Herbouwverslag Kyosho burns

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 4 aug 2008.

  1. Littlebird

    Littlebird

    Lid geworden:
    22 nov 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Netherlands
    goedendag weer allemaal,

    afgelopen week tcoh maar weer eens verder gegaan aan de burns/inferno. Dit keer de radio plaat gemaakt en voorste diff alvast deels verbeterd. Maar nog steeds loopt deze NIET lekker. om een of andere reden klikt hij als je draait. dus loopt niet soepel. terwijl de achterkant lekker soepel loopt. Heel raar en kom er geen wijs uit. Maar aangezien de maand december er weer aankomt denk ik dat het eenmalig was. Tenzij ik nog ergens tijd vind om weer wat te knutselen.
    to do's:
    motor op zijn plek bouwen. gaten boren.
    voorste diff maken dat deze soepel loopt.
    radioplaat afwerken
    alles netjes in elkaar zetten en afwerken en misschien kapsteunen maken.

    overige: 17mm hex aansluiting maken voor nieuwe set truggy banden.

    Want heb sindskort 4 nieuwe truggy banden van een serpent http://rc-webshop.nl/wp-content/uploads/2011/10/Serpent-811-T-300x199.jpg alleen deze hebben 17mm hex. staan er wel erg gaaf onder!

    Nouja hopelijk volgende zomer weer kan benzine leeg te kunnen rijden ermee.. gewoon voor de fun dus niet extreem hoge prestaties uit die auto halen. liever op safe met plezier. Daarnaast accu's reanimeren voor mijn tt-01 en dan komt dat ook wel weer goed. Nu de winterstop in. veelste koud. Dus mogelijk tijdje geen berichten meer van mij.
    groetjess,
    littlebird tuning
    Nederland
     
  2. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    kerel,

    als jij gaat rijden komend voorjaar/zomer doe ik mee met mijn phaser met speciaal door Roelof getunede motor :)
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    jah... Gisteren even mijn inferno ter hand genomen, om hem uit de weg te zetten.
    Komt er de laatste tijd weinig van, de goesting ontbreekt een beetje.
    Komt wel terug.
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Na een hele lange pauze om diverse redenen, heb ik weer eens wat gedaan met de inferno DX.
    Desnoods door wat terug te lezen, merk je het probleem dat ik had met de gasservo en stang. Heb nog allerlei geprobeerd, gedraaid en veranderd.
    Uiteindelijk dan toch maar de radiobox anders gemonteerd en een stukje naar achter. De radioplaat natuurlijk te kort nu, dus hermaakt.
    [​IMG]
    Hier zie je gemonteerd de nieuwe en de oude er even op gelegd. Scheelt een kleine 10mm. Genoeg!
    [​IMG]
    Even begonnen met een kap. Het is een afgedankte kap van een protech enigma (die ik had bijgekocht voor de onderdelen). Nogal veel verknipt, maar erg geschikt voor deze inferno. Ben nu dus aan het aanpassen met glasvezel. Ik zie nog waar dit naartoe gaat.
    [​IMG]
    Dat donkere stukje is erop gelijmd en met glasvezel en polyester verstevigd omdat de witte kap daar helemaal doorgesneden was. Verdere ingrepen volgen daar nog wel.

    Nu is het zo dat op de hogere foto's de moter er weer af is. Ik heb die voor het eerst proberen starten. Heel zware compressie. Zozeer zelfs dat ik niet met mijn vinger het vliegwiel rond kreeg. Na heel wat proberen en even een motorprutteltje tussendoor, was de koppeling losgekomen. Die moer op de krukas was losgekomen waardoor alles meedraaide en erger: de veertjes van de koppelingsschien om zeep hielpen. Zie ook de foto waar ze goed gehakt hebben in de groef van die moer. Na heel wat prutsen, heb ik de schoentjes er terug over gekregen, achterstevoren zodat de veren niet in die groef vielen, maar op de zeskant van de moer. Als je begrijpt wat ik bedoel.
    Ook de cilinderwand en al het binnenste nog eens goed schoongemaakt. Motor deze avond nog eens proberen in gang te steken, lukte meteen nu. Alleen afstellen moet nog gebeuren, hij heeft nog niet echt gereden.

    Momenteel draait hij meteen op hele hoge toeren, vooral na even gas te geven. Ik meen dat dat betekent dat de low speed te ver dicht staat. Deze dus wat open, de hoofsproeier iets dicht. Nog tips hiervoor? Hij draait momenteel niet stabiel: valt uit eens de glowstarter weggenomen wordt.
    [​IMG]
    Ben erg benieuwd hoe hij dan zal rijden eens afgesteld.
     
  5. Littlebird

    Littlebird

    Lid geworden:
    22 nov 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Netherlands
    Probeer eens de standaard instelling van je motor op te zoeken. En vanuit hier inrijden en of gelijk afstellen. Op Google is vaak te vinden wat de standaard of inloop instelling is. Probeer het daar eens mee. Ziet er weer goed uit verder! Lijkt beetje op de mijne nou!
    Ik ben ook door alle drukte en privé redenen de afgelopen lange tijd niet meer aan modelbouw toe gekomen. Geen elektro en geen nitro. Ergens wel jammer. Maar sommige dingen gaan voor en het vreet geen brood dus laat maar mooi in de garage staan.
    Wie weet aankomende zomer als ik me nog eens verveel dat ik er weer wat aan ga doen.
    Ga zo door! Mazzels
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik heb al gezocht hoor voort die motor. Ik vind er zelfs geen afbeeldingen van terug, staat ook niet echt een type nr op of zo. Als er iemand iets over weet, graag.
    Ik vind het wel hoor, lukt altijd, alleen soms wat meer zoekwerk dan anders.
    Dan nog een bumper maken liefst voor de eerste ritjes...
     
  7. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Zit er toevallig aangekoekt/uitgehard vet op een van de tandwielen? Verder zijn de oudere tandwielen van Kyosho soms niet helemaal top en hebben ze bramen die dat klikken ook kunnen veroorzaken.

    Heb iets dergelijks op een 2de hands Optima Mid gehad, en dat bleek een keiharde mix van vuil en samengeperst vet te zijn dat tussen wat tandjes van 1 van de tandwielen zat...heeft me tijden gekost om daar achter te komen.
     
  8. Littlebird

    Littlebird

    Lid geworden:
    22 nov 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Netherlands
    Nee volledig schoon. Ben er ook niet meer aantoe gekomen. Wie weet komt ooit nog weer een keer
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    als je zo'n auto herbouwt, is voor mij één van de eerste dingen alle vet, vuil, enz te verwijderen, vooral van de tandwielen en andere mechanische dingen. Soms is het niet makkelijk te vinden waarom iets stroef loopt, soms gewoon een asje dat wat scheefgetrokken is of zo.
     
  10. Littlebird

    Littlebird

    Lid geworden:
    22 nov 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Netherlands
    Klopt shades heb ik ook gedaan! Alles word eerst brandschoon gemaakt alvorens iets terug te monteren. Eerst alles uit elkaar trekken en dan schoonmaken. Dan weer opbouwen naar wens. Maar ik heb geen idee waarom. Als ik de schroefjes losdraai loopt het soepel. En hoe vaster ik ze draai hoe stroever het gaat. Dan krijg je opeens knik knik knik. Daarbij heb ik allerlei dingen geprobeerd. Tandwielen wisselen voor en achter wisselen. En tof mijn grote verbazing lijkt het in het huis te zitten. Heel misschien is het nog met shimmen te redden maar anders word er een ander diffhuis op gezet. Agja het ligt toch allemaal stil. Heb er simpelweg geen tijd meer voor de hele modelbouw niet meer helaas. Maar wegdoen nooit!! Daar denk ik niet aan! Als ik ooit weer wat tijd krijg komt het helemaal goed met modelletje op nitro en ook de elektro versie die ik wil gaan bouwen ervan.
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Dat is ook mijn idee, al ligt het een tijd stil, komt nog wel terug.
    Als het betert met de schroefjes los te draaien, dan ontbreekt er misschien een pakking. Kleine dikte kan veel schelen. En daar zit wel degelijk een pakking tussen. Desnoods eentje maken uit wat dikker papier. Werkt ok.
    Met de mijne gisteren terug even aan de slag geweest. Met de motor ben ik een beetje voorruit, maar de schroeven waarmee het (zelfgemaakte) spur vast zit, losten allen... Nog nooit voor gehad, misschien heb ik er te smalle gebruikt. Motor draaide al wat beter, maar reageerde nog niet zoals het moet. Heb een lekje gvonden waar lucht grtrokken werd, dus dat is al iets. Maar er lekt ook nog veel olie ter hoogte van het vliegwiel. aar zal ik niet veel kunnen aan doen?
    Vandaag rommelmarkt gedaan. Kwam een OS max motor tegen (beetje compressie nog toen ik met de hand voelde) en een doosje luchtfilters. Voor 5 euro mocht ik alles samen hebben... Ik maak nog wel even een foto. Misschien niet voor deze auto, maar ik ga er wel eens mee spelen :)
     
  12. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Ik heb hier ook een nitro Kyosho model (wil ik ombouwen naar electro, doe niet aan nitro) waar de diffs geshimd moeten worden omdat ze anders aanlopen op het diffhuis. Shims plaatsen tussen de kogellager en het diff zelf.
    Zelfde model had een probleem met een diff dat maar niet soepel wou lopen - bleken de gaten voor de outdrive asjes net te nauw te zijn.
     
  13. Littlebird

    Littlebird

    Lid geworden:
    22 nov 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Netherlands
    Ik rijd nitro en elektro. Maar dat uitshimmen weet ik. Kan het nog proberen hoe of wat. Maar geloof maar dat ik de rest alles al heb geprobeerd. Maar ik heb er simpelweg geen tijd meer voor dus er ligt een meter stof op. En ach het vreet geen brood dus verkopen gebeurd niet. Wie weet dadelijk in de zomer in vakantie nog paar daagjes mee ga knutselen/spelen.
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik post nog eens wat hier, want door omstandigheden is de inferno DX lange tijd (netjes verpakt) opgeborgen geweest.
    Die eerdere motor (met zwarte koelkop) kreeg ik maar niet goed. Goedkoop en nog in nieuwstaat gekocht, maar er moet iets mee schelen, al vind ik niet wat.
    Maar bon, ik heb een andere motor gemonteerd gehad:
    [​IMG]
    Deze kreeg ik na wat moeite wel gestart, maar gezien de carb van elders komt, niet afgesteld. Als ik ens een hele namiddag heb of zo, zal ik mij daar nog eens over moeten buigen.
    Maar zag nog volgend probleem (gezien nog niet mee gereden, eerder nog niet opgevallen): de stuurservo doet zij werk niet. Eens gelinkt, loopt hij niet, los wel. Servo vervangen voor de zekerheid, hetzelfde. Het stuurmechanisme is soepel, maar ik concludeer dus dat de servo best in het verlengde staat van de draaiarm, en niet onder een hoek met wat verschoven assen, zoals op de foto wat te zien is. Nochtans zitten ongeveer op die plaats ook de originele gaten in het chassis voor een servo (vermoed ik).
    Klopt dit?
    Het grote middenstuk met diff en remmen, maakt het wat lastig om veel te verschuiven. Maar een origineel van de DX heb ik niet, ware hier handig geweest.
    Ik ga ervan uit dat ik een andere radioplaat zal moeten maken en alles herschikken. Back to the drawing board...
     
  15. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    De servo hoort niet toevallig ondersteboven te zitten? Dus met de kop naar beneden...

    Anders, sterkere servo misschien? Heb dat ook wel eens gehad, buggy waar de stuurinrichting werkte met de wielen van de grond, maar niet als ie op de grond stond.
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Nee, zit niet ondersteboven, denk dat dat bij zo'n buggy's nooit zo is, hoogstens liggend. Had gekund natuurlijk, maar de arm van de stuurinrichting zit dan te hoog. trouwens, alles van stuur, radioplaat is niet origineel of gemaakt. Er "hoort" dus niets :)
    De servo die erop zit, is redelijk krachtig (weet nu niet vanbuiten hoeveel), ruim voor mijn andere buggy. Dat is het net: zelfs met de wielen van de grond komt er bijna geen beweging in. Heel curieus, maar ik zie dat doorgaans de as van de servo in lijn zit met de as van het stuurmechanisme. Is het enige waar ik het nog aan kan wijten volgens mij. Maar dus: om de servo te herplaatsen (nieuwe radioplaat maken), zit de vertikale rem in de weg... Ben even aan het kijken naar een originele middendiff steun en rem van een inferno DX. Zou het wat makkelijker maken.
    En anders probeer ik zelf een versie te maken waarin ik de huidige remmen horizontaal zet.. Een uitdaging, maar wss nog niet voor komende dagen...
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Heb de kyosho inferno DX lang opzij laten liggen. Maar tijd geleden toch maar eens de stapgezet om brushless te gaan. Mede omdat ik het remmechanisme niet naar mijn zin kreeg en ook geen nitro motor die goed werkt, op overschot had.
    Dit is het resultaat.
    [​IMG]
    In alu de motorplaat en servohouder gemaakt.
    De bodyposts moeten er nog komen en antennehouder.
    De lipo houder staat op een zwart ABS plaatje gemonterd, dat op zijn beurt op het chassis staat.Gelukkig had ik deze mudguards van een donor, passen perfect met alles erin, al moest ik redelijk wat puzzelen. De servo aan de andere kant gezet.
    Onderkant: de meeste gaten zijn dicht door de alu en ABS plaatjes. Ben tevreden.
    [​IMG]
    Rijdt netjes. De body komt nog. Heb een donor van en enigma: nog gaten dichten enz.
    Heb nog voldoende DX en burns onderdelen, voor het geval er iets defect raakt. Maar de buggy is erg robuust en deftig. Daar hou ik van bij deze oude modellen.
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Zeker, over het algemeen goed doordacht, mooie constructie. Ziet er als een geslaagde aanpassing uit, alleen wel oppassen als je gaat rijden bij lage temperaturen, het kunststof wordt dan vaak wat bros.
     
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Zit niets in van kunststof die daar last van zou mogen hebben. Enfin, natuurlijk wat erger, maar bij 5° ga ik ook meestal niet rijden, tenen krijgen daar te koud van :)
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    De draagarmen zijn wel kunststof, toch? En er is kans dat na een aantal jaren er minder weekmakers in zitten, die vervliegen deels na een tijdje. Maar bij 5 graden of hoger zal het wel meevallen.
     

Deel Deze Pagina