Dirk zei:
3,45 DM2 belasting 102 gram/DM2 -> gewicht 351 gram
Harold :help: wat voor motortje moet hier in !!???
Van een grote mustang in 1 keer naar zo'n klein modelletje???
Dit vliegtuigje kan niet echt vliegen (vleugelbelsting te hoog), of je moet het afschieten met een raket.
Nadeel van vuistregels is dat ze voor een beperkt gebied bruikbaar zijn. Als je die beperking niet aanvoelt kan je niet herkennen wanneer het onzin wordt.
OK, vermogen. Omdat je blijft werken met "watts per kg" waarden kan je het vermogen hetzelfde schalen als het gewicht (niet helemaal...)
Even wat losse vuistregels (met risico dat de samenhang kwijt raakt :cry: Alle afwijkingen kan en moet je verklaren.)
- 100 watt/kg Voor net een beetje leuk vliegen. (ingangs vermogen met redelijk rendement en 1 volt per cel.)
- 150 watt/kg is vergelijkbaar als verbrandingsmotor kist.
Ik vlieg met 200 W/kg in een ARF 40, en 400W/kg in een hotliner. (kan beide vertikaal :twisted: )
- "metric rule": voor feriet motoren maximaal 1 watt per gram (als je tenminste door andere reden al niet gesloopt), neodeem en brushless veel meer.
Eerst moet je een realistische vleugelbelasting kunnen bereiken.
Dan weet je hoe zwaar het vliegtuig word.
Dan weet je aantal watts. (vanwege watts/kg)
Dan weet je hoe zwaar motortje (1watt = 1gram) minimaal.
- Aandrijving totaal de helft van totaal gewicht.
- Accu ongeveer derde van totaal gewicht (voor alle soorten accu's Li-Ion nog te nieuw voor hoop stroom.
Reken voorbeel 95 grams vliegtuigje:
100 watt/kg + 10 watt, dus 10grams motortje om mee te beginnen. Dit is inclusief eventuele vertraging, dus 020 motortje met vertraging bijv.
30 gram accu. 5 cellen 110 mAh?
Even internet zoeken, want ik zit hier een wiel uit te vinden....