Ik ben nieuw op dit forum, heet Harry, en ben op zoek naar hulp/advies;
zo'n 35 jaar geleden heb ik van mijn schoonvader de Patricia cadeau gekregen, bouwdoos van Krick met stoommachine er in; deze heeft half afgebouwd op zolder gelegen, nu dankzij pensioen en lockdown afgebouwd. De motor doet het helaas niet denderend, hij wil steeds wel en als je hem een zetje geeft blijft hij vaak wel even draaien, maar start zeker niet uit zichzelf, en achteruit is slechter dan vooruit.
Wat heb ik geprobeerd:
pakkingen boiler vernieuwd (lekten bij vuldop en klep)
bevestigingen krukas vele malen losgehaald en opnieuw uitgelijnd
onder uitgebreide smering motor met boormachine wat harder laten draaien
kruiskoppelingen ook
Enige wat ik zie is nog enige stoomlekkage bij schuif, kan scheef niet verder aandraaien dus misschien polijsten op glasplaat?
Laatste keer gas verder opengedraaid (dacht meer stoom!) ketelbekleding deels verbrand (gelukkig niet lek)
Ik weet niet wat verder te doen? Sta open voor alle adviezen! Dank alvast
zo'n 35 jaar geleden heb ik van mijn schoonvader de Patricia cadeau gekregen, bouwdoos van Krick met stoommachine er in; deze heeft half afgebouwd op zolder gelegen, nu dankzij pensioen en lockdown afgebouwd. De motor doet het helaas niet denderend, hij wil steeds wel en als je hem een zetje geeft blijft hij vaak wel even draaien, maar start zeker niet uit zichzelf, en achteruit is slechter dan vooruit.
Wat heb ik geprobeerd:
pakkingen boiler vernieuwd (lekten bij vuldop en klep)
bevestigingen krukas vele malen losgehaald en opnieuw uitgelijnd
onder uitgebreide smering motor met boormachine wat harder laten draaien
kruiskoppelingen ook
Enige wat ik zie is nog enige stoomlekkage bij schuif, kan scheef niet verder aandraaien dus misschien polijsten op glasplaat?
Laatste keer gas verder opengedraaid (dacht meer stoom!) ketelbekleding deels verbrand (gelukkig niet lek)
Ik weet niet wat verder te doen? Sta open voor alle adviezen! Dank alvast