Helling vliegen zoutelanden (Zeeland)

bdoets zei:
... De vliegplek die je nu suggereert is de officieel toegestane zeilvlieg (en schermvlieg) startplaats. En hoewel ik enerzijds vind dat alle modelvliegers prima bij mekaar kunnen vliegen (frekwentietechnisch beter zelfs) zijn er praktische bezwaren om modelvliegers en zeil/schermvliegers bij mekaar te laten vliegen; en dat was ook, als ik het goed heb gelezen, een van de redenen om een andere modelvliegplek aan te wijzen...
Inderdaad, levensgevaarlijk voor de zeilvliegers, is paar jaar geleden in Groot Brittannië iemand bij omgekomen. Modelzwever raakte hangglider, vleugelstaal van zwever sneed door de staalkabels van de hangglider ... Tegelijk vliegen kan ten enen male niet.

Het enige dat je ter discussie kan stellen is of het gebruik is voorbehouden aan Delta- (en dus KNVvL-)leden.

Dit roept Bart nu al vanaf halverwege de vorige draad en niemand vindt het van voldoende belang om op in te gaan. Ik hab me tot nu toe afzijdig gehouden, omdat de discussie telkens dreigt te ontsporen. Het is echter een belangrijke discussie en daarom wil ik dan toch een post plaatsen, de rest hoort inderdaad in een ander draadje. In ieder geval leidt het in mijn geval tot voorlopig niet meer vliegen bij Zoutelande.

Het beste deel van de duinen bij Zoutelande is nu exclusief voor de zeilvliegers en dat is wat de weerslag is van het "goed" regelen van het modelvliegen door de KNVvL bij Zoutelande. De nieuwsbrief (in de post van Hans) geeft dat ook duidelijk weer. "De zeilvliegers waren er op zich niet op tegen etc.". Ook in de posts van Ron en Bart is door hen gesignaleerd dat de problematiek van het samen vliegen een sterkere drive was dan de behoefte zaken goed voor modelvliegers te regelen.
Lees het een paar keer goed. De implicaties strekken verder dan wat tot nu toe besproken is.

Ik vloog er jaren geleden al. De kameraadschappelijkheid tussen de meeste zeilvliegers en de modelvliegers was bij die gelegenheden duidelijk aanwezig. Ook het maken van afspraken was regel. Op de Maasvlakte was het in mijn ervaring niet anders.
De nu getroffen regeling weerspiegelt die cultuur niet.

Vliegen op het hoge duin (direct bij Zoutelande zelf) doe je vanaf nu tegen de regeling die de KNVvL getroffen heeft in en dat staat niet goed bij een schadegevalletje of erger. Je kunt je voorstellen dat dat ook opgeld doet wanneer, om het even waar, wild gevlogen wordt op de duinen, nu er een "officiele hellingvlieglocatie" is. De rechter zal dat meewegen en de KNVvL weet dit ook.

De exclusiviteit voor leden van de KNVvL is daarnaast onverteerbaar.

Hoe zeer ik het belang van een grote en sterke organisatie om ons belang te behartigen ook onderschrijf, ik kan vooralsnog (en niet alleen op grond van dit voorval) niet tot de conclusie komen dat de KNVvL een goed belangenbehartiger zou kunnen zijn voor modelvliegers. En dat probleem hebben meer mensen en clubs.
Ik weet van (ook KNVvL aangesloten) clubs die hun vlieglokatie verloren, waarbij de KNVvL schitterde door afwezigheid of lauw handelen.

In dit licht is de voortvarendheid waarmee de eerste officiele hellingvlieglokatie in Nederland vorm heeft gekregen niet het gevolg van belangenbehartiging door de afdeling modelvliegen, maar van belangenafweging tussen de afdelingen van de KNVvL.

Bij die afweging heeft de KNVvL, blijkens de uitkomst en haar eigen nieuwsbrief, binnenskamers besloten de belangen van niet aangesloten modelvliegers te schaden en de belangen van aangesloten modelvliegers ondergeschikt te maken aan die van aangesloten zeilvliegers.

Ben het over het algemeen met je eens - een paar kanttekeningen.
peytr zei:
De kameraadschappelijkheid tussen de meeste zeilvliegers en de modelvliegers was bij die gelegenheden duidelijk aanwezig. (...) De nu getroffen regeling weerspiegelt die cultuur niet.
Die kameraadschappelijkheid kan je vrijwel overal vinden tussen mensen die in de vliegerij bezig zijn. Het probleem met modelvliegen is dat de bestuurder van een modelvliegtuig doorgaans niet of nauwelijks in zijn vliegrichting kijkt, zoals alle andere piloten wel doen... dat schept specifieke risico's.
peytr zei:
Ik weet van (ook KNVvL aangesloten) clubs die hun vlieglokatie verloren, waarbij de KNVvL schitterde door afwezigheid of lauw handelen.
De KNVvL, dat zijn we allemaal (althans diegenen die lid zijn :? ).
De bestuursleden, althans van de Afdelingen, zijn ook maar hobbyisten. Zij zijn afhankelijk van wat hen wordt aangereikt door clubs in de regio.
In de afdeling Zeilvliegen zijn de duin-startplekken zonder uitzondering verworven door actie van plaatselijke clubs of leden.
peytr zei:
Bij die afweging heeft de KNVvL, blijkens de uitkomst en haar eigen nieuwsbrief, binnenskamers besloten de belangen van niet aangesloten modelvliegers te schaden en de belangen van aangesloten modelvliegers ondergeschikt te maken aan die van aangesloten zeilvliegers.
Ik heb, als zeilvlieger / modelvlieger (een combinatie die behoorlijk veel voorkomt) veel begrip voor deze zienswijze; echter wil ik er wel bij gezegd hebben, dat er waarschijnlijk in Nederland veeeel meer modelbouwterreinen zijn dan zeilvliegterreinen. Okee, er zijn ook veel meer modelvliegers. Maar als er veiligheidsproblemen zijn bij gezamelijk gebruik, zullen er Salomonsoordelen geveld moeten worden. De zeilvliegers hebben welgeteld, als ik me niet vergis, zo'n vier toegestane hellingvlieglocaties langs de hele kust. In tegenstelling tot modelvliegers kunnen ze ook niet van laag langs het duin de stijgwind in starten; ze hebben altijd toegang nodig tot de (doorgaans verboden) duintop.

Al eerder heb ik er mij over verbaast dat, terwijl de hele Regeling Zeilvliegen nadrukkelijk (was een overhedsvoorwaarde) uitsluit dat er zaken of faciliteiten alleen voor KNVvL-leden toegankelijk zouden zijn, dit in de afdeling Modelbouw kennelijk niet zo is.
Bart

We willen gewoon lekker op onze zeeuwse mooie hellingen vliegen.
Iedereen.
Niet alleen knnvvl leden.
Wie verzint dat nou?
Wat wordt de volhende stap,
moeten we straks een uniform aan?

Bram.

Ik vlieg bijna wekelijks tussen de parapenters, al dan niet met een parapent. Maar als ik ga hellingzweven heerst er steeds een goede verstandhouding tussen mij als modelvlieger en de parapenters. Starts en landingen worden netjes gemeld en meestal proberen de collega parapenters uit te loeren waar ze thermiek kunnen oppikken.
Ik heb al op verschillende plaatsen tussen de parapenters gevlogen en als men eens naar Pyla gaat kan men zien hoe druk het daar in de lucht kan zijn met deltavliegers, parapents en modelvliegtuigen.

"Ik heb al op verschillende plaatsen tussen de parapenters gevlogen en als men eens naar Pyla gaat kan men zien hoe druk het daar in de lucht kan zijn met deltavliegers, parapents en modelvliegtuigen."

Ja, dat weet ik en dat heb ik verschillende keren met eigen ogen gezien.
Maar als je eerlijk bent zal je ook met me eens zijn dat je als modelvlieger nauwelijks voor je toestel uit kijkt (uit kan kijken). En omdat jouw model in vergelijking met parapentes en zeilvliegers heel snel en beweeglijk is, en met name parapentes enorme obstakels zijn in de lucht, is de kans op botsingen dan vrij groot. Je kan als modelpiloot niet eens behoorlijk zien of je model vóór- of achterlangs een parapente zal vliegen omdat je op een afstand van een paar honderd meter die afstand al niet meer kan schatten.
En de gevolgen van een botsing kunnen behoorlijk vervelend zijn. Voor jou als modelvlieger een gekraakte kist, voor een zeilvlieger zullen de gevolgen doorgaans meevallen maar een parapente riskeert een gedwongen ongecontroleerde landing of erger als er een model in zijn lijnen komt vast te zitten. Komt af en toe voor, met name in Engeland, en ik heb ook al eens een foto gezien van een zeilvlieger die landde met een modelzwever klem tussen de trapeze en de piloot-ophangband. Gelukkig voor de zeilvlieger zal in zo'n geval doorgaans de modelzwever breken zodat hij weer normaal kan sturen.
Als je als parapenter tussen de parapentes vliegt heb je tenminste een overeenkomstige snelheid, dat scheelt alvast een boel, en bovendien heb je goed zicht in de richting waarin je vliegt. Als bestuurder van een modelvliegtuig heb je dat allebei niet. Ik hoop dus dat je goed verzekerd bent, al zal dat voor de parapenter die je omlaag haalt niet zo veel uitmaken.
Wil jij zelf trouwens als parapenter overgelverd zijn aan de stuurkunsten en de oplettendheid van een modelvlieger die je helemaal niet kent?
Bart

Ik ben het eens met de stelling Parapenters/Zeilvliegers TEGELIJK in de lucht met modelvliegers is vragen om moeilijkheden en zou ik NiET adviseren, maar als je samen aan een helling staat kunnen volgens mij best wel afspraken gemaakt worden. Op een modelvliegveld is toch ook niet iedereen tegelijk in de lucht. Daar worden ook afspraken gemaakt. Ik zie niet in waarom dat ook niet kan aan een helling zodat iedereen zijn hoop LOL aan zijn sport kan beleven.

Als je afspraken kan maken prima natuurlijk... alleen kan je het risico van de modelvlieger op geen enkele manier vergelijken met dat van de zeilvlieger / parapenter. Een gekraakte kist is rot, maar een gekraakte schedel veel rotter...
En een parapente is echt VEEL gemakkelijker te raken dan een RC model. En VEEL moeilijker te ontwijken, zelfs als je 'm wél ziet.
Bart

Bart, een goede modelvlieger moet ook ten alle tijden minstens een bocht voorruit kijken, liefst een halve ronde voorruit. Doe je dat niet dan heb je heel snel problemen.

Het samen vliegen met andere luchtsporters kan best mits men goede afspraken maakt. Zo hoeft de modelvlieger helemaal niet in de weg te zitten van de andere luchtsporters. Het willens en wetens achter of voor een parapenter of zeilvlieger langs gaan is vragen om problemen van beiderzijde. Een kennis van mij (ook parapenter) start/passeert/land ook regelmatig in de directe buurt van waar ik modelvlieg en dat geeft nooit problemen.

classicracer zei:
... Ik heb al op verschillende plaatsen tussen de parapenters gevlogen en als men eens naar Pyla gaat kan men zien hoe druk het daar in de lucht kan zijn met deltavliegers, parapents en modelvliegtuigen.
Ik gooi er even een stevig opmerking in (het is al weer veel te lang rustig op het forum ;) ): waanzin en onverantwoord. Het is in Engeland reeds bewezen, zie mijn vorige bericht. Parapenters/zeilvliegers maken geen bezwaar omdat ze modelvliegtuigen als speelgoed zien, ze hebben geen besef wat zo'n ding kan aanrichten. Nog een voorbeeld, al weer even geleden, Terlet. Modelvliegtuig vliegt in twee-zitter. Eén van de piloten moet een oog missen. Zou het een éénzitter zijn geweest dan was de kans groot dat deze niet fatsoenlijk aan de grond was gekomen.

Het is een hoop drukte om niets !

Van alle keren dat ik in Zoutelande ben geweest en dan heb ik het over de keren dat er dus de juiste wind is om te Hellingvliegen, heb ik één keer een Belg gezien die met een chute langs de duinen voort bewoog...

Grappig gezicht, we hebben nog een praatje met hem gemaakt en hij ging rustig zijn gang en wij konden na overleg ook vliegen er is nooit een gevaar geweest, hij ging langs de duinen een andere kant op en wij vlogen aan de andere kant...

Er is géén probleem onder elkaar, er is juist een hoop begrip voor elkaar.

En iedereen heeft lol en dat is precies waar het om gaat !

Groeten Martin

heb al verscheidene malen gevlogen op Zoutelande ( wel op de plek van de vliegers, nog nooit een parapanter gezien, of zien vliegen )
wel in Frankrijk al tesamen gevlogen, en zonder moeilijkheden

Het wordt tijd dat Ron van Someren zelf eens met zijn vliegtuigen op Zoutelande gaat vliegen. Doen we na het vliegen onder het genot van een droogje en een natje deze discussie nog eens over. Je bent bij deze uitgenodigd. ;-)

Ik begrijp iets niet...
Ron schrijft o.a.: "Eén van de piloten moet een oog missen. Zou het een éénzitter zijn geweest dan was de kans groot dat deze niet fatsoenlijk aan de grond was gekomen."
Schrijft Martin vervolgens:
"Het is een hoop drukte om niets ! "

Ben ik nou gek?

Het kan honderd of duizend keer goed gaan, en ongetwijfeld is het gemakkelijk genoeg om elkaar te missen als er één modelvlieger en één parapente vliegen, maar neem van me aan dat het al vrij lastig is om met een zeilvlieger de parapentes te missen als er een handvol zijn. En het benaderingsverschil is anders (zou althans anders moeten zijn); je hebt het niet over een gekraakte kist, maar over de kans om de ander ernstig letsel toe te brengen. Dan moet je, lijkt mij, de marges een beetje anders leggen. Toch?
Bart

We kunnen véél regelen...

Maar gelukkig hebben we nog niets te zeggen over de natuur !!

En dat is maar goed ook anders hadden we ieder dag ZW wind :D

We kunnen er wel voor zorgen dat alles klaar staat en als het dan zover is zien we elkaar, als we tenminste ook tijd hebben ..

Groeten Martin

Hoi Bart,

Als en dan écht Als er paravliegers zijn en zeker zoals jij aangeeft meerdere, dan gaat géén modelvlieger er tussen vliegen geloof mij maar !

Wij zijn niet gek !

Wij schatten de situatie heus wel in en als het te druk is in de lucht, blijven de toestellen op de duin....

Gaan we koffie doen met een appelpunt of zoiets lekker ouwehoeren en dan kijken we daarna hoe druk het in lucht ruim is...

Komt goed

Groeten Martin

Martin Rudolf zei:
Gaan we koffie doen met een appelpunt of zoiets lekker ouwehoeren en dan kijken we daarna hoe druk het in lucht ruim is...

Komt goed

Groeten Martin

:morning: :morning: Gelukkig maar... hopelijk neem je het me niet kwalijk dat ik even wat puntjes op i's wilde zetten...
Zelf parapent ik trouwens niet, maar zeilvlieg (zie avatar). Ben daarmee iets minder kwetsbaar t.o.v. modellen, maar dan ook maar iets...
Bart

Back