Hardsolderen

.... Je kan het ding ook achteruit starten, loopt zonder problemen beide kanten op.
Even voor de 4 minuten kan je dat zien gebeuren. Het vliegwiel "stuitert" een paar keer rechtsom en linksom waarna hij linksom gaat lopen. De bestuurder merkt dat en neemt "gas" terug tot de motor bijna afslaat waarna hij op het juiste moment weer "gas" geeft en de motor weer rechtsom draait. Daarna stapt hij op de rechter rupsband.
 
Even voor de 4 minuten kan je dat zien gebeuren. Het vliegwiel "stuitert" een paar keer rechtsom en linksom waarna hij linksom gaat lopen. De bestuurder merkt dat en neemt "gas" terug tot de motor bijna afslaat waarna hij op het juiste moment weer "gas" geeft en de motor weer rechtsom draait. Daarna stapt hij op de rechter rupsband.
Ha, inderdaad, had niet de hele video gekeken duidelijk...
 
Terug naar "solderen".

Hallo meneer, de cilinderkop van de 6 cilinder diesel in mijn truck is in tweeën gebroken. Kan je daar wat aan doen?
Ja hoor, breng maar hier dan "soldeer" ik hem wel even.
(Waar gedroogde koeienvlaaien al niet goed voor zijn.)
Let op, lange video!

 
Ik vraag mij toch af hoe ze het probleem oplossen dat de waterkanalen aan de binnenkant niet gesoldeerd zijn, die moeten gewoon wel gaan lekken.
De scheur loopt ook door 2 gaten van de kopbouten, daar kan dus ook water bijkomen.
Ik heb weinig vertrouwen in deze reparatie.
Ik heb ook nog nooit een cilinderkop gezien die zo breekt.
Zal weinig voorkomen denk ik.
 
Steyler dag

Zondag 1 september 2024
Ketelhuis Steyl.
Parkstraat 32 Steyl
11.00 tot 17.00 uur.
Open dag in het ketelhuis Steyl.
Gratis workshop aluminium hardsolderen voor bezoekers.
Stoommodelbouwers zijn weer aanwezig met een stand vol mooi werk.


Kijk voor meer informatie van deze drukke dag in Steyl op het WEB.
 
Verenstaal

Uit de oude doos.
Op zolder ligt een oude doos met foto's.

Veren hardsolderen.
upload_2024-8-19_17-36-57.png
upload_2024-8-19_17-37-11.png

Gebroken veer weer gerepareerd middels hardsoldeer.

Het soldeer is ietwat dikker aangezet voor gegarandeerde sterkte over jaren.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Gloei je de veer dan niet te veel uit waardoor hij zijn veerkracht verliest? Jaren geleden heb ik het ook wel eens geprobeerd met een veer van een landingspoot van een modelvliegtuig. Na het solderen was het metaal rond de soldering zo zacht geworden dat het simpel weg verboog. Weer opnieuw harden lukte me niet maar dat zal wel komen doordat ik niet precies weet hoe ik dat op de juiste manier moet doen.
 
Verenstaal hardsolderen

Deze kleine bijdrage is een antwoord op een eerder bericht over verenstaal hardsolderen.
Dat was ik nog verschuldigd door dit toe te zeggen.


De linkse foto boven laat zien hoe deze veer gesoldeerd is.
Door het snelle solderen met een zeer klein vlammetje trekt er weinig warmte in de rest van de veer.
De olietuit stond klaar om het nog hete staal te blussen.
upload_2024-8-19_22-55-58.png

Vooraf solderen. Het was een echte mooie harde veer met die typische grijze breukzone.

Dit is werk van een tijd geleden. Ik heb geen klachten gehad van de klant.

Willum
 
Koperen buizen

Technische kenmerken van goedgekeurde koperen buizen/KIWA en anderen..

Materiaal DHP-koperen buis.
Materiaal nr. CW 024A conform DIN EN 1412

Treksterkte R220 - zacht - 220 N/mm2
Treksterkte R250 - middelhard - 250 N/mm2
Treksterkte R290 - hard - 290 N/mm2

Kleinste buigstraal: 3,5 x buitendiameter van de buis (tot -10°C)

De aanduiding R 220, R 250, R290 heeft betrekking op de hardheid die het koper heeft gekregen tijdens de productie.

Bij verwarming, alle drie de soorten :
200 tot 250 graden Celsius is spanningsarm gloeien.
500 graden Celsius is zachtgloeien.

Onder de streep,
de hardsoldeerzone is na het hardsolderen altijd zacht.

DHP koper is een zuiver koper.
 
Laatst bewerkt:
Koper, een mooi materiaal, maar lastig te bewerken
Bij boren lange, heel gemene spanen (tussentijds boor steeds even lossen om ze te breken) en bij draaien wil het spul maar al te graag happen.
Boren en draaibeitels moeten eigenlijk speciaal voor dit materiaal geslepen worden, zodat het verspanend bewerken beter gaat.
Vijlen, eenmaal voor koper gebruikt, niet meer voor andere metalen gebruiken, heb ik me eens laten vertellen. Of dat waar is?

@willum: heb je misschien voorbeelden van voor koper geslepen boren en beitels?
 
Koper is een mooi metaal en goed te bewerken.

Koper boren:
Liever geen kobalt gelegeerde boren.
Het standaard HSS is prima.
Vlijmscherp mag het zijn.
Vrijloophoek niet te groot, 3 graden.
Hoog toerental en smeren/koelen.
Om lintspanen te voorkomen boordruk met regelmaat even afhouden.
Werkstuk goed inspannen etc.
upload_2024-8-28_18-48-22.png

Neus naar boven en scherp.

Koper draaien:
Met scherp HSS of Widia.
Vrijloophoek ca. 3 graden neus naar boven.
Vrijloop op de kop ca. 3 graden.
Hoog toerental en smeren/koelen.
Om lintspanen te voorkomen boordruk met regelmaat even afhouden.
Werkstuk goed inspannen etc.

Koper frezen:
Geeft meestal geen linten maar schulpjes.
upload_2024-8-28_18-49-58.png
upload_2024-8-28_18-50-18.png

Draaibank krullen. Rechts schulpjes

Foto's lagen nog op zolder.
Alles voor modelbouw,
Willum
 
De linkse, scherp en neus naar boven.
Toeren maken en smeren, koelen.
Worden de linten te lang, dan linten breken door de voorzet kort te stoppen.
Ben je niet bang voor linten zoals op de foto,
pas dan goed op,
ga niet voor de beitel staan met draaien.
 
Ah, die met de punt omhoog dus.

@Jinny: wat bedoel je met "smeren"?

De spanen die je krijgt met koper boren (deed ik lang geleden tijdens MTS-stage bij een elektro kastenbouwer) zijn raffelig en gemeen scherp en daar moet je goed voor oppassen....
Zoals Willum zegt: al draaiend of borend steeds de beitel of de boor even lossen ? de aanzet stoppen, zodat de gemene spaan breekt. Dat zei mijn chef destijds ook, toen ik ermee begon.
 
@Mallegat, ik kan dat niet goed uitleggen, ik ben geen draaier.
Maar wat ik denk te bedoelen is dat je alleen warmte opwek en niet snij.
Beetje botte boor idee.

Maar nogmaals, ik ben geen metaalbewerker, ik ben electricienne, ik kan alleen een beetje lassen.
Dus de kans dat ik bolle onzin uitkraam is nogal aanwezig in dit soort topics....
 
Als een boor, een beitel of een frees niet scherp is snijd deze niet.
Deze poetst dan over en door het metaal/koper.
Dus het snijgereedschap moet scherp zijn.
Koelen bijna altijd, zeker bedrijfsmatig, met snij en boorolie opgelost in water.
Dit is dan een melkachtig wit waterig spul.
Koelt mooi de snijkant van het gereedschap.

Boor of beiteldruk even inhouden breekt spanen.
Met handmatige voorzet is dit makkelijk te doen.

Ga ik met een schroefdraadtap aan de gang op mijn draaibank dan doe ik dit niet.
In een on, onderbroken werkgang doortappen, net als bij pils tappen.
Op deze manier komen de spanen als een lint mooi naar buiten.
Breken de spanen weet je niet wat er gebeurt.
De spanen kunnen de draad in wording beschadigen.

FOTO?

Alles voor modelbouw,
Willen
 
Back
Top