Hellingvliegen Langevelderslag

Vanwege het slechte weer lekker aan het bouwen geweest. Het resultaat: een nieuw PSS model voor op de helling, deze keer een jet. Gemaakt van EPP, bekleed met glasvezeltape en afgewerkt met oracover. Profiel S3021. Ze is nog niet helemaal klaar maar zo kan je een idee van het resultaat krijgen:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik deze kist zie moet ik met een aan de Axalp denken ;)

Johannes

Vanwege het slechte weer lekker aan het bouwen geweest. Het resultaat: een nieuw PSS model voor op de helling, deze keer een jet. Gemaakt van EPP, bekleed met glasvezeltape en afgewerkt met oracover. Profiel S3021. Ze is nog niet helemaal klaar maar zo kan je een idee van het resultaat krijgen:

full

Ontwerp uit eigen stal?

Het ontwerp is van Pierre-Yves Monfroy. Hij heeft de Yak-3 en de ME-109 ook ontworpen. Zelf ben ik vrij handig in het snijden van EPS vleugelkernen, EPP snijden vindt ik lastig. De vleugelkernen heb ik daarom laten snijden door Miniplumes. De romp is samengesteld van delen EPP en in vorm geschuurd. De neus is met GFK versterkt. Er komen nog wat meer details op de romp en vleugels om de aanblik van het Zwitserse stuntteam "Patrouille Suisse" een meer realistisch beeld te geven. Eerst wilde ik de kist de kleuren van het Nederlandse F-5 Demo Team geven. De kleuren van de "Patrouille Suisse" zijn denk ik qua oriëntatie in de lucht beter. Ben benieuwd hoe deze vliegt!!!!

Johan bedankt! Ik heb het beest nog niet gewogen maar het gewicht blijft onder een kilo dus deze zal vanaf een goede windkracht vier al wel vliegen. De tafel waar ze nu op ligt is twee meter lang dus dat geeft een idee van de grootte. Er komt een mogelijkheid voor ballast in en de bedoeling is om er met windkracht veel ook mee uit de voeten te kunnen dus laat de najaarsstormen maar komen!! Groeten, Maarten

Vandaag heerlijk gevlogen met de Habicht. Toen ik aankwam stond er veel wind waardoor het ingooien met één hand bijna niet te doen was: door de dikke romp heb je weinig grip en dreigt de kist uit je handen te worden gerukt. Eigenlijk moet je de zender in een pult hebben en de kist met twee handen ingooien. Met enig oefenen ging het ingooien echter prima. De wind nam later duidelijk af. De kist vloog zeer goed met de sterke wind van vandaag en vliegt net zo rustig als een veel grotere zwever. Zonder extra ballast zal deze met windkracht 7 nog prima vliegen verwacht ik. Sfeerplaatje (nu met callsign en vlag op het kielvlak):

full

Vandaag heerlijk gevlogen met de Habicht. Toen ik aankwam stond er veel wind waardoor het ingooien met één hand bijna niet te doen was: door de dikke romp heb je weinig grip en dreigt de kist uit je handen te worden gerukt. Eigenlijk moet je de zender in een pult hebben en de kist met twee handen ingooien. Met enig oefenen ging het ingooien echter prima. De wind nam later duidelijk af. De kist vloog zeer goed met de sterke wind van vandaag en vliegt net zo rustig als een veel grotere zwever. Zonder extra ballast zal deze met windkracht 7 nog prima vliegen verwacht ik. Sfeerplaatje (nu met callsign en vlag op het kielvlak):

full

Mooi! Ik ken het probleem. De laatste keer was zelfs de Focus lastig met een hand te starten. Ik denk dat ik nog een keer schuurpapier aanbreng op de romp voor extra grip. Ik moet trouwens ook snel weer eens die kant op komen. Maarja...druk he...

Prachtig Maarten!
Dit geeft mij extra energie om zo snel mogelijk te beginnen met het bouwen van mijn Schneider DFS Habicht. :D

Johannes

@Johannes & Hendrik: Thanks!! De belettering heb ik overigens ook van Oracover gesneden net als de Thuringer vlag op het kielvlak.
Ik heb 80g lood uit de neus gehaald omdat de kist de vorige keer vrij veel hoogte verloor bij het maken van bochten. De kist vliegt nu heel neutraal.
Ben nog niet helemaal tevreden over het landing gedrag, ik moet nog was down elevator bijmixen bij het omhoog stellen van de rolroeren. Het vliegbeeld is overigens fantastisch.

Ben nog niet helemaal tevreden over het landing gedrag, ik moet nog was down elevator bijmixen bij het omhoog stellen van de rolroeren. Het vliegbeeld is overigens fantastisch.
Maarten,
Mooie kist. Dit is tenminste weer eens iets anders dan al dat standaard spul.

Ik maak uit jouw opmerking op dat de kist zijn neus omhoog steekt als je de rolroeren omhoog zet als een soort remklep.
Als dat inderdaad het geval is, is dat voor mij een signaal dat je qua zwaartepunt heel erg goed zit.
Middels 'rolroeren omhoog' maak je ter plekke een S-slagprofiel. Die hebben de neiging om de neus omhoog te gooien (minder naar beneden zo je wilt). Als de kist op dat kleine beetje merkbaar reageert is hij heel sensibel op het hoogteroer, en dat is een typisch kenmerk van: zwaartepunt ligt op of heel dicht bij drukpunt. :D

Gr. Dirk.

Maarten,
Mooie kist. Dit is tenminste weer eens iets anders dan al dat standaard spul.

Ik maak uit jouw opmerking op dat de kist zijn neus omhoog steekt als je de rolroeren omhoog zet als een soort remklep.
Als dat inderdaad het geval is, is dat voor mij een signaal dat je qua zwaartepunt heel erg goed zit.

@Dirk: Thanx, zelf vindt ik het een mooie kist met een mooi schaal vliegbeeld. De kleuren steken in de lucht goed af en geven een goede oriëntatie. Ondanks het dikkere (Clark-Y) profiel en de forse romp (weerstand!) is de doortrek fantastisch, het hogere gewicht helpt zeker mee. De kist wil wel gevlógen worden en je moet deze niet uitmelken. Ook vlot landen dus: wanneer je langzaam door de rotor vliegt wordt 'ie onrustig. Gelet op de beperkte ruimte bij LVS om te landen is het dus een kwestie van goed uitkienen, door het hoge gras kan je gelukkig een beetje steken.
Bij het komende sleeptreffen gaat de kist ook mee, dat geeft dan weer mogelijkheden om te spelen met instellingen.

Groeten, Maarten

Het lijkt allemaal prachtig, ik sta te popelen om te gaan, maar helaas heb ik zaterdag niet de beschikking over de auto! Mochten er nog mensen zijn die uit de regio Den Haag komen en een kleine omweg willen maken? Ik hou me aanbevolen :).

Back