Hellingvliegen maasvlakte

Vandaag gevlogen op MV2 wat noordelijk van kruising Maximaweg - Maasvlakteboulevard, Wind 4-5 West, vrij lage duin.

En hierbij een filmpje van de Pace
De lens zat wat scheef, en 2e deel van het filmpje is de lens al wat zout aangeslagen. Dit stukje was na ~8 min vliegen.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
F3F Wedstrijd

Hoi allemaal,

bij deze de aankondiging dat er komende zondag 23 maart een F3F wedstrijd zal plaatsvinden op de Maasvlakte. Wij gebruiken maar ongeveer 100 meter en er is plek genoeg dus laat dit je niet tegenhouden om toch te komen vliegen. (Niet te dicht bij ) Als je 35 MHz vliegt kom even frequenties controleren, of kijken, of een babbeltje maken, of meevliegen, of.....

Groet,

Erik.

Wat is het stil in dit draadje, dus maar even gemeld: eindelijk, na een hele lange tijd, afgelopen donderdag zelf weer eens gevlogen aan de maasvlakte.:)
Wind was W 5bf in het begin en ik had intussen een stapel kistjes die voor het eerst moesten vliegen. (ik haat het woord maiden!)
Dat ging naar grote tevredenheid.
Wat ons echter opviel was dat op de West-spot, ik heb niet kunnen zien of dat overal nu zo is, windbreekhekken op het strand staan (om duin-aangroei te bevorderen).
We hadden sterk de indruk dat die, toen de windsterkte zakte naar 4bf
de stroming dusdanig verstoren dat er eigenlijk niet dicht bij de helling te vliegen was.
Delen anderen die observatie? (valt weinig aan te doen maar is wel iets om rekening mee te houden)

Hoi Peter,

Ik heb wel een paar keer gevlogen maar niets zinnen verscheurends. Ik heb die hekken wel gezien maar de omstandigheden waarbij ik daar gevlogen heb waren van dien aard dat ik er niet echt heb kunnen kijken wat kon.
1 keer met zo weinig wind dat ik met de Alula moest vechten om in de lucht te blijven en een paar keer met zoveel wind dat ik alleen maar met de neus in de wind kon hangen met de KillerHai.

Ik hoop komende weken een paar keer met de Diva aan de gang te gaan dus ik zal (als ik daar vlieg) kijken of ik jouw ervaring kan delen.

Wat ons echter opviel was dat op de West-spot, ik heb niet kunnen zien of dat overal nu zo is, windbreekhekken op het strand staan (om duin-aangroei te bevorderen).

Wat ik weet van duinvorming is dat obstakels funest hiervoor zijn.
Strandbebouwing en objecten zijn dan ook aan allerlei (wind)regels gebonden. Dan lijken het hier eerder duinbeschermhekken om het nieuwe duin te beschermen tegen winderosie.
Wellicht dat ze dan ook tijdelijk zijn?
Just my two cents...

Vandaag eindelijk weer eens met lekker weer, zei het ietwat weinig wind, een uurtje heerlijk gevlogen!

Ik heb vandaag gevlogen op de 1ste (sport)parkeerplaats op het duin. De wind was pal West en maakt het hier qua richting uitstekend te vliegen. Windsnelheid was slechts 5 a 6 m/s dus dat hield niet over.
Wat wel goed merkbaar, en nadelig voor het vliegen, was de extra laag zand die aan de voet van het duin net achter de eerder genoemde hekken was neergeslagen.
Hierdoor wordt de lucht minder afgebogen en is er dus wat minder lift. Met de Diva was er nog steeds heel goed te vliegen maar zoals Peter ook was opgevallen is er merkbaar minder lift heel dicht op het duin.
Hier goed te zien:

Door de verdieping net voor het duin leek er laag bij de grond een soort extra rotor waar de wind van zee overheen moest want daarvoor was er met weinig wind nog heel erg goed te klimmen

Om daarna genoeg aan te kunnen duiken voor een looping en een rol....ik heb het echt heerlijk naar mijn zin gehad!!

Ik heb de logbestandjes van m'n Altis gehaald en de vluchtjes van Zondag zien er toch best grappig uit hoor!

Bij de 1ste vlucht op de 1ste locatie zie je dat ik hem aan heb gezet op de parkeerplaats, de trap op ben gelopen en daarvandaan ben gestart.
De behaalde hoogtes sta ik wel een beetje van te kijken. Ik wist niet dat ik zwevend toch zoveel hoger dan het duin vloog.
Die ene piek is een beetje valsspelen natuurlijk maar als een geïnteresseerde voorbijganger vraagt hoe dat dan werkt en je verteld dat er een motor op zit willen ze dat altijd even zien.

Aan het eind zie je ook mooi dat ik na de landing (gevangen op het strand) weer over het duin heen ben gelopen en bij de auto pas de kist heb uitgezet.

De 2de locatie is de parkeerplaats op gelijk hoogte dus is daar de 0.

Tijdens deze vlucht heb ik ook de foto's gemaakt en die ene ver weg was dus ook best respectabel hoog als je er van uitgaat dat de duin (goed te zien in de grafiek want weer gevangen op het strand) maar 10 meter hoog is.

Kan je 2 dagen later toch nog leuk nagenieten van een paar lekker vluchtjes!

Jammer van die extra laag zand...

Ik ga a.s. zaterdag vliegen als de wind goed is. Nu ziet dat er op windfinder niet best uit.

Als het droog is is de ZW 10m/s niet verkeerd maar dat is inderdaad geen voorspelling om erg ver voor te moeten rijden.

Na vele jaren niet aan de helling gevlogen te hebben vorige week weer ns schuchtertjes een tuigje van t duin afgeschoven. Lichte wind, licht kistje, precies wat n herintreder nodig heeft. Het hoge slufterduin is er niet meer maar er zijn nog mooie plekjes om te vliegen. Nu moed verzamelen om de Espresso weer ns een zetje te geven......

BydbtdNCIAExRro.jpg

Zo te zien hebben de nieuwste plannen voor windmolenparken weinig invloed op onze vliegplek op de Maasvlakte.

Voor LVS is dat echter een heel ander verhaal.

Ben benieuwd in welke mate je daar vanaf 2017 / 2018 iets van turbulentie gaat merken.

Denk het niet. Ik heb met Noorden-wind veel in de maasmond gevlogen en waar de paragliders moesten landen bij passage van een groot containerschip kon ik daar zonder er echt wat van te merken gewoon doorvliegen.

Afhankelijk van de windkracht, maar bij ongeveer 4bft is de afstand van merkbare turbulentie zo'n 20x de hoogte (van het object) achter het betreffende object.

@Justus
Ik ken het NO duin op de Maasvlakte (bij de olieterminals) redelijk goed, maar als daar een flink container schip langs komt bij met wind uit de NO hoek, dan is het toch redelijk turbulent (op het moment dat je de diesel lucht ruikt). Er is dan wel te vliegen, sterker nog op sommige momenten kan je zelfs flink stijgen, maar het is wel flink sturen.
Parapenter en zeilvliegers gaan voor de zekerheid dan uit de lucht met het oog op hun eigen veiligheid, want het is mogelijk dat het fout kan gaan.

Ik moest een keer landen en wachten tot de Stena lijn weer voorbij was. De wind viel volledig weg!

Geen idee of zo'n bos gehaktmolens op een 10 - 18 km uit zee voor merkbare invloeden zorgt. Ik vermoed eigenlijk van wel. De lucht zal lang zo laminair niet meer zijn.

Dat vliegbare NO duin is er niet meer. De containerschepen zitten daar inderdaad veel dichter bij (ik vaar ze er wekelijks in en uit) en daar was het inderdaad kritischer. Sinds de aanleg van de nieuwe LNG-terminal is er alleen niet meer met NO te vliegen.

N kan wel nu bijna alle windmolens weer weg zijn (goede investering trouwens.....10 jaar geleden geplaatst, nu weer weg....daar zal een hoge ome vast een dikke bonus voor ontvangen hebben!)
Maar in het weekend is het er regelmatig te druk met mensen die bootjes komen kijken.

Ik denk (of hoop) nog steeds dat het wel mee zal vallen. Met jou som zou een 100 meter hoge molen tot 2000meter turbulentie opleveren en ze staan 18km uit de kust.

Back