HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Gewicht ST

Mmm, zou die vol zitten met wolfraam?:rolleyes:
Heb net een van mijn ST 60's gewogen en die was schoon 356 gram, de bijbehorende demper met (straalombuiger) siliconenslangetje 44.....

Correctie.

Mijn ST G .61 Ring weegt compleet "slechts" 759 gram. Die 924 gram is dus en foute vermelding.:(
Maar schoon 356 gram??, volgens de opgave van Super-Tiger weegt een kale motor al 567 gram.?:confused:?

Aanpassing landingsgestel

Heel houden ja.
Bedankt, de optie is om er lang mee te kunnen vliegen.

Omdat het landingsgestel van 4 mm verenstaal toch te instabiel is voor deze kist heb ik een aanpassing gedaan. Hopelijk is dit een betere oplossing.
Wel heb ik de folie moeten insnijden, maar een net velletje erover heen strijken en op 100 meter afstand zie je er niets van.:D

Onder het koperen plaatje met de wielstelring zit een multiplex blokje tegen de versterkte rib aangelijmd, Op de foto is dat niet goed zichtbaar.

529748be9173c3731.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
PU lijm, polyurethaanlijm

Hallo Hans,

PU lijm (=polyurethaanlijm, ook wel bruislijm genoemd) heb ik bij een bouwmarkt gekocht. Iedere DHZ zaak kan je er ook aan helpen. Ik gebruik Pattex PU construct maar andere merken zijn ook prima.
Dun aanbrengen met bijvoorbeeld een spatel of een oude creditkaart als het om grote oppervlakken gaat.
Voordat je de delen samenvoegd, even licht benevelen met water. Dit fijn benevelen kun je doen met bijvoorbeeld een parfumspuitje o.i.d.
Door het fijn vernevelde water (werkt als activator/versneller) krijg je een hele fijne bruisstructuur.

Succ6

Arnold

Hallo Arnold,

even jouw prachtige bouwverslag weer omhoog halen :)

Op onze club is er een clublid begonnen met een HB1 op dezelfde grootte als jij gebouwd hebt. Toevallig loop ik de week erna tegen een partij modelbouwspul aan waar ook een gedeeltelijk gebouwde romp van een HB1 bij zit (deze is van een 225cm versie). Tevens zit hier een set piepschuim vleugelkernen bij.

Nu komt mijn vraag:
img0037ep9.jpg

Ik zag dat jij de vleugel met een stuk multiplex ertussen verlijmd hebt, maar heb je daar geen extra versteviging tussen zitten ?
M.a.w. zijn de twee vleugeldelen koud tegen elkaar gelijmd ?

Overigens gaat de HB1 van m'n collega clublid vliegen met een Saito 15 cc 4 takt, de mijne gaat waarschijnlijk vliegen met een ASP 20cc 4 takt.

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Gaaf zeg een 226 cm span HB-1

Hallo Menno,

Gaaf zeg zo'n grote HB-1. Staat bij mij ook nog op het verlangdlijstje.
De tekening heb ik digitaal.

Die kist vliegt prima. Afgelopen maandag met windkracht 4 - 5 nog prima gevlogen.

Landt met wind zelfs beter omdat ze behoorlijk door zweven.

Ik heb de vleugelhelften koud tegen elkaar gelijmd.

Maar er zit wel een glasmat van ongeveer 40 cm breed opgeplakt met epoxy.
Dan kan het ook nergens meer heen.

Houd ons op de hoogte 8-O wij kijken mee.

Succ6

Hoi Arnold,

dank voor je snelle reactie :)

Leuk om te horen dat ie goed vliegt, zal voor de grote dan ook wel opgaan mag ik hopen ...

Wat bouw betreft: kan wel even duren hoor. De romp is dan wel gedeeltelijk klaar en de vleugelkernen zijn gesneden maar daar is dan ook wel alles mee gezegd.

Bouwverslag gaat er zeker komen :) Kan ik jou mooi lastig vallen met allerlei vragen :mrgreen:

BTW: mooi kleurenschema heb je gemaakt. Past goed bij het klassieke karakter van de kist.

Grtz,
Menno

We horen en zien het wel tzt.
Het schijnt dat de grotere nog makkelijker vliegt.

Ik heb jouw draadje over de Tiger Moth eens doorgelezen. Ook een mooi verhaal.

Ik ben zelf met een Stampe SV4 bezig 1:4. Eigenlijk kom ik elke week een stukje week tekort om alles te doen. Heb je met die 65 plussers he.

Gr. Arnold

blijft toch leuk, dat de HB-1 nog altijd in trek is, ondanks dat het al een oud beestje is. En uiteraard leuk te lezen dat Arnold er ook nog steeds tevreden over is.

Even een tip voor Menno. Ik heb zelf de grote HB-1 3x gebouwd. Bij de eerste kist die ik gebouwd heb, is tijdens de eerste vlucht het stabilo eraf gewaaid ! Bij de andere 2 heb ik het stabilo steviger aan de romp gevestigd mbv aan beide zijden een stevige driehoekslat te lijmen.

Het is overigens sterk aan te raden, om tijdens het verlijmen van de 2 vleugelhelften een 8mm multiplex wig (met de juiste v-stelling) dwars over de lijmnaad in te lijmen. Deze maakt de vleugel echt onverwoestbaar ! Het volstaat om daarna een galsmat van 10cm over de deelnaad te lamineren, zodat deze mooi binnen de romp valt en dus niet zichtbaar is als de kist in elkaar zit.

Verder succes met de bouw uiteraard !!

MVrGr Paul

Laatst bewerkt:
Hoi Paul,

dank voor je tip. Ik neem 'm mee, als ik tzt met de bouw begin ga ik dit draadje nog een keer van a tot z doornemen.

Dan begin ik goed voorbereid :)

Wat betreft het stabilo, ik lijm ook wel eens twee carbon staafjes in het stabilo / romp. Zodoende geef je het ook weer wat extra stijfheid, dan wordt het stabilo niet zomaar koud op de romp gelijmd.

Grtz,
Menno

Mijn HB1 is van een nieuwe vleugel voorzien na een aanvaring
met een paal van de afrastering van het veld.
tevens voorzien van Saito .72 ziet er weer netjes uit en vliegt
perfect .
hb11305a.jpg

Vliegt als een droom.
Dit als testpiloot.
Wel grappig, dat als je vol gas geeft met de start ie binnen de drie meter los is.
Voor landingen heb je wat meer plek nodig, maar wat vliegen die HB-1's toch strak.

ja helemaal mee eens sanka het is n heelgoed vliegend model en ook zeer geschikt als 2e model inplaats van n bv calmato sport.

mvgr johan snijders

Beste Arnold,

Ik heb een vraag over het wegwerken van de butsen in het balsa. Ik zie op pagina 13 van dit verslag een tip hoe dit te doen. Een foto ontbreekt echter.

Als ik het goed begrijp maak je het balsa in de buts nat en strijk je het daarna met een strijkijzer (hoe heet?) weer glad?

Alvast bedankt!

Groeten,
Freek

P.S. ben een beginnende bouwer, bouw nu aan een charter en hier en daar last van wat butsjes

P.P.S. ben opgegroeid in Eersel. Nog wel een meegeweest met ene mijnheer Sorensen, toen werd er gevlogen in de buurt van postel dacht ik. Goeie ouwe tijd ;)

Groeten
Freek

Late reactie,

Hoi Freek,

Een late reactie want ik heb een weekje vakantie "genomen"
Dat is het nadeel van pensioen. Geen snipper of vakantie dagen en ziek zijn in je eigen tijd.;)

De butsen in onbedekt balsa kun je gewoon nat maken. Bijna altijd terkt de buts eruit. Eventueel met een lauwe strijkbout of folieboutje. Is het Balsa gefolied dan kun je met een injectiesuit wat vocht in de buts spuiten en ventueel wat verwarmen.

Ik heb mijn Calmato Sport 60 verspeeld enkele weken geleden door een zenderstoring. Daarom ga ik een tweede HB-1 bouwen. Echter met wat modificaties.
De vleugel wordt overal even breed. Ik heb de grootste rib op de tekening 11 keer uitgezaagt uit 3 mm Balsa (voor 1 vleugel). Verder de zelfde procedure als de houtbouw vleugel. Ook het landingsgestel komt op de vleugel maar dan bij de romp.
Ook ga ik het stabilo en kielvlak iets aanpassen. Een beetje in de richting van een Piper of een Spacewalker. Ook maar een cockpit. Zo krijg je toch een toestel met een andere look.
Foto's volgen binnenkort.

Laatst bewerkt:
hey arnold. Heb je toevallig dat kapje nog? Wat ik je toen heb toegestuurd. Want een clublid wil ook een nieuwe hb maken en ik ben onze weer klaar aan het maken maar een nieuwe motor betekend ook een nieuwe motorkap.

Back