Op de bouwtekening van die P51 staat hoe je van een koffiebekertje zelf een prop kan maken, dat heb ik zelf ook gedaan. Op de foto staat hetzelfde type prop alleen zijn de plastic koffiebekerbladen vervangen door balsa bladen. Een goed alternatief is natuurlijk een gekochte plastic prop van 12 a 15 cm (5 a 6 inch). Helaas zijn deze in Nederland niet te koop voor zover ik weet, dus heb je een paar alternatieven:
- bestellen via internet (op mijn website vind je meer info hierover)
- rondvragen of iemand nog wat heeft liggen
- een kant en klaar model met rubbermotor kopen en als het model "op" is daar de prop van gebruiken. In sommige speelgoed en modelbouwwinkels worden deze modellen verkocht. Een voorbeeld vind je bijvoorbeeld hier:
http://shop.conrad.nl/Modelbouw/Modelvliegtuigen/Modelvliegtuig_vrije_vlucht/225850.html.
Bestellen via internet is waarschijnlijk de goedkoopste optie, maar ik weet niet of dit voor jou mogelijk is? Ik zie bijvoorbeeld staan: "SPARE PROPELLER UNITS - Complete - fits all BMFA models, red 5.5" or black 6" either propeller. 40p plus post". Minimum order is 2 pond, verzending kost 15% van het totaal bedrag.
Voordat je bestelt even een verlanglijstje maken, want je hebt ook nog rubber nodig en dat is in Nederland ook niet te koop. Voor 1,50 pond heb je 5 meter rubber. Dus prop, rubber en verzending kost je bijna 2,50 pond en dit is ongeveer €3,50.
Ook een mogelijkheid, bestel bijvoorbeeld een "FROG - Span 20" (51 cm) - model fitted with undercarriage from which it will take off - £3.00 plus post.":
Dan heb je een model, prop en rubber en kan je meteen aan de slag.
Pas op, propellors voor elektro of brandstofmotoren werken niet goed bij rubbermotoren.