Hellingvliegen maasvlakte

Dit zijn de betere dagen!

Ik had netjes mijn wekkertje gezet om bijtijds die kant op te gaan en zag dat Arjan rond 10:30 aanwezig zou zijn.
Ik ben eerst even bij het opbouwen van de F3F wedstrijd wezen kijken, heb daar de Nexus even geprobeerd om te kijken of hij die wind kon hebben en ben toen snel gestopt om de wedstrijdmannen niet in de weg te zitten.

Vervolgens naar het hoge duin gereden waar nog geen 2 minuten later Arjan ook al aan kwam rijden. Snel wat te vliegen klaar maken en gaan!!!!

We waren maar met z'n drieen (de derde kende ik niet, misschien leest hij mee...geen idee ;-)) maar het was druk genoeg in de lucht. Er kwamen een paar Deltavliegers een praatje maken en netjes afspraken maken over starten en vliegen. Dat ging redelijk goed, alleen een van hen bleef telkens boven de startplek hangen waardoor het toch een beetje oppassen geblazen was.

Toen er ook een parapenter (zonder overleg) aan de voet van het duin een en weer ging kruisen vonden we het een beetje teveel van het goed en zijn we even bij de F3F wedstrijd gaan kijken

Wat een gave bakken vliegen die jongens zeg!!
Laag, snel en heel bruut de bocht om zonder enige indruk dat de kisten het zwaar hebben.
Erg leuk om eens te zien!

Later weer terug naar 'boven' gereden waar we af en aan veel gevlogen hebben met P39, Sig Ninja, Eismann Hai en Nexus 900.

Aanvankelijk was de wind voor de Nexus net de bovengrens en toen het later wat aan wakkerde heb ik het met de Ninja, met 250gram extra ballast, echt heel erg goed naar mijn zin gehad. Ik werd ook steeds brutaler waarbij ik nog best heb lopen grinniken van het geluid van het helmgras wat tegen de vleugels tikt. Laag, hard en gaan!

Arjan bleek nog steeds een klein kind en simuleerde lucht-aanvallen op de Deltavlieger die eigenwijs voor onze neus bleef hangen (terwijl er volgens mij ruimte zat was voor iedereen) om al victory-rollend weer verder te vliegen.

Af en toe zakte de wind een beetje in en kon ik ook de Nexus met zijn volle 90cm spanwijdte laten rollen en zowaar zelfs ook loopen!!

Arjan was helemaal trost op zijn eerste looping boven het duin.....wat hij vervolgens vierde door er nog een stuk of 20 te vliegen!!

Al met al dus weer een lekker maasvlakte dagje waar ik de rest van de dag (ik werd om 15uur gebeld om wat bootjes te varen) lekker van heb na genoten!

Laatst bewerkt:
Ja, sommige scherm- en zeilvliegers gaan volledig hun eigen gang.
Er is op de Maasvlakte ruimte genoeg om samen luchtsporten te beoefenen maar dan moet je wel communiceren.

Ik ben me er volledig van bewust dat ik als modelvlieger de bemande luchtvaart voorrang moet geven. Er was echter één zeilvlieger die steeds op wisselende hoogte, met wisselende snelheden langs kwam vliegen en minutenlang precies boven/voor ons bleef hangen. Dat is best link als je het niet verwacht, en naar mijn idee ook niet nodig. Zo ook een jongen met een parapente die precies voor de plek waar wij vlogen onder aan het duin bleef hangen.
De andere zeilvliegers (die na ons arriveerden) kwamen gezellig een praatje maken en hielden ons goed op de hoogte van hun plannen, zodat we allemaal lekker konden vliegen.

Die andere twee deden dat niet en we zijn dus ook maar gestopt toen het echt gevaarlijk dreigde te worden. Het zou wel fijn zijn als er een wat leukere oplossing zou zijn.

Dinsdagochtend is een mooi rustig moment om te vliegen!

Ik heb de sessie van zondag moeten missen maar heb dat net goed gemaakt.
Ruim anderhalf uur geknuppeld....eerst met de Ninja en de Nexus. De laatste ben ik 2 keer compleet uit beeld verloren doordat ik door de zon vloog (geen idee waarom ik dat deed) en hem alleen maar kon vinden door te luisteren waar hij neer viel.
Gelukkig weegt het ding inmiddels minder dan 100 gram dus is hij nog heel maar ik ging de 3-maal scheepsrecht niet afwachten.

Omdat ik nieuwsgierig was naar wat de Callistic kan heb ik die ook van het duin gegooid. Er stond een goede windkracht 4 (7m/s in Hoek van Holland met vlagen tegen de 10) en dat ging wonderbaarlijk goed. Ik moest boven op het duin soms flink prikken maar die snelheid hield hij best goed vast en kon vrij hoog komen.
Alleen landen was boven niet te doen.....dat moest op het strand en daar heb ik vervolgens langer rond gevlogen dan boven met de 3 kisten bij elkaar.

Er stond daar iets minder wind dan boven en de lichte helling van het strand was ruim voldoende om op te blijven hangen. Dit was zo leuk om te doen dat ik het gefilmpd heb om hier ook te delen om zo te laten zien dat je echt geen stuntzwever of voll-gfk/cfk multiflap racemonster nodig hebt om met een beetje wind naar je zin te hebben.

Vangen en filmen tegelijk was bijna niet te doen.....ik heb het een paar keer moeten herhalen voordat ik hem goed had:

Ik heb daarna nog een tijdje geprobeerd hoe ver je het strand op kan lopen, gooien en het terug naar het duin halen om te blijven hangen.......dit was zeker 100 meter!

En dat allemaal met een 2-assertje van slecht 550gram!!

Heerlijk!

p.s. ook de Ninja en de Nexus deden het errug leuk hoor....maar daar heb ik niets van gefilmd. Zeker de Nexus is zonder camara op deze locatie al 2 handen vol om te vliegen (getuige mijn 2 buiten beeld landingen) want het is op het oude duin wel veel turbulenter dan op het nieuwe strand.

Laatst bewerkt door een moderator:
Oudejaarsdag nog even tegen t duin aan fladderen geweest. Bovenop t duin stond ik me met betraande ogen af te vragen wat ik daar eigenlijk aan t doen was, met allerlei aantrekkelijke alternatieven beschikbaar. Na n tijdje zoals Justus mooi liet zien vanaf t strand "javelin style" gaan HLGen en min of meer om mezelf heen gaan vliegen. Vriendinnetje schiet plaatjes en k kan maar niet besluiten wanneer k de boel zal inpakken :). O ja, ook met een twee assertje met knikjes. Eentje van een meter spanwijdte die zo op de hoedenplank kan. Simpel is errug vaak goed... :yes:

Morgen is het de hele ochtend al goed te doen met ZW4, na het middaguur neemt het ietsje toe naar 5bf.
Ik ga zeker proberen morgen weer even te vliegen, ik mik op vroeg in de middag morgenochtend kan ik wat preciezer zijn

Vandaag was het heerlijk bij het Noordstrand in Westkapelle.
Morgen kom ik naar de maasvlakte, zal er ongeveer rond 13u/13:30 zijn.

Ik denk qua wind de beste plek bij de kop van de Noordzeeboulevard?
Waar stel jij voor Justus?

Groet,
Willem

Ik moest even zoeken naar waar dat is (ik ken de straatnamen niet haha) maar dat is op het eind van het oude hoge duin en dat is met Zuidwest meestal wel waar het het beste vliegen is.

Ik moet vannacht werken, afhankelijk van hoe laat ik klaar ben kan ik er rond die tijd ook wel zijn denk ik.

Het was lekkerrrr! Ik was zoals verwacht pas om 1420 op het duin en zag jve's Pilatus al rondjes draaien. Het was een licht briesje, zeker niet de voorspelde 5, ik gok op 7m/s en was ruim voldoende om gewoon lekker te kunnen vliegen en door het heerlijke zonnetje vergat je bijna dat het winter is!

Ik heb dik anderhalf uur met Willem op het duin gestaan, sterke verhalen vertellen, vliegtuigjes praten, jullie kennen dat wel, toen mijn handen te koud werden en het tijd werd om weer te stoppen.

Maar ik heb echt genoten! Wat ben ik blij met deze kist! Langzaam, snel (voor deze omstandigheden) hoog, ver weg, een beetje fluiten.....én landen in de handen! ik zit nog na te genieten!

Gelukkig heb ik mijn camera eens in de handen van iemand kunnen stoppen die een beetje weet hoe het werkt (mijn dank daarvoor is groot!) en heb ik eindelijk wat mooie beelden van de Orca in zijn element!
(Het filmpje wordt nu in elkaar gedraaid en uploaden gaat straks met een heeeeeele trage verbinding dus die staat er misschien vannacht pas op)

Nu hoogste bedtijd want de telefoon ging al om 02;:45 en rond die tijd ga ik straks weer aan de bak moeten!

Ja, was super. Ik ben nog even gebleven, je moet het genieten zo lang mogelijk rekken :-), en ik hoef gelukkig niet zo vroeg op. Heb nog lekker wat rondjes gedraaid met de Diamond. Daarna aan de noordkant bij John & Els een biertje gedronken met een schitterende ondergaande zon. Nu thuis heerlijk nagloeien. Een perfecte carnaval :-).
Ik ben benieuwd naar de film. Ik ben blij dat die van jou gelukt is. Ga zelf zometeen ook weer eens kijken wat er op de camera staat.

Justus, soms moet je bij Youtube ergens aanvinken dat je gezien hebt dat er rechten op de muziek liggen, en vervolgens speelt YT de muziek wel bij de film af. Heb je een mail gekregen over de muziekkeurze met een link erin? Probeer die eens.

ik heb hem een paar keer nagekeken en ben toch niet tevreden met het filmpje. De upload was wel gelukt maar heb hem weer verwijderd.

Nu rustig een nieuwe maken....

Oh ja....mijn pet-cam zat helemaal verkeerd dus vrijwel de gehele vlucht staat er niet op....maar het enige wat enigszins het kijken waard is wil ik niet voor mij houden:

Laatst bewerkt door een moderator:
Back