Hellingzweef plekken in Nederland/Belgie.

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
beste mensen, morgen zie ik veel wind uit de goede richting... ik rijd dus naar Henry Chapelle... ze vliegen daar met 6-7meter zwevers dus makkelijk te doen ;)

ik was vrijdag al geweest, maar morgen is het nog net iets beter.

de coördinaten zijn

N 50 . 67675 °
x
E 5 . 93194 °

oftewel de straatnaam,

"rue de memorial americain" in Henry chapelle.

net voorbij het amerikaans kerkhof aan de linkse kant ligt de helling.

@firefox309:
Hou er rekening mee dat je toestemming van de vereniging moet hebben om op Henri Chapelle te mogen vliegen. Lidmaatschap is een vereiste.
Voor het regelement kun je terecht op VDP3F* Vol de pente des trois frontières
Mocht je het e-mail adres van onze secretaris willen hebben, stuur me dan even een pb.

Grtz,
Paul

weet ik hoor :) ben uiteraard van alles op de hoogte :) de kerel die het daar wat in het oog houd had me al eens aangesproken hoor :)

de coordinaten kloppen niet helemaal, ik wacht nog op de juiste door sandrover...

vandaag dus gaan vliegen, maar het suckte best...
bij de eerste zwever die ik in elkaar stak, was mijn servokabeltje (rood) losgekomen aan het soldeerverbindingetje...
2de die ik in elkaar stak was de FA 18 hornet... maar te licht voor de sterke wind.
en mijn 3de was de boar... had wat problemen met de stuurstang maar uiteindelijk in orde...
2de vlucht ineens neus naar beneden BANG de grond in... gelukkig vlieger nog "heel"...
vleugel uitgescheurd aan het punt waar het pennetje in de romp komt, dus wat glasmat en epoxy en het is hersteld.

maar mijn enige kleine 8kanaals ontvanger plus kristal hebben het niet overleeft... (RIP)

gelukkig dus geen heel erge stukken, maar ik kon dus niet veel vliegen.

heb het foxje van sandrover dan maar eens juist ingesteld en dat vliegt nu veeel beter :p

en heb dus wat kunne vliegen met zijn fox en easyglider...

maar dus erg balen dat ik niet met men eigen toestellen kon vliegen

Ik was erbij, gisteren in Henry-Chapelle. Ik ga nogal vaker met Firefox hellingen. Aanvankelijk dacht ik dat hij mijn gezelschap op prijs stelde, maar nu weet ik beter. De voorlaatste hellingdag (terril Heusden) had ie z'n ontvangers niet bij, gisteren alles in de prak of non-functioneel. Als beginnend hellingvlieger lever ik dus de toestellen waar bij op zulke dagen mee vliegt; oa een easy glider. Persoonlijk vind ik dit een fantastisch toestel: gisteren een gemiddelde 4bf met pieken boven 5, flink vlagerig, 100 gr extra lood op de schouders en hop vliegen, stabiel als een blok. Toch een knap ontwerp van Multiplex.
Maar toegegeven, van afstellen van toestellen heeft Didier (heel veel) verstand: daar wat optrimmen, die instelling even anders, nu nog de differential instellen, enz ... en je toestel vliegt heel anders. Bedankt Didier.
De juiste coördinaten voor het militair kerkhof:
N50°41.881
E005°53.872
Deze helling is geschikt voor ZW wind.
Kan iemand me de coördinaten bezorgen van de andere hellingen (+ windrichting) - of waar kan ik ze zelf opzoeken?
Alvast bedankt.

Patrick, geweldig die steenarend! Deze week heb ik mijn bald eagle ingevlogen en ik weet als geen ander hoe dat voelt! Ik heb hier in de buurt geen duinen of hellingen groot genoeg. Maar het lijkt me ontzettend gaaf eens met jullie op de langervelderslag te gaan vliegen met onze modellen! Spreken we een keer iets af? Hier een filmpje van de bald:

[media=youtube]DYO3is0dXOk[/media]

Groet Robert.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vogel-evenement?

Dan zou het leuk zijn als ook F3Japio met zijn Albatros er bij zou zijn. Ook een prachtig beest. Een Steenarend, Adelaar, Albatros en Meeuw (heeft ie ook) bij elkaar!

Wordt het een echt Vogel-evenement :)

Fotor plaatst wel weer een melding in het Langevelderslag-draadje als het goed hellingweer is.

Kan iemand me de coördinaten bezorgen van de andere hellingen (+ windrichting) - of waar kan ik ze zelf opzoeken?
Alvast bedankt.

Jongens, neem even contact op met VDP3F en betaal jullie lidgeld... Dan krijgen jullie ook toegang tot de coördinaten en de plannen van de 5 andere hellingen. Enkel zo kan VDP3F blijven beschikken over hun hellingen. Hou ook aub rekening met het feit dat er niet gevlogen mag worden als er koeien in de startwei en/of in de onderste wei staan...

Edit: Ik zie net dat de site is aangepast en de hellingen nu voor iedereen zichtbaar zijn: http://www.vdp3f.be/situationdespent/index.html

Laatst bewerkt:
Hoi Robert,

Erg gaaf die Bald Eagle van je, zeker met dat extra stuk techniek. Ik had het filmpje al gezien, deze kreeg ik doorgestuurd via ons clublid Sander B.
Het voelt idd erg lekker dat ie goed vliegt, zijn toch wel wat uurtjes in gaan zitten.
Ik heb van de week nog wat instelingen en het zwaartepunt veranderd.
Ga hem binnenkort als het weer goed is weer proberen op Langevelderslag. Woon niet zo heel dicht bij het strand dus wel een voorkeur voor een weekend dag. Zal het via dit draadje laten weten als ik ga. Lijkt idd erg leuk om met meerdere RC vogels te vliegen.

Groet,
Patrick

heel waarschijnlijk rijd ik woensdag naar de helling in henry chapelle...

ze voorspellen toch een aardig windje :p

Nieuwegein/IJsselstein

Vandaag de maiden flight van de EasyGlider gecombineerd met de eerste keer hellingvliegen en de eerste keer op de heuvel van de wielerbaan Nieuwegein/IJsselstein.

Mooie heuvel, heerlijk rustig, alleen een paar wielrenners en wat mannen die het asfalt aan het repareren waren.

Bij Zuid tot Zuidwest echt een mooie spot, EN slechts 7 minuten van mijn werk, dus heerlijk om na het werk nog even te ontspannen.

Verder ook nog veel gevlogen met mijn MiMi op de heuvel, dat was eigenlijk nog leuker. Filmpje daarvan volgt later vanavond of morgen als ik zin heb, nu eerst weer bouwen want ik moet mijn BackPack MiMi nog afmaken voor de vakantie.

Hierbij het filmpje van de EasyGlider:

Groeten,

Johan

eerlijk gezegd zie ik GEEN helling van iets of wat...

ten 2de zie ik al een start? met een motor aan (dit is al helemaal niet hellingvliegen)

en ten 3de... met een zwakke 2beaufort? in nederland? op een "helling"?

mijn papieren vliegertje zou er nog niet boven blijven.

sorry maar dit is wat onrealistisch

helling Henry Chapelle on Vimeo

dit is een filmpje van mij op een mistige dag in henry chapelle, met 3beaufort.

hier zie je een "middelmatige" vlieghelling.
op 1m00 zie je de helling relatief goed.

is net onder luik in belgie.

en dit is op een afvalberg van een mijn. 150m hoog. (net voldoende met 3beaufort voor 3m toestellen)

De helling is helaas niet goed te zien maar is er wel degelijk, de fietspaden die te zien zijn liggen allemaal op een ander niveau ten opzichte van elkaar.

Ik was vergeten erbij te vermelden in het bericht dat bleek dat er te weinig wind stond voor de easyglider maar om echt te hellingvliegen..... maar ja, voor mij was het de eerste keer, dus ik wist niet goed wat ik kon verwachten.

De motor heb ik gebruikt omdat er a) te weinig wind was en b) omdat het ook de maiden flight was en ik dus wilde controleren of alles goed werkte. En je hebt helemaal gelijk, met hellingvliegen gebruik je natuurlijk geen motor.

Ik denk toch dat dit een leuke spot is voor mensen die niet zo dicht bij de kust wonen. Uiteraard heb je dan wel voldoende wind nodig. Dat is eigenlijk de reden dat ik het bericht hier heb geplaatst.

Met de MiMi ging het behoorlijk en was er op bepaalde momenten duidelijk te merken dat de zwakke wind tegen de heuvel omhoog geblazen werd, waardoor je duidelijk langer boven kon blijven door heen en weer te vliegen voor de rand van de heuvel. Maar af en toe viel de wind weg en dan lag de MiMi snel weer aan de grond.

Aangezien de MiMi niet zo lekker vliegt met de Flycam op haar rug heb ik de flycam op mijn zenderkoffer gelegd. Hierdoor is het vliegen wel te zien maar de helling al helemaal niet.

Ik hoop er volgende week nog een keer te kunnen vliegen met wat meer wind en dan zal ik ook wat foto's van onderaf/bovenaf nemen zodat te zien is dat het wel degelijk een heuvel betreft.

Op dit filmpje is iets meer van de helling te zien. Dit was een handstart en omdat er te weinig wind stond heb ik de easyglider gelijk weer aan de grond gezet.

http://vimeo.com/5636238

Die helling in Henry Chapelle ziet er wel een stuk hoger uit dan die in Nieuwegein, Nieuwegein is meer een heuvel, maar goed met wat meer wind toch leuk om de vliegen denk ik.

De helling lijkt inderdaad wat vlak en niet te hoog, maar gewoon met wat meer wind nog eens proberen. Goede kans dat je in ieder geval je mimi wel boven kunt houden. Verwacht niet heel veel meer dan dat, dit is geen heuvel om te raggen of om hoog te komen, maar mogelijk wel om lekker wat te ontspannen na het werk. En als er geen wind is kan je altijd lekker gooien.
Toch moet je ook eens hier op het strand komen vliegen!

Ik zal tijdens de lunch even het filmpje uploaden van de MiMi, daarin kun je zien dat de hellingwind zeker effect heeft, ondanks dat het een zwakke wind is. Gezien het feit dat het 7min. rijden van mijn kantoor is, zeker een fijne plek om na het werk nog even langs te gaan en te ontspannen. Met wat meer wind helemaal interessant.

Verder heeft de heuvel een grote vlakke top, waardoor je wellicht ook nog zou kunnen thermieken.

Na mijn vakantie wil ik ook zeker nog eens bij jullie op het strand komen vliegen. Ik heb wel gezien dat het leuk is en ik hoop dit dan ook in Spanje lekker te kunnen doen.

Hierbij dan wat beelden van de MiMi. Omdat de wind niet zo sterk was heb ik gebruik gemaakt van lichte DLG en SAL starts. Zal ook welk niet hardcore hellingvliegen zijn, maar ik heb heerlijk gevlogen.

helaas kan ik geen filmpje zien. check nog eens even waar dit misloopt...

ik zeg niet dat je met een DLG niet wat op en neer kan glijden over dat heuveltje, maar hellingvliegen is dit zeker niet.

als je ziet dat op langerveldeslag (15M hoog?) al serieus grote toestellen kunnen zweven.
sommige dingen zijn nu eenmaal cruciaal om te hellingvliegen...
een vrije hoek voor de wind om aan te komen (geen obstakels)
meestal is dit landinwaarts niet mogelijk.
hierdoor valt de turbulentie vaak niet te bevliegen die de wind onstabiel maakt.

je hebt dus maar heel weinig plekjes in de benelux om aan "hellingvliegen" te doen.

Back