Hellingvliegen Langevelderslag

Raymond,

Heerlijk filmpje. Wat zijn jullie toch bevoorrecht door daar in de buurt te wonen en werken.

Wat me opviel is dat je (volgens mij) vrijwel continu met de remklep net open vliegt. Is dat expres, of werkt de lock niet(goed)?

Die remklep had je toch niet nodig met die hele batterij aan keycam's op je kist?! ;)

Gr. Dirk.

Raymond,

Heerlijk filmpje. Wat zijn jullie toch bevoorrecht door daar in de buurt te wonen en werken.

Wat me opviel is dat je (volgens mij) vrijwel continu met de remklep net open vliegt. Is dat expres, of werkt de lock niet(goed)?

Die remklep had je toch niet nodig met die hele batterij aan keycam's op je kist?! ;)

Gr. Dirk.

Volgens mij zijn dat niet de remkleppen wat jij gezien hebt, maar is het de flycam. :)

Inderdaad het is een mooi filmpje geworden. Ik heb met plezier naar gekeken.

Johannes

Die remklep zal inderdaad de flycam zijn, of de donkergrijze bovenzijde van de remklep. De kleppen waren echt dicht op de film. Ik heb 2 momentjes in de ruwe beelden gezien waar het buitenste hoekje van de remklep een klein stukje naar buiten werd getrokken (vliegtuig op hoge snelheid flink door de bocht trekken -> grote onderdruk boven de vleugel), maar niets ernstigs.

Waar is het krijtjesstreeppak van Maarten..??

Volgende keer weer!!!!

In ieder geval zoals gezegd de Habicht goed kunnen testen. Deze vliegt echt lekker vanaf windkracht vijf. Met minder wind gaat 'ie schommelen om langs -, en dwarsas. Mede door de aardige massa vliegt de kist heel controleerbaar en stabiel. Om mooie bochten te vliegen moet je voor mijn gevoel vrij veel rudder gebruiken. De doortrek is prima, door het rustige vlieggedrag zal de kist met heel veel wind ook goed vliegen verwacht ik. Nog geen aerobatics geprobeerd, dat gaan we de volgende keer doen.

Om mooie bochten te vliegen moet je voor mijn gevoel vrij veel rudder gebruiken.
Naar mijn ervaring geldt voor de meeste old-timers dat ze flink meer met rudder dan met rol gevlogen moeten worden. Rol gebruik je voor de bocht-inleiding, daarna vooral rudder. Ik vind zelfs dat naarmate de spanwijdte groter wordt het belang van rudder toeneemt.

Probleem wat wij modelvliegers meestal hebben: we beginnen met kleinere kisten. Daarbij is rudder minder belangrijk. Je ziet ook veel 2meter kisten die niet eens een beweegbaar rudder hebben en toch goed te vliegen zijn.
Tegen de tijd dat we kunnen vliegen en met grotere kisten (4m+) kunnen en willen omgaan, zijn we vergeten dat er een rudder is, en dat dat er niet voor niets zit c.q. ook gebruikt dient te worden. ;-)

Dirk

Als ik mijn Robbe Varta-fly eens goed uitgebalanceerd krijg, kom ik misschien ook wel een keer vliegen daar!

Het is wel een 2 kanaals electro zwever, maar ik zie op de filmpjes dat, dat geen probleem geeft!

Als ik mijn Robbe Varta-fly eens goed uitgebalanceerd krijg, kom ik misschien ook wel een keer vliegen daar!

Het is wel een 2 kanaals electro zwever, maar ik zie op de filmpjes dat, dat geen probleem geeft!
Twee kanaals is niet echt een probleem, tenzij het erg hard waait en turbulent is misschien. Dan zul je rolroeren missen tijdens de landing.

Wel erg prettig is als je zwaartepunt/instelhoekverschil erg dicht bij neutraal zit. Zie het draadje in sub-forum aerodynamica).

Dirk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zwevers met rolroeren zijn wel erg prettig aan de helling, maar bij rustig weer (voor LVS: max windkracht 4) kan een 2-kanaals zwever ook goed. Sowieso is windkracht 4 voor een Varta-fly al maximaal denk ik. De komende maanden staan niet direct bekend om de 'rustige' hellingdagen, even afwachten vrees ik.

Het was een gezellige drukte op LVS , wind draaide 's middags steeds noordelijker en soms zakte de windkracht nét teveel in. Niettemin heerlijk gevlogen en een lekker zonnetje in de rug maakte het helemaal aangenaam.

Slecht geslapen vannacht, brak wakker om 9:15, vrouwlief zegt: wind staat goed, we gaan over een half uur naar LVS...

Shit.

Afijn, het half uur werd iets langer, want nog even de zender op de lader, nog even dat lood van de Ellipse iets aanpassen zodat de neusconus weer past, en alle kisten in handzame pakketjes bij elkaar tapen.

Geen tijd voor koffie, en ontbijt in de auto.

Eerst een warme choco bij de snackbar op boulevard van LVS. Daarna de spullen pakken en het duin op. Schakelaar van de Red Herring gemold. Niets mee te beginnen, dus dan het Foxje maar. Lekker windje, en het foxje laat zich weer eens van zijn beste kant zien. Bouwt lekker hoogte op, en maakt mooie loopings. Ben nog steeds wat brak, dus ik laat het inverted vliegen even voor wat het is...

Dikke bui op de kop. Snel de Fox geland, geen sinecure, want de wind neemt met zo'n bui altijd lekker toe. Net achter het prikkeldraad geland. Na 10 minuten het gat onder het prikkeldraad ontdekt, vlak bij het toegangshek.
Conclusie: prikkeldraad werkt goed, en ben regenpak/plu vergeten

Vrouw komt drijfnat terug van het strand. De kleine is gelukkig droog. Ik mag nog even de Ellipse uitlaten, maar niet te lang, want moeders wil een droge broek, en de kleine valt zowat om van de slaap. (Meestal is het andersom)

Met Ellipse naar de andere hellingvliegplek gelopen alwaar volgens mij Jacco al bezig was met zijn RCRCM Typhoon. Ellipse opgebouwd en een rangetest van het Corona systeem gedaan. Zonder antenne terug gelopen naar de Deltastartplaats, geen probleem.

Goed, de maiden. Zelf gegooid, want ik wist dat de instellingen goed moesten zijn. Jaro muller maakt prachtige setup instructies. De kist vloog direct als op rails. Beetje down getrimd om de snelheid er in te krijgen, en toen vloog de kist majesteuze rondjes. Dit is weer eens wat anders dan een Easyglider! Er zit lekker veel massa in. Beetje aanduiken, en een mooie looping trek je zonder problemen. Na een kwartiertje vliegen de landing ingezet. Dat vond ik persoonlijk nog het spannendste, omdat ik nog niet gewend ben aan de butterfly. Iets te ver achter het duin laten vliegen, maar de kist vecht zijn weg terug naar voren, kom op ca. 10m hoogte binnen, butterfly d'r vol op, en ik word beloond met een prachtige langzame daalvlucht en een boterzachte landing! Applausje voor mezelf.

Eén van de heren heeft nog wat beelden geschoten, ik hoop ze snel te krijgen!

We waren om 15:30 thuis. De kleine en ik hebben tot 17:30 als een blok geslapen. Het was een heerlijke dag!

En altijd gezellige mensen op LVS!

Vrouw komt drijfnat terug van het strand. De kleine is gelukkig droog. Ik mag nog even de Ellipse uitlaten, maar niet te lang, want moeders wil een droge broek, en de kleine valt zowat om van de slaap. (Meestal is het andersom)

HAHAHA!! Ik heb hardop zitten lachen net:p

Gefelciteerd met de maiden van de Ellipse. Geen spijt van je aankoop denk ik zo!

Ik hoop binnenkort weer eens een zaterdagmiddagje aan de helling te staan.

Laatst bewerkt:
img6053.jpg

Mooie kist die Ellips en direct aan de loopings ed, niet van dat benauwde. Spot on landing idd. Rest v/d foto's stuur ik je zo op.

Hahaha. Iedereen denkt dat jij niet meegaat naar de Waku omdat je iets heel knaps op de Weissensee moet doen, maar nu weet ik de werkelijke reden weer! ;)

Als ik aan het vliegen ben heb ik dat rondjes draaien na een paar minuten wel gezien, hoor. Een looping is de meest elementaire vorm van vliegvermaak. Beetje aanduiken, beetje up, en laat maar gaan. Zolang je maar voldoende vaart hebt, en dat heeft de Ellipse zeker!

Ik ben nog altijd eens van plan om een lijstje met acro-figuren op papier te zetten, en dat uitentreuren op de sim te gaan oefenen.

Ik zit hier nog helemaal na te genieten. Bedankt voor die prachtige foto, Jacco!

Back