Heb IK het dan fout? (beginner)

• Topicstarter Topicstarter DidierS
  • Startdatum Startdatum
DidierS zei:
Mss zitten hier wel Belgen die me eventueel positieve ervaringen kunnen delen? Laat ons zeggen vanaf de Kust tot aan Gent of zoiets ongeveer?

Hier nog een helivliegende belg. Bevind me in de cirkel gent-kust :wink:
Mij ervaringen;
-Als je bij een club gaat, koop dan iets als een logo of eventueel nog iets groter (converteer en .30er). In quasi alle belgische clubs die ik ken is het groot groter grootst :| , dus met iets kleins zou ik zeker niet op en club toekomen. :wink: Daar beginnen ze niet aan, om je helivliegen met zoiets te leren. (behalve als het symphatieke mensen zijn :wink: ).

-Wil je het jezelf leren, koop dan een corona. Even of zelfs crashbestendiger dan micro's, maar niet zo'n ukkie die geen wind kan verdragen of onstabiel is. Prijs is een nadeel, maar de corona vliegt perfect met wel erg low-end componenten, wat de prijs weer aanzienlijk drukt. Als je de corona onder de knie hebt kan je alles vliegen wat je wil.

-koop je klein materiaal op het internet, bespaard je veel €€€€'s

nog een tip, informeer jezelf uit objective bronnen zoals op het internet, Een winkelier is per definitie voor mij bevooroordeeld... 8O :wink:

ps, ik heb een corona en een hoop micro's, dus spreek ik me niet uit over de vliegkwaliteit logo-achtige dingen. Deze vliegen natuurlijk veel beter :wink: , maar de hogere crashkosten vertragen het leerproces.

Niels

maar ik heb tot op heden nog nooit iemand in de vliegschool gehad die tweedehands materiaal kocht en daar zo zonder meer mee kon gaan vliegen.
Ben ik een uitzondering, maar ik heb hem dan ook bij jou gekocht en hij vliegt fantastisch (LOGO 16) :D
Theo de Kramer

Denk dus weer: Na de Hirobo XRB Lama SR indoor heli misschien toch een andere "echte" heli en dat wordt dan de Corona :)
In Europa niet zo berucht om zijn crashbestendigheid als in de States maar na heel wat gelees op het net denk ik toch echt de moeite waard,

Peter

Met een corona heb je gegarandeerd veel vliegplezier :wink:

Enkel opletten; in de states kost een corona minder dan de helft van de prijs in de winkel hier (175$ tegen 300€)...

Niels

Bedankt Ha-eM Helifun voor het aanbod, maar ik hou het toch maar op een Mikado Logo 10. Ik begrijp best dat jij uiterst tevreden bent over de ECO-8 maar ik hoor op talloze andere forums ook niet al te veel positiefs erover. Nou ja, in vergelijking met de Logo 10 dan bedoel ik hé.

De Logo 10 staat dus vast 8)

Ondertussen heb ik ook een aantal winkels binnengekregen via PM waarvan eentje binnen loopafstand (40 minuten met de wagen dus), Zwevezele meer bepaald. Dit weekend contacteer ik die nog naar info/prijzen/leverbaarheid van de Logo 10, motor, gyro, servo's en lipo's, omdat ik deze toch nieuw ga kopen. Lijkt me belangrijk dat deze goed in orde zijn. Voor de setup ga ik wss grotendeels spieken bij Satoer, weet ik tenminste direct wie ik lastig kan vallen als er me iets niet lukt :wink: .

Een voeding is geen probleem. Ik heb hier nog een gestabiliseerde voeding, regelbaar tussen 10V en 15V, maximumstroom 20A en kan pieken verwerken van 22A gedurende 30 seconden. Op alle mogelijke wijzen elektronisch beveiligd. Lijkt me voldoende toch? 8)

De lader hoop ik tweedehands te vinden... Een standaard Schulze 330 D werd me aangeraden, dus daar gaan we voor :). Lukt het me niet om die te vinden, dan gaan we toch moeten nieuw kopen, al zou ik dat liever vermijden. Zoals gezegd: als het elektronica is, koop ik het liever tweedehands. Ik weet mijn weg in de elektronicawereld, dus ben ik redelijk zeker van wat ik koop (hoop ik).

En dan de zender...
Zoals hierboven gezegd: een Futaba 7C of een Hitec eclipse 7 lijken me goeie keuzes... maar deze zou ik dus echt wel graag tweedehands zien te bemachtigen. Daarom wacht ik met de rest aan te schaffen (behalve eventueel een tweedehands lader) tot ik een zender heb. Zo kom ik niet in de verleiding om toch maar snel ff een nieuwe zender te kopen en mijn voornemen om het tweedehands te doen overboord te gooien :roll: .

@niels polfliet: Hé, er leven hier dus toch streekgenoten :wink:.
Het is niet mijn bedoeling om het zelf te leren... dat zou gewoon weggesmeten geld zijn. Ik vermoed als ik iemand kan vinden die me helpt afregelen en me helpt leren ho(o)veren, dat ik al een heel eind op weg zou zijn. Of ik dat via een club doe, daar heb ik nog geen idee van, dat zien we nog wel, eerst dat tweedehandsmateriaal zien te bemachtigen en dan beginnen knutselen :thumbsup:

Als er nu 1 ding zou zijn dat ik niet tweedehands zou kopen, is het wel de electronica :roll: :wink: . Aan iets mechanisch zie je bijna in 1 oogopslag wat de staat is, maar een onvertrouwbare servo die het soms wel, soms niet doet kan duren tot de 10e vlucht tot alles faalt. Als het dan om een component van 20€ gaat, dat je dan hebt zien te bemachtigen voor 12€ , zorgd die 8€ verschil er misschien voor dat er 500€ schade is...is maar een voorbeeld, je doet ermee wat je wil natuurlijk.

Ps, ik bedoelde maar als je het zelf wil leren, de corona de enige heli is waarmee dit gegarandeerd succesvol is, maar als je goede begeleiding hebt, kan je natuurlijk met elke heli leren vliegen...

Niels

niels polfliet zei:
Als er nu 1 ding zou zijn dat ik niet tweedehands zou kopen, is het wel de electronica :roll: :wink: . Aan iets mechanisch zie je bijna in 1 oogopslag wat de staat is, maar een onvertrouwbare servo die het soms wel, soms niet doet kan duren tot de 10e vlucht tot alles faalt. Als het dan om een component van 20€ gaat, dat je dan hebt zien te bemachtigen voor 12€ , zorgd die 8€ verschil er misschien voor dat er 500€ schade is...is maar een voorbeeld, je doet ermee wat je wil natuurlijk.
Nou, ik bedoelde eigenlijk de zender/ontvanger en lader ... de rest is de laatste twee dagen steeds meer van de kolom "tweedehands" naar "nieuwkoop" verhuisd :roll: ... Jammer voor de centjes, maar liever de risico's vermijden. Dat ik geen vastgelegd budget heb, wil niet zeggen dat ik het gortig wil maken!
niels polfliet zei:
Ps, ik bedoelde maar als je het zelf wil leren, de corona de enige heli is waarmee dit gegarandeerd succesvol is, maar als je goede begeleiding hebt, kan je natuurlijk met elke heli leren vliegen...
Het zal toch met begeleiding worden... ik heb ondertussen ontdekt dat er iemand uit mijn buurt, die ik nog ken van vroeger, voorzitter (of zoiets) is van een lokale club (wist zelfs niet dat er clubs waren in mijn streek :oops:) en ik hoop dat em mij redelijk snel terug contacteert. Het vliegen zelf zie ik mezelf niet echt doen tussen een "kudde" van tientallen mensen, de hobby lijkt er me dan vanaf, maar het leerproces lijkt me te kritiek om als eenzaat te willen forceren.

-- edit
"kudde" is niet negatief bedoeld hé ;)

Michel zijn crash http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=15303&highlight= heeft me toch even aan het nadenken gezet...

Als je het forum doorleest, wordt er steeds afgeraden om de Logo 10 Easy te nemen omdat je die achteraf toch zult ombouwen tot een volwaardige Logo 10. Maar aan de andere kant lees ik telkens weer die waarschuwing dat je er gewoon zeker van kunt zijn dat je toestel hoe dan ook crasht.
Dan vraag ik me af of het geen idee is om toch de Logo 10 Easy te nemen en die gewoon om te bouwen tot Logo 10 wanneer je iets te hard geland bent? Zo bespaar je toch al iets van geld nog voordat je crashte...

Wat zijn de verschillen tussen de Easy en de volwaardige:
- de canopy ziet er gewoon niet uit. Ach, om te leren vliegen is dat bijkomstig en bij de eerste goeie crash mag ik me er al verwachten dat die moet vervangen worden.
- de mainrotor is kleiner. Als ik de verhalen goed gelezen heb, is dat zowat het eerste dat sneuvelt bij een crash... zal dus snel vervangen worden denk ik?
- de boom is zo'n 8cm korter. Nou, bij de eerste boomstrike kan ik die dan vervangen door een volwaardige boom. Of kun je niet zomaar de mainrotor vervangen zonder de boom (of omgekeerd)?
- het aantal kogellagers is kleiner. Dat is inderdaad wel een gevoelig punt, maar die kan ik eventueel al vanaf de eerste dag bijvoegen?

Ik vrees dat ik hier een aantal enorm dwaze opmerkingen heb neergetypt, maar voor mij klinkt het alleszinds allemaal vrij logisch :wink:

DidierS zei:
Bedankt Ha-eM Helifun voor het aanbod, maar ik hou het toch maar op een Mikado Logo 10. Ik begrijp best dat jij uiterst tevreden bent over de ECO-8 maar ik hoor op talloze andere forums ook niet al te veel positiefs erover. Nou ja, in vergelijking met de Logo 10 dan bedoel ik hé

Het probleem is dat heel veel mensen een mening hebben over de Eco en er zelf weinig of geen ervaring meehebben.
Ik nodig een ieder uit die zegt dat een standaard eco ( niks is, bij mij te komen kijken naar mijn standaard eco met houten bladen, maar wel met alu vrijloop. Als hij niet goed vliegt, krijgt hij van mij een Logo 10 kado. Vliegt hij wel goed, wat zou ik dan van de kijker kunnen vragen..................? Een publiek excuus in de telegraaf op de voorpagina. Dat zal met de kosten van een logo 10 overeenkomen :lol:

Bovendien is het ook een beetje appels met peren vergelijken. Ik vind dat als je een vergelijking wilt maken over de vliegeigenschappen van helikopters, je ook vliegervaring daarmee moet hebben.

De bouwdoos van een Logo 10 met houten rotorbladen is Euro 415,00 en die van een Eco met vrijloopen houten bladen Euro 244,00.
Dat is een verhouding van 1,7:1.
Dus in die verhouding dien je dan minimaal te vergelijken en dat is nou juist precies datgene wat men te weinig doet. Jammer is dat :(

Als ik in de bedoelde onjuiste trend verder zou gaan, dan kun je beter ook geen Logo 10 kopen, want er zijn nog betere heli's. Als je op dit forum een Logo 10 zou vergelijken met een Logo 14 en dan zeggen dat de Logo 10 niets is, dan krijg je zeer zeker veel reacties :evil:

Terecht, want die vergelijking is niet juist en de Logo 10 is een prima heli.
Zo is dat ook met de Eco 8. Dat is een prima heli die echt mooi vliegt, maar totaal anders dan een Logo 10.
Dat begint al door het gewicht: de logo 10 is aanmerkelijk zwaarder dan een Eco.
En zoals je weet een veertje waait sneller weg dan een baksteen. Dus de Eco is windgevoeliger dan de Logo 10, maar daarom vliegt de Eco niet slechter.
Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.........

Je begrijpt ongetwijfeld, dat vergelijkingen ook op reële basis moeten worden gemaakt en dat is eigenlijk de speerpunt van mijn betoog.

In ieder geval succes met de Logo 10. Het is ook een goede heli.
En koop nu geen tweedehands electronica, maar koopt nu direct goed materiaal. Dan weet je zeker dat het goed komt.........

een vriendelijke groet voor iedereen

Henk-Joyce

Het probleem is dat heel veel mensen een mening hebben over de Eco en er zelf weinig of geen ervaring meehebben.

Ik heb ook ooit het "genoegen" gehad om een stukje met zo`n ding te vliegen en met standaard accu`s draaien die bladen zo waanzinnig hard...... ze staan bijna stil... nog geen 1000 toeren op de kop, dat vliegt me daar lekker :roll:

Ik snap dat als je er een goede motor infrot en dure accu`s dattie het wel goed doet, maar dat is niet standaard natuurlijk :wink:

In mijn bescheiden mening kun je zowiezo als beginner het beste beginnen met n brandstofheli, natuurlijk een Raptor 30/50. Tanken en gaan, hoef je niet een hele straal van die achterlijk dure accu`s te kopen ook(sorry, maar als ik die prijzen zie...). En met een 50er met de juiste electronica kun je van hoveren naar keihard 3D gaan zonder ook maar 1 dingetje te upgraden (kan wel, vliegtie wel wat beter... maar het is geen noodzaak). (480 euro, met goede OS50 motor...)

Jah ik heb gelezen dat hij electro wilde vliegen.... moest het toch even kwijt :roll:

Cya,

Rich 8)

als je tot aanschaf van een logo overgaat, kijk dan zeker eens naar de buitenlandse aanbieders, met de dollarkoers op 1.34 euro word dat snel heel interessant.

Gerard_nl zei:
als je tot aanschaf van een logo overgaat, kijk dan zeker eens naar de buitenlandse aanbieders, met de dollarkoers op 1.34 euro word dat snel heel interessant.
Dat was zeker mijn bedoeling! Alhoewel ik steeds wat weigerachtig stond t.o.v. bestellen in het buitenland, moet ik toegeven dat er hier op het forum weinig negatiefs terug te vinden is erover ... en dan nog met een sterke Euro erbij 8)

Raptor Rulezzz zei:
In mijn bescheiden mening kun je zowiezo als beginner het beste beginnen met n brandstofheli
...
Jah ik heb gelezen dat hij electro wilde vliegen.... moest het toch even kwijt
Je bent niet de eerste die me dat zegt hoor...
De afgelopen jaren heb ik echter al een paar keer zo'n in rook gehulde helikopter zien opstijgen en ik vond het al direct een heel stuk minder fun :?. Bovendien heb ik tijdens mijn opzoekingen de laatste weken regelmatig filmpjes en foto's gezien van brandstofheli's en die bevestigen mijn idee erover: zo'n dampende heli kan me echt niet bekoren :|.
Je kon het natuurlijk altijd maar even proberen hé :wink:.

Ha-eM Helifun zei:
Zo is dat ook met de Eco 8. Dat is een prima heli die echt mooi vliegt, maar totaal anders dan een Logo 10.
Nou, dan is er echt wel geen enkele twijfel meer mogelijk. Overal waar ik een vergelijking hoorde/las tussen de Eco 8 en de Logo 10 kwam men tot dezelfde conclusie die jij nu ook maakt, dat bevestigd nogmaals mijn keuze 8).

Ha-eM Helifun zei:
En koop nu geen tweedehands electronica, maar koopt nu direct goed materiaal. Dan weet je zeker dat het goed komt...
Bedankt! Ook aan al die anderen die ondertussen succes wensten!
Nou, je raakt daar wel een gevoelige snaar hoor... van mijn origineel idee om de kosten te drukken, blijft al helemaal niets meer over :?. Ik begrijp wel je manier van redeneren, je bent immers niet de enige die me ondertussen even gewezen heeft op die potentiele fout... Hopelijk krijg ik nu ergens bevestiging dat mijn voorstel om toch te starten met de Easy blijkt te kloppen, zou toch een kleine troost voor mijn geldbeugel zijn.

DidierS zei:
Gerard_nl zei:
Dat was zeker mijn bedoeling! Alhoewel ik steeds wat weigerachtig stond t.o.v. bestellen in het buitenland, moet ik toegeven dat er hier op het forum weinig negatiefs terug te vinden is erover ... en dan nog met een sterke Euro erbij

één kleine domper nog, jij bent belg (net als ik), en dan is er wel nog een extra nadeel verbonden aan bestellen in het buiteland voor meer dan 22€...namelijk WACHTEN.

De douane in België is stillaan algemeen in het buitenland gekend om de minst efficiente te wereld te zijn. Ik heb al veel in het buitenland besteld, en soms gaat het snel (als je geluk het dat je niks moet betalen), soms moet je heeel lang wachten (3 maanden), en soms als je heel veel geluk hebt, duurt het maar 3 weken als er bijkomende kosten zijn...En als je heel veel pech hebt, heb je zelfs zever met een pakje van 20€ omdat men daar vermoed dat het meer waard is...

Ik koop nog steeds in het buitenland, de voordelen zijn inderdaad veel te groot, maar wees gewaarschuwd...als nederlanders klagen over 3 weken wachten, maak daar dan voor hier maar 3 maanden van...

toch veel succes gewenst,

niels

Raptor Rulezzz zei:
Ik heb ook ooit het "genoegen" gehad om een stukje met zo`n ding te vliegen en met standaard accu`s draaien die bladen zo waanzinnig hard...... ze staan bijna stil... nog geen 1000 toeren op de kop, dat vliegt me daar lekker :roll:

Ik snap dat als je er een goede motor infrot en dure accu`s dattie het wel goed doet, maar dat is niet standaard natuurlijk :wink:

In mijn bescheiden mening kun je zowiezo als beginner het beste beginnen met n brandstofheli, natuurlijk een Raptor 30/50. Tanken en gaan, hoef je niet een hele straal van die achterlijk dure accu`s te kopen ook(sorry, maar als ik die prijzen zie...). En met een 50er met de juiste electronica kun je van hoveren naar keihard 3D gaan zonder ook maar 1 dingetje te upgraden (kan wel, vliegtie wel wat beter... maar het is geen noodzaak). (480 euro, met goede OS50 motor...)

Jah ik heb gelezen dat hij electro wilde vliegen.... moest het toch even kwijt :roll:

Cya,

Rich 8)

In mijn berichtje schreef ik in feit: kommentaar zonder er echt verstand van te hebben.
Dat bevestig je wel op deze manier en dat vind ik jammer.

vr.gr.

Henk-Joyce

[quote="DidierS.
[/quote]
Nou, dan is er echt wel geen enkele twijfel meer mogelijk. Overal waar ik een vergelijking hoorde/las tussen de Eco 8 en de Logo 10 kwam men tot dezelfde conclusie die jij nu ook maakt, dat bevestigd nogmaals mijn keuze 8).

Ha-eM Helifun zei:
En koop nu geen tweedehands electronica, maar koopt nu direct goed materiaal. Dan weet je zeker dat het goed komt...
Hopelijk krijg ik nu ergens bevestiging dat mijn voorstel om toch te starten met de Easy blijkt te kloppen, zou toch een kleine troost voor mijn geldbeugel zijn.[/quote]

Didier:

1e.
Met anders vliegen van de Eco 8 tov de Logo 10 bedoel ik dus beslist NIET SLECHTER.

2e.
Ik had niet begrepen of niet gelezen dat het om een Easy ging.
Dat kun je zonder enig bezwaar doen. De Logo Easy is nog steeds een prima keus. Ik kan het weten, want ook die Logo heb ik gevlogen. Pure ervaring dus......
Als elektroheli voor een beginnende eheli-piloot een prima keuze. Als je hem bij www.eheli.nl koopt, krijg je er ook nog twee uur gratis instructie bij tegen een klantvriendelijke prijs.
Niet twijfelen, gewoon kopen. Je krijgt er geen spijt van...
groetjes,

Henk-Joyce

gaan we weer helaas :(

sorry maar de prijs van eheli ga je met een paar 100 euro onderdoor als je wat rondshopt.
en instructie van goede instructeurs is gratis bij een vliegclub.

Gerard_nl zei:

sorry maar de prijs van eheli ga je met een paar 100 euro onderdoor als je wat rondshopt.

Gerard,

Ik ben net 1,5 uur bezig geweest en heb Nederland afgestruind op internet, maar mij lukt het echt niet om een paar honderd euro onder die prijs uit te komen.
Zou jij dat eens willen proberen?

vr.gr.

Henk-Joyce

ik wil hier toch wel even op reageren ...

In mijn berichtje schreef ik in feit: kommentaar zonder er echt verstand van te hebben.
Dat bevestig je wel op deze manier en dat vind ik jammer.

Ik vind het fout dat henk de opmerkingen van richard (raptorrulez) zo beantwoord ... een standaard raptor .30 met OS motor en futaba electronics is vandaag nog altijd de meest verstandige keuze voor een beginnend heli piloot.

de prijs/kwaliteit/gebruikskost/gebruiksgemak/craskost is in deze heli het meest uitgebalanceerd

het huidige "standaard" electro aanbod komt hier nog niet aan

versta me nu niet verkeerd : electro vliegen IS zonder pardon de toekomst en zal op termijn het midsegment van de brandstof heli's verdrijven ... maar daar zijn we NU dus nog niet

electro is een keuze ... maar je zal toch iets dieper in je portefeuille moeten tasten om hetzelfde te hebben als een standaard benzine

.
.

een clublid bij ons is daarvan het sprekende voorbeeld, vorig jaar nog braafjes hoveren en vandaag loeihard door de lucht, rolls, flips en loopings en dat alles met zijn "standaard raptor v1 met os32"

... en dat zie ik een eco 8 nog niet doen

Y

Ha-eM Helifun zei:
Gerard_nl zei:

Gerard,

Ik ben net 1,5 uur bezig geweest en heb Nederland afgestruind op internet, maar mij lukt het echt niet om een paar honderd euro onder die prijs uit te komen.
Zou jij dat eens willen proberen?

vr.gr.

Henk-Joyce
Ik wil er eigenlijk niet tussen gaan zitten. Omdat ik de winkel van Hans voor Nederlandse begrippen op veel onderdelen vrij betaalbaar vindt. En instructie/service is natuurlijk ook wat waard, maar dan zit je al snel vast om alles bij eheli te kopen (dus de complete set).
Omdat Didier in het België woont, is Nederland net zo buitenland als Duitsland. Ik heb even wat prijsvergelijking gedaan met shops in Duitsland (dus binnen de EU) en shops in Amerika (Inclusief eventuele invoerrechten)

Een objectieve vluchtige zoektocht naar een paar populaire onderdelen voor de logo (gebasseerd op de vele Logo10 gebruikers (dat zijn er meer dan 100) op Runryder) levert op:

De Logo10 std bouwkit:
Bij Eheli: €349
Bij http://www.rc-city.de: 339€
Bij www.helihobby.com: 335$ dat is ( x 0,76 + 20%) = 306€
Bij aankoop in Amerika krijg je er nog een Thrust bearing set bij!

Een Robbe Futaba gyro GY401 + S9254
Bij E-heli: 275€
Bij www.e-heli-shop.de: 210€
En als we voor de Futaba import versie gaan (dus geen Robbe service in benelux) komt hij op: 195€ Bij www.e-heli-shop.de
Bij www.helihut.nl : 195$ dat is ( x 0,76 + 20%) = 178€

Een Hacker C50 13L
Bij Eheli: 229€
Bij www.helihobby.com: 249.00$ dat is ( x 0,76 + 20%) = 227€ (goede prijs dus bij E-heli en kon zo snel niet vinden waar je deze motor ergens anders in de EU kunt kopen)

Controller: een Future-18.46K
Bij Eheli: 180€
Bij www.nennos-helishop.de: 158€

Of een Castle creations Phoenix 60 (iets minder populair dan de Schluze, maar een stuk goedkoper):
Bij Eheli: 139€
Bij www.espritmodel.com : 119€ ( x 0,76 + 20%) = 109€

De tarabat Lipo’s heb ik niet goedkoper kunnen vinden dan bij www.Eheli.nl Zelfs niet bij de leverancier. Dus een dikke :thumbsup: voor Eheli.

Hans, dit is overigens niet om jouw winkel in de grond te drukken. Ik vind dat je het voor een Nederlandse winkel top doet. Daarnaast ben je (volgens mij?) de enige die Mikado onderdelen in Nederland levert. Dus hopelijk voel je je door mij niet aangevallen :proost:

dank je michel, ik was op de helft van het lijstje ongeveer.

en dan zijn we nog in de EU aan het shoppen, nog verder weg en je haalt nog betere prijzen, zeker met de dollarkoers nu.

ook voor mij is het niet de bedoeling om een winkel (welke dan ook) de grond in te stampen, maar je komt telkens maar met 1 alternatief op de proppen, en dat is eheli, terwijl er zoveel meer zijn.

de mensen horen dat ook te weten vind ik.

Back