Helling vliegen zoutelanden (Zeeland)

Geeft niets Bart,

Sommige denken dat modelvliegers géén gezond verstand hebben, geloof mij dat hebben ze wel !!

Kom je veel in Zoutelande ?

Lijkt mij leuk om eens een zeil vlieger bezig te zien, heb ik nog nooit in Zoutelande gezien, ja op foto voor promotie doeleinden....

Groeten Martin

MrSat zei:
Het wordt tijd dat Ron van Someren zelf eens met zijn vliegtuigen op Zoutelande gaat vliegen. ...
Het is alweer even geleden dat ik met (heli)knuppels in mijn handen heb gestaan.

Ik heb nog nooit een echt ongeluk gehad (merkwaardig toch, gezien mijn rijvaardigheden ;) ), toch heb ik een airbag en gebruik ik een gordel.

Ik ben het met Ron eens. Zelf heb ik eens met een Pibros (balsa, weegt 185 gram) tegen een leerling deltavlieger aan gezeten. Ik vloog daar NA OVERLEG met de vlieginstucteur van de leerling. Ik kon " verder naar voren" vliegen (richting de zee) en de leerling wat meer aan de top van de duin. Alles vrede, tot de wind weg viel en de leering, paniekerig, naar voren vloog. Recht in mijn Pibros. Het liep goed af. Wat schade aan mijn Pibros, verder niets.

Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Martin Rudolf zei:
Kom je veel in Zoutelande ?
Niet vaak, want het is een takke eind bij mij vandaan, en ik heb al wél eens gehad dat dan ter plaatse de wind helemaal verkeerd was... Die is trouwens voor zeilvliegers (en nog meer voor parapenters) wat kritischer dan voor modelzwevers. Vier beaufort is wel een beetje het minimum, misschien op Zoutelande vanwege de hoogte iets minder.
Iets vaker kom ik bij Langevelderslag, bij Lisse, dat is maar een uurtje rijden...
Overigens, van die andere 500+ zeilvliegers in Nederland zijn er wel een aantal die wél regelmatig op Zoutelande vliegen hoor...

Bart

Heren, ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen wat er bij een landing gebeurt als er slechts één enkele, keihard bevroren, molshoop op je eigen vliegveld ligt ;)

Ron, eens te meer een goed excuus om eens te komen kijken, niet alleen naar de omgeving waar we het luchtruim delen met parapenters en zeilvliegers maar ook te zien waar we mee vliegen. Het is n.l. degelijk spul en kan tegen een stootje.

Milcoi zei:
Ron, eens te meer een goed excuus om eens te komen kijken, niet alleen naar de omgeving waar we het luchtruim delen met parapenters en zeilvliegers maar ook te zien waar we mee vliegen. Het is n.l. degelijk spul en kan tegen een stootje.

Tsjonge jonge, Ron is niet achterlijk. het gaat in zijn verhaal niet om het modelvliegtuig dat schade op kan lopen. Dat EPP wat kan hebben snapt iedereen. Het risiko voor de mandragende vlieger is doorslaggevend. En risiko houdt meer in dan: kans dat we iets raken.

Meer van: wat zijn de gevolgen als we iets raken!

Berrie, "duh"... snap ik. In een auto rijden ook... nee ff serieus.
tuurlijk weten we wat de risiko's zijn. Tijdens een dagje helling zweven in Zoutelanden weet je gewoon zodra je de zeilvliegers ziet optuigen dat je moet gaan stoppen.

Ron, tuurlijk weten we dat het ernstige gevolgen kan hebben en ja, je kan het niet te vaak zeggen.

Het is ons duidelijk. Dit neemt niet weg dat je (zoals Mr.Sat al schreef0 bent uitgenodigd om eens te komen kijken mochten we gaan vliegen.

hoe meer mensen des te meer vreugd!!

Nog even voor de statistiek... de enige keer tot dusver dat in Nederland twee zeilvliegers met elkaar in botsing kwamen was op Zoutelande, ergens halverwege de jaren tachtig. Ze waren op dat moment de enigen in de lucht... de éne kon doorvliegen en landen, de ander liep een gebroken voorlijst op en een grote scheur in het doek en kon de parachute trekken die hij net gekocht had en waar hij voor het eerst mee vloog... (die dingen waren toen nog niet standaard bij het zeilvliegen).
Bart

ron van sommeren zei:
classicracer zei:
... Ik heb al op verschillende plaatsen tussen de parapenters gevlogen en als men eens naar Pyla gaat kan men zien hoe druk het daar in de lucht kan zijn met deltavliegers, parapents en modelvliegtuigen.
Ik gooi er even een stevig opmerking in (het is al weer veel te lang rustig op het forum ;) ): waanzin en onverantwoord. Het is in Engeland reeds bewezen, zie mijn vorige bericht. Parapenters/zeilvliegers maken geen bezwaar omdat ze modelvliegtuigen als speelgoed zien, ze hebben geen besef wat zo'n ding kan aanrichten.

Sorry Ron, helemaal niet eens met je. Parapenters/zeilvliegers weten heus wel dat modelvliegtuigen geen speelgoed is. De meeste parapenters die ik ken (zelf ben ik er ook eentje) hebben een modelvliegverleden en op de grootste parapentlokaties (zoals La Dune de Pyla) vliegen we al jaren door elkaar. Er is geen mens die er zich aan stoort want de kans dat je een ongeval veroorzaakt met een modelvliegtuig is verwaarloosbaar klein. Ik vind het zelfs tof om te parapenten tussen de modelvliegtuigen., zolang ze niet meer dan 3Kg wegen en/of geen grotere spanwijdte dan 2.5m hebben.

Toch ben ik ervan overtuigd dat een zwever van 2.5 meter (of minder) je een flinke inklapper kan bezorgen als-ie in je voorlijnen blijft hangen. En dat dan op een hoogte waar je veelal geen parachute kan gebruiken...
Met de zeilvlieger voel ik me wat dat betreft iets safer. Dan ben ik bezorgder over mensen die op het strand staan te vliegeren... killing!
Bart

Daar ben ik ook van overtuigd.

Video: Spanwijdte 110cm, gewicht 600 gram.
Niet echt super relaxed vliegen..
Video 1,5MB

afb9306.jpg

afb9308.jpg

Het kán wel, maar het gaat een keer fout. Het kan dus eigenlijk niet.

Back