Helling Vliegen Zoutelande

hmmm :( ik had ook willen komen, maar om even 1.5u te rijden om dan geen juiste windrichting te hebben.... balen toch

hmmm :( ik had ook willen komen, maar om even 1.5u te rijden om dan geen juiste windrichting te hebben.... balen toch

Om te beslissen of ik ga vliegen kijk ik naar de actuele lokale wind https://www.meteozeeland.nl/actueelweermetingvlissingen.php en naar de WRF 9km voorspellingen van WindGuru lokatie Zoutelande. Dan weet je hoe het actueel is en of de trend wordt voor komende paar uur de goede kant op gaat.

PS: Het gekke is dat de helft van de Belgische parapenters blijkbaar wel een betrouwbare windvoorspelling ;) voor Zoutelande kennen, want het zag rood van de wit rode kentekenplaten onderaan de bult .....,ze arriveerden op het juiste (vliegbare) moment..., en verdwenen met zonsondergang.....:mrgreen:

gr.Evert.

wij zijn niet anders dan de nederlanders ;)
die zie je ook OVERAL in het buitenland :p

PS: Het gekke is dat de helft van de Belgische parapenters blijkbaar wel een betrouwbare windvoorspelling ;) voor Zoutelande kennen, want het zag rood van de wit rode kentekenplaten onderaan de bult .....,ze arriveerden op het juiste (vliegbare) moment..., en verdwenen met zonsondergang.....:mrgreen:

gr.Evert.

Inderdaad.... wij hebben daar een neus voor...... :mrgreen:
WIndguru en WIndfinder is our friend!! ;)
Parawaiting komt nog maar zelden voor.

Zuid / zuid-west 3-4 is altijd goed aan de grote helling :-P Komt de wind meer west rij je door naar de officiele vliegplek (Vanaf Vlissingen net door Zoutelande heen rijden , links bij het Hotel op de grote! pakeerplaats parkeren)

Dan stond je precies waar je niet moest zijn zondag! :(

Henk

idd niet slim om daar te gaan staan vliegen, zeker omdat er een prima alternatief is.
Als er geen parapenters zijn kan ik het nog wel begrijpen dat je daar gaat vliegen, maar als die er wel zijn, heb je daar als modelvlieger niets te zoeken.

gr, Nico

We hebben afgelopen woensdag heerlijk gevlogen op de helling van parapenters
er stond een zeer goed windje daar op de helling, en ik denk dat het te hard waaide voor de parapenters daar er een in de boom hing.:mrgreen:
Jetpropdlx heeft er nog een mooi filmpje van

Laatst bewerkt:
"de helling van de parapentes"...

We hebben afgelopen woensdag heerlijk gevlogen op de helling van parapenters
Blijft me toch een beetje storen hè...
30 jaar geleden vlogen daar al deltavliegers en bestonden parapentes nog helemaal niet...

Het filmpje: gefilmd van onder de vleugel van een MPX Cularis
Het was vliegen was super de wind was perfect
(alleen het landen boven viel niet mee ;))
filmpje is net geupload en is binnenkort online

Mooi filmpje, toch een best goede kwaliteit van de FCO2! :cool:
(alleen die Chriet Titulaar muziek :()

Waarom kan ik eigenlijk niet meer quoten in deze topic???? Strange....

Bart, waarom stoort het jou dat dit de "parapentehelling" is? Je kan het toch zeker geen deltahelling noemen want hoeveel vliegende patytenten zie je dar tegenwoordig nog? Deltavliegers zijn inderdaad een ras apart, een uitstervend ras weliswaar. De vooruitgang kan je niet stilleggen door nostalgie. Ik heb ook ooit delta gevlogen maar wat ben ik blij dat er parapentes ontwikkeld zijn...

En als modelzweefpiloot (hellingzweven) en parapentist maakt het mij totaal niets uit als er een goede piloot zijn modelzwever vliegt op dezelfde helling waar ik aan soaren met mijn scherm. En omgekeerd zwier ik mijn cularis ook wel eens tussen de schermen de helling af.

Waarom kan ik eigenlijk niet meer quoten in deze topic???? Strange....
Ik wel...
Bart, waarom stoort het jou dat dit de "parapentehelling" is? Je kan het toch zeker geen deltahelling noemen want hoeveel vliegende patytenten zie je dar tegenwoordig nog?
Ik ken allerlei plekken die een naam dragen die afkomstig is uit de grijze oudheid, zonder dat iemand het ooit nodig heeft gevonden die aan te passen aan moderne tijden. Maar, ik geef toe, mijn frustratie is van nostalgische aard, die zal verdwijnen, met mij en de hele zeilvliegsport; met tegelijkertijd een verdere toename van het aantal wervelbeschadigingen in de vrije vluchtwereld... :rolleyes:
En als modelzweefpiloot (hellingzweven) en parapentist maakt het mij totaal niets uit als er een goede piloot zijn modelzwever vliegt op dezelfde helling waar ik aan soaren met mijn scherm. En omgekeerd zwier ik mijn cularis ook wel eens tussen de schermen de helling af.
Toch zijn er enkele vervelende ongevallen bekend van botsingen tussen modellen en zweef- zeil- en schermvliegers. Meestal heeft daarbij het model de meeste schade, maar zo is er ooit in Nederland een modelzwever de cockpit van een 1:1 zwever binnengekomen en dat heeft een leven gekost. Een parapente met een model klem tussen z'n lijnen lijkt me ook niet helemaal betrouwbaar meer.
We weten allemaal dat de meeste modelvliegers niet veel vóór hun model uit kijken -dat is ook heel moeilijk. Op plekken met een hoge concentratie, zoals Zoutelande en ook Langevelderslag, is het dan ook wel zo slim (om niet te spreken van moreel verplicht) om niet op de zeil/schermplek te starten.
Met modellen kan je op heeeel veel plekken vliegen; je kan een modelzwever ook van een terras of een duinovergang gooien. Je weet zelf dat dat voor pents en delta's heel anders is; die hebben veel grotere startplekken nodig, en die zijn (in Nederland) alleen verkregen na uitputtende toestanden en gelobby in de politiek (heus waar, dat is iets dat ook veel Nederlandse penters niet weten, maar een goede delta-vriend van mij heeft daar destijds het Binnenhof voor platgelopen- lang voordat de parapente was uitgevonden). Dat alleen al is reden om erg zuinig te zijn op die plekken. Toch?

Laatst bewerkt:
Enne...:
...als er een goede piloot zijn modelzwever vliegt op dezelfde helling waar ik aan soaren met mijn scherm.
Maar hoe weet je of het een goede piloot is? Het kan wel een volslagen beginner zijn. Vind je het dan ook okee?

Enne...:

Maar hoe weet je of het een goede piloot is? Het kan wel een volslagen beginner zijn. Vind je het dan ook okee?

Op "mijn" helling vliegen enkel goede piloten....:cool: Zowel de parapentisten als de modelpiloten weten helemaal waar ze mee bezig zijn. Ik heb natuurlijk het geluk dat ik op 20 meter van mijn helling woon en dat ik dus een thuismatch speel met alle voordelen van dien.

Overigens, ik zie dat je in Genk woont - eind jaren 70 vlogen wij Nederlandse deltisten (om maar eens een Vlaamse aanduiding te gebruiken) regelmatig op een terril bij Genk in de buurt; er is daar zelfs, in '77, een Nederlands Kampioenschap gehouden...
Is die bult er nog?

Overigens, ik zie dat je in Genk woont - eind jaren 70 vlogen wij Nederlandse deltisten (om maar eens een Vlaamse aanduiding te gebruiken) regelmatig op een terril bij Genk in de buurt; er is daar zelfs, in '77, een Nederlands Kampioenschap gehouden...
Is die bult er nog?

Ik woon aan de voet van de mijnterril van Winterslag, een erkende vliegsite. Tijdens de week vlieg ik (bijna) elke avond als het weer gunstig is, tijdens het weekend minstens 1 dag.
De bult van Zwartberg is helemaal dichtgegroeid ondertussen.

Back