HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Goed werk

Hoi Ivo,

Dat gaat als een speer zeg. Ziet er goed uit (en dat voor een amateurtje ;))
Zeker vakantie he. Ik ben met pensioen en kan dus (nooit) vakantie nemen :D.

Ik ga morgen de folie halen.

Ik ga de vleugels geel maken en de romp blauw. Hij gaat dan een beetje op een Boeing Faichild PT 19 lijken.
Dat zilver was wel mooi maar soms erg moeilijk te zien in de lucht
52974799eba082eb2.jpg

Ik ben benieuwd hoe je het landingsgestel en de kap gaat oplossen???

Ik moet nog steeds een nieuwe mal maken nadat de vorige twee zijn gesneuveld omdat de kap bleef plakken. Ik moet een ander losmiddel gebruiken
en Epoxy i.p.v. Polyesther hars.
Ik ga voorlopig een kap van hout maken.

Een .70 4t is dat niet ietsje aan de lichte kant?
Bij mij staat er een 10 cc op met een vermogen van 1,75 Pk en dat is net voldoende. Nu is die kist wel licht gebouwd, dat zal veel schelen en het is de HB-1 geen snelheidsmonster.

Suc6

Laatst bewerkt door een moderator:
Sanka : Ik heb de HB-1 zowel met 4takt als 2takt gevlogen. Als je hem lekker licht bouwt, is ie zelfs heerlijk te vliegen met een 8cc 2takt. Ik had er een irvine opzitten, grote prop met weinig toeren en genoeg power.

Ook heb ik hem gevlogen met 15cc 4-takt, echt belachelijk overpowered ! 2 meter rijden, en dan oneindig vertikaal omhoog. Met een 10cc 4takt zal die ook heerlijk vliegen.

Hoi Ivo,

Dat gaat als een speer zeg. Ziet er goed uit (en dat voor een amateurtje ;))
Zeker vakantie he. Ik ben met pensioen en kan dus (nooit) vakantie nemen :D.

Ik ga morgen de folie halen.

Ik ga de vleugels geel maken en de romp blauw. Hij gaat dan een beetje op een Boeing Faichild PT 19 lijken.
Dat zilver was wel mooi maar soms erg moeilijk te zien in de lucht
52974799eba082eb2.jpg

Ik ben benieuwd hoe je het landingsgestel en de kap gaat oplossen???

Ik moet nog steeds een nieuwe mal maken nadat de vorige twee zijn gesneuveld omdat de kap bleef plakken. Ik moet een ander losmiddel gebruiken
en Epoxy i.p.v. Polyesther hars.
Ik ga voorlopig een kap van hout maken.

Een .70 4t is dat niet ietsje aan de lichte kant?
Bij mij staat er een 10 cc op met een vermogen van 1,75 Pk en dat is net voldoende. Nu is die kist wel licht gebouwd, dat zal veel schelen en het is de HB-1 geen snelheidsmonster.

Suc6

hey

het landingsgestel is een van aluminium en komt net voor de vleugel
de moterkap word ook een houte en wat de motor betreft zal ik wel kijken als hij vliegklaar is hoe het zit met de power en het gewicht

ivo

vakantie nemen is voor mij nu ook de laatste keer geweet hoor
in augustus begint voor mij het werken

Wij maken het landingsgestel ook aan de romp vast. Aan de vleugel is lastiger qua opslag en transport. En je hoeft niet zoveel in de vleugel toe te voegen om hem sterk genoeg te maken om de klappen van landingen op te vangen.

Wij zaten te al te denken aan een 7.5cc os of een thunder tiger 10cc. beide 1.7 pk. 4t trekt mijn vader nog niet zo aan op het moment. Maar ten eerste heb je dan niet zo'n grote uitlaat, en ik vind het geluid persoonlijk veel mooier. Vooral op zo'n klasiek ogende kist.

Sanka : Ik heb de HB-1 zowel met 4takt als 2takt gevlogen. Als je hem lekker licht bouwt, is ie zelfs heerlijk te vliegen met een 8cc 2takt. Ik had er een irvine opzitten, grote prop met weinig toeren en genoeg power.

Ook heb ik hem gevlogen met 15cc 4-takt, echt belachelijk overpowered ! 2 meter rijden, en dan oneindig vertikaal omhoog. Met een 10cc 4takt zal die ook heerlijk vliegen.

Dat is de mening van een kenner, Ivo en Sanka.

Ik heb van Paul de tekening gekregen waar jullie nu ook mee bouwen.
(Bedankt nog voor de goede tip toendertijd en hij komt er ook nog in de 226 cm uitvoering! Ik heb nog een 20 cc Saito liggen)

Ik heb er een 10 cc Super-Tiger opstaan. Dat is vodoende en een grotere prop moet ik nog uitproberen. Nu is hij ook lichter gebouwd dus dat moet de vliegeigenschap extra ten goede komen.
Het is nog steeds geen fijn vliegweer dus bouwen we lekker verder.

Als ik al niet zoveel projecten had bouwde ik er zelf ook eentje.
Ik heb er een paar keer mee gevlogen, maar hoofdzakelijk heb ik er les mee gegeven.
Zelfs zwaar vloog deze kist perfect, er zaten remkleppen op, maar die waren helemaal niet nodig, want de kist lande erg mooi en strak. Wel wat snel, maar zo stabiel als een blok beton.

Ik raade mijn vader al aan om er een 7.5cc os 2t op te zetten. Ik zal hem de hier gekregen adviezen voorleggen. Dank u allen.

de motorkap gemaakt en het landingsgestel
nu nog aleen de rolroeren coveren en de scharnieren er in lijmen

Lucht uitlaat

Hoi Ivo,

Dat ziet er mooi uit man. Die luchtuitlaten hebben die ook werkelijk een functie?? Ik ga iets dergelijks er bij mij ook op zetten om een goede koeling te krijgen.

Ik ben erg benieuwd naar de maiden want dat zal niet zo lang niet meer duren. Met foto's of een filmpje???

Ziet er zeker goed uit en ik vermoedt dat de koelin gook meer dan voldoende is voor zo`n kist :yes:
Desnoods een opening aan de onderzijde van de kap (als die er al niet zit maar dat is niet te zien).

hey
ik denk wel dat ik genoeg koeling heb hoor. want achter de motor is het helemaal open en de uitlaten aan de zijkant zijn ook open (deze zorgen samen wel voor een grote opening)
de motor moet eerst nog wel op een andere kist voor te kijken of hij wel in orde is, want zijn vorige toestel is gecrasht doordat hij uitviel. dit kan ik wel missen bij de maiden.

ivo

Kap en fairings.

De motorkap deze keer maar van hout gemaakt. Het linkse schotje is een vorm mal en wordt later niet gebruikt.
5297487a156803d64.jpg

De beproefde buigmethode om een mal heen.
5297487a15682dd49.jpg

Het resultaat na droging.
5297487a15685b7b5.jpg

Het eind resultaat, gewicht, 43 gram.
5297487a162beb397.jpg

De romp was klaar geweest als ik op het laatse moment niet had bedacht dat fairings oftewel stroomlijnkappen ook wel mooi zou staan.
5297487a163f81da2.jpg

De stroomlijn kappen krijgen de vorm al. De latjes op de rug waren oorspronkelijk van 4x4 mm Balsa. Dit was echt zeer zwak. Ik heb ze vervangen door 4x4 mm grenen "balken".

Nog wat Balsa erbij lijmen en nog een schuurronde en dan kan het folieen echt beginnen.
5297487a162c1d6e6.jpg

HB-1 bijna klaar.

Na wat noeste arbeid is mijn HB-1 (tweede versie) zover dat hij het daglicht heeft mogen aanschouwen. Tussen de buien door een paar foto's gemaakt.
De pull-pull besturing is weer ingebouwd. Nu de motor nog, dan proefdraaien en volgende week ergens de maiden!!

529748a1e0237d1dd.jpg

529748a1e023ad749.jpg

De fairings (stroomlijn kappen) zijn best goed gelukt en staan goed op dit type vliegtuig.

Deze kleurstelling zal best goed te zien zijn in de lucht. De onderkant is helemaal geel.

Die van mijn vader hebben we afgelopen weekend ingevlogen.

PametHB1.jpg

De 7.5cc Os sleurt hem mooi omhoog. Wel wat minder snel als de 12cc Irvine de oude.
Minimale trim nodig. Voor een eerste bouwproject is ie erg geslaagt vind ik. Nu nog wat stickers van Plotterwelt en dan is ie af.
Deze weegt nu ongeveer 2900 gram droog. Tegen 4100 voor de oude. Er mag misschien nog een paar gram lood in de neus, maar door de stevige wind zaterdag durfde ik dat nog niet met zekerheid te zeggen. Maar met het invliegen had ik lichtelijk het gevoel dat ie wat staartlastig is. Maar mijn pa heeft er ook al weer mee aan de kabel gevlogen.

Mooi.

Mooi, weer een stukje nostalgie in het Begisch en Nederlands luchtruim. :yes::yes:
Grappig, allebei de zelfde kleurstelling. Ik heb Oratex gebruikt waardoor hij bijna niet glimt.

Mijn kist komt zonder de motor op 2993 gram met de opmerking dat alles (vooral voorin) stevig is gebouwd en alle besturing nu op of voor het zwaartepunt ligt. Hierdoor hoeft er nauwelijks nog lood bij.
Bij de oude HB-1 lag er 300 gram lood (dood gewicht dus) voorin.
De 10 cc Super-Tiger weegt 924 gram.

Dat het goed vliegt is niet verwonderlijk. Het is een uitgekiend ontwerp. Daarom is het ook zo fijn deze kist te bouwen.

Ik ben dan ook niet bang voor de maiden volgende week temeer daar ik al vaak met de een HB-1 heb gevlogen.

Bij deze is er ook niet echt op gewicht gekeken voorin.
Wel is het landingsgestel onder de romp gezet, omdat dat constructie technies weer wat makkelijker is. De kleuren waren wat ik op voorraad had. En hij valt zo goed op.

En idd is het een heerlijke kist. Makkelijk te bouwen en ook te vliegen. Goed ontwerp idd.

hey

heel mooi alemaal
de mijne wacht nog op zijn setup en de motor moet eerst nog proefdraaien op een ander toestel want het vorige toestel waar hij opstond is gecrasht doordat hij steeds uitviel maar nu zit er een nieuwe carburator op dus

veel vliegplezier er mee

HB-1 versie 2 maiden!!!

Afgelopen vrijdag de eerste poging tot een maiden gedaan. Eerst wat taxi proeven gedaan en wat aanloopjes
Door een landingsgestel wat toch niet stabiel genoeg in een aanpassing was heb ik 4 meter op 20 cm hoogte gevlogen. Dat stelde niet veel voor dus.
Vanavond werdt het weer ineens erg rustig, dus snel naar het veld en....... jawel hoor een maiden uit het boekje. Prachtig stabiel omhoog en slechts twee tandjes hoogte roer en een tandje richting bij hoeven te trimmen.
In de commotie vergeten om foto's te maken.

529748bc5655ab025.jpg

Deze foto is nog van vrijdagavond

Back