet op hun site staan. Even doorrekenen werkt niet, want het schaalt niet lineair. Ik begrijp best dat jij liever fantasiegetalletjes gebruikt om zo maar gelijk te krijgen, ik baseer mij liever op de daadwerkelijke prijzen bij de handel. Om zo tot reeele cijfers te komen.
In mijn optiek geen plaats voor op dit forum dus bij deze heb jij een plaatstje op de regeerlijst verdient bij mij.
Tja, het enige wat ik deed was reageren op het onzinverhaal hieronder:Beste Bruno.
Ik zal het hier nog een keer schrijven.
Wel goed lezen in doe niet zo maar 20% in een motor .
Alleen als de beschrijving dit toe staat.
En je kunt met een heel mooi verhaal komen.
Wat hoe en waarom en wat je ervaring is.
Prima hoor.
Maar wat je nog moet doen is de beschrijving leren lezen van een bepaalde motor.
Je bent niet de enige die slecht of helemaal niet leest ( dit is ook waarom het forum bestaan recht heeft )
Niet de enige reden natuurlijk lekker ouwehoeren over de hobby kan ook leuk zijn.
Dus mijn advies eerst lezen en dan iets zeggen.
Henk.
Ik hoop alleen oprecht dat niet de een of andere argeloze beginner als gevolg van je onzinverhalen met 20% nitro in een standaard motor gaat experimenteren.
Als dat nodig is, is hij verkeerd bezig en een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving.
Dat is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Wat toch veel belangrijker is een goede en betrouwbare motorloop.
Geen gepruts op het veld starten en vliegen.
Wel goed lezen in doe niet zo maar 20% in een motor .
Alleen als de beschrijving dit toe staat.
Die vraag kun je pas écht beantwoorden, als je alle cijfers hebt. En die hebben wij domweg niet. Niemand in dit draadje weet hoeveel er van die AX .46 v2 verkocht zijn, en niemand weet exact hoeveel klachten er zijn. Daarnaast noem je zelf al 'goed gebruik', stel nu dat jij pech hebt gehad en het peelen bv. niet kwam omdat ie te arm of te rijk stond, wie zegt dat al die andere mensen op het internet hun motortjes goed gebruiken? Er zijn bij ons op de club wel eens motortjes van eigenaar gewisseld omdat de eigenaar het een onding vond, hem nooit goed kreeg. En de volgende eigenaar vliegt er vele jaren probleemloos mee. Andersom eveneens. En er zijn ook motoren die gewoon slecht zijn. Het komt allemaal voor.
Stel jij produceert de perfecte motor en je fabricageproces is dermate goed dat je 0% uitval hebt. Dan nóg zul je klagende mensen op fora krijgen. Het gaat om de mate waarin.
Wat in elk geval zeker wél waar is, is dat er over de .v2 meer geklaagd wordt dan over andere motoren. Waarom dat dan is, wat de diepere oorzaak is.. totdat iemand met een échte 'smoking gun' komt, is het giswerk.
Uiteindelijk worden er ontzettend veel van die motortjes verkocht. Als ze echt structureel slecht zouden zijn en alle zouden falen, zouden de fora nog veeeeel voller staan met klachten. Er zijn dus ook genoeg mensen die dit motortje naar tevredenheid gebruiken.
Gebaseerd op jouw ervaring kun je iemand aanraden hem niet te kopen. Gebaseerd op prijs, kun je aanraden een ander merk te kopen. Kan allemaal, en is niets mis mee. Echter als vaststaand feit gaan verkondigen dat een motor slecht is, en een fabrikant welke al jaaaarenlang een goede naam heeft door het slijk trekken, gaat mij te ver.