Bouwverslag Hawker Sea Fury 1/5.6 Jerry Bates

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door juwi, 16 mrt 2020.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    Hoi Jurgen, op zich maakt het niet zo veel uit hoe je de neuslijst vormgeeft, rond als op tekening of hoekig zoals schaal is...
    Als het goed is heb je straks een minimale spleet tussen stabilo en hoogteroer, kijk maar op de foto`s die je geplaatst hebt.
    Je zal dan dus niet kunnen zien hoe de neuslijst vormgegeven is, maar als schaalpurist is het natuurlijk leuk als je het zelf weet.

    De plaatsing van de penscharnieren op de bouwtekening van Jerry Bates is inderdaad fout...
    Als je ze plaatst als op tekening, loopt het hoogteroer bij uitslag tegen de bekleding van het stabilo aan.
    Je zet zelf al een kruisje welke dieper in het hoogteroer ligt, maar die mag eigenlijk nog wat naar achteren:

    [​IMG]

    Het scharnierpunt ligt in het hart van de cirkel en die cirkel wordt kleiner naarmate het hoogteroer dunner wordt naar de tip.
    In het dikste deel van het hoogteroer ligt het draaipunt dus dieper in het hoogteroer dan bij de tip.

    Goed ook om niet de balsa indekking als op tekening staat door te laten lopen, maar een dun triplex strookje in te schuren en lijmen.
    Is veel dunner (meer schaal) en minder kans op beschadigingen.
    Ze hadden eigenlijk wel door moeten lopen naar de tip zoals je zelf ook aangaf.
    Kan je nog eenvoudig oplossen door de tips in vorm te schuren en er dan weer eindstukjes triplexstrookjes in te lijmen.

    Mooi boek heb je gescoord, die wil ik als de club weer open is graag eens inzien!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2020
    Bart83 vindt dit leuk.
  2. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Hartstikke bedankt voor jouw reactie, Ramses! Ik ga bovenstaande adviezen opvolgen. Binnenkort weer een update in een volgende post en dan zal ik laten zien hoe ik de hoogteroeren heb gemonteerd.

    Te zijner tijd zal ik het boek meenemen naar de club, geen probleem!

    Clear skies, Jurgen
     
  3. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Interessant detail die driehoekige neuslijst. Misschien zitten er balanceer gewichten in om flutter tegen te gaan.
     
  4. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Dat zou heel goed kunnen Tjarko. Allicht dat het mechanisme om de trim tab mee te besturen al voldoende gewicht in de schaal legt, want dit mechanisme lijkt vooral in de voorlijst te zitten, zie de delen aangeduid met P, L en M (rechter hoogteroer) in onderstaande tekening die ik al een keer heb laten zien in een vorige post.

    093 elevator mounting - Copy.JPG

    Verder waren nog twee gewichten verwerkt in de aanstuurleiding voor hoogteroeren, één bij het kielvlak en eentje dichter bij de cockpit, zie onderstaande tekening. De aansturing van de hoogteroeren noemt men verder conventioneel. Verder wordt nog gemeld dat de hoogteroeren zowel statisch als aerodynamisch waren gestabiliseerd.

    094 conventional operation via direct linkage to elevator.JPG


    Clear skies, Jurgen
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2020
    ramses, De Mol en Bart83 vinden dit leuk.
  5. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Even genoeg over de 1:1, terug naar het model. Het aanbrengen van de scharnieren is voltooid, zoals ik nu zal laten zien. Eerst even gecheckt of de scharnierpennen volgens plan zijn. Afmetingen van deze pennen zijn 67x5mm, ik zal 4mm gaten in het zachte balsa boren voor een strakke passing.

    095 Robart super hinge point 67x5mm.jpg

    Allereest heb ik zowel de voorlijsten van de hoogteroeren als de achterlijst van het stabilo in vorm geschuurd. Cirkelvormig volgens plan, in plaatje hieronder met zwarte stift op voorlijst van een hoogteroer aangegeven.

    096 round shaped LE of elev.jpg

    En na een tijdje passen en meten en dan nog vele keren passen en meten kreeg ik dit, zie foto onder. Het stabilo ligt met onderkant boven, en hier is te zien hoe de rechter hoogteroer met 3 hinges zal worden vastgezet. De scharnierposities van elk van de scharnierpennen zal ik uitvoeren zoals Ramses mij heeft aanbevolen in een voorgaande post.

    097 showing 3-point hinges of right elev.jpg

    De buitenste scharnieren heb ik aan de kant die het hoogteroer ingaan moeten inkorten, anders paste het niet. Dit heb ik ook gedaan met het buitenste scharnier dat in het hoogteroer valt, zie foto onder. Het buitenste scharnier is een hevel-dubbelscharnier combo geworden, dat zal ik nog laten zien.

    098 right elev unmounted.jpg

    So far, so good!

    Clear skies, Jurgen
     
    ramses, tjarko en De Mol vinden dit leuk.
  6. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Nog een kleine update, het schuren van de tippen van stabilo. Geen spannende foto's, wel heel spannend om te doen! Eraf halen is niet zo moeilijk, teveel eraf is lastig te herstellen. Dus, schuren, kijken, schuren, nog eens kijken, rustig aan. In foto onder is weer een klein deel houtstof te zien. En verder, het speciale kantje aan de voorkant van het stabilo, volgens plan! Dat moet ook nog mooi rond, maar dat bewaar ik voor later.

    099 sanding hor stab tip.jpg

    De aansluiting van hoogteroer op achterlijst stabilo heb ik als laatste schuurklusje gedaan. Het past allemaal heel aardig, zie foto onder. Ook te zien is dat de tip heb gelamineerd uit twee balsa plankjes, zowel het gedeelte boven als onder het berkentriplex tipcenterdeel.

    100 another view on hor stab and elev tip alignment.jpg

    Overigens, die scherpe tip baart me wel een beetje zorgen. Dat gaat allicht afbreken. Of ik trek even de berkentriplex achterlijst door naar de tippen, zoals Tjarko opmerkte. :D

    Clear skies, Jurgen
     
    ramses en De Mol vinden dit leuk.
  7. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    En ik zou nog laten zien hoe dat hevel-dubbelscharnier eruit ziet. Volgens plan wordt een Dubro #558 E/Z adjust strip aileron horn set (3/32") onderdeel aanbevolen. Die ga ik niet gebruiken, die ga ik lekker zelf bouwen in plaats van kopen.

    Met een dremel heb ik de pin waarmee de twee scharnierdelen aan elkaar zitten losgemaakt. Deze pinheeft een diameter van 1.5mm, zie foto onder. Dat is een beetje dun om hoogteroeren mee aan te sturen, genoeg als scharnierpin. Ik heb 2mm verenstaal gekozen waarmee ik de aanstuurhevels voor hoogteroeren ga maken, ruim voldoende als scharnierpin.

    101 Robart super hinge 1.5mm diam pin.jpg

    Dus de scharniergaten uitboren naar 2mm. En verder, niet volgens plan, het scharnierpunt dubbel uitgevoerd, dus ook een bevestiging in het hoogteroer en niet alleen in achterlijst van stabilo. Dan krijg je als hevel-dubbelscharnier dit, zie foto onder. Dat was buigen, scharnieren aanbrengen en dan verder buigen.

    102 hinge-lever right elev in detail.jpg

    En dan passen in de achterlijst van stabilo. Daarvoor moest ik ongeveer 12mm onderrand van achterlijst stabilo weghalen. In foto boven en onder ligt de onderkant boven. Hieronder is het mechanisme geplaast in de achterlijst van stabilo.

    103 close-up of hinge-lever combo.jpg

    Een uitsparing moet gemaakt worden in voorlijst van hoogteroer. Even passen en nog niet helemaal doordrukken, zie foto onder. Een oogje heb ik ook al geplaatst op de hevel. Nadat ik het scharnier in voorlijst van hoogteroer heb gelijmd, ben ik van plan om de uitsparing met 2mm balsa terug op te vullen en dus dicht te maken.

    104 fitting hinge-lever combo in right elev slot.jpg

    De foto hieronder laat het onderaanzicht van stabilo met hoogteroeren zien. De heveltjes voor links en rechts kunnen misschien wel tot één aanstuurhevel worden gemaakt. Verstandig om te doen? Verder vechten ze nog om plaats, ik zal de verenstalen heveltjes nog wat meer naar buiten moeten buigen.

    105 elev controls fighting for space.jpg

    Ruwbouw van stabilo met hoogteroeren nadert voltooing ...

    Clear skies, Jurgen
     
    Q Brand, jan brilman, ramses en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Een wijziging ten aanzien van de stuurarmpjes voor de hoogteroeren. Na wat ruggespraak met Tjarko en de bouwtekening nog een keer na te kijken, heb ik de 2mm armpjes vervangen door 2.5mm verenstaal. Had ik nochtans in vorige post gemeld: 3/32" = 2.38mm en daar heb ik dus 2.5mm van gemaakt!

    Dan ziet het stuurampje voor rechter hoogteroer er zo uit, zie foto onder. Links de 2.5mm versie en rechts de 2.0mm versie. Het verschil lijkt niet veel maar is minstens 2x stijver. Rotatie aslengte heb ik ook iets ingekort maar niet veel.

    106 elev control arm 2.5mm.jpg

    Gebroederlijk naast elkaar, linksboven de 2.5mm stuurarmp en rechtsonder de 2.0mm stuurarm met kunststof oogje, zie foto onder.

    107 two control arms left 2.5mm right 2.0mm.jpg

    En nog een iets ander aanzicht in foto onder.

    108 another view on 2.5mm and 2.0mm elev control arms.jpg

    Zo moet het zijn.

    Clear skies, Jurgen
     
    M.l.v.Doesburg, ramses, tjarko en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Mooi opgelost zo!:thumbsup:
    Hou je met 2.5 mm verenstaal nog wel genoeg "vlees" over voor de scharnieren?
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  10. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
    juwi en Bart83 vinden dit leuk.
  11. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Volgens mij wel, Nico. Kijk maar eens naar deze detailfoto onder. Er zit ongeveer nog 1mm rondom.

    109 close-up hinge right elev.jpg

    Ook nog even checken met de tekening, zie onder. Het buigwerk is aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Merk ook op dat ik het scharnierpunt van deze hinge op de blauwe stippelijn ga leggen, en niet op de originele stippellijn aangeduid in zwart, hiermee het advies van clubgenoot Ramses volgend.

    110 hinge check with plan.jpg

    Na nog wat meer ruggespraak met clubgenoot Tjarko, ga ik misschien de torsie-as, de langste zijde die ongeveer 50mm meet, nog verder inkorten. Ik moet zowiezo nog balsa in het hoogteroer lijmen om de Robart scharnier te kunnen vastzetten, dat is dus de ruimte tussen scharnierblok bij E-b en E-a. De achterliggende gedachte om de 2.5mm torsie-as nog verder in te korten is dat de torsie/buiging in aansturing zo klein mogelijk wordt, en verder bespaart het nog wat in gewicht. Ik dacht dat ik al bijna klaar was met het stabilo ... :D

    Clear skies, Jurgen
     
    Q Brand, ramses, De Mol en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Desnoods ter hoogte van spant E-b nog een extra scharnier aanbrengen als je twijfelt in de sterkte van je aangepaste scharnier met torsie-as
     
    juwi en Bart83 vinden dit leuk.
  13. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Kon het toch niet laten, dus heb ik die torsie-as ingekort, van 50mm naar 30mm. Hieronder ligt het nieuwe onderdeel op tekening.

    111 compare new hinge with plan.jpg

    Het gewicht van dit onderdeel is 4 gram, zie foto onder.

    112 weight of new hinge.jpg

    Op de plek waar de pin het hoogteroer insteekt moet dus balsa komen, net als voor de scharnierpen. In foto onder heb ik balsa al ingelijmd.

    113 balsa on new location.jpg

    Dan even de nieuwe combinatie passen. Deze keer een klein 1mm balsa latje eronder voor wat meer steun van de torsieas, zie onder.

    114 new hinge in place left elev.jpg

    Het teruglijmen van de balsa voorlijst van hoogteroer, zie onderstaande foto. Die stukjes had ik dus niet weggegooid ...

    115 reglue balsa edge blocks.jpg

    En dit is dan het eindresultaat, twee ingekorte scharnierconstructies voor de foto op hun plek gezet, maar niet volledig op hun eindpositie, zie plaatje onder.

    116 another view on two ready elev hinges.jpg

    Bijna klaar met stabilo, bijna klaar ...

    Clear skies, Jurgen
     
    ramses, 00Steven, Bart83 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Het 0.4mm berkentriplex heb ik doorgetrokken naar de tips van het stabilo. In onderstaande foto is één kant al gelijmd en wordt het stukje berkentriplex met klemmetjes op zijn plek gehouden.

    117 another view extending TE to tips.jpg

    Daarna heb ik de berkentriplex uiteinden met CA vastgezet en zo strak mogelijk de sterke kromming aan de tiprand proberen te laten volgen. Na wat schuren krijg je dit, zie onder.

    118 TE tip part glued in place.jpg

    Een ander aanzicht in foto onder.

    119 another view on TE tip.jpg

    Niet onaardig. Dan de andere kanten op gelijke wijze en uiteindelijk de hoogteroeren weer droog op hun plek zetten. Dan ziet het er zo uit, zie foto onder.

    120 tight fit of TE tip to elevator control surface.jpg

    Het lijkt misschien niet zo maar er zit voldoende speling voor de tip van het hoogteroer om te bewegen en niet te klemmen tegen de berkentriplex rand. Komt vooral omdat ik geen balsa binnenranden meer heb gebruikt zoals bij het deel waar de scharnierpennen zitten.

    Ruwbouw van stabilo is hiermee afgerond.

    Clear skies, Jurgen
     
    ramses, tjarko, De Mol en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Prachtig mooi strak houtwerk , genieten :)

    Mvg,

    Bart
     
    juwi vindt dit leuk.
  16. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Geinspireerd door een post in het uitmuntende Goose V2 draadje van Bart heb ik het volgende ook gedaan: het smeren van de scharnieren voor mijn stabilo met (zuurvrije) vaseline. Dat begint met het verhitten van een lepeltje vaseline. In foto onder is deze al vloeibaar (en best warm).

    121 liquefied by heating of acid-free vaseline.jpg

    Daarna gaat het scharnier erin, een beetje ronddraaien en onderdompelen, zie foto hieronder.

    122 Robart super hinge in vaseline.jpg

    Meteen maar het hele zakje met scharnierpennen op deze manier met vaseline behandeld. Ik zal er nog meer nodig hebben dan de 6 stuks scharnieren die nu in stabilo zitten. Het overtollige vaseline heb ik nog weggepoetst voor de scharnier weer in het zakje gaan voor gebruik later.

    123 the whole set of package with vaseline.jpg

    Dit weekend ga ik beginnen aan het volgende onderdeel van de Sea Fury.

    Clear skies, Jurgen
     
    ramses, tjarko, 00Steven en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Nog zo'n vaseline junk...….;)
     
    ramses en Bart83 vinden dit leuk.
  18. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Ha ja, die opmerking verwachtte ik al. :)

    Clear skies, Jurgen
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  19. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Na het lange weekend tijd voor een update. De bouw van het volgende onderdeel, het kielvlak, begon niet echt lekker. Ik kwam erachter dat de (halve) ribben van het kielvlak 4mm te dik zijn, totaal dus 2x4=8mm :confused:. Blijkbaar is de bedoelde afmeting niet goed overgenomen op het tekeningblad waar de afzonderlijke delen op staan.

    Op onderstaande foto is de uitgesneden balsa rib V1 vergeleken met rib V1 van het hoofdblad waarvan de afmetingen wel correct zijn. Niet heel goed te zien, maar rib V1 is echt 4mm te dik en daarmee zou het kielvlak 8mm te dik worden als ik hiervoor nu niet zou corrigeren (!)

    124 vert stab V1 rib too thick.jpg

    Overigens, de doorsnede die is getekend behoort bij de positie van de V1 ribben in het kielvlak en niet bij positie van rib R1 want dat is de onderste rib van het hoogteroer en die zit (veel) lager dan rib V1 van het kielvlak, zie foto onder die het volledige staartdeel laat zien.

    125 plan drawing vert stab 2.jpg

    Er staan overigens meer fouten in het staartdeel van de tekening. Op bovenstaande foto heb ik met rode pen de correcte posities van ribben van het hoogteroer aangegeven. Rib R1 is de grootste rib van richtingsroer en die moet onderin en de kleinste rib is R6 en die hoort helemaal bovenin. En weer zijn de posities van scharnierpunten van richtingsroer met kielvlak niet goed getekend, te dicht tegen het kielvlak, net zoals bij het stabilo.

    Net als de balsadelen van kielvlak 2x4mm te dik zijn, zo zijn ook de balsa ribdelen van het richtingsroer 8mm te dik. En laat ik het richtingsroer al hebben gemaakt, zie één van mijn eerste posts! Ik vond het al vreemd, een richtingsroer van 30mm dik die in de ruimte tussen de hoogteroeren van ongeveer 24mm moest passen :confused:.

    De blauwe lijnen op foto onder tonen de correcte afmetingen voor hoogteroer.

    126 rudder base 2x4mm too thick.jpg

    Hmm. Dat wordt "opereren", of opnieuw maken. Ik denk dat ik het eerste ga proberen.

    De Sea Fury tekeningen op schaal 1:5.6 zijn gereviseerd op 15 mei 2004 en blijkbaar in de tussentijd nooit "geupdate", zie foto hieronder.

    127 drawings are dated 15 May 2004.jpg

    Andere bouwers van de Hawker Sea Fury op de 1:5.6 schaal moeten bovenstaande "fouten" toch ook hebben gezien. Ik zal nog eens zoeken in Sea Fury bouwdraadjes of ik hierover iets kan vinden.

    Clear skies, Jurgen
     
    tjarko en ramses vinden dit leuk.
  20. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    De correcties op ribben van kielvlak zijn snel uitgevoerd. Van elke rib 4mm afsnijden is niet al te moeilijk. Op foto onder is het complete gecorrigeerde setje ribben van kielvlak te zien.

    128 correct and split rib set for vert stab.jpg

    Het is de bedoeling om het kielvlak in twee delen te maken, net als bij het stabilo. Dus ook nog eerst romprib F10 in tweeen zagen, want hier tegenaan worden de ribben van het kielvlak gelijmd, zie foto onder. Overigens, romprib F10 moest ook nog worden gecorrigeerd, dus 4mm van beide helften eraf.

    129split fuse part F10.jpg

    Vermelding waard: rib F10 heb ik gelamineerd, een 6mm balsa deel met 1.5mm berkentriplex deel. En dan blijft er na correctie best wel een hoopje "schroothout" over, zie foto onder.

    130 scrap wood after correcting tail plane parts.jpg

    Klaar om de constructie te beginnen. Rib F10 vastzetten met klemmen over de tekening. En net als bij het stabilo heb ik een extra (niet op tekening) ligger toegevoegd om op te bouwen. Deze ligger is met naalden vastgezet op de bouwplank. Verder ga ik een zogenaamde "false leading edge" toevoegen, dat maakt het beplanken met 1.5mm balsa straks makkelijker. Verder is het lijmoppervlak voor de voorlijst van het kielvlak dan ook (veel) groter.

    131 another view of vert stab frame.jpg

    En nog een plaatje van het frame, de ribben passen helmaal goed op de tekening.

    132 frame of vert stab near base.jpg

    Ook de bovenzijde van het kielvlak ziet er goed uit.

    133 close-up of vert stab frame.jpg

    Op naar de volgende stappen van bouw van kielvlak. Ik heb er zin in.

    Clear skies, Jurgen
     
    tjarko, ramses en Bart83 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina