Hardsolderen

DUR ALUMINIUM

upload_2023-6-20_16-6-35.png


Duraluminium De verschillende benamingen.
Dural
Duralum
Duralium
Duralumin

Dural is een handelsnaam van de firma Dural GMBH Duitsland.
Alfred Wilm was als geschoolde metallurg de uitvinder van het bijzondere aluminium.

Dural is een legering van:
aluminium met koper en magnesium ontdekt in het jaar 1903.
In het jaar 1907 is er patent aangemeld.
In het jaar 1909 is de naam gepatenteerd.
In 1914 werd het verplicht alle luchtschepen met dit aluminium te bouwen.
Zeppelin fabrieken bouwde 129 luchtschepen met duraluminium,
de zwaarste en grootste waren ieder gebouwd met 30 ton duraluminium.

Het pure aluminium is samen met deze twee bestanddelen een ander aluminium geworden, Dural.
Het heeft nu andere eigenschappen gekregen.
Het is sterker en corrosie werender geworden.
Dit oorspronkelijke Dural is in onbruik geraakt.

Het moderne Dural:
Een moderne versie van Dural is het aluminium type AA 2024.
AA 2024 heeft als legeringsaandelen:
93,5% aluminium, 4% koper, 1% magnesium, 0,6% mangaan, 0,9% glas.

Dit moderne aluminium staat bekend als vliegtuig aluminium.

Aluminium in modelbouw,
Willum
 
Offsetplaten

Ook aluminium, offsetplaten.
Ik kwam een hele stapel tegen.
Weinig nog bruikbaar voor de modelbouwer.
Enkele heb ik er uit getrokken.
upload_2023-6-22_18-23-33.png
upload_2023-6-22_18-23-43.png

2 Foto's © w.p. 6-2023

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Vanavond een leuke workshop smeden gehad.
Hier in Elburg is een museum smederij, Hoefhamer genaamd.
Smeden stond al jaren op mijn lijstje, kan nu af gevinkt worden !!
Met 4 man van de Oldtimer Bromfiets Club Elburg & Omstreken een hele gezellige avond gehad.
20230622_184401 small.jpg
20230622_185057 small.jpg

20230622_191421 small.jpg
20230622_191428 small.jpg

IMG-20230622-WA0026 small.jpg
IMG-20230622-WA0037 small.jpg

IMG-20230622-WA0057 small.jpg

We hebben de man 2 vreugde wippers (bierfles opener) gemaakt.
Zeker een aanrader !!

Groet,

Ruud.
 
Smeden

Dat is toch leuk zelf smeden.
Wat een schone en opgeruimde smederij Ruud.
Het is aan de foto's te zien dat het ook noch eens echt gezellig was.
En goed gepoeld tussendoor bij het hete smitsvuur.
Met een thuiswedstrijd zou dat moeten kunnen.
Maar jullie waren natuurlijk alle 4 met de brommer?

Als ik dit zo zie krijg ik ook weer bijna zin om te smeden.
Klein aambeeld en tassen heb ik nog steeds.

Goed bezig,
Willum
 
Aluminium

Heel vaak lees ik, hoor ik, aluminium krijgt geen rode kleur als het heet is.
upload_2023-6-23_21-36-10.png

Ik ken geen metaal dat ik kan hardsolderen dat geen kleur krijgt bij hoge temperatuur.
Hier is de soldeertemperatuur ongeveer 80 graden Celsius verwijderd van het smeltpunt van het aluminium.
Dan heeft aluminium echt wel een kleur. Bij helder kunstlicht of daglicht is dit niet te zien. Bij gedempt licht dus wel.
Verder is verwonderlijk hoeveel vuur/hitte op de soldeerplek gezet word.
4 vlammen om een spruitstuk van een radiateur te solderen. De timing is dan enorm belangrijk.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Smeden lijkt me heel leuk om eens te doen.
Een vak apart dat je vlgs mij niet zomaar leert, maar reen keer doen is nooit weg.
Organiseert die smid meer van dat soort workshops?

Slechts 80 graden onder het smelt punt.... Dat luistert wel heel nauw.
Het aluminium is bij die temperatuur ongetwijfeld al behoorlijk zacht / verweekt.
knap als je dat heel houdt.
 
Aluminium hardsolderen

Slechts 80 graden onder het smeltpunt....
Dat luistert wel heel nauw
.

Als jij ooit een keer een aluminium hardsoldering gemaakt hebt dan was dat ook zo.
Alleen, Je hebt het niet geweten.

Modelbouw is Leuk,
Willum
 
Hardsolderen of recht boren?

De sluitplaat in het deurkozijn had het begeven.
Het onderdeel was in drie stukken gebroken.
Het leek wel zamak te zijn.
Dat probeer ik maar eens eerst te solderen als zijnde zamak.
Het deel was netjes verchroomd.
Het breukvlak schoongemaakt en gefluxt. Draadje erbij en voorzichtig verwarmen want het leek wel zamak te zijn.
Dat was het dus niet. Door de kale chroomloze plekken welde iets van tin naar buiten. Einde soldeer verhaal.
upload_2023-6-26_22-27-19.png
upload_2023-6-26_22-27-29.png


Plan twee,
Nieuw onderdeel maken van messing.
upload_2023-6-26_22-27-49.png
upload_2023-6-26_22-28-8.png

upload_2023-6-26_22-28-59.png
upload_2023-6-26_22-29-22.png

Alle Foto's © w.p. 6-2023 Links, net klaar. Rechts, ingebouwd en afgesteld.

Dus als je niet kunt frezen omdat je geen freesbankje hebt,
Dan maak je het in twee delen die je samen soldeert tot een geheel.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Een deze dagen:

Een rvs dompelpomp met zilver hardgesoldeerd.
Onder in de voet waar de waaier zit was de aanzet waaierhuis naar pompmantel gescheurd.
Omdat de scheur 1,5 tot 2 mm was heb ik deze gevuld met een stuk messingdraad.
Na alle nodige voorbereidingen gedaan te hebben was het solderen met zilver snel gebeurt.

Helaas in de drukte geen foto gemaakt....
Verdomme....

Willum
 
Hardsolderen of een andere techniek toepassen omdat je machine ermee gestopt is....

Dat had ik vanochtend met mijn draaibank. Die stopte ermee. Na een tussentijdse stop om te meten de machine weer aangezet en NIETS.
De motor draaide maar de klauwplaat niet, terwijl duidelijk hoorbaar was dat de tandwielenbak in beweging was.:weetnie:
De tandriem was dus nog heel maar dat betekende dat er waarschijnlijk een ernstig probleem in de tandwielbak zat.
Dat kan natuurlijk, bij een machine uit(vermoedelijk) 1974. Overigens geen rare geluiden gehoord die een aanstaand defect aankondigden.
Deksel van de tandwielbak af gehaald en op het eerste oog niets te zien. Geen beschadigde tandwielen of andere rampen.
Verder bekijken leerde dat een tandwiel niet in de meenemer was geschoven.
De oorzaak was het los komen van de bedieningshevel van de as, waarop de schakelvork zit. Dat ding zit met een boutje op de as geklemd en dat boutje zat niet vast meer.
Het bedieningshendel stond nog in de juiste stand, alleen was de schakelvorkas enigszins verdraaid zodat aangrijpen op de meenemer niet meer gebeurde.
De zaak weer afgesteld en de bedieningshevel vastgezet.
Probleem opgelost en daar was ik wel ffff heel blij om.:banana:
 
Super.
Dit soort mannen maakt mede dit forum.
Goed bezig Mallegat.



Langer geleden een soortgelijk probleem gehad met mijn Nortonkast.
Tandwielen aan de instelknop was uit de tandheugel.
upload_2023-7-1_20-10-43.png

Het meeste werk was eigenlijk de voorinstelling weer kloppend te maken met de werkelijkheid.
Een hele bak werk, maar gelukkig gelukt.


Alles voor modelbouw,
Willum
 
Dat ziet er niet simpel uit.
Maar des te groter de voldoening als het gelukt is!
Vaak zijn onderdelen niet meer te krijgen.
Dan is het ofwel repareren / namaken of wel einde verhaal.
Zo zag ik eens ergens dat iemand een aantal tandwielen van zijn Meuser draaibank gerepareerd had, door er tanden bij te maken / in te zetten.
Een moeilijke klus, maar hij had er wel zijn machine mee weten te houden.
 
Tandwielen repareren?
Dat kan zeker wel.
Vol lassen of met nikkelbrons aanvullen en dan frezen.

Ik heb geen tandfrezen anders kon ik dit hier een keer laten zien.
Ik zal nog eens een keer een tandwiel vollassen, dat kan ik laten zien.

Willum
 
NVM Workshop hardsolderen

In het voorjaar zijn twee hardsoldeer-workshops gehouden die zeer positief zijn ontvangen door de deelnemers.
Hieronder waren door de wol geverfde stoommodelbouwers, absolute beginnelingen en een klokkenmaker in spé.

hardsolderen2.jpg


In en na deze workshops zijn er vragen gesteld over mogelijk volgende workshops waaraan men zou willen deelnemen.
Gezien dit enthousiasme willen we op dezelfde locatie, tussen de grote stoommachines van het Ketelhuis in Steyl
(zie www.monumentensteyl.nl), opnieuw een workshop organiseren, maar dan met een wat andere opzet.

hardsolderen1.jpg


Omdat er in dit geval ook mensen komen die niet echt een beginnerscursus nodig hebben maar een vervolg,
zal het een gecombineerde workshop worden voor beginnende soldeerders en mensen die hun skills willen verfijnen.
Dus een gemengde cursus deze keer. Nog meer uitdaging.

hardsolderen3.jpg


Inhoudelijk:
Stukje hardsoldeer theorie, stukje materiaal kennis, bekijken en bespreken voorbeelden, vragen beantwoorden.
Praktisch, aluminium hardsolderen, koper aan koper, koper aan messing, messing aan messing, rvs en staal...

De workshop zal worden gehouden op zaterdag 14 oktober 2023.
Hij begint om 09.00 uur, er is een pauze voor het nuttigen van een (zelf meegebracht) broodje en duurt tot 14.00 uur.

Het adres is ‘Ketelhuis’ Parkstraat 32, 5935 BM Steyl (Limburg).
Het aantal deelnemers is maximaal 10.
De kostenbedragen €70.- , dit is incl. het gebruikte materiaal.

Opgave vóór 1 oktober 2023 bij Gerrit Volgers.

https://www.modelbouwers.nl/workshophardsolderen2.php
 
Laatst bewerkt:
NVM Workshop hardsolderen

In het voorjaar zijn twee hardsoldeer-workshops gehouden die zeer positief zijn ontvangen door de deelnemers.
Hieronder waren door de wol geverfde stoommodelbouwers, absolute beginnelingen en een klokkenmaker in spé.

hardsolderen2.jpg


In en na deze workshops zijn er vragen gesteld over mogelijk volgende workshops waaraan men zou willen deelnemen.
Gezien dit enthousiasme willen we op dezelfde locatie, tussen de grote stoommachines van het Ketelhuis in Steyl
(zie www.monumentensteyl.nl), opnieuw een workshop organiseren, maar dan met een wat andere opzet.

hardsolderen1.jpg


Omdat er in dit geval ook mensen komen die niet echt een beginnerscursus nodig hebben maar een vervolg,
zal het een gecombineerde workshop worden voor beginnende soldeerders en mensen die hun skills willen verfijnen.
Dus een gemengde cursus deze keer. Nog meer uitdaging.

hardsolderen3.jpg


Inhoudelijk:
Stukje hardsoldeer theorie, stukje materiaal kennis, bekijken en bespreken voorbeelden, vragen beantwoorden.
Praktisch, aluminium hardsolderen, koper aan koper, koper aan messing, messing aan messing, rvs en staal...

De workshop zal worden gehouden op zaterdag 14 oktober 2023.
Hij begint om 09.00 uur, er is een pauze voor het nuttigen van een (zelf meegebracht) broodje en duurt tot 14.00 uur.

Het adres is ‘Ketelhuis’ Parkstraat 32, 5935 BM Steyl (Limburg).
Het aantal deelnemers is maximaal 10.
De kostenbedragen €70.- , dit is incl. het gebruikte materiaal.

Opgave vóór 1 oktober 2023 bij Gerrit Volgers.

goed nieuws, ik heb me direct opgegeven!
 
Back
Top