Haperende OS46 AX II

• Topicstarter Topicstarter alb1946
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste Student.

Ik denk dat het anders ligt 65 dollar is ongeveer de inkoopsprijs voor deze onderdelen voor hun,
Dus uit coulance doen ze dit voor je.
Het is wel fijn dat ze dit voor je doen.

Maar dat jij hier uit concludeert dat de schuld ook bij hun ligt zie ik niet zo.

Zo als je ook zelf schrijft hebben zij onderzocht dat het een gebruikers fout is.

Ben wel benieuwd wat je nu gaat doen als je de motor terug hebt.

Henk.

in mijn ervaring, doet een bedrijf dit soort dingen zelden.
als ik hem op zou lappen, had me dat anderhalf keer een nieuwe motor gekost, nu maar 3/4 of zoiets.
feit dat ze zowieso tegen hun waarschijnlijke inkoopprijs herstellen vind ik persoonlijk al een bewijs dat ze zelf ook toegeven dat de schuld niet 100% bij mij ligt.
ligt het bij mij, kunnen ze gewoon de volle mep rekenen, of een nieuwe motor aanbevelen.

daarnaast. os heeft nog nooit toegegeven dat er slechte series bussen in motoren terecht zijn gekomen.
doen ze dat bij mij wel, kun je er vergif op innemen dat ze opeens alle motoren waar iets dergelijks bij is gebeurt terug krijgen. ook degene waar het wel een gebruikersfout was...
en dat zullen toch de meeste zijn gok ik...

denk ook dat er vanwege bovenstaande geen verder advies bij stond.
is er nl niet als het hun fout was.
daarom had ik ook de complete motor opgestuurd, kunnen ze aan de hand van de rest van de motor kijken wat er is gebeurt. zuiger verteld ook nog een verhaal..
en die was bij mij alsof hij net nieuw was.

wat ik er mee ga doen als hij terug is?
hij is al een stevige tijd terug. zit al weer een paar maanden op de fourstar, en sindsdien geen klap verkeerd gegeven.
vanwege de crash laatst ligt hij compleet uit elkaar, binnenkant ziet er uit alsof hij nieuw is...
dus ze hebben iig wel een goede bus terug gegeven.

Beste Beton.

Kun je mij ook uitleggen waarom je geen nitro gebruikt en maar 15% olie?

Henk,

Ik kan niet voor Beton spreken, maar ik gebruik dat ook... (OK, ik gebruik 2% Nitro, en i.p.v. aerosave gebruik ik Carbulin).

En ik gebruik dat, omdat o.a. Rossi altijd motoren ontworpen heeft voor 0% Nitro, omdat Vario aangeeft dat 15% volsyntheet gewoon ruim voldoende is, omdat FlyCam destijds deze samenstelling voor hun vliegschool (OS motoren) gebruikte, en motoren pas verving na 1000 lessen (plm 400 draaiuren, en verschillende duurtests hebben aangetoond dat wát je ook doet, er niet heel veel meer uit een modelmotor te peuteren valt), en omdat ook mijn Rossi 53 het er ongeveer 400 draaiuren, ofwel 8 jaar intensief les-gebruik, op uithield....

De 2% Nitro dienen voor nét een haartje meer afstelgemak, en een iets makkelijker starten in de winter.... Ik heb 0% geprobeerd, stelde iets lastiger af, meer ook niet.
OS loopt op zich goed op 2% Nitro en 15% olie, maar word een tikkeltje kritisch in de afstelling, meer ook niet.

Kortom, plm 13 jaar ervaring van mijn kant, vooraf gegaan aan minstens even zoveel jaren van FlyCam, EN nóg meer ervaring van Vario (die ik voor wat betreft hun technische ervaring ERG hoog inschat....)

Groet, Bert

Beton heeft oude OS jes en die zijn niet zo kritisch, welliswaar dat de 4 takjes een stuk lekkerder lopen op 5 a 10 % nitro. Volgens de handleidingvan de nieuwere Os motoren moet je minimaal 10 % Nitro hebben. Maar geloof me, op 5% lopen ze ook goed. Het olie aandeel heeft niet direct zoveel invloed op de prestaties. Ik heb een tijd zelf gemengd met Carbulin en zat op 16% zonder Nitro. Ik vloog toen wedstrijden met Rossie motoren, maar mijn vliegtuigen vlogen er ook prima op, en dat waren Webra en OS jes. De afstelling was altijd best kritisch, 1 klikje maakte het verschil.

Beste Beton.

Kun je mij ook uitleggen waarom je geen nitro gebruikt en maar 15% olie?

Henk,

Beste Henk,

Ik heb naar mijn gevoel eigenlijk nooit nitro nodig gehad. Tot nu toe lopen mijn motoren er prima op.
In de jaren 70 met 20/80 begonnen (wonderolie).
Later overgestapt naar synthetische olie en gezien eigen ervaring en wat je her en der leest is 15% voldoende.

Jan

Beste Allen.

Ik heb een andere ervaring als jullie.
Ik heb vele problemen van klanten opgelost door de beschrijving van het product te volgen.
En dan kwam het altijd goed.

Dus motoren op geen of weinig nitro of minder olie laten lopen kwam bij mij niet voor.
Behalve als het voor geschreven is.
Dus ik doe altijd wat de beschrijving vraagt om te doen.
Daar je altijd met garantie te maken hebt.

Dit komt omdat ik aan de andere kant van de toonbank staat.

Fijn dat jullie het uitgelegd hebben en er een goede ervaring mee hebben.

Voor eigen motoren doe ik altijd 20% nitro en 20% olie.
Ook mijn motoren gaan meer dan 600 liter mee.(OS en YS)
Ik moet er wel bij zeggen dat ik F3A vlieg.
Dus ik wil veel vermogen en een soepele motorloop.

Z0 zie je maar ieder beleefd deze hobby anders.

Henk.

Zeker bij vliegtuigen is dat voldoende, bij helikopters worden ze wat anders belast en is de koeling wat minder. Vandaar de 16% .
Ik heb trouwens nooit ervaren dat Nitro meer vermogen geeft, wel dat het afstellen makkelijker wordt. En het verbruik flink toeneemt.

Zeker bij vliegtuigen is dat voldoende, bij helikopters worden ze wat anders belast en is de koeling wat minder. Vandaar de 16%

Ik gebruik (zoals je weet) die 15% in heli's (al meng ik vanwege een paar erg heetlopende motoren de laatste tijd 2% wonderolie bij, en ik hou één brandstof aan voor alle motoren uitgezonderd de viertakt, die loopt met slechts 12%).

De brandstof die Vario verkoopt, bevat ook slechts 15% olie....
Zodra ik meer dan 5% Nitro bij laat mengen (voor de verkoop, niet voor mezelf) gaat er ook wat meer olie in, Nitro bevordert de waterproductie en geeft zure bijproducten, vandaar....
Bij 10% Nitro laat ik 18% olie bijmengen.

Groet, Bert

tja. garantie.
bij brandstofmotoren is die verlopen zodra je de zuiger een keer beweegt.
brandstof niet goed (ze schrijven regelmatig een mengsel voor wat eigenlijk hier niet wordt gebruikt), of je hebt hem verkeerd afgesteld ofje hebt iets anders gedaan wat niet goed is.
als je met een beetje rare geest door de handleiding kijkt, kan de fabrikant altijd onder de garantie uit.
en dat doen ze. of je moet toevallig een medewerker treffen met een zeer goede dag.

daarom ga ik ook niet perse moeilijk doen om de garantie te behouden. de motor moet gewoon goed en betrouwbaar draaien, en dat voor vele uren.
qua slecht lopende motoren, daar ben ik bij ons in de vereniging ook mee bekend.
grappige is, dat wanneer een aantal andere methanol gekken gaan brainstormen, de motor op het eind toch goed loopt.
vaak zie je toch wat standaard dingen fout gaan, of slang lekkage, lekke tank, rommel in de carb, etc etc.
soms is alleen al even terug naar de basis afdoende, soms zitten de naalden zo verkeerd dat de eigenaar er even niet meer uit komt.

ik snap de instelling van achter de toonbank.. denk wel dat je een iets te positief beeld hebt van je leveranciers ;-)
of je hebt ze nooit nodig gehad voor problemen.. kan ook natuurlijk ;-)

tja. garantie.
bij brandstofmotoren is die verlopen zodra je de zuiger een keer beweegt.
brandstof niet goed (ze schrijven regelmatig een mengsel voor wat eigenlijk hier niet wordt gebruikt), of je hebt hem verkeerd afgesteld ofje hebt iets anders gedaan wat niet goed is.
als je met een beetje rare geest door de handleiding kijkt, kan de fabrikant altijd onder de garantie uit.

Beste student (duidelijk niet in rechten:)),
Een zuiger in een brandstofmotor is bedoeld om te bewegen. Je mag verwachten dat ie dat dan ook doet en dat dan een behoorlijke tijd. Doet ie dat niet dan ga je terug naar degene die jou dat ding verkocht heeft en niemand anders. In Nederland heb je als consument een goede bescherming, vermits jezelf ook aan voorwaarden voldoet.
Garantie was ooit een leuke uitvinding maar inmiddels een gepasseerd station. En dan zijn er nog steeds mensen die betalen voor extra garantie... Je koopt een product en vervolgens mag je verwachten, sterker nog: je hebt er recht op, dat dat product doet wat het belooft en wat algemeen gangbaar en redelijk is. Doet het dat niet dan ga je terug naar de verkoper, met hem heb je een koopovereenkomst. Daar vloeien dan ook meteen al je rechten en plichten uit voort.
Is een heel verhaal om bij mekaar te typen, vandaar een linkje wat een en ander duidelijk uitlegt:
https://www.consuwijzer.nl/elektron...ten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is
Geloof mij (ik heb meer dan een beetje ervaring op dit gebied): je hebt meer rechten dan je zou denken.;)
Groet,
Sam

Beste allen

In dit geval kan ik u gerust mee de delen dat het geen garantie is.
Dat kan ik wel zeggen na 20 jaar winkel ervaring,want ik heb al vaak met dit bijltje gehakt.
Daar de chrome cilinderwand van de bus is losgelaten.
Dit komt alleen maar door verkeerd gebruik.
Motor is veel te heet geweest.(te weinig olie en te weinig nitro)
Maar daar lopen hier de meningen over nitro en olie nogal uiteen.(lees vorige berichten)
Dus dat hij nieuwe onderdelen kreeg uit coulance van OS is zeer te waarderen van OS Amerika.

Henk.

Dat kan ik wel zeggen na 20 jaar winkel ervaring,want ik heb al vaak met dit bijltje gehakt.
Daar de chrome cilinderwand van de bus is losgelaten.

Klets toch niet! Ik heb motoren gezien die je aan de kop beet kon pakken als ze liepen, en dan reeds hun NIKKEL (want het is GEEN chroom wat OS gebruikt) kwijtraakten, nog voor de inloop goed en wel afgelopen was! Daar zijn echt hele discussies over volgeschreven, met name op de amerikaanse fora. Nikkel is gewoon een inferieure coating, die maar EEN crackje of onderbreking hoeft te hebben om los te komen, daar heeft temperatuur niks mee te maken, en Nitro ook niet....

En weet je waarom niet? OS zou namelijk onmiddelijk geen schijn van kans meer maken op wedstrijdsuccessen als er per se Nitro in zou moeten. FAI brandstof mag namelijk geen Nitro bevatten....

Sorry, maar als je wilt gaan beweren dat er een chroom loopvlak in een OS te vinden is, kan ik je al niet meer serieus nemen. OS heeft voor het laatst ergens in de vroege Jaren zeventig vorige eeuw een paar heuse ABC motoren gemaakt, daarna uitsluitend ABN, en dat is een héél andere coating, niet te vergelijken met ABC....

Beste Brutus.

Chroom/Nikkel het is maar hoe je het noemen wil.
Maar ik stop deze discussie want jij denkt het allemaal beter te weten als de OS zelf.
Prima dat je zo denkt ieder heeft recht op een eigen mening.
Maar voor de laatste keer de beschrijving van de OS motor heeft altijd gelijk.
Jij mag vinden dat dat niet zo is prima.
En ik denk daar nu eenmaal anders over.

Henk.

os zelf geeft ook aan dat het een abn liner is. dus geen chroom, dat zijn nl de motoren die de naam hebben nooit te verslijten.
op hun site hebben ze er een prachtig verhaal over geschreven.

alleen is het gewoon een minder positief spul dan chroom, alleen mag chroom niet meer gebruikt worden.

over hitte. ik weet best wat warm, en wat koud is.
ik draai mijn motoren gewoon zoals het hoort bij een abn motor. warm. niet heet. en zeker niet te heet.
altijd mogelijk dat er 1 keer een heet moment in heeft gezeten. maar dat is kort geweest, en heeft zeker nooit tot inhouden of afslaan van de motor geleid.

als een liner daar niet tegen kan, moet die motorfabrikant heel snel stoppen met draaiende motoren te verkopen, en alleen stationaire vitrine exemplaren gaan verkopen.
zeker de os'sen van tegenwoordig, die gericht zijn op jan en alleman.
ik heb hier een asp .90 2takt, die vanwege het toestel waar hij op zit en een beetje korte startbaan altijd exact op punt moet staan
dat zit in 1 klik, dus zit je ook wel eens 1 klik verkeerd..
als die motor wegens "te heet" kuren vertoont, ok. hoor je me niet.
is ook een goedkoop ding. dus reden 2 dst je me dan niet hoort.
maar bij de 46 ax2? kom. je betaalt de hoofdprijs, om er daarna eigenlijk niet mee te kunnen vliegen, als ik je zo hoor.
want hij is echt niet heet geweest. wel warm. maar koud draaien is voor een abn of abc ook niet goed.

qua garantie, ik ben op de hoogte;-)
je verteld niets nieuws. maar hebben of krijgen, dat zijn 2 dingen.
vaak geeft men een standaard nee, waarop jij mag bewijzen dat je toch recht hebt op garantie. wat bij onze motoren voor de gemiddelde gebruiker eigenlijk onmogelijk is.
en idd, de winkelier is het eerste punt. en eigenlijk mag hij zich niet verschuilen achter zijn leverancier. maar ja. menselijkheid en wetten zijn regelmatig tegenpolen.
is ook mijn fout, ik kan mijn leverancier dwingen (wettelijk), maar wil ik dat?
kom er al een tijd en zo.

bij een ander had ik het dan weer wel gedaan. maar dat is weer wat anders ;-)

@ Beste Henk,

Beetje jammer dat jij je steeds verschuilt achter de gebruiksaanwijzing en niets onderbouwd. Te weinig smering/arm lopen en de motor zal heetlopen.
In het ergste geval vreet de zuiger zich vast in de cylinder aan de uitlaatpoortzijde, want daar wordt hij het warmst. Dan heb je dus een duidelijk geval van mishandeling. Ik heb de foto`s gezien van Student zijn cylinderbus en als jij die ziet zul je hopelijk inzien dat hier sprake is van een materiaalfout.

Chroom/Nikkel het is maar hoe je het noemen wil.
Maar ik stop deze discussie want jij denkt het allemaal beter te weten als de OS zelf.

Nee.... Ik noem het niet zo ik wil....

JIJ noemt het zo je wilt! Jij noemt het chroom, en dat is het niet....

Chroom en Nikkel zijn twee hele verschillende metalen, met zelfs allebei een Eigen plaats in de "Periodieke tafel der Elementen"....
Ik word, sorry dat ik het zeg, een beetje gallig als je dan mij probeert in de schoenen te schuiven "het te noemen zoals ik wil"....

OS gebruikt Nikkel (ze hebben ooit een of twee motoren gemaakt met echt chroom, maar dat is al 40 jaar geleden), en heeft dit in de beginjaren verkocht als "ABC" terwijl het dat niet was. Later hebben ze zich "verdedigd" door te beweren dat het "net zo goed als ABC, en van vergelijkbaar principe is", en hoewel daar met sterk toegeknepen ogen iets voor te zeggen valt (beide hebben een tapse boring en een bronzen cylinderbus, gecoat met een hard metaal), is het VERRE van gelijkwaardig...

Om de verschillen op een rijtje te zetten:
-Nikkel wordt galvanisch rechtsstreeks op het brons aangebracht, en levert een gladde, gelijkmatige laag op, die echter volkomen ononderbroken moet zijn, anders laat het los.
Het Nikkel zit dus OOK aan de buitenkant van de bus, en in de poorten. Een ABN cylinderbus is dus nikkelkleurig rondom, binnen en buitenkant, en in de poorten. Uniform van kleur.
Omdat de laag glad is, is het van zichzelf niet goed in staat een oliefilm te binden, en moet er (héél licht) gehoond worden om het visgraatpatroon in de coating te krijgen, maar het honen is NIET nodig om de bus op maat te krijgen.
Meestal is het contactpunt voor de electrode het punt waar de laag verzwakt is, en vaak ook op de scherpe randen bij de spoelpoorten. bovenin bij de flens, en onderin bij de bodem.
Krijg je op wat voor manier ook, een onderbreking van de coating, dan gaat hij vroeg of laat loskomen.

Chroom wordt anders aangebracht (vraag me even niet naar het precieze proces, de meeste fabrikanten doen er wat geheimzinnig over), maar in elk geval is er eerst een tussenlaag nodig om het chroom goed te laten hechten.
Chroom wordt ALLEEN op het loopvlak aangebracht, NIET aan de buitenkant of in de poort-kanalen. Een ABC cylinderbus is dus chroomkleurig op het loopvlak, en min of meer koperkleurig aan de buitenkant en in de spoelpoorten.
Chroom moet niet alleen vanwege de visgraat gehoond worden, maar ook omdat de laagdikte moeilijker te controleren valt, en DUS moet een verchroomde bus op maat en coniciteit gehoond worden (Nikkel geeft een uniforme laagdikte en als de bus om mee te beginnen op maat is, is de voering na vernikkelen op de eindmaat, en DAT is, naast het veel makkelijker galvanische proces, de grote kostenbespaarder).

Daarnaast is Nikkel een gladde gesloten laag, en chroom heeft meer een fijne kristalstructuur, in wezen zijn het allemaal microscopische eilandjes, maar je praat dan wel over het nano-gebied. Chroom heeft dus van zichzelf al betere oliefilm dragende eigenschappen. Daarnaast is chroom een pak harder en vooral veel slagvaster.

Als je een Nikkelgecoate motor ook maar verkeerd aankijkt tijdens het starten, loopt de coating er al uit, terwijl er inderdaad ook vele gevallen zijn waarbij deze coating zomaar 10 jaar uitstekend functioneert
Echter: als je een echte ABC motor mishandelt tot op het bot, zul je de zuiger vergallen (die is tenslotte van aluminium) maar die chroomlaag, die blijft gewoon zitten (al bestaat de kans dat je het oppervlak verwoest, maar dat is weer opnieuw te honen. Een dergelijke reparatie is academisch omdat je daarna een nieuwe, op maatgemaakte zuiger zou moeten plaatsen, maar theoretisch is het mogelijk.

Overigens: het kapotgaan van een gloeiplugmotor door te arm lopen, komt NIET door gebrek aan smering, maar door verlies van controle over het ontstekingstijdstip.
Het komt OOK niet door de hitte, want ook Nikkel kan daar, mits in topconditie, ook wel tegen.

Bewijs: zet er vonkjes op, en je motor kan zonder schade met 20~25% minder brandstof toe, en niet alleen dat, je kunt de sproeier dichtdraaien tot hij uitgaat, en er treed GEEN schade op. Kun je tot in het oneindige blijven herhalen zelfs.
Hij verdraagt opeens ook stukken hogere temperaturen. ZELFS bij slechts 15% olie, en ZELFS met 0% Nitro.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Beste Rene.

Ik hoef het niet te onderbouwen want de beschrijving heeft altijd gelijk.
En als je dat doet gaat het probleemloos.
Wat jullie moeten onderbouwen waarom de beschrijving niet volgt.

Maar ik denk wel dat ik het weet Nitro is duur.
En daarom probeer je het anders op te lossen.

Als het een materiaal fout zou zijn dan geeft OS wel een hele nieuwe motor.
Want ze gaan heus niet hun naam vergooien voor 1 motor.

Maar zo als het rapport van OS vermelde is het een gebruikers fout.
En dat klopt ook.

Wat ik niet snap is dat jij het beter denkt te weten als de fabrikant.

Leg dat nu maar eens uit.

Henk.

En Bert.

Jij mag denken dat je het zo goed weet maar in dit geval sla je de plank helemaal mis,na mijn inziens.

Je kunt er van alles bij halen om mij of jezelf te overtuigen van je gelijk.

Ik vind het allemaal prima dat jij zo denkt, en dat jij op deze wijze je hobby bedrijft vindt ik ook goed.
Want iedereen heeft recht op een eigen manier van werken en (mening)

Maar ik deel deze mening nu eenmaal niet,want ik vind dat de fabrikant gelijk heeft en niet een modelvlieger,welke modelvlieger dan ook.
Hoe goed en slecht en hoeveel ervaring hij ook heeft.

Verder wens ik jullie veel vliegplezier en forumplezier.

Henk.

ik denk het niet beter te weten... ik weet dat de fabrikant hier niet toegeeft een foute bus te hebben geleverd, met oog op de vele volgende schadegevallen.
als 1 schaap over de dam is..

de rest heb ik al meerdere keren neergezet. zelfs een topic aan gewaagd toen het aan de gang was. zal vast terug te vinden zijn..
als de motor niet tegen het gebruik op mijn fourstar kan, met de voorzichtige manier van afstellen, gaat os bij mij voortaan in de vitrine.
dan mag je er de titel "motor" niet eens aan hangen. gebruik was volgens handleiding (zover mogelijk) en zo mogelijk nog wat netter.
als ik mezelf iets kan verwijten, ga ik echt de leverancier de schuld niet geven of contact zoeken met ze.

nogmaals. ik heb een asp die stevig misbruikt wordt, no problemo.
ik heb een os (jawel, ook os) 55hz op vonken. draait op 5% , en een stuk heter dan een gloeimotor ooit leuk zou vinden. toch loopt het prachtig, en de binnenkant ziet er als nieuw uit. en hij loopt er ondertussen al een aardig tijdje op..
en die liner loopt er ook niet uit. al zit er wel verschil in natuurlijk, aangezien de 55hz een zuigerveer heeft en geen conische bus.
ik heb nog een os 46 la, ook geen problemen.

jouw mening wijkt af. mag.
ik weet wat er gebeurt is, dat gaat er blijkbaar niet in.
mijn bus was niet mijn fout.. dat weet ik, en het gedrag van os geeft daarbij de doorslag.
vind ik.

Jij mag denken dat je het zo goed weet maar in dit geval sla je de plank helemaal mis,na mijn inziens.

Je kunt er van alles bij halen om mij of jezelf te overtuigen van je gelijk.

Waar slaat dat op joh?

Jijzelf komt niet verder dan een niet onderbouwd, volledig oogkleppen op:"de fabricant heeft altijd gelijk", zonder verder ook maar ÉÉN enkel onderbouwd of steekhoudend argument. Een kritiekloos accepteren van wat een fabriknt zegt, en als die rommel produceren, dan is het de schuld van de klant dat het kapot gaat, want de fabriek heeft altijd gelijk....

Ik stel daar plm 35 jaar ervaring met modelmotoren, goed 25 jaar ervaring als machinist met een gedegen technische opleiding en een iets meer dan basiskennis van metallurgie, brandstoffen, smeermiddelen en materialen (zoals het vak zo mooi heet) tegenover, en dan kom jij met "Nikkel/chroom, noem het zo je wilt....", "je kunt er van alles bijhalen" en andere flauwekul.

WIE is of doet er hier nu onnozel?

Ford had vroeger een auto, de Pinto, waar de benzine tank zodanig ingebouwd was, dat verscheidene mensen gecrepeerd zijn in de vlammenzee van hun eigen auto na een aanrijding van achteren.
Ford's reactie was een intern en streng geheim memo, dat het goedkoper was om de begrafenissen te vergoeden dan om de productie-lijn aan te passen voor een veiligere montage van die tank...

(als je het niet gelooft, google maar op "Ralph Nader", de advocaat die dat aan het licht gebracht heeft)

De fabricant heeft altijd gelijk?

Kom nou toch joh! :rolleyes:

Ga er maar rustig van uit, dat OS voor zichzelf heeft nagegaan wat het kost als je alle schadegevallen onder garantie vervangt, en hoeveel mensen er zijn die die moeite niet nemen en hetzij de onderdelen, hetzij gewoon een nieuwe motor kopen....
Al eens gezien wat ze voor de losse onderdelen vragen????
Ik kan me de uitkomst van dat "marktonderzoekje" op de directiekamer van OS goed voorstellen.... Die lachen zich een breuk!

Weet je, je was best een beetje op je naad getrapt toen rené "persoonlijk" werd met een zekere opmerking over "aan de andere kant van de toonbank staan". Ik heb dit heel lang binnen weten te houden, maar je doet nu zo ongeloofelijk onbenullig dat ik dat niet langer vol kan houden: ik zeg je hier en nu: ik ben blij dat ik nooit wat in jouw winkel gekocht heb! Want als jij deze manier van redeneren ook in je winkel hanteert, dan noem ik dat ronduit klanten misleiden.

Daar heb ik gewoon géén andere term voor.

De groeten!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back