Helling Vliegen Zoutelande

gisteren eindelijk mijn Hong kong FOX gevlogen , goed windekke .
en hij vliegt behoorlijk op de helling ( terug alleen op de helling parapant plek )
ook naar de andere plek geweest ( ik vind deze persoonlijk niet zo goed gekozen ) maar ja
wie ben ik .

( ik vind deze persoonlijk niet zo goed gekozen )
Het is geen kwestie van kiezen, de plekken liggen niet voor het opscheppen... en als er parapentes en delta's vliegen is het niet zo fijn als daar ook nog modellen tussendoor gaan.
Zolang er geen of weinig delta's en parapentes vliegen denk ik niet dat er iemand problemen maakt als je op het hoge duin vliegt.

Een model kan je starten op allerlei plekken waar het niet verboden is op het duin te komen, ook van bovenaan duintrappen of duinovergangen. Voor een delta of scherm moet je echt een ruime plek hebben op het duin, en er is veel inspanning geweest om op de hele Nederlandse kust een handvol (!) plekken te krijgen waar het is toegestaan.
Met een klein stuk elastiek kan je een model zelfs in de hellingstijgwind brengen vanaf het strand. Echt, de modelvliegers hebben het een stuk makkelijker dan de delta- en schermvliegers!

ik zal steeds maar vliegen of de plek vrij is ( geen parap. of deltavliegers )
want op de kuifjeshelling heb ik ooit gevlogen met deze , en is gevaarlijk vind ik .
waarom is deze plek minder geschikt volgens mij , wel het landen is er schier onmogelijk .

waarom is deze plek minder geschikt volgens mij , wel het landen is er schier onmogelijk .
Er is een gigantisch strand beneden! Of is het teveel gevraagd even de trap af & weer op te lopen?
Moet je het eens met een deltavlieger op je nek proberen... :rolleyes:

Zoutelande 25-10

Vanmiddag ZW 6 op Zoutelande. Ik was bezig m'n maiden te maken met een hellingkist, overgekocht van een local, voor veel wind. Ik stond rechts van Strandpaviljoen De Zeeuwse Rivièra om af en toe te landen, traplopen en bijstellen.

Bij de parapentheuvel (300 m naar links) waren twee grotere zwevers aan de slag (geel/zwart en geel/blauw) zo als ik het nog niet eerder gezien heb. Laag overvliegende kisten die fluitend het helmgras maaien en loopings boven de helling waarvan ik een paar keer dacht "nu waait ie vast de helling over..." Grote stuurmans klasse ! :thumbsup:

Ik was wel benieuwd wat voor type kisten dit waren: Ze deden het op deze locatie geweldig goed.

m.vr.groet,

Evert.

Vanmiddag ZW 6 op Zoutelande. Ik was bezig m'n maiden te maken met een hellingkist, overgekocht van een local, voor veel wind. Ik stond rechts van Strandpaviljoen De Zeeuwse Rivièra om af en toe te landen, traplopen en bijstellen.

Bij de parapentheuvel (300 m naar links) waren twee grotere zwevers aan de slag (geel/zwart en geel/blauw) zo als ik het nog niet eerder gezien heb. Laag overvliegende kisten die fluitend het helmgras maaien en loopings boven de helling waarvan ik een paar keer dacht "nu waait ie vast de helling over..." Grote stuurmans klasse ! :thumbsup:

Ik was wel benieuwd wat voor type kisten dit waren: Ze deden het op deze locatie geweldig goed.

m.vr.groet,

Evert.

Dank u! :)

Dat waren 2 Europhia's (geel/zwart en diepgeel/groen/wit)

PA021718.JPG

menez-hom2009 102.jpg

en 1 Europhia 2K (blauw/wit)

De geel zwarte is de mijne en het was zijn eerste vlucht na een reparatie.
reparatieverslag-europhia-i-f3b-j

Met de wind zoals hij was zou elk F3B-achtig model zo gevlogen kunnen worden.

Die loopings zien er vrij spectaculair uit, maar als je een model hebt dat wat door de wind penetreert zijn ze niet zo moeilijk. Het is meer een durf om het zo dicht bij de helling te doen.
Eigenlijk maak je een looping dwars op de wind, met de neus heel de tijd een beetje naar de wind gericht. Eerst oefen je dat verder van de helling natuurlijk, en als dat lukt kom je stelselmatig dichter en lager :-)

In dit filmpje zie je de blauw/witte europhia 2k en een wit/blauw/oranje dragon het dikwijls na elkaar doen en zie je dat de piloten de neus bijna heel de tijd een beetje van de helling weghouden.

http://b.static.ak.fbcdn.net/swf/mvp.swf?8:152716:1&v=89058141714&ev=0

Vlak aan de rand van de helling is de lift ook het hevigste, en als je in die zone met grote lift blijft, kan je tientallen loopings achter elkaar maken. Telkens je uit een looping komt kan je met de snelheid die je zo hebt opgebouwd weer aan een nieuwe beginnen. En de grote lift op die plaats zorgt ervoor dat je model gemakkelijk terug omhoog wordt geduwd door het eerste stuk van de looping.

Grtz

Tom

Laatst bewerkt door een moderator:
Vlak aan de rand van de helling is de lift ook het hevigste
Naar mijn ervaring is dat niet helemaal waar; de beste lift zit (op de meeste vliegbare duinen) ongeveer boven de voet van het duin, zeg maar boven het prikkeldraad. Ik heb dat kunnen constateren vliegend met mijn deltavlieger - je ziet dan uitstekend waar je recht boven vliegt.
Dichter bij de helling krijg je de windgradiënt die de zaak afremt, en de venturi over de top.
Maar als je loopings maakt is het natuurlijk gunstig om het neerwaartse deel dicht langs de helling te maken, dan kom je met het opwaartse deel in de best stijgende zone.

edit - zou eigenlijk wel kunnen dat de beste zone op Zoutelande wat verder terug zit, tussen de voet en de top van het duin. Als je daar boven de voet van het duin zit ben je gewoon wat te ver van de helling.

Laatst bewerkt:
Eerst oefen je dat verder van de helling natuurlijk, en als dat lukt kom je stelselmatig dichter en lager :-)

Tom

tot je weer eens een restauratieverslag open doet voor de toestellen die net wat te laag uit de looping kwam ;)

Ja ik bedoel eigenlijk ook van aan de rand, verder naar voor. Zoals je zegt, tussen de voet en de top.

Ik vermoed dat dat ook de reden is waarom alle delta's en parapenters het merendeel van de tijd in die zone vliegen en hangen, of lijkt dat enkel maar zo?

Boven de duin zelf is het inderdaad heel turbulent, en als je een looping wat te ver naar achter trekt, verlies je ook veel snelheid. Daarom heb je een model nodig dat goed door de wind gaat, zodat je makkelijk terug geraakt.

Tom

Ik vermoed dat dat ook de reden is waarom alle delta's en parapenters het merendeel van de tijd in die zone vliegen en hangen, of lijkt dat enkel maar zo?
Tja, met een delta (of parapente) kan je moeilijk loopings gaan draaien op het duin... hooguit kan je kijken hoeveel 360º bochten je achter mekaar kan maken. Verder kan je hooguit proberen zo hoog mogelijk te komen.
Als je 't zo beschrijft lijkt deltavliegen haast stomvervelend... maar duinvliegen is dan ook niet de meest opwindende vorm ervan... :D

edit - doet me stiekum wel plezier dat je met "vliegen" kennelijk doelt op deltavliegen, en met "hangen" op parapente... :rolleyes:
Dat zijn een soort hangjongeren :mrgreen::mrgreen:

Laatst bewerkt:
Tja, met een delta (of parapente) kan je moeilijk loopings gaan draaien op het duin... hooguit kan je kijken hoeveel 360º bochten je achter mekaar kan maken. Verder kan je hooguit proberen zo hoog mogelijk te komen.
Als je 't zo beschrijft lijkt deltavliegen haast stomvervelend... maar duinvliegen is dan ook niet de meest opwindende vorm ervan... :D

edit - doet me stiekum wel plezier dat je met "vliegen" kennelijk doelt op deltavliegen, en met "hangen" op parapente... :rolleyes:
Dat zijn een soort hangjongeren :mrgreen::mrgreen:

met een delta kan je super veel! ook loopings.

of dat op een duin kan betwijfel ik :p

maar ik weet zeker dat bart dit zal uitproberen :p

ik vind die hangjongeren maar niets!

een delta is veeel strakker...
je hangt, en hebt het gevoel echt te vliegen lijkt me.
een parapente, zit je net in je luie zetel , wat rond te hangen in de lucht.

ik zou het ook super graag doen, alleen de centjes niet...
maar ik zou het modelbouw opgeven als dit me kon laten deltavliegen hoor.

ik denk persoonlijk dat een looping veiliger is met een delta dan een wing over...
want als je iets of wat je kluts kwijt bent raak je als snel in een spiraal, en vooraleer je het beseft zit je al heel wat meters lager :)
denk ik toch

ik denk persoonlijk dat een looping veiliger is met een delta dan een wing over...
Toch niet. Zeilvliegers raken niet makkelijk in een spiraal of vrille, de meeste raken er makkelijker uit dan in.
Het grootste gevaar tijdens de vlucht is een tuck, het voorover roteren van het toestel; eenmaal op gang is het niet meer te stoppen (een veilig getrimd toestel zal er niet gauw in raken, maar wedstrijdvliegers vinden soms dat ze baat hebben bij minder veiligheid en meer snelheid).
Bij asymmetrische vliegsituaties (zoals wingover) zal je mogelijk in een vrille raken, waar het toestel zichzelf dus snel uit herstelt.
Als je in een looping snelheid te kort komt, loop je kans op je vlieger te vallen, waardoor het toestel onbestuurbaar wordt. Ook is de kans op een tuck relatief groot.
Ik zou er persoonlijk niet veel probleem mee hebben om een looping te proberen, mits op veilige hoogte; je hebt tenslotte een parachute... Maar als het mis gaat is de kans op schade aan je toestel groot, bijv. omdat je er op valt.
Een looping met een pent -er zijn er die het doen- vind ik waanzin. Als je daarbij in je scherm valt is de kans dat het lukt je parachute te ontplooien minimaal.

Ik denk overigens dat het op Zoutelande haalbaar zou zijn om een looping te maken met een delta, maar ik ken geen Nederlanders (of Belgen) die dat zouden willen proberen.

Laatst bewerkt:
helling

Zo het was heftig vanmiddag,zzw 7.....
eerst nog 1 ons lood als ballast eraan getaped en hopla vliegen maar.
Na een 20 min. vliegen zag ik m'n orange folie die ik erop geplakt had
voor wat contrast over de duinen waaien ,dacht eerst dat er een vleugel
brak !! t'sjonge wat blaasde dat zeg.
Na 45 min. had ik het gezien en heb em veilig op het strand gezet :D.
Je werd beneden compleet gezandstraalt.
Sneller toestel voor aan de helling toch maar es op't verlanglijstje
zetten........

Sneller toestel voor aan de helling toch maar es op't verlanglijstje
zetten........

Nou Jan Wilem. Weet ik nog een gaaf kistje voor je.
Heeft zich reeds bewezen met windkracht 7!!

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Henk

Laatst bewerkt door een moderator:
Back