Hdx 500 se

ok, dan ga ik eens testen met m'n 5S pakket
dit weekend heb ik er jammer genoeg niet veel tijd voor gehad..

mijn vader zal zijn regelaar (de jazz) binnenkort terug gaan gebruiken (ook in een 500 size heli)
maar dat wil zeggen dat ik op zoek moet gaan naar een andere regelaar.. :?

ik zoek dus een vergelijkbare regelaar, budget rond de 100 euro, maar zeker niet over de 150.. én ik wil er een governor functie op :)

ik heb net al wat rond gekeken en de ICE 100 van castle creations lijkt mij wel wat? of is dat een stap achteruit?

grt Dennis

Laatst bewerkt:
De Castle lijkt me een goede keuze vanwege de governor, de data log functie en de soft start.
Een stap terug!? Ach, alles is relatief en als Castle die stap terug is; met plezier zou ik zeggen. Check anders het Duitse YGE(Young Generation Electronics).
De YGE100 weegt 30g. minder dan de CC100 en heeft volgens zeggen een goede governor aan boord. Ik heb de governor van een YGE 60 op een Protos 500 aan het werk gezien, en gehoord, en die houdt bij zware belasting de toeren mooi op peil!

Welke motor ga je er eigenlijk achter hangen?

als ik nu op 5 cellen wil gaan beginnen vliegen, welke tandwielen zou ik dan best steken?
ik ben er wat over aan het lezen en merk dat dat nogal belangrijk is :)

ik weet niet uit mijn hoofd welke tandwielen ik heb, dat kan ik pas morgen zien
maar als ik zo rond kijk wat er standaard op zou moeten zitten zou het een 94T main gear moeten zijn en een tandwiel met 24 T op de motor..

grt Dennis

Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag de Castle Creations in huis gehaald, mooi spul moet ik zeggen !

DSC00711.JPG

echter heb ik een (klein) probleempje.. ik weet niet precies hoeveel polen mijn motor heeft..
ik heb er daarnet in niet governor mode mee gehoovert, en dan eens gekeken waar mijn RPM ligt volgens de regelaar en hij zegt 2500 (wat volgens mij niet kan, dus ik heb waarschijnlijk het foute aantal polen opgegeven..)

gov1.JPG

Als ik de magneten van de motor tel, dan tel ik er wel degelijk 12..

Grt Dennis

Laatst bewerkt:
Met mijn huidige tandwiel setup (24T en 94T) laat de Castle geen headspeed onder de 2600 RPM toe.. ik vind dit nogal hoog..

kan ik nu best andere tandwielen steken? of is 2600 helemaal niet zo hoog?

dit zijn de specs van mijn motor, ik vrees dat het wat een laag kV heeft..

dit zijn de specs van mijn motor, ik vrees dat het wat een laag kV heeft..
Waar :confused:
Ik heb behoorlijk gezocht naar die motor maar niet kunnen vinden. Gelukkig heeft het een laag kV want ik heb het m.b.v. calculator berekend en voor 2700rpm en een pinion van 24T zit je op een 580 kV motor(vermogen onbekend)..

Mooie ESC. Rondom alu behuizing, een behoorlijk grote kast die je niet snel heet stookt.

Edit:
Met mijn huidige tandwiel setup (24T en 94T) laat de Castle geen headspeed onder de 2600 RPM toe.. ik vind dit nogal hoog..

kan ik nu best andere tandwielen steken? of is 2600 helemaal niet zo hoog?
Nou, dat ligt eraan wat je ermee doet. Als je alleen rondvliegt is 2400rpm ook voldoende(ja het kan vast veel lager en toch nog stabiel ;-)). Met 2600rpm kan je (met een T500) al lekker 3Den hoor.

Laatst bewerkt:
oh sorry, de specs vergeten te pasten :D

Max Current: 60 Amps--
Current Watt:680w----
Max watt 800W---
Max Eff: 90%---
KV: 850-890---
Weight: 195g----
Shaft Diameter: 5mm-----
Motor size: 36X48,-----
Input power: 4-6 Li-xxx ----------
work for LEPTON .3dx500 ,Logo 10, Swift , HDX500---

ik heb net even gevlogen op de governor mode op die 2550 toeren

dit lijkt me niet te veel voor de heli (niet dat het weinig is..) zal morgen anders even een filmpje maken dan wordt het beter zichtbaar

Okay. Komt redelijk overeen met de 500BL motor die standaard op de eerste T500's zit.
Volgens deze calculator zou een 16T al voldoende zijn voor 2700rpm. (Het zit hem natuurlijk in het vermogen.)
Hier nog een calculator met weer andere uitkomst.
Dark Horse - Helicopter Power & Setup Advanced Calculator

Ik denk dat je naar 22T moet voor rondvliegen met 2500 rpm..

Edit: Niet met een groot tandwiel je esc 'knijpen'. Beter pinionT omlaag. ;-) Kom maar door met die video.. maar je bepaalt zelf wat lekker vliegt natuurlijk.

Laatst bewerkt:
ik zal eens uitrekenen met de Castle Creations software wat hij uit komt met een 16T

als ik het goed heb, dan gaat hij meer stroom verbruiken met een kleiner tandwiel?

als ik naar je huidige pinion en headspeed kijk is 16T veel te laag.

als ik het goed heb, dan gaat hij meer stroom verbruiken met een kleiner tandwiel?
bij gelijkblijvende headspeed, ja. * dat zeg ik wel maar of dat zo is. Het gaat erom dat je je regelaar goed belast en niet een te groot pinion gebruikt en je esc op een laag percentage v/d volle cap. laat werken.

Laatst bewerkt:
Dan ga ik toch eens beginnen rekenen tot ik een lagere headspeed kan aannemen
2500 vind ik toch wel vrij veel eerlijk gezegd.. (of is dat een normale waarde?)

Normaal bestaat niet in absolute zin. Persoonlijk heb ik nooit met minder dan 2400rpm gevlogen, ook in hover stadium. Maar je kan met minder ook omhoog denk ik. Minder dan 2100 zou ik niet doen. Misschien dat low rpm experts het minimum kunnen melden?

ah ok, ik was helemaal niet zo hard bezig met RPM waardes vroeger..

ik kan wel zeggen dat ik rond vloog met heel wat minder RPM's :)

in ieder geval, nu ga ik van het weekend wat op 2550 vliegen, zien wat dat geeft

thanks !

..ik ken dat. Op een gegeven moment is het wel lekker om wat meer gegevens te hebben. Zoals nu bij jou, en dat wordt zeker niet minder met je CC log mogelijkheden. Even meten, daarna vergeten, lol.

Je kan ook met de "simple governor" de headspeed vastzetten op je ideale headspeed. Zo kun je in het veld een beetje klooien. Later, a.d.h.v. de loggegevens, kan je zien of alles in het optimale zit.

Happy flyin'!

het lijkt weinig, maar het kan perfect hoor

zeker om mee te beginnen :)

ik zeg niet dat 3D aan te rade is om er mee te doen, maar echt goed rondvliegen lukt perfect :)

ben net gaan vliegen met de heli

ging super, wel vond ik dat de motor aan de warme kant was.. (hoewel de buitenlucht toch koud is..) volgende keer moet ik dat even meten, had daar geen apparatuur voor mee..

hier is het log bestand van de vlucht:

Log%201ste%20vlucht.JPG

je kan zien dat:
de regelaar max 90 graden geworden is
het toerental vrij constant lag rond de 2550
en er maximum 890 W getrokken werd (piek, gemiddeld per "vlucht" zit het rond 356W)

als ik er nu zo mee vlieg lijkt die 2550 RPM helemaal niet te veel, is goed om zo mee rond te vliegen
Grt Dennis

Back