heel klein, heel goedkoop en goed vliegbaar

Als ik bij de dealer aller lichtheid (Herr Walter Scholl www.wes-technik.de ) al mijn euro's breng dan is 55gram vlieggewicht haalbaar, maar voor een prijs waarvoor ik een ook een 1,50M exemplaar kan bouwen inclusief a-merk brushless en volz servo's.

55 gram/3,16dm2 geeft een belasting van een dikke 17 gram.

Trek je conclusie.


Johan
 
@ Keesje

Ik bedoelde meer een sheet waarin je het gewicht van een airframe
kunt invullen, welke dan het gewenste oppervlak van de vleugel geeft
plus gewenste vleugelbelasting of andersom.
Als basis mijn voorbeeld van 1kg bij 20dm2 vleugel.
In stapjes van 5 gram

Rekening houdende met de formules van Harold.

Twee keer zo klein, vleugelbelasting moet ook de helft worden. Om dat te bereiken zal je vliegtuig toch 8 (ACHT!!) keer zo licht worden.

Uitdaging???

:wink:

Johan
 
Johan Wesselink zei:
@ Keesje

Ik bedoelde meer een sheet waarin je het gewicht van een airframe
kunt invullen, welke dan het gewenste oppervlak van de vleugel geeft
plus gewenste vleugelbelasting of andersom.
Als basis mijn voorbeeld van 1kg bij 20dm2 vleugel.
In stapjes van 5 gram

Rekening houdende met de formules van Harold.

Twee keer zo klein, vleugelbelasting moet ook de helft worden. Om dat te bereiken zal je vliegtuig toch 8 (ACHT!!) keer zo licht worden.

Uitdaging???

:wink:

Johan

Ehm, uitdaging, altijd :lol: :lol:

maar wat wil je exact, je vult gewicht in en vleugelbelasting in, dan verkrijg je de vleugeloppervlak, maar wil je dit dan ook nog met verschalen gaan doen? Dat is nogal onmogelijk, of je zal ook de verschalingsfactor in moeten geven..... (En dan wil je dus ook dat de vleugelbelasting meeverschaalt, en dat je zodoende dus het gewicht verkrijgt??)
 
Ik bedoel gewicht versus gewenste aantal grammen per dm2
met als basis 1kg, 20 dm2 =50gram per dm2

daarna het gewicht verminderen met 5 gram, het gewenste
aantal grammen per dm2 moet dan ook met een bepaald
gewicht afnemen.

Twee keer zo klein, vleugelbelasting moet ook de helft worden. Om dat te bereiken zal je vliegtuig toch 8 (ACHT!!) keer zo licht worden.

bij 125 gram krijg je dan 5dm2 = 25 gram dm2

Dit kan toch in een net tabelletje?

:D

Johan
 
Ik heb hem nu zo:

Download hier

Je vult gewicht van orgineel in, en vleugeloppervlak, hier wordt vleugelbelasting van berekend, hierna vul je de verkleiningsfactor in (50% van de grootte is dus verkleiningsfactor 2) dan worden het gewicht, vleugeloppervlak en vleugelbelasting weer berekend.
 
Dit is geweldig :D :D

Kun je het ook nog andersom maken, dat ik het gewicht van
het model intyp?

Het basis

Eventueel in het zelfde blad.

:proost:

Johan
 
Johan Wesselink zei:
Dit is geweldig :D :D

Kun je het ook nog andersom maken, dat ik het gewicht van
het model intyp?

Het basis

Eventueel in het zelfde blad.

:proost:

Johan

Hoe bedoel je dat, je vult het gewicht van het model in en dan wil je het orgineel weten? Vul dan gewoon de omgekeerde verkleiningsfactor in, verkleiningsfactor, dus bijv 0,5.
 
Ik heb je speadsheet geprobeerd

Real live Mustang
gewicht 5493000 gram opervlakte 2183 DM2 (vleugelbelasting 2516,...gram/DM2)

schaal factor 1:25

resultaat

3,45 DM2 belasting 102 gram/DM2 -> gewicht 351 gram

Harold :help: wat voor motortje moet hier in !!???
 
Dirk zei:
Harold :help: wat voor motortje moet hier in !!???


Als hij daar ook antwoord op kan geven, en mij misschien een formule ervoor kan geven, dan kan ik het er ook in verwerken, en zodoende zelfs een motortje voorschrijven.
 
Nee, basis blijft 1000gram 20dm2

ik wil graag gewicht van kleinere toestel invullen
daarna de verkleiningsfactor zien.

Maar ik vind dit ook al heel mooi.


Als ik als basis mijn 1000 gram 20dm2 invul
en ik vul onderaan 125 gram in.

Moet excell mij de rest geven ->10 bij 25 en factor 8

Ik kijk morgen wel even.

In ieder geval bedankt.

:D

Johan
 
schaal factor 1:25

resultaat

3,45 DM2 belasting 102 gram/DM2 -> gewicht 351 gram

zoiets zo niet zwaarder moeten zijn als 60 gram, mischien
kunnen uit het orgineel wat onderdelen, zodat het orgineel wat
lichter wordt.


Jouw vliegtuigje heeft toch ook maar een dikke 3 dm2
vleugel oppervlak?

Johan
 
Johan Wesselink zei:
Als ik als basis mijn 1000 gram 20dm2 invul
en ik vul onderaan 125 gram in.

Moet excell mij de rest geven ->10 bij 25 en factor 8

Johan


Ben alweer bezig, alleen ff op het software forum van GoT wachten op de oplossing voor een derde machts wortel in Excel....
 
Wat wordt de vliegsnelheid van mijn 100% 1:25 geschaalde mustang

1,7 x de wortel uit de vleugel belasting = ca 17m/s = 61k p/h

met een güntertje dat 10200 toeren draait (uitgaande van een effectieve spoed van 0,1M) en 35W afgegeven vermogen zou het moeten lukken !!

Speed 300 6V met 6 x 500AR... moet het gewicht van 350gram haalbaar zijn..

Harold ik ben er uit... zal wel heftig vliegen..
 
Dirk zei:
3,45 DM2 belasting 102 gram/DM2 -> gewicht 351 gram

Harold :help: wat voor motortje moet hier in !!???

Van een grote mustang in 1 keer naar zo'n klein modelletje???

Dit vliegtuigje kan niet echt vliegen (vleugelbelsting te hoog), of je moet het afschieten met een raket.

Nadeel van vuistregels is dat ze voor een beperkt gebied bruikbaar zijn. Als je die beperking niet aanvoelt kan je niet herkennen wanneer het onzin wordt.

OK, vermogen. Omdat je blijft werken met "watts per kg" waarden kan je het vermogen hetzelfde schalen als het gewicht (niet helemaal...)

Even wat losse vuistregels (met risico dat de samenhang kwijt raakt :cry: Alle afwijkingen kan en moet je verklaren.)
- 100 watt/kg Voor net een beetje leuk vliegen. (ingangs vermogen met redelijk rendement en 1 volt per cel.)
- 150 watt/kg is vergelijkbaar als verbrandingsmotor kist.
Ik vlieg met 200 W/kg in een ARF 40, en 400W/kg in een hotliner. (kan beide vertikaal :twisted: )
- "metric rule": voor feriet motoren maximaal 1 watt per gram (als je tenminste door andere reden al niet gesloopt), neodeem en brushless veel meer.

Eerst moet je een realistische vleugelbelasting kunnen bereiken.
Dan weet je hoe zwaar het vliegtuig word.
Dan weet je aantal watts. (vanwege watts/kg)
Dan weet je hoe zwaar motortje (1watt = 1gram) minimaal.

- Aandrijving totaal de helft van totaal gewicht.
- Accu ongeveer derde van totaal gewicht (voor alle soorten accu's Li-Ion nog te nieuw voor hoop stroom.

Reken voorbeel 95 grams vliegtuigje:
100 watt/kg + 10 watt, dus 10grams motortje om mee te beginnen. Dit is inclusief eventuele vertraging, dus 020 motortje met vertraging bijv.
30 gram accu. 5 cellen 110 mAh?

Even internet zoeken, want ik zit hier een wiel uit te vinden....
 
Dirk zei:
Wat wordt de vliegsnelheid van mijn 100% 1:25 geschaalde mustang

de wortel uit 1,7 x de vleugel belasting = ca 17m/s = 61k p/h

met een güntertje dat 10200 toeren draait (uitgaande van een effectieve spoed van 0,1M) en 35W afgegeven vermogen zou het moeten lukken !!

Speed 300 6V met 6 x 500AR... moet het gewicht van 350gram haalbaar zijn..

Harold ik ben er uit... zal wel heftig vliegen..

Nummertjes kloppen wel ongeveer, maar vleugelbelasting is voor deze maat vliegtuig idioot hoog. (Ook een 300 met gunter trekt teveel stroom op een gunter, maar ander propje kan wel)
Ga uit van een goed vliegen MODEL en dan down schalen. :teacher:

Controlle:
cellen 6 x 19g = 114g (derde van 350g) :)
motor 46g = meer dan 1 watt/g = OK :)

Vuistregeltjes kloppen.
 
Harold zei:
Vuistregeltjes kloppen.

Kan jij al deze regeltjes eens op papier zetten, dan verwerk ik ze in een Excel bestand, zodat je meteen je gegevens eruit krijgt, wel zo handig, zowel voor beginner, als voor de luiere gevordende.
 
Kleine vliegtuigjes:

http://www.aeronutz.flyer.co.uk/

Werken met IR besturing.

Keesje,

Prima dat je "formulletjes" in sheetje zet, maar vuistregels is geen garantie dat het probleemloos werkt. Het zijn vuistregels en niet een alles beschrijvende theorie.
Ik werk met computer programma's (zie onder), maar vuistregels uit het hoofd of calculatortje. Kan je beter herkennen of getallen nog zinvol zijn.

Over motoren zij ook vuistregels (later), maar makkelijker is voor handelsmotoren programa's te gebruiken.

Meer online rekenen (motoren, accu's, props, vertragingen):
http://custompaintjob.com/ezcalc/dma.asp

ecalc (koop) http://www.slkelectronics.com/ecalc/
motocalc (30 dagen trail) http://www.motocalc.com/
elektroantrieb http://home.t-online.de/home/wgeck/ Ook verder zinvolle info. Guru op elektrogebied.
 
Keesje,

Ik heb eens artikelen geschreven. Meeste alleen voor clubblad, 1 keer in KNVvL bouwen en vliegen.
Zet ik nog een keer op internet
Spreadsheet zou mooie aanvulling zijn op dat verhaal.
 
@Harold, we zijn nog wat vergeten...

De snelheid mag je niet verschalen met de schaalfactor maar (ruwweg) met de wortel uit de verschaling!

Stall speed mustang 250k -> 1:25 model (correct berekend, dus veels te zwaar) geen 10k maar 50k
max speed 700k met windje mee (grapje..HH verkeersvliegers) -> geen 28k maar 140k
Dus met een leuk mini-brusless best haalbaar (wordt wel een pylon-racertje)dus eigenlijk klopt alles.

Nog een leuke..
1:1 mustang heeft een motortje van 1080KW en brengt hiermee 5,5ton in de lucht alle nullen tegenmekaar wegstrepen 1KW voor 5,5KG = 180W per KG niet eens zo spectaculair overgezet maar model zou dus 63W motortje moeten hebben...klopt toch nog aardig

Johan Wesselink zei:
schaal factor 1:25

zoiets zo niet zwaarder moeten zijn als 60 gram, mischien
kunnen uit het orgineel wat onderdelen, zodat het orgineel wat
lichter wordt.

Ik ben uitgegaan van het maximum startgewight van 5,5ton maar leeg weegt hij slechts 3,4ton en er kan best nog wat uit, de 6 machine geweren wat bepansering de extra tanks scheelt zo 900 KG, dat is al de helft van waar we mee begonnen zijn, komt toch meer in de goede richting.

Ik vraag me af wat de race uitvoering zoals bijvoorbeeld de "Dago Red" vliegklaar weegt, vast geen 5,5ton.
 
Back
Top