Herbouw Rascal 40... ga het proberen!

MicropropSport

Forum veteraan
PH-SAM
Rascal 40 gerashed, vijf vluchten van nieuw...

(Alle foto's hernieuwd geplaatst vanuit eigen archief sinds de migratie van het forum...)

Ja, het bestaat. Mooie nieuwe kist. Ook nog eens een witte raaf... Een Rascal 40, heeft men nog nooit gezien. Dan ook nog eens met een forse elektromotor, grote prop met hoge spoed, en op wel 6S. Onmiddellijk het centrum van de aandacht. Dat wil men zien vliegen... Mooi weer, een overdaad aan geklep om dit nieuwe 'Enigma' te kunnen plaatsen...
Nog even een Evo9 MPX mixertje aanpassen... en dan gaan vliegen.
Het was snel voorbij. Zoiets werkt niet... Geen focus meer...

Je bent verloren... in de fuik... De schuld ligt altijd bij jezelf.
Kist aan flarden, zo ook het ego en het humeur... Dom, dom, dom.


En er is veel stuk.... heel veel stuk. Ook fonkelnieuwe elektronica tot moes... Je deelt je ellende met familie en vrienden... doch, er bestaat echt erger. Je moet het van je af zetten.
Zonde blijft het wel.


Nieuwe Rascal 72
Zou je zeggen.. direct bestellen. Weet niet of ik dat nu wel of niet gedaan heb. Het model van SIG, laat via Kavan EU import nog even op zich wachten. 4 tot 6 weken? Wel, ga maar gerust uit van meer dan een half jaar...
Verder blijkt een prijs niet geheel meer te kloppen... kreng is 100 euro duurder geworden. De order kan niet uit... stond wel op de site... (Bichler). Kan niet leveren...
Al met al schiet het zo niet op... en verder? Mind you 350,- ? Voor dat geld is er veel kwaliteits ARF balsa te koop.
Zo goed zit de Rascal ook weer niet in elkaar om die verrekte hoge prijs te rechtvaardigen... tegendeel.
Vliegt goed. Maar beter dan iets anders?

Wat nu te doen?
Uithuilen en opnieuw beginnen. Huiswerk maken, bouwdraadje starten en gereedschap ter hand nemen.
Ga de Rascal 40 overbouwen. En ja, er zijn geen tekeningen van de Rascal 40. Zal ik zelf moeten maken!

Er was veel stuk. Ik houd het maar bij balsa, lijm en folie. :(
– Romp gespleten, meervoudig gebroken, verpulverd... Neus er af...
– Vleugels. 1x tip als een hark, de andere nog vrij patent. Zag het eerst niet zitten, maar is eigenlijk goed te repareren.
– Stabilo en staartvin... volledig in takt

Dus er staat hier een doosje met bruikbare resten... om deels in te scannen, uit te meten...
Ik zal eens even weer wat plaatjes voorbereiden... oog wil ook wat...

Je kijkt af en toe wat treurig in dat doosje met restanten en graait wat...

DSCN7294-LR.jpg


Je begint met wat restanten secuur op de flatbedscanner te leggen... en in Photoshop de scans van voor t/m achter aan een te monteren. Alles nauwkeurig nametend, zodat het hele geval 1:1 in de computer komt te staan...

Rascal-Flank-1-LR.jpg



Dan ga je heel erg driftig tekenen... en maar nameten en vergelelijken met het balsa schroot...
al zo doende een aantal avondjes blokken... en heb je de basis wel voor elkaar... min of meer.


Rascal 40 bauplan.jpg



Dan wat printen... plakken en knippen op de lichtbak...

DSCN7292-LR.jpg



Legt wat overblijfselen opzij... wonderbaarlijk onbeschadigd...

DSCN7308-LR.jpg



En helaas aan flarden....

DSCN7293-LR.jpg


Morgen weer verder... een en ander vast plakken op timmerplaat van de Gamma.... zaag er in... to be continued!


Vanavond ga ik hier maar weer hier van dromen... een gefixte 40!

DSCN6873-LR.jpg



Gr Bas

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

www.flyolc.nl
www.f5b.nl
 
Laatst bewerkt:
mooi kisje bas staat ook nog op mijn verlanlijsje ! zonde dat hij stuk is maar ik weet zeker dat je hem in ere !! gaat herstellen bas!! ik blijf dit mooie hersteldraatje volgen gaat zeker weer goedkomen met de Rascal :yes:
 
Hoe naukeurig moet je werken? M'n laserprintjes zijn inmiddel 3 mm langer geworden. Buiten een vochtigheidsgraad van 60% Kortom... hygrometerpapier. In de printer steekt een fiks pak... 400 vel kurk droog.
Denk dat ik maar even een paar velletjes apart leg...
Meten doe ik langs een strip met 1 cm afstands blokjes... die zie je hierboven niet op de tekening... wel op het plaatje van de lichtbak...

Hoi Gait. Nee niet inmiddels hoor?... al jaren... het is echter niet de 72" span, maar de 49". Uiterlijk iets overeenkomstig, steekt verder totaal anders in elkaar. Hoewel sommige onderdeeltjes wel overeenkomen... bijna...
Is het vleugelprofiel net weer iets anders... instelhoeken ook weer iets anders...
En helaas... als ik de pdf open sleur... staan de spantjes in pixels en niet in vector... neem een instructie van Topflite.. en het wordt je gemakkelijk gemaakt...

Dus alles aan copycatplannen, moet uit eigen bodem komen... :)
 
Laatst bewerkt:
Ohh zonde Bas,

"Leuk" hoe je dit restauratie-verhaal brengt en uitvoert ga ik volgen hier!

Zelf vind ik dit ook een leuk vliegtuig alleen nooit van gekomen er een aan te schaffen.....

Groet Edwin
 
Edwin.. de kist is geen stunter... noch racer... maar heeft een mooi vliegbeeld... vooral op elektro... zet hem op hoogte... motor uit... en het wordt zowat een zwever... Gas er op en je kan plezier maken.
Had hem doorberekend op +45 minuten vliegtijd... sappelend op de accu... nog niet kunnen testen... En verder ziet her sierlijk uit, van zoiets wordt ik altijd wel vrolijk...

Restauratie... tja... de romp moet helemaal over... reconstructie :)
Je hebt 1 wiel, je heet meneer Audi... en bouwt de hele racewagen er vervolgens omheen (naar tekening) en dan bij een veiling zeggen dat ie origineel is... gelukkig... mooi blijft het...

Timmerplaat van de Gamma?
Timmerplaat... lijkt op balsa, snijdt iets lastiger door de dwingende nerf... lijkt even sterk/zwak... hobbelt en bobbelt meer dan balsa... maar gezien de prijs, zou je je hele kist er uit bouwen... grappig!

Structurele plekken op de panelen, zou ik denk ik moeten versterken met vliegtuig multiplex...(meerdere dunne laagjes fineer) De gebruikte plywoods van de Rascal zijn sterker/stugger... bekende 'ARF hout'.
ik verzin 'on the fly' nog wel wat combinaties voor deze bouw... waar wat toe te passen...

Zou ik eigenlijk moeten gaan vliegen... sta ik buiten plaatjes te snijden...
Straks weer wat illustratie...

En was het maar goed... dat ik niet was gaan vliegen... gedonder en nattigheid... nu heb ik wat vorderingen kunnen maken...
 
Laatst bewerkt:
de rascal 72 is wel erg mooi hoor ! maar ook erg duur daar koop je ter vergelijking bijna 2 elektro kadetjes van ik schat met ongeveer t zelvde vliegedrag :yes:en toch blijft ie aan me trekken bas :mrgreen:
 
Hij is veuls te prijzig?! Maar is zeker mooi... Vliegen? Doet hij wel erg goed hoor?

Mijn bouwplan volstaat voor m'n eigen bouw... weet wat ik getekend heb.... probeer zoveel mogelijk alles uit te werken... de bewerkte delen beginnen er inmiddels snedig uit te zien...
Probleem... weet niet of ik echt de vleugels ook moet gaan tekenen.
Kijk... dan kan die tekening volwaardig gierend in de rondte...

Einde van de avond bewerk ik even de foto's voor op het mbf...
 
Laatst bewerkt:
Huibert... was vreselijk aan het balen! Ik krijg hem weer netjes... Moet gewoon!

De oogst van vandaag...

De ervaringen met Gamma Timmerplaat. Zoals in enige draadjes te lezen valt, verwerkt behoorlijk gemakkelijk. Snijden gaat beter dan figuurzagen... stukken sneller. Wel met goed hobbymes... zodat je goed grip hebt en kracht kan uitoefenen. En een stevige lineaal met stalen geleider. Splinteren doet het ook graag. Her en der moest de CA er aan te pas komen.

Op sterkte brengen met G4 en 25gr glasdoek? Of wordt het er te zwaar mee? Ik overweeg ergens een laminaat aan te brengen. Met glasdoek aan weeszijden van dit materiaal wordt het sterker? Hmmmm....

Wat ik al eerder schreef... de nerf van het hout kan het mes wegduwen. Dus eerst goed aanzet snijden.

Sterkte? Lastig. Het lijkt zo sterk als balsa. Is echter een tri-plex. Lijkt fractie sterker. De plaat werkt sterk op vocht en warmte. Bij de middelste laag is er kans opdat er een smal strookje hout mist.

Of ik de spanten er mee bouw, weet ik nog niet. Dan zou ik deze toch willen versterken met balsa balkjes van 6 x 6 mm langszij, daar de Rascal spantjes standaard nogal rank zijn opgezet... Sowieso is het materiaal te zwak als vleugelzadel en het deel van de cabine, waar de twee vleugelpennen komen te zitten.
Ook daar is de standaard Rascal buitengewoon zwak geconstrueerd. Daar ga ik nog flink versterken...


Zo ziet het er origineel uit... paar latjes... nog al rank. Kan echt niks hebben... De stijlen
Kunnen knappen als luciferhoutjes.... ga ik verbeteren (wordt extra gewicht)


DSCN6592-LR.jpg



Het middagje boenderen, en 's-avonds vlakken er uit halen.. heeft het onderstaande resultaat opgeleverd.
Hmmm... camera stond op de verkeerde witbalans...


Timmerplaat in de aanslag... sjablonen verlijmen met 3M Spray-Mount
(dit is echt een perfecte non-perment lijmspray...
vroeger veel gebruikt om layout montages mee te maken)


DSCN7295-LR.jpg



De stroken losgesneden met het hobbymes...

DSCN7296-LR.jpg



Verder met schoonsnijden...

DSCN7296-LR.jpg



Sleuven snijden voor de spanten, uitsnijden van vlakken voor gewichtsbesparing.
De rondingen met een Proxxon schuurtonnetje afwerken... Raampjes op de figuurzaag...


DSCN7298-LR.jpg



En even een mock-up van het resultaat van de dag... Casco Rascal 40... :)

DSCN7299-LR.jpg


Morgenavond weer verder...
Gr Bas
 

Bijlagen

  • DSCN7297-LR.jpg
    DSCN7297-LR.jpg
    117,2 KB · Weergaven: 372
Laatst bewerkt:
Bouw zelf altijd zoveel mogelijk met dit gamma triplex en bevalt mij uitstekend. Ook de bevestiging van de vleugelbouten en pennen alleen gebruik ik daar 2 of 3 lagen triplex. Omdat je dan meer lagen hebt kun je ook gerichter zijn met waar je het materiaal gebruikt en valt het extra gewicht hierdoor heel erg mee. Wanneer je bij de rompzijkanten een doubler plaatst, 4cm breed is genoeg, vanaf je motorspant tot iets voorbij achterkant vleugel levert dat een enorme sterkte winst op.
 
Huibert, dank voor de feed-back.

Ik was reeds bezig met doublers strategisch te plannen. Zie hier een screendumpje van de zwakke vleugelbevestiging. Daar heb ik al wat versterking in getekend, doubler aan de buitenzijde. Maar komt ook nog aan de binnenzijde meer versterking... is 3 laagjes op de ranke raamstijl + nog een spant er dwars op.. (kan ook te zwaar worden...)

Uitgewerkt naar een sterkere constructie. Frame uit Gamma hobbyplaat, de buitenkant ingedekt
met balsa. De Stijlen opgezet in berken vliegtuigmultiplex...


DSCN7300-LR.jpg


Schuin zat een vurenhouten latje, min of meer gelijmd op ARF-triplex. Opvolgende laag was de balsa buitenhuid.
Het latje gaat een robuster vliegtuigtripex spant worden, van onder tot boven, met bovenin een lock verbinding, zodat het pengaten-plaatje vaster komt te zitten. Iets meer kan verdragen...
Een schuin staand spant, zoals dat ook op de Rascal 110 zit (ergens gezien op plaatje).

Buitenhuid was balsa opgebouwd... zou ik daarvoor beter ook Gamma Timmerplaat kunnen nemen? En...

"Hoe denk je over het de staartboom toe te passen."


Ook dat was balsa.. maar zou ook daar voor het Gammaplaat kunnen kiezen?

DSCN7305-LR.jpg


DSCN7316-LR.jpg


DSCN7306-LR.jpg



Bij de Rascal 40 is de hele flank uit 1 stuk laser gesneden balsa. Ik heb dat opgedeeld in losse latten, ingelaten het overige stuk buitenbeplanking. Alleen al om dat dan ook de nerf gunstiger loopt.
Instelhoek stabilo had ik geschat en gemeten uit de restanten, op -1,065˚, via het tekenprogramma, en de losse delen uit de scan in Photoshop...


Gammaplaat... Kist mag alleen niet te zwaar in de staart worden. Had het met de oude set-up prachtig op orde. Accu heel mooi in het middencompartiment... kon niet beter...

Leg nog even een plaatje 100 x 100 x 3 mm van balsa en Gammaplaat op de weegschaal. Gewicht eens vergelijken.
 
Laatst bewerkt:
Zit nog eens je foto's te bekijken maar ben nieuwsgierig hoe dik jouw triplex is? Heb zelf dit toestel
6141457340_266d9e8843_b.jpg


in ruwbouw staan en zoals je ziet is hiervan de gehele bouw in dit gamma hobbytriplex van 3mm dik. Om op jouw vraag terug te komen ja de staart kun je ook hiervan maken. Met grote gaten blijft het toch sterk met een laag gewicht. Alleen voor die latjes die in de gaten zitten kun je dan balsa nemen. Buitenhuid weet ik niet of je die nog nodig hebt? Dit van triplex lijkt mij zwaar overdone, dus indien nodig voor de vorm hier het lichtste balsa gebruiken. Het model op de foto is trouwens geschikt voor een 15cc.
 
Hmmm... Huibert.. dat sterkt m'n vertrouwen! Ja... ik heb hier ook 3 platen 3 mm liggen. Waren net de 3 mooie plaatjes... dus die neem je dan mee...

Staartje Rascal is 3 mm balsa. Alle dwarse en kruislatjes balsa. 3 mm en vierkant houtjes 6 x 6 mm. In de staart zit/zat dan nog 1 klein spantje uit ARF-triplex.
(Dat dus net iets taaier is doordat de deklaagjes uit een nerf-dichtere houtsoort bestaat.)

@Douglas... en dan te bedenken dat ie tijdens het vintage glider treffen in Roden al klaar stond voor de maiden :( Maak em echt weer netjes...
Ik ga teken, timmer en zaaggeluiden maken... Deze week rustig... wellicht kan ik even doorpakken!
 
zooo je gaat als n speer bas ! t is al bijna weer n romp :yes: en je werkt ook erg netjes :yes:je zou zo bijna n nieuwe rascal kunnen ontwikkelen ik weet zeker dat er wel animo voor zal zijn :wink:
 
Kan op zich wel... tekenen ben je wel effe zoet... omdat je alles moet uitwerken en een naam geven...
Maken eerst rompie af... dan renovatie vleugel... moest toch weer even wat vliegtuigtriplexjes bestellen bij Hobby-In... M'n G4 wordt na 6 jaar wat stroperig...
Zo straks weer even wat tekenen... zaag en timmergeluiden maken...

Gamma Timmerplaat, mag het een onsje meer zijn?
Zo toch maar eens even gewichtsverschillen onder de loep genomen.
Even een momentopname van wat ik hier heb liggen! Geen data over de hardheid van het balsa.
Vroeger gaf men daar informatie over... thans is verse balsa bijzaak in de jan met de pet modelbouwzaak...
Herdegen is de oplossing... ik weet het...

100 x 100 x 3 mm balsa en zelfde formaat aan Timmerplaat versneden. Wat doet het?
Balsa weegt 3,6 gram
Timmerplaat 9,9 gram

Gr Basla
 
Laatst bewerkt:
Gaaf om te zien hoe je de restanten gebruikt om weer een luchtvaardig toestel te maken! :D

Dat gaat zeker lukken. :cool:

Johannes
 
Back
Top