Voor de transplantatie werkte mijn lever maar iets van 35% en kon het bloed er niet meer allemaal doorheen en ging het wegen zoeken om de lever heen.
Dus werd er een deel ook niet meer gefilterd.
Alle aderen worden dan zwaarder belast, daarom had ik ook regelmatig slokdarmbloedingen.
1 op de 4 is dodelijk, ik heb er iets van 20 gehad... engeltje?
Maar omdat het bloed ongefilterd om de lever heen ging kwamen er giftige stoffen in mijn hersens en voelde het op het laatst alsof ik dement was.
Dat heet encefalopathie.
Ik zat in fase 3, fase 4 is dat je in coma raakt.
Dat is ook de reden waarom ik alle modelbouw en ook de toen net gekochte Porsche verkocht heb, ik kon niet eens meer autorijden, wist mijn pincode niet meer en ik wist af en toe niet eens meer waar ik was.
De professor heeft me verzekerd dat dat allemaal weg zou gaan als ik een nieuwe lever heb.
En inderdaad, direct na de operatie was ik meteen glashelder, het was alsof de tijd 10 jaar teruggezet was.
Ik kon weer dingen onthouden, heerlijk.
Maar ik ben nu een maand of 2 geleden overgestapt op andere medicijnen en ik tril als een gek en ook ben ik wat verward.
Bloedwaarden zijn perfect, lever doet het geweldig dus het moeten de medicijnen zijn.
Ze zijn nu aan het kijken of ik weer terug kan naar de oude medicijnen, die zijn wel wat duurder, die ik nu slik zijn 15 euro per dag en die andere zijn het dubbele.
Maar het gaat volgens mij om de kwaliteit van leven en niet om de kosten.
Maar ik ben alweer aan het bouwen.
Vanochtend om 8:30 begonnen.
De Blue Angel 20 RC1 kist.
Dat kan ik nog wel vliegen, simpel kissie.
En Robin, ik wil absoluut geen electronica in mijn model dat hem stabiliseert of zo.
Dan neem je de boel in de maling.
Kan ik net zo goed met een drone aan de gang gaan.