Help!!!!!!! Trex 700n pro

Wat vliegen betreft of afstellen voor mij kan ik echter maar aan weinig hulp bieden of vragen, ben een mode 1 "piloot" en dat is (denk ik) toch vrij uitzonderl vr heli.

Gr

Haha.. ik ook hoor, vlieg ook mode 1... Dat is op zich niet zo moeilijk, al vergt het wat extra werk. Je vliegt een heli in in mode 1, en zet vervolgens de zender om naar mode 2.
De pest is dat sommige zenders dat niet accepteren, en alleen omgeschakeld kunnen worden als je een memory reset doet... In dat geval moet je eerst al je waardes opschrijven.

Overigens, ik geef wél les in alle vier beschikbare modes... Ondanks dat ons spul al aardig oud is, kan het dát wel probleemloos aan....

Ik ben overigens nooit een pas achteruit gegaan: die reflex heb ik niet zo: vroeger (pre-gyro-tijdperk) was het in sommige manuals een aanbeveling om tijdens het invliegen, als nog niet bekend is wat de heli doet, de heli bij de staart vast te houden bij het optoeren.
Ik neem wel afstand als ik een grote jongen optoer, hoor (zo achterlijk ben ik ook niet) maar het is dus maar net wat je gewend bent....
Groet, Bert
 
Gewoon houden je 700N, voordeel van nitro zijn je vluchttijden en het vermogen heb je (zeker in het begin) nog niet nodig, sticktime is wat je belangrijk voor je is.
Verkopen kan altijd nog, enig nadeel in deze hobby is dat de nieuw prijs vaak halveert wanneer je het verkoop. (Erg frustrerend kan ik je vertellen[emoji5]️)
Je simmen heb je al aardig onder de knie en dat is zeker een pre.
550 E is een perfect model, kijk of je lipo's 6s 5000mah kunt bekostigen dan zijn die altijd weer toepasbaar in een eventueel 700e model (2x paralellen)

Al het nog helpt kun je ook nog met een micro CP starten, blade nano cpx of mini quad qx. Bind and fly modelletjes die je uit de box zonder afstellen kan vliegen in een zeer beperkte ruimte, ook hier geld stick time zal je oriëntatie verbeteren.
 
Het Ruud,

Ik hou hem ook zeker, ding is echt mega voor mij dan haha.
550e verwacht ik ook aardig wat van alleen is de FBL.
Ga vanmiddag nog ff simmen voor de (sticktime) zal veel oefenen om bij de club straks niet een flater te slaan haha.
Wederom bedankt voor de reacties, weet nu dat ik er niet alleen voor sta mocht ik problemen hebben/ krijgen....
 
Gister bij Hans geweest en de heli afgeteld, en jawel hij heeft gevlogen
Super gaaf kan niet wachten op mooi weer om te gaan lessen.


Hans Topper bedankt voor het afstellen en de koffie......
 
Super! Gefeliciteerd, man!

en nu maar snel leren vliegen :cool:

Groet, Bert
 
Hou Brutus

Ga ik zeker doen en genieten van deze geweldige en uitdagende takt van modelbouw
De rest van modelbouw allemaal al gedaan, maar dit is toch wel heeeeel gaaf.

Gr bernhard
 
Hey Bert,

Heb een vraag voor je, als de motor bij volgas ineens afslaat wat is er dan aan de hand,
Te rijk of niet rijk genoeg.
De motor gaat bij opvoeren in het hoogste bekijk ineens uit, als we dan de pichcurve aanpassen zodat ie met minder toeren al los komt dan blijft ie wel draaien maar naar mijn idee te veel rook dus te rijk.
Maar bij minder rijk stellen scheid hij er weer mee uit, kan dit ook temperatuur van buiten zijn die meespeeld???
 
Nee, te arm.

Ding moet roken als een stoomboot.
Bij volgas gaat een motor zeer zeker niet zonder reden uit.
Doet hij dat wel, belast je hem te zwaar, is de brandstofvoorziening niet goed of draai je hem te arm.

Waarbij te arm meestal het geval is.
Feit dat hij bij minder toeren wel pakt, is waarschijnlijk omdat je middennaald te ver open staat. En je hoofdnaald te ver dicht.

Aub, open die naald!
Bij een 700 mag de motor backplate nooit heet worden..
Kop van de motor mag nooit een spuugje wegbranden.. dus spuugje op de vinger en op de kop duwen.
Ik ben vrij zeker dat jouw kop veel te heet was..
Dat de motor stopte door arm draaien, dus door oververhitting.

Hopen dat hij er geen schade aan heeft overgehouden..
 
Student zegt het al.

Plotseling uitkakken is te arm, en daar moet je HEEL ERG mee oppassen, want je kunt je motor er in een oogwenk mee slopen.
Je wilt juist dat de motor zo rijk staat, dat hij net "krachtig en regelmatig" doorsleurt.

te rijk herken je aan dat de motor een beetje onregelmatig wordt en licht vermogen verliest, te arm herken je aan dat hij aanvankelijk harder lijkt te willen gaan lopen, gaat janken zeg maar, en daarna oververhit en afslaat.

Te rijk is veilig, en je moet NOOIT proberen het uiterste aan vermogen uit die motor te peuteren, dat heeft al heel veel mensen een motor gekost...

Je moet ook NIET de pitchcurve aanpassen "zodat hij bij minder toeren al loskomt" (tenzij hij om te beginnen al veel te veel toeren draait), en wel om de volgende reden: Een heli heeft om een bepaalde job te doen, X vermogen nodig, en dus ontwikkelt de motor ook een bijbehorende hoeveelheid vermogen.
Dat verandert niet als je het toerental lager of hoger zet (theoretisch).
Maar de koelfan gaat wel langzamer draaien.
Ga je dus met een te laag toerental vliegen en vraag je dan heel veel van de motor, dan oververhit je hem ook.
Die motor, die moet voldoende toeren draaien, zodat hij A) zijn vermogen goed kan ontwikkelen, en B) zodat hij voldoende koeling krijgt.

Ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel toeren die heli van jou moet draaien, maar ik weet dat je met verkeerde afstelling, al bij véél te lage toerentallen kunt vliegen, en ook dat is gewoon niet goed voor je motor.

Groet, Bert
 
Hallo helipiloten.

Om even in te springen in dit verhaal ik ben de gene die de heli heb afgesteld en voor gevlogen heb.
Bernhard vliegt momenteel met 30% nitro.
De stationair sproeier staat op 60% open dus iets meer als een halve slag.
De midden naald staat op 1.75 slag open.
De hoofd naald staat 2 slag open.
Bij een Climb-out blijft er een mooie rookpluim te zien ook tijdens hoover dus of hij te arm staat is nog de vraag.
Daarbij kon ik de back-plate oneindig vast houden.
Wat voor plug er in zit hebben we niet naar gekeken.

maar mocht je er niet uit komen Bernhard dan kunnen we altijd nog eens wat afspreken.
Al hoewel er hier op het forum ook genoeg hulp is.
 
Ok, dan zou het in theorie op dat moment goed geweest moeten zijn.

Maar nog steeds, een draaiende motor die niet stationair draait, stopt echt niet zomaar. Plug verdenk ik hierbij niet eens. die is het meest kritisch met starten.
misschien vuil in de carb geslopen?
misschien afgesteld met een volle tank? slangen in de tank oud, poreus, trekt onder halve tank lucht mee = armer mengsel

of.. heel misschien zoals we in de modelbouw wel vaker gewend zijn:
misschien dat de eigenaar daarna nog een keer stevig aan de naalden heeft gedraaid? ;-)
Zou wel veel verklaren..

Of er is al sprake van een vreter.. Kan soms op rare manieren naar voren komen..
 
Hallo student.

Stationair draait de heli prima, dat zit echt wel goed.
maar omdat het al wat laat was, zijn we er mee opgehouden anders hadden we verder gegaan met afstellen.
in ieder geval de heli heeft 2 vluchten gehad en het is nu een kwestie van fine-tunen van de naalden.
En ook daar kan Bernard beter even wat hulp voor gaan zoeken bij een heli-piloot.
Want het is toch iets van horen en Zien.
En hij mag altijd nog eens langs komen voor afstellen en koffie natuurlijk.
 
jup.. horen en zien is het beste ;-)
soms lijkt een probleem via de mail (of forum) ontzettend vaag, terwijl het in de praktijk aan een klein dingetje ligt wat je er zo uit plukt..

Toch vind ik dit altijd wel interessante probleemgevallen ;-)
Heb zelf een keer in rondvlucht een motor gehad die uitsloeg..
Bleek na wat gerommel dat ik zelf in de kleine naald val was getrapt..
hoover was het perfect, in rondvlucht kwam hij uit het middengebied en stond hij te arm..

Voor het idee, de climbout ging eigenlijk toen ook netjes.. beetje rook etc etc..
had alleen al even niet meer gekeken of hij bovenin een "puf" liet zien..
op dat moment was het ook continu niet al te best weer, en rook op een grijze lucht zie je niet zo lekker :mrgreen:

keep us posted!
 
Aha.....

30% Nitro....

Ligt er wel een extra headshim onder de kop?

Want een motor die uit de beschrijving "te schraal-achtige" verschijnselen vertoont, terwijl hij in principe rijk genoeg zou moeten staan, en op 30% loopt, heeft vaak een te hoge compressie....

Dat, of een veel te hete plug.

Maar ik zou eerst naar de compressie kijken.

Heel veel motoren staan opgegeven voor bijvoorbeeld 10 tot 30% Nitro, maar maar heel weinig fabrikanten vermelden duidelijk dat je dan toch echt de compressie moet verlagen, terwijl dat toch echt niet gaat, een dergelijke hoeveelheid Nitro zonder aanpassingen.

Groet, Bert
 
De extra shim ligt er onder dat heeft hij mij vertelt.
Daarom verdenk ik ook dat het de gloeiplug is.
maandag toen Bernhard kwam kon ik weinig uithalen met de heli, omdat ik momenteel met een schouder zit die uit de kom is geschoten( nu zit hij er wel weer in hoor).
Alleen de pijn is wat ondraaglijk maar dat went.
En om heel eerlijk te zijn was het ook niet zo verstandig om te gaan vliegen.
Maar goed de afspraak was gemaakt, en je wil iemand ook niet teleurstellen met een heli die niet vliegt.
 
Tsja, dan kan het alleen nog de plug zijn inderdaad, of toch de carb afstelling.

Is het een drie naalden carb of een twee naalden?

Moet je even goed kijken: De meeste OS heli carbs hebben als stationairafstelling zo'n gaffeltje met een excenter schroefje.
Sommigen hebben een tweede "hoofdsproeier" als middengebied regeling, sommigen hebben GEEN middengebied verstelling, en sommigen hebben een tweede stelschroefje aan de andere kant van het gaffeltje (aan de gesloten kant, zeg maar.
Bij de types met de twee "hoofdsproeiers" is de naald aan de kant van de brandstofslang de hoofdnaald, de andere de middennaald. De uitgangspositie hiervan is DICHT, en veel meer dan vier klikjes open zou niet nodig moeten zijn (volgens OS dan)

Bij de gaffeltypes moet je even goed kijken: dat "borgschroefje" zit er altijd, en bij de types zonder middenverstelling is dat gewoon een schroefje wat de gaffel op zijn plek houd. Bij de types met middenverstelling heeft dat schroefje een groef waar de rand van dat gaffeltje in valt: als je het schroefje uitdraait, trek je het gaffeltje mee naar buiten.
Zo ja, dan is dat je middenverstelling.
Als die verkeerd staat, kun je stellen tot je een ons weegt, maar krijg je de hoofdnaald nooit lekker afgesteld.
Kijk eens of je het middengebied wat krapper kunt krijgen, zodat de hoofdnaald verder open kan. Bij deze constructie moet je altijd de speling er eerst uit draaien, ongeveer 45 graden. Bij rijker zetten, eerst flink open draaien, en dan weer wat terug om de speling er uit te draaien. (alweer: zeg OS...)

Groet, Bert
 
stationair schroef is zoals je zegt 1 schroefje met gaffeltje
Middennaald kun je gewoon aan draaien.
Hoofdnaald kun je ook verdraaien.
 
Het is dus een carb met twee van die grote joekels van sproeiernaalden?

Hoe ver staat die midden naald open?
Begin maar eens met die helemaal dicht te zetten, en DAN een acceptabele afstelling voor hoofd en stationair te vinden....

Groet, Bert
 
iedereen zijn eigen methode met afstellen,
interessant te horen,
iig doe ik de grote naald veer open,
dat hij tijdens volgas niet te warm word,
bijna overdreven open

bij temperatur meten is die dan tijdens hover
en tijdens hard 3D vliegen geen verschil meer.

suc6 verder, Uwe
 
Bert:
Bij mijn motor (OS55Hz) stond de middennaald altijd +/- 1 slag open
hoofdnaald iets minder dan 2 slagen open
De stationair (dat gaffelding) iets uit het midden, iets armer.

Maar, als het goed is kun je een (veel) te rijke middennaald vrij goed zien met een climbout.
dan zie je in het begin van de climbout een grote rookpluim, die afneemt naarmate hij een stevig stuk geklommen heeft.
De eerste aanzet naar de climbout ging bij mij toendertijd ook erg goed.. tot ik hem +/- 10 tellen door liet klimmen..

wel luisteren naar de motor, als hij bovenin afslaat mag je meteen autoroteren ;-)
 
Back
Top