Heli Problemen

beste nick

om nog even terug te komen op het probleem
je zegt dat de heli te hard draait voor af te stellen
nu is mijn vraag waar heb je deze proberen af te stellen op de zender of op de heli zelf.
je moet op de heli zelf dit afstellen op de 4 in 1 zitten 2 potmeters een gain en een proportinal de laatste moet je hebben ,maar ook niet te vergeten dat je de accu eerst los moet koppelen afstellen en accu weer aan koppelen als je dit niet doet zal er weinig veranderen 4 in 1 reset zich als de accu los gekoppeld is,ook zou je kunnen proberen de proportinal eerst helemaal op de - moeten zetten accu los/vast proberen kijken welke kant hij op draait links of rechts dan doe je dit hetzelfde maar dan met de proportinal in de + accu los/vast en kijken of de heli nu de andere kant op draait normaal zou de proportinal in het midden moeten staan
verder kan ik me niks voorstellen wat het kan zijn

gr Nick

bedankt voor het meedenken wederom.
Ik heb de 4 knoppen op de afstandbediening gewoon goed staan zoals je eerder zei.
ook draaien naar mijn gevoel de beide motoren met de hand gewoon soepel.
Nou het heli afstellen kom ik al niet hij komt niet van de grond af.. hij draait op de grond als een gek om zijn as heen.

groetjes Nick

bedankt voor het meedenken wederom.
Ik heb de 4 knoppen op de afstandbediening gewoon goed staan zoals je eerder zei.
ook draaien naar mijn gevoel de beide motoren met de hand gewoon soepel.
Nou het heli afstellen kom ik al niet hij komt niet van de grond af.. hij draait op de grond als een gek om zijn as heen.

groetjes Nick

maar voor het afstellen hoeft de heli ook niet in de lucht heb je het probeerd zoals ik zei proportion helemaal na de - accu los en weer vast kijken welke kant hij om zijn as draait en hetzelfde in de + veranderd de draai richting dan of blijft dit hetzelfde dus elke keer als je aan de potmeters draait moet je de accu even los koppelen voor de 4in1 te resetten.
je kunt ook proberen om de stekkers van de motors om te zetten hiermee bedoel ik niet de +en - maar de stekker van de voorste motor op de achterste te zetten en de achterste op de voorste draait de heli dan nog steeds de zelfde richting om zijn as dan ligt het in iedergeval niet aan de 4in1
slipt een tandwiel niet dit kun je testen door aan de rotor te draaien en het tandwiel proberen tegen te houden natuurlijk niet te hard draaien kan net een slecht punt zitten op een van de tandwielen en de tandwielen op de motors (pinion)zelf zitten deze wel goed vast slippen deze niet?

en hoe staat je trim bij de gashendel staat deze helemaal naar beneden of in het midden mischien een foto van zender en van je 4in1
mischien dat ik dan wat kan zien :wink:
gr Nick

De trims op me afstandbedinging staan allemaal in het midden.
Het afstellen van de heli kwa draaien zover ben ik nog niet want hij komt niet eens een klein beetje van de grond (lijkt geen kracht te hebben)
de tandwielen kon ik eigenlijk tegenhouden en kon hem draaien maar na het aandraaien van de schroeven was dit zogoed als verholpen alleen het probleem nog niet helaas..
De onderste rotor draait rechtsom en de bovenste linksom.
miss nog een klein detail kom er ook achter dat de onderste rotor de laatste tijd steeds vaker tegen me staart aankomt van me heli (lijkt me ook niet goed)
En klopt het als je een klein beetje gas geeft dat ze dan niet beide even hard draaien..??

groetjes Nick

De trims op me afstandbedinging staan allemaal in het midden.
Het afstellen van de heli kwa draaien zover ben ik nog niet want hij komt niet eens een klein beetje van de grond (lijkt geen kracht te hebben)
de tandwielen kon ik eigenlijk tegenhouden en kon hem draaien maar na het aandraaien van de schroeven was dit zogoed als verholpen alleen het probleem nog niet helaas..
De onderste rotor draait rechtsom en de bovenste linksom.
miss nog een klein detail kom er ook achter dat de onderste rotor de laatste tijd steeds vaker tegen me staart aankomt van me heli (lijkt me ook niet goed)
En klopt het als je een klein beetje gas geeft dat ze dan niet beide even hard draaien..??

groetjes Nick

das het probleem de trim bij het gas hiemee bedoel ik de trim rechts van de gashendel deze moet helemaal naar beneden staan alle anderen trims moeten in het midden.
als je een klein beetje gas geeft moeten beide rotors tegelijk gaan draaien anders draait de heli zowiezo om zijn as

dat Heb ik nu gedaan maar ook dat veranderd neit de heli blijft en op de grond en rechts om zijn as draaien wat ik ook met de potmeter doe..:S ben bang dat het toch iets meganisch is.. kan hem ook niet tegen sturen met de zender

dat trimmen heb ik wel vaker gedaan dat is het probleem niet maar moeten de knoppen er wel op reageren hahaha..
Ik denk dat ik maar is een winkel ga zoeken in de buurt waar ik hem miss kan laten repareren had gevraagd of er hier mensen in de buurt woonden wie even wouden kijken maar helaas geen reactie op gekregen..

groetjes Nick

en dan nog
de bladen zijn deze wel goed geen bladspoor verschil in hoogte dit kan je makelijk zien door op de punten van de roterblade plakband te plakken ene kant rood andere kant groen laten draaien en kijken of bladen op gelijke hoogte zitten zoniet komt de heli ook moeilijk van de grond kijk maar eens op you tube blade tracking

Zit de onderste rotor wel goed op de as gemonteerd? Er zitten aan de hub van de onderste rotor vier schroefjes waarvan de twee bovenste schroefjes in gaatjes in de holle as geschroefd moeten zijn. Als de schroefjes niet in de gaatjes van de as zitten dan slipt de onderste rotor en krijg je het verschijnsel wat jij aangeeft. De onderste rotor draait dan langzamer, de heli wil haast niet omhoog en zal linksom draaien. Je kunt dit controleren door de tandwielen tegen te houden en aan de onderste rotor te draaien. Als de onderste rotor kan draaien dan zitten de schroefjes niet in de holle as gedraaid.

De motor met het tandwiel aan het eind van de as moet op de bovenste aansluiting zitten van de regelaar met de rode draad aan de bovenkant. Het maakt niet uit of deze motor nu voor of achter zit. De andere motor zit aan de onderste aansluiting met de rode draad aan de onderkant.

Bert.

Laatst bewerkt:
zsl ik morgen als ik kracht ervoor heb na nachtdienst
ff kijken en anders ook maar is asjes overzetten ook loopt miss toch wat aan ofzo.

je moet in iedergeval kijken na de onderste roterbladen en de assen hievan want die zorgen voor de lift zoals bert ook al zei

succes er mee :wink:

Ik volg dit draadje met veel interesse :D:D m'n dauphin "draait" ook als een gek rond, zonder dat hij omhoog komt. Terwijl hij het hiervoor wel altijd goed deed :???:
Mooi al deze tips, ga ik ook allemaal langs lopen.....

(Ik heb al andere motortjes geplaatst, nieuwe 4in1controller, aan de proportinal-schroef gedraaid.... geen effect...
Maar ik heb hier ook weer andere zaken gelezen die ik kan gaan controleren :banana:, o.a. de motor of die wel goed tegen het tandwiel aan zit.)

hoi nick, dank je voor je reactie, het lag aan de heli. ben naar een expert gegaan en zelfs hij kon hem niet recht de lucht in krijgen. weet dat het bij deze heli's zo is dat je moet blijven corrigeren en dat vind ik ook juist een uitdaging. gaat nu al aardig,durf alleen nog niet zo hoog,bang om hem te pletter te laten vallen..haha
gr patrick

@halsiemp3, volgens mij draait 1 vd rotoren gewoon de verkeerde kant op.. blijft ie ook op de grond staan. kijk eens naar de draairichting en daarna naar de buiging van de bladen.

Nou had de hoop opgegeven en even naar de winkel gagaan..
bleek iets heel simpels en stoms de kop van me heli waar de bladen op zitten draaide rond om het shaft beetje lijm en de speling was weg en de heli vliegt weer..

Nou had de hoop opgegeven en even naar de winkel gagaan..
bleek iets heel simpels en stoms de kop van me heli waar de bladen op zitten draaide rond om het shaft beetje lijm en de speling was weg en de heli vliegt weer..

Het gaat toch om een Lama V4? De bovenste of de onderste rotorkop? In neem aan dat het om de onderste kop gaat. Die moet met schroefjes worden vastgezet, ook om te zorgen dat de kop op de juiste hoogte zit. De onderste twee schroefjes zitten tegen de holle as geschroefd. De bovenste schroefjes moeten in gaatjes in de holle as worden geschroefd. Lijm zou dus niet nodig hoeven te zijn en zal ooit losraken met waarschijnlijk een crash tot gevolg.

Laatst bewerkt:
Alle Esky co-axiale helikopters (muv de Big Lama) hebben hetzelfde rotorsysteem. Inderdaad is het lijmen van de rotorkop op de as niet handig, als dit tijdens de vlucht loslaat zal de onderste rotor niet meer meedraaien, met een oncontroleerbare crash tot gevolg. Als het niet meer loslaat, is het ook niet meer te repareren mocht er iets anders kapot gaan...
Misschien een handige tip: als je je vinger tegen het tandwiel houdt (onderste tandwiel voor de bovenste rotor, en bovenste tandwiel voor de onderste rotor) kun je voorzichtig proberen of de rotor(en) nog goed in verbinding staan met de tandwiel(en);er mag geen speling zijn. Ik zou niet al te veel aan de stelschroeven op de 4in1 draaien, dit staat meestal af fabriek wel goed ingesteld. Een coaxiale helikopter stijgt bij geen wind (=binnen) nagenoeg perfekt vertikaal op, en als je alle controls loslaat hoort deze vrijwel stil te hangen. Motortjes hoef je niet eerder te vervangen, dan als de rotoren bijna niet meer op gang willen komen (dat kan ook aan de lipo batterij liggen !!), of ongelijk draaien (dan wil hij om zijn as draaien, met de trim op de linkerstick in het midden). Ook het vervangen van de 4in1 is alleen nodig als hij niet reageert op commando's. Ik vlieg al vele uren met de Esky KOB, en heb behalve de rotorbladen (zijn hard kunststof; kwetsbaar) nog helemaal niets vervangen.

Back