Heb IK het dan fout? (beginner)

• Topicstarter Topicstarter DidierS
  • Startdatum Startdatum
winkje zei:
....en dan ben je een aardige belg die een simpele vraag op een nederlands forum stelt...... bevestigen we al gelijk de levende vooroordelen die op nederlanders van toepassing zijn..... de goedkoopste prijs.... beetje luidruchtig... etc etc :lol:
En dan afvragen waarom we grappen over jullie maken? :P
winkje zei:
Biertje op de volgende meeting terwijl Didier zijn kunsten vertoont?
Help :?
winkje zei:
Ik wens je alvast veel lol in je nieuwe hobby!
Bedankt, toegegeven, dit draadje begint alleszinds al goed :wink:
Satoer zei:
Voor 500? heb je toch heel wat galons brandstof denk ik zo.
Zo objectiever en eerlijker kan denk ik niet aangezien ik zelf alleen maar elektra vlieger ben. Want elektra heeft in mijn ogen ook veel voordelen tov brandstof. Maar daar gaat de discussie hier helemaal niet over. Didier de topicstarter is al lang overtuigd van de voordelen van elektra.
500EUR is een smak geld... Al hoef je om te starten niet direct lipo's te nemen, heb ik de voeding al liggen en (vooral): hoef ik me geen zorgen te maken over de werking van een motor (heeft me nog nooit geinteresseerd overigens :oops:) of over lawaai/geurhinder...
Ja, het is en blijft dus elektromotor! Ondanks de vraag of het ooit mogelijk is om de meerkost in aankoop terug te winnen is door de lagere brandstofkost.
Het enige twijfelpunt is de 30 minuten vliegtijd van een Raptor, maar wanneer ik wat kan vliegen, koop ik dan wel lippo's (als die wat zakken in prijs).

Ow, ik heb er totaal geen probleem mee dat deze thread een heel eind afwijkt van de originele vraag. Het lijkt me niet onoverzichtelijk gewoon een discussie die verschuift van onderwerp en door die verschuiving heb ik de laatste week waanzinnig veel bijgeleerd! Doen jullie dus maar rustig verder hoor! :wink:

Satoer zei:
Hoe dan ook staat er een banner op de site van eheli wat jullie op wat voor manier met elkaar verbind. ;)

Michel,
Wat je noemt is een publiek geheim.
Op mijn site staat precies mijn relatie met eheli.nl.
Dat kun je daar dus nalezen. Niks stiekums aan.
Voor het gemak (maar feitelijk overbodig) een korte uitleg:

Hans van eheli en ik zijn bevriend geraakt door de helihobby. Wij huldigen hetzelfde doel: de beginner niet met een kluitje in het riet te sturen maar een goed produkt verkopen. Mijn goed-vliegen-garantie is overgenomen door hans: ook hij kan voor een complete set deze garantie afgeven. Daarmee is hij dus de tweede in Nederland die zo'n garantie geeft. Dat is voor een beginner 100% zekerheid. Wie geeft dat elders in Nederland?
Zakelijk hebben we geen relatie. Hij heeft zijn winkel, ik mijn vliegschool.

De beginner is bij Hans qua aanschaf veel goedkoper uit dan wanneer hij bij mij zou kopen. Als ik al zou leveren, doe ik dat op bestelling en tegen de adviesverkoopprijs. Maar ik lever er wel een onbegrensde service bij. Dit even terzijde, maar het geeft wel aan, dat ik geen push-bedoelingen heb, want anders zou ik een dief van mijn eigen portemonnee zijn, toch?

Maar goed, terug naar het item:
Je weet net zo goed als ik dat er heel veel beginners zijn, die nooit aan het vliegen toekomen omdat ze de verkeerde spullen krijgen aangepraat. Dat heeft mij vanaf het begin dat ik met helikopters begon, gestoord. Dat is inmiddels al meer dan 10 jaar en nog steeds is er weinig veranderd in de mentaliteit van vele winkeliers. Dat stoort me nog steeds, net zo als het me stoort dat de Eco wordt afgekraakt of de Logo 10 Easy. Dat is de reden dat beginners bij mij deze typen heli's kunnen zien vliegen. Dan kunnen ze het zelf zien en beoordelen. Mijn deskundigheid beperkt zich tot de Logo-familie, de Eco 8, de Spirit familie en binnenkort nog met enkele andere merken. Ik test bruhless motoren voor fabrikanten, alu tuningparts en wat dies meer. Alles gebaseerd op ervaring. Die ervaring wil ik graag en gratis delen met wie dan ook. Dat is ook mede reden van mijn site. Alles wat ik weet en alle ervaringen knutsel ik op mijn site.

Ook wil ik graag in dit forum meepraten maar dan wel op open manier zonder dat mij bedoelingen in een andere daglicht worden gezet.
Als ik zeg dat ik geen push-bedoelingen heb, vind ik dat men mij op dat punt moet respectieren en niet telkens weer opnieuw mee moet komen aanzetten. Ik heb voldoende uitgelegd waarom.

Dat de discussie soms even scherp wordt, is waarschijnlijk inherent aan het feit, dat het niet altijd meevalt om de juiste woorden te schrijven en aan het feit dat we allemaal helioten zijn. We gaan voor de helihobby en daarbij zijn we wel eens ietsjes tè. Ook in aanmerking genomen dat er altijd mensen zijn die niet gewend zijn tegengas te krijgen. Ook dat maakt een discussie soms scherp. Maar goed, uiteindelijk komen we toch wel weer bij elkaar, denk ik dan.
Ik heb in ieder geval geen bedoelingen gehad iemand te kwetsen.

Dus wat mij betreft gaan we gewoon weer verder en ik heb gelezen dat menig een ook zijn hart heeft gelucht :D
Dus we kunnen weer als heldere opgeluchte helioten naar de dag van morgen, toch? :P

Keep your mind tuned and be happy......sans racune en met vriendelijke groet,

Henk-Joyce

Voor de vliegtijd hoef je natuurlijk niet meteen lipo`s te nemen ! maar omdat je begint kun je het beter wel doen. Anders ga je 2 keer een lader en accu`s aanschaffen. Een vliegtijd van 15 minuten is echt lang genoeg hoor! dan moet je even rusten en je vingers soepel maken. :D

Rhelie zei:
Anders ga je 2 keer een lader en accu`s aanschaffen. Een vliegtijd van 15 minuten is echt lang genoeg hoor! dan moet je even rusten en je vingers soepel maken. :D
Twee accu's is op zich geen probleem zou ik zo denken, kun je twee keer vliegen die dag :)
Twee laders hoeft toch niet? Zijn de (meeste?) laders niet zodanig gebouwd dat ze beiden kunnen laden? Als ik nou ff terugkeer naar mijn eerste voorstel: Schulze 330 D, dan lijkt het me toch dat die zowel lipo als andere batterijen aankan?

Rhelie zei:
Anders ga je 2 keer een lader en accu`s aanschaffen.
accu's ja, lader nee......

Ik zou je adviseren direct een wat betere lader aan te schaffen die zowel NiCD, NiMH of LiPO kan laden. Schulze ISL6, Robbe Power Peak Infinity 2 of Graupner Ultra Duo Plus zijn slechts enkele voorbeelden.....

EDIT

Didier, je was me al voor. Yep, de Schulze is een prachtige lader.... hou je d'r wel rekening mee dat voor deze lader thuis een voeding nodig hebt (of een grote accu......)

Groet, winkje

winkje zei:
Didier, je was me al voor. Yep, de Schulze is een prachtige lader.... hou je d'r wel rekening mee dat voor deze lader thuis een voeding nodig hebt (of een grote accu......)
Tjah, soms ben ik snel :wink:
Een voeding is geen probleem, ik heb nog een weinig gebruikte EPS-2022M staan, regelbaar tussen 12 en 15V, 20A continue, 22A pieken, volledig elektronisch beveiligd en echt wel helemaal plat gestabiliseerd. Een lader zou ik dus het liefst zien op 13,6V al was het maar om het voedingsgedeelte uit te sparen.

Maak je geen zorgen.... de 330D werkt op een 'supply voltage' van 11 tot 15,2 Volt..... 13.6 gaat dus geen problemen opleveren. Andere 'kwaliteitsladers' kennen eenzelfde bereik....

Groet, winkje

erg verstandig om meteen een goede lader aan te schaffen ! daar zul je geen spijt van krijgen. Die voeding is perfekt dus kun je veldladen en thuis zonder accu. Alles over de voor en nadelen van Lipo`s, niccads, nimh`s kun je op de site van Henk-Joyce vinden.

[quote="DidierSik dus het liefst zien op 13,6V al was het maar om het voedingsgedeelte uit te sparen.[/quote]

Didier,

denk ook even aan het vermogen van de lader.
De Schulze heeft 105-135 W afhankelijk van het voltage.
Als het vermogen in Watts van een lader beperkt is, dan neemt de maximale laadstroom af bij toename van het aantal te laden cellen.
Kijk maar eens op het overzichtje op de site van Schulze.
De lader imponeert door zijn mogelijkheden, maar stelt mij teleur door het beperkte vermogen.

De PPI 2 levert max 5A laadstroom, maar dat doet hij ook bij 30 cellen.
Stel je hebt 12 cellen Flightpacks NiCad, dan kun je op de ppi2 deze in serie laden (24 cellen) bij 5A laadstroom.
Voor zover ik dat op de site van Schulze zie, levert de 330 dat niet. Dat houdt dus in: een langere laadtijd.

vr.gr.

Henk-Joyce

Ha-eM Helifun zei:
De lader imponeert door zijn mogelijkheden, maar stelt mij teleur door het beperkte vermogen.
Dat houdt dus in: een langere laadtijd.
Inderdaad Henk-Joyce. Ik heb gisteravond nog de X-Peak 3 plus leren kennen. Das de opvolger van de X-Peak 3 die op het forum goed onthaald werd, uitgezonderd dan zijn lage stroom. Dit zou opgelost zijn in de plus door de stroom te verhogen tot 5A. Mooie waarde lijkt me? En ik heb die zien staan voor 95EUR op 4rc.nl (net onder de gewone X-Peak 3).
Lijkt me dus geen slechte deal? BTW: ergens op dit forum is er een aankondiging van het toestel, maar ik vind het nergens meer terug... dateert (als ik me goed herinner) van 29/11 ll en er waren geen reacties op gisteren.

Zo, ondertussen dacht ik zo ongeveer mijn ganse lijst klaar te hebben van wat ik nodig heb, bleek ik mijn servo's vergeten te hebben :roll:. Dat straks nog snel ff doen en dan kan ik beginnen te kijken wat ik waar koop en waarmee ik eventueel nog iets kan besparen zonder verkeerd te kopen. Das nou het voordeel van jezelf tijd geven hé :wink:

-- edit
net zitten bedenken... die lader kan ik nog "voor mijn zaak" gebruiken, dan bespaar ik al op de BTW :lol:

[quote="DidierS Dit zou opgelost zijn in de plus door de stroom te verhogen tot 5A. Mooie waarde lijkt me? En ik heb die zien staan voor 95EUR op 4rc.nl (net onder de gewone X-Peak 3).
Lijkt me dus geen slechte deal? [/quote]

DidierS,

ik heb het web afgeneusd (nou ben ik daar niet zo goed in), maar ik zie bij X-Peak 3 steeds staan 1-10 cellen. Dan mag hij wel Euro 95,00 kosten, maar toch zou ik een Power Peak Infinity 2 overwegen. Die kan veel meer cellen aan waardoor je flightpacks in serie kunt laden 3x10 cellen) 2x 12 cellen, 2x14 cellen. Dat is dus in dezelfde laadtijd 2 volle pakketten.
Vind jij ergens andere info van die X-Peak 3, vertel me svp waar. Dat wil ik graag even bestuderen.

vr.gr.

Henk-Joyce

PS: dat quoten doe ik nog steeds niet goed :cry: :cry: :cry: :cry:

[quote="DidierS en dan kan ik beginnen te kijken wat ik waar koop en waarmee ik eventueel nog iets kan besparen zonder verkeerd te kopen. [/quote]

Dan ben je er nog niet. Dan is het nodig dat iemand met echt kennis van elektrohelikopters je helpt met invliegen/de setup etc.

vr.gr.

Henk-Joyce

Nu wil ik even ingrijpen

we hebben het over de nieuwe xpeak 3 plus deze is net twee weken uit.

Laadstroom 0,1 - 5 A in stappen van 0,1 A
Ontlaadstroom 0,1 - 1 A in stappen van 0,1 A
1 - 14 cellen NiCd NiMH
1 - 5 cellen Li-Po
2-12 Volt lood

en dat is heel wat ander dan de (oude) xpeak 3

Laadstroom 0,1 tot 3 A met deltapeak afslag
Ontlaadstroom 10 tot 500 mA
NiCd/NiMh 1 tot 10 cellen
3 cellen lipo
6 cellen Lood

dus nu geen appels met peren vergelijken

gr Remco

dutchhelipilot zei:
Nu wil ik even ingrijpen

we hebben het over de nieuwe xpeak 3 plus deze is net twee weken uit.

Laadstroom 0,1 - 5 A in stappen van 0,1 A
Ontlaadstroom 0,1 - 1 A in stappen van 0,1 A
1 - 14 cellen NiCd NiMH
1 - 5 cellen Li-Po
2-12 Volt lood

en dat is heel wat ander dan de (oude) xpeak 3

dus nu geen appels met peren vergelijken

gr Remco

@ DidierS,

het blijkt inderdaad dus dat deze lader max 14 cellen aankan.
Dus geen serieschakeling mogelijk van 2x10 cellen etc.

Dan zou ik liever kiezen voor een Power Peak Infinity 2. Die mag dan wel een keer zo duur zijn, maar kan daarvoor ook meer cellen aan. Dan hoef je na elke vlucht geen ruime halfuuur te wachten (uitgaande van Nicad 2400), maar zou met 3 Nicad flightpacks redelijk vlot achtereen kunnen vliegen. In ieder geval niet van die lange wachttijden.
Het is maar een idee...........

@ Remco
Hoe appels met peren vergelijken??
Dat ontgaat me eventjes.

vr.gr.

Henk-Joyce

Ha-eM Helifun zei:
Nee, inderdaad, maar zo kunnen we natuurlijk blijven uitbreiden tot we een ganse discotheek van batterij-elektriciteit kunnen voorzien hé... :wink:
Ergens lijkt het me toch dat er grenzen moeten getrokken worden en dan kan er maar één mogelijke vraag zijn volgens mij: is dit een aanvaardbare grens?
Ha-eM Helifun zei:
Hoe appels met peren vergelijken??
Dat ontgaat me eventjes
de plus is een andere klasse dan de niet-plus.

Ha-eM Helifun zei:
ik heb het web afgeneusd (nou ben ik daar niet zo goed in), maar ik zie bij X-Peak 3 steeds staan 1-10 cellen. Dan mag hij wel Euro 95,00 kosten, maar toch zou ik een Power Peak Infinity 2 overwegen.

De xpeak 3 en de xpeak 3 plus kunnen lipo laden en de infinity 2 niet. De discusie was voorlopig geen lipo maar wel in een goede lader investeren.

Met appels en peren bedoel ik dus dat je twee laders zit te vergelijken die niks met de lader waar DidierS over praat te maken heeft.

gr Remco

DidierS zei:
Ha-eM Helifun zei:
Nee, inderdaad, maar zo kunnen we natuurlijk blijven uitbreiden tot we een ganse discotheek van batterij-elektriciteit kunnen voorzien hé... :wink:
Ergens lijkt het me toch dat er grenzen moeten getrokken worden en dan kan er maar één mogelijke vraag zijn volgens mij: is dit een aanvaardbare grens?

Natuurlijk moet je grenzen trekken, maar kies dan bv de Ultimatie.
Die kan 25 cellen, dus ook 2x12.
De prijs daarvan ligt aanmerkelijk lager dan de PP2 en iets hoger dan de X-peak.
Maar 1 pakket kunnen laden (Nicad) is erg weinig en de ervaring leert, dat men dan toch gauw geneigd is toch maar weer een andere lader te kopen. Dat is dan zonde van het geld voor de eerste lader.

vr.gr.

Henk-Joyce

dutchhelipilot zei:
Ha-eM Helifun zei:
ik heb het web afgeneusd (nou ben ik daar niet zo goed in), maar ik zie bij X-Peak 3 steeds staan 1-10 cellen. Dan mag hij wel Euro 95,00 kosten, maar toch zou ik een Power Peak Infinity 2 overwegen.

De xpeak 3 en de xpeak 3 plus kunnen lipo laden en de infinity 2 niet. De discusie was voorlopig geen lipo maar wel in een goede lader investeren.

Met appels en peren bedoel ik dus dat je twee laders zit te vergelijken die niks met de lader waar DidierS over praat te maken heeft.

gr Remco

Remco,
De Power Peak Infinty 2 en de Ultimate zijn beiden WEL geschikt voor het laden van LiPo's.
Ga maar op de site van Robbe kijken.

vr.gr.

Henk-Joyce

PS: ik gebruik beide laders. Van de PPI 2 heb ik 6 en van de Ultimate 2.
Ze doen het prima met lipo's.

Back