Hellingzweven

Ik ga over anderhalve week een weekendje naar Burgh Haamstede.
Nu las ik dat je daar ook redelijk kunt hellingzweven. Ik heb echter alleen zwevers beschikbaar zonder rolroeren. Doen of niet doen? Of moet ik er snel even eentje ombouwen?

Voor mijn gevoel is mijn Graupner Junior Sport te lomp/traag. Top Flite Metrick is denk ik te licht <900 gram).
Ik heb ook nog een om te bouwen Robbe Woody liggen maar daar moet ik dus eerst mee aan de slag....

Een gewoon piepje of epp geval gaat al fijn.
Niet moeilijk doen maar gewoon van de helling af smijten die handel.

De handel vooor je houden, indien achter je ben je verloren.

Een berg lood meenemen en massa's tape ...

en je kunt met alle wind vliegen. Hij moet vooruit geraken (tegen de wind in).

De eerste keer dat ik uitstapte op de cap dacht ik: " Alle gekken op een stokje maar ik vlieg niet" Tot mijn zagi een loodbehandeling van +/- 185 gram had gekregen ... heb ik een hele dag heerlijk gevlogen.

Greetz

Junior sport plus heb ik op de helling bij 6bf heel mooi zien vliegen en m'n 400 grm 1,5meter wevertje deed het vanaf 1a 2. M'n Carrera is oud en zwaar maar doet het met 2,20 en 1,6 kilo uitstekend met alleen richting hoogte tot 4 bf.

Verder ga ik met 2F@ast mee....meer wind? meer ballast! (mits je vleugel het kan hebben natuurlijk...1,5meter HLGtje was op een gegeven moment 900 gram en daar werd hij niet vrolijk van)

Hmmm, ik aan mijn vrouw vragen waar we precies zitten in Burgh Haamstede, blijkt dat ze zich heeft vergist :(

We zitten in Domburg.....

Ik heb ook goede ervaringen met 2 kanaals besturing aan de helling. Kist met rolroeren is iets lekkerder, maar rolroeren zijn zeker geen noodzaak.
Alles vliegt aan de helling, alleen hebben alle vliegtuigen hun eigen favoriete windsterkte. Als je vliegtuig meteen na het weggooien achteruit vliegt: ballast erbij tot hij wel vooruit gaat en dan gaan met die banaan :banana: .
Belangrijkste regel bij hellingvliegen: nooit naar de helling toe draaien. Deze regel gaat steeds meer gelden bij toenemende wind. Als je een complete bocht draait zit je binnen no-time aan de verkeerde kant van de heuvel, en daar gaat het omlaag en is het turbulent. Altijd je neus van de helling af blijven houden. Het landen moet je even afkijken bij mensen die het vaker hebben gedaan, vooral bij veel wind is het wat lastig. En verder: genieten! Hellingvliegen is voor mij het leukste zweven dat er is.

Ik smijt zelfs mijn handlaunch van de helling. (V-staart zonder rolroeren) Dit wel enkel als er niet te veel wind staat.
Altijd fun en is er geen wind dan kan je toch nog gewoon handlaunchen.

Eerste keer op helling kan een elektrozwever ook eens handig zijn. Wil het ni lukken... motor op en terug omhoog.

Hellingzweef Locatie nabij Zoutelande

De vliegplaats bevindt zich op de duinen nabij de strandovergang Bucksweg, tussen dijkpalen 239 en 240 te Zoutelande. Er mag worden gevlogen gedurende het tijdvak van 1 september tot en met 14 juni van 2 uur na tot 2 uur voor hoogwater. In de periode 15 juni tot en met 31 augustus mag gevlogen worden na 18:00 uur tot zonsondergang. Vanzelfsprekend dienen de piloten op deze vliegplaats zich te houden aan het Basis Veiligheids Reglement van de KNVvL, zie www.modelvliegsport.nl en natuurlijk ook aan de strandbepalingen uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Veere. Deze laatste kan worden opgevraagd bij www.veere.nl. Het Waterschap en politie dragen zorg voor handhaving en controle op naleving van de regels en verordening die in het strandgebied gelden.

Gezien het feit dat de ontheffing is verleend aan de club, mogen in principe uitsluitend leden van MVC Delta van de vliegplaats gebruik maken. Daarom uw bewijs van clublidmaatschap (de vroegere badge) tezamen met uw KNVvL lidmaatschapskaart meenemen. Niet-clubleden kunnen zich bij de receptie van Hotel Zuiderduin inschrijven als hellingzweeflid van MVC Delta. Dit lidmaatschap is gratis en geldt uitsluitend voor de hellingzweeflocatie. Bij inschrijving krijgt men een speciaal lidmaatschapsbewijs dat geldig is voor 1 jaar en op aanvraag getoond dient te kunnen worden.

Veel succes

Henk

Vorige week ben ik een week in Zoutelande geweest bij de Meerpaal.
Jammer genoeg de hele week oostenwind (wel lekker voor op het strand) gehad, maar afgelopen donderdag draaide de wind naar het noorden.
Dus ben ik inderdaad naar Domburg gereden en heb daar een paar fijne vluchtjes gemaakt op de bult tussen Domburg en Westkapelle. Mijn NanoFloh deed het prima met wat extra lood voorin. 8)
Als extra voordeel heb je daar dat er geen pikkerstruiken staan achter je. (maar wel een autoweg loopt)
Ten lange leste heb ik op vrijdag mijn (nieuwe) Pilatus B4 van 1.4m van die bult afgesmeten, maar dat liep minder goed af. De wind was steviger en die sloeg meteen onder de vleugels, halve rol naar links en met een grote smak tegen de dijk. Einde oefening. :cry:
Waarschijnlijk te kleine rolroeruitslag, want ik had totaal niks te vertellen.

Ik heb daarna nog de officiele locatie in Zoutelande gezocht (en gevonden)
Niks mis mee. Daar valt goed te vliegen met westenwind.

Frank

Frank,

hoe heb je toestel gestart?
Rechtvoortuit?

Of zo?

Dan gooi je 'm namelijk recht tussen de luchtlagen i.p.v. zo'n 30 graden naar boven. Dat scheelt dus snelheid.
Waarschijnlijk heeft je start tot een stall geleid.

Hans

vrijdag waaide het zeer hard 5 a 6 bf, ik was aan de overkant en bij het starten kan het gebeuren dat het toestel wegwaaid.
en een pilatus van 1,40 m zal wat te weinig geweest zijn

Dat is waarschijnlijk gebeurd Hans.
Mijn zoontje gooide hem zo'n beetje recht vooruit. Had 'm beter wat naar beneden kunnen gooien.
Het waaide ook zo verrekkes hard zeg. Tijdens het lopen naar de startplaats waaide het toestel zowat uit je handen. Maar ik wilde me niet laten kennen.. :cry:

Volgende keer beter.

Mijn enthousiasme is weer aardig getemperd!
Voor m'n eerste van de 2 kisten was net niet genoeg wind, bij de 3de korte vlucht overtrokken en een servo losgebroken.
De 2de had er maar en vlucht voor nodig, klein wagenwiel en toen lag het roerhoorntje van het hoogteroer eraf.Natuurlijk had ik de secondelijm klaargezet maar niet meegenomen dus ik was weer snel klaar.

Zucht!

Back