Chroom/Nikkel het is maar hoe je het noemen wil.
Maar ik stop deze discussie want jij denkt het allemaal beter te weten als de OS zelf.
Nee.... Ik noem het niet zo ik wil....
JIJ noemt het zo je wilt! Jij noemt het chroom, en dat is het niet....
Chroom en Nikkel zijn twee hele verschillende metalen, met zelfs allebei een Eigen plaats in de "Periodieke tafel der Elementen"....
Ik word, sorry dat ik het zeg, een beetje gallig als je dan mij probeert in de schoenen te schuiven "het te noemen zoals ik wil"....
OS gebruikt Nikkel (ze hebben ooit een of twee motoren gemaakt met echt chroom, maar dat is al 40 jaar geleden), en heeft dit in de beginjaren verkocht als "ABC" terwijl het dat
niet was. Later hebben ze zich "verdedigd" door te beweren dat het "net zo goed als ABC, en van vergelijkbaar principe is", en hoewel daar met sterk toegeknepen ogen iets voor te zeggen valt (beide hebben een tapse boring en een bronzen cylinderbus, gecoat met een hard metaal), is het VERRE van gelijkwaardig...
Om de verschillen op een rijtje te zetten:
-Nikkel wordt galvanisch rechtsstreeks op het brons aangebracht, en levert een gladde, gelijkmatige laag op, die echter volkomen ononderbroken moet zijn, anders laat het los.
Het Nikkel zit dus OOK aan de buitenkant van de bus, en in de poorten. Een ABN cylinderbus is dus nikkelkleurig rondom, binnen en buitenkant, en in de poorten. Uniform van kleur.
Omdat de laag glad is, is het van zichzelf niet goed in staat een oliefilm te binden, en moet er (héél licht) gehoond worden om het visgraatpatroon in de coating te krijgen, maar het honen is NIET nodig om de bus op maat te krijgen.
Meestal is het contactpunt voor de electrode het punt waar de laag verzwakt is, en vaak ook op de scherpe randen bij de spoelpoorten. bovenin bij de flens, en onderin bij de bodem.
Krijg je op wat voor manier ook, een onderbreking van de coating, dan gaat hij vroeg of laat loskomen.
Chroom wordt anders aangebracht (vraag me even niet naar het precieze proces, de meeste fabrikanten doen er wat geheimzinnig over), maar in elk geval is er eerst een tussenlaag nodig om het chroom goed te laten hechten.
Chroom wordt ALLEEN op het loopvlak aangebracht, NIET aan de buitenkant of in de poort-kanalen. Een ABC cylinderbus is dus chroomkleurig op het loopvlak, en min of meer koperkleurig aan de buitenkant en in de spoelpoorten.
Chroom moet niet alleen vanwege de visgraat gehoond worden, maar ook omdat de laagdikte moeilijker te controleren valt, en DUS moet een verchroomde bus op maat en coniciteit gehoond worden (Nikkel geeft een uniforme laagdikte en als de bus om mee te beginnen op maat is, is de voering na vernikkelen op de eindmaat, en DAT is, naast het veel makkelijker galvanische proces, de grote kostenbespaarder).
Daarnaast is Nikkel een gladde gesloten laag, en chroom heeft meer een fijne kristalstructuur, in wezen zijn het allemaal microscopische eilandjes, maar je praat dan wel over het nano-gebied. Chroom heeft dus van zichzelf al betere oliefilm dragende eigenschappen. Daarnaast is chroom een pak harder en vooral veel slagvaster.
Als je een Nikkelgecoate motor ook maar verkeerd aankijkt tijdens het starten, loopt de coating er al uit, terwijl er inderdaad ook vele gevallen zijn waarbij deze coating zomaar 10 jaar uitstekend functioneert
Echter: als je een echte ABC motor mishandelt tot op het bot, zul je de zuiger vergallen (die is tenslotte van aluminium) maar die chroomlaag, die blijft gewoon zitten (al bestaat de kans dat je het oppervlak verwoest, maar dat is weer opnieuw te honen. Een dergelijke reparatie is academisch omdat je daarna een nieuwe, op maatgemaakte zuiger zou moeten plaatsen, maar theoretisch is het mogelijk.
Overigens: het kapotgaan van een gloeiplugmotor door te arm lopen, komt NIET door gebrek aan smering, maar door verlies van controle over het ontstekingstijdstip.
Het komt OOK niet door de hitte, want ook Nikkel kan daar, mits in topconditie, ook wel tegen.
Bewijs: zet er vonkjes op, en je motor kan zonder schade met 20~25% minder brandstof toe, en niet alleen dat, je kunt de sproeier dichtdraaien tot hij uitgaat, en er treed GEEN schade op. Kun je tot in het oneindige blijven herhalen zelfs.
Hij verdraagt opeens ook stukken hogere temperaturen. ZELFS bij slechts 15% olie, en ZELFS met 0% Nitro.
Groet, Bert