Hellingzweef plekken in Nederland/Belgie.

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Theo Coenen, 28 jun 2005.

  1. firefox309

    firefox309 Guest

    @ robbret, heb je al een terril uitgetest?
     
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    prachtige hellingen

    Tijdens een fietstocht in Bretagne heb ik toevallig een prachtige helling tegengekopmen waar er volop VDP (vol de pente) activiteiten plaatsvonden. Aurectar is de persoon met de fietsbroek en pet.
    Met de fiets ongeveer 8km klimmen vanaf de zee.
    Iets dichter bij huis (een uurtje rijden met auto) is er een terril in de omgeving van ST Ghislain waar je ook prima kunt vliegen bij westerwind.
    Ik ben er zelf al gaan vliegen.
    Als je goed kijkt zie je rechts op de heuvel enkele VDPisten in actie.
    Eveneens op een uurtje rijden is er tussen Koksijde en Oostduinkerke een duinenrug ( geen foto) aan het strand waar er bij zeewind prima kan gevlogen worden, maar dan liefst met halflicht materiaal.
    Bij noorderwind kan men terecht in Montrieul au Bois (een bedevaartsoord in de omgeving van Leuze) in Henegouwen, liefst met licht en wendbaar materiaal.
    In de Vlaamse ardennen zijn er wel hellingen maar die zijn meestal begroeid zijn met bomen of andere obstakels, dus weinig soeps.
    Een prima plaats in het noorden van Frankrijk is de heuvelrug van Colombier (geen foto), daar heb ik ook reeds gevlogen.
    Op die laatst vermelde site is er een probleem, bij harde wind en warm weer krijg je je toestel soms moeilijk aan de grond door het samenspel van hellingwind en krachtige thermiek.
    Noch een leuke site is de kustlijn tussen Wimereux en de Slack (getest en goed bevonden).
    De groeten,
    Aurectar

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Waar dan in Bretagne Aurectar?
    Alhoewel, aan de foto te zien denk ik Menez Hom?
     
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Menez hom

    Hallo peter,
    Je slaat de nagel op de kop.
    Het is inderdaad de Menez hom.
    Mijn zoon en ik waren in de streek van Brest en hebben daar een prachtige fietstocht gemaakt.
    Toen we vanaf de kust de grootste berg van de omgeving wilden opfietsen, merkten we daar boven plots vliegbewegingen aan de westkant van de heuvelrug.
    We zijn dan even een kijkje gaan nemen en hebben daar Franse VDPisten in actie gezien.
    Er was daar een modelpiloot die met een kunstvluchttoestel (zie foto) een adembenemende demonstratie gaf.
    Nooit eerder gezien.
    De groeten,
    Aurectar

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Heb net hellingzweeflocatie Mont de Couple toegevoegd. Mooi vliegen van bovenop een bunker. We hebben er gevlogen tijdens het paasweekend omdat de wind net te noordelijk zat om op Cap Blanc Nez te vliegen (verboden om op C-B-N over de kliffen te vliegen van maart tot en met september, broedseizoen).
    PS: geen landingsplaats voor watjes...:)

    Groeten, Bart.
     
  6. ronaldson

    ronaldson

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    29
    In de duinen bij julianadorp lieft westen wind kan je zeer hoog komen zeker bij laag water.
     
  7. Rene

    Rene

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    846
    Locatie:
    Grootebroek
    Ik zat het draadje al een beetje door te pluizen voor wat mooie locaties in Noord Holland.
    Maar weinig te vinden helaas.
    Woon zelf vlakbij Enkhuizen en de dijk is volgens mij te laag om lekker te kunnen zweven. (niet de lelystad dijk maar de dijk naar Hoorn)
    Zijn er mensen die toevallig vanaf Schagen richting Den Helder nog leuke hellingen weten ? (of duinen)

    René
     
  8. bram961

    bram961 Guest

    De dijk bij Breskens is ook goed te gebruiken voor helling zweven, maar dan wel met noorden wind. We hebben vandaag op de dijk tussen strandpaviljoen 't halve maentje en de haven van de veerboot gevlogen met een MPX Xeno en dat ging perfect. Van de week zullen we daar nog wel vaker vliegen.
     
  9. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.030
    Locatie:
    evergem
    inderdaad, gans de week goed vliegweer
    en dit tussen zwarte polder ( Nieuwvliet ) en Griete ( Terneuzen )
    ook gemakkelijk op de panoramaweg
     
  10. bram961

    bram961 Guest

    We zijn net effe gaan kijken op de panoramaweg, leuke locatie en ook makkelijk dat je er met je auto bij kan. Die parkeer je gewoon halverwege de dijk langs de weg, je vliegt dan wel over de auto's heen, dat is eigenlijk niet zo prettig.
    Vanmorgen was de wind helaas te zwak, nu neemt die weer toe en kunnen we vanavond misschien weer leuk vliegen op het stekje vlak bij ons vakantie huisje aan de nieuwe sluisweg.
     
  11. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.030
    Locatie:
    evergem
    spijtig van die parkeergelden, ik heb al eens een boete opgelopen omdat ik langs de weg parkeerde . Vrijdagnamiddag kom ik wel eens langs .
     
  12. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
  13. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Heeft iemand wel eens gevlogen op de Knardijk tussen Lelystad en Harderwijk? Die stond aangegeven als lokatie in NL voor hellingzweven in een oude FMT.
     
  14. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Weet er iemand een plek voor te hellingzweven in Oost-vlaanderen- West-Vlaanderen ?

    Ik vind niets :s
     
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    vlaanderen

    De duinen aan het strand tussen Koksijde en Oostduinkerke zijn een goede site.
    Noord-Westerwind

    De groeten,

    Aurectar
     
  16. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    is daar veel volk/vliegers of gewoon een rustig plekje ?
     
  17. FPV

    FPV

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer, NEEderland
    Zijn er goede hellingzweefplekken voor dagen met NO wind?

    ...
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2010
  18. NaoMir

    NaoMir

    Lid geworden:
    24 mrt 2010
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Uithuizen
    Zijn er ook mensen die ervaring hebben met het hellingzweven vanaf de zeedijk in noord Groningen? Zeg maar tussen de Eemshaven en Lauwersoog.
     
  19. firefox309

    firefox309 Guest

    vandaag de helling in henri chapelle lekker onveilig gemaakt.
    filmke volgt nog in de week :)

    heb weer een manneke van 12 ingezegend met de hellingwind!
     
  20. dimple

    dimple

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    18
    Locatie:
    apeldoorn
    heuvel omgeving emmeloord iemand ervaring?

    Wanneer je op de A6 rijdt richting noorden zie je aan de rechterhand een heuvel.
    Heeft iemand hier vliegervaring of verdere info?
     

Deel Deze Pagina