herbouwverslag MRC Buffalo

Naast mijn PB Alpha, net een ander oudje gekocht die er op lijkt maar offroad is: de Buffalo van Model Racing Cars.
De naam en merk ervan heb ik gevonden na wat rond te kijken op internet. niet veel over te vinden;
Weet iemand wat meer van deze auto?
Hij zou van 1982 zijn en inderdaad gebaseerd op de PB Alpha.
Ik mis nog onderdelen, maar heb wel zicht op één en ander.
Wanneer ik er aan begin, post ik foto's. Eerst alles uit elkaar om schoon te maken, invetten en terug.
Tips welkom.
Rijden is terug het uiteindelijke doel natuurlijk.

Zo kocht ik hem (foto's van de advertentie):

Op de fotos zien de banden er nog goed uit, maar die zijn helaas een beetje verstorven. Ik kijk al vooruit op het maken van velgen in banden die ik nog heb.
Tandwielen zijn in goede staat, kettingtandwielen beiden in metaal. Het grote tandwiel ga ik meteen maar afgieten zodat het originele kan blijven.
Kap heeft een opfrisbeurt nodig, maar ziet er ok uit. Ik denk van de gaten die er in zitten dicht te maken met glasvezel en epoxy.
Bodemplaat is in orde buiten hier en daar gaatjes bijgeboord.
Motor zit niet vast, compressie is wrel niet meer perfect. Ik zie wel.
Veringen niet meer compleet. Maar ik heb nog een paar onderdelen op het oog.

Tja ShadesInBlack dit is de M.R.C. Buffalo deze is van een france fabriek die ook in 1982 overdekop ging.
IK heb toevallig die van mij van de zolder gehaald ik kreeg hem toen ik 10 was.
Mijne is nog helemaal origineel en ik ga er ook weer mee rijden wand deze zijn zo robuust en niet kapot tekrijgen en bijna geen slijtage.
Toen de tijd was deze kaal zonder motor ietsvan 799 gulden veel geld maar dan had je ook wel wat.
Ik had er zelf toen een veco 19 opstaan en altijd veel fun mee gehad maar niet echt veel mee gereden.
Denk zelf dat hij er als een speer vandoor gaat als je er een .19 van nu opzet en tja bijna geen slijtage das ook wel eens leuk.
I.M.B. was de importeur van de buffalo en heeft zelf een soortgelijk op de markt gebracht die indie jaren gewoon bij BartSmit tekoop was.
Ik heb hem weer gepakt omdat ik van iemand een carson stormracer kreeg, een leuk ding alleen ,schrok ik van de slijtage en van de prijzen van de onderdelen tegenwoordig.
Ik denk dat ik hier zelf nog meer fun meekan hebben als ik er een leuke motor opzet het vermogen is ook wat omhoog gegaan sinds 82 .
IK heb gelezen dat de wagen ook nog aardig meekan komen bij de 2 wiekaangedreven wedstrijden van nu.
http://www.rcmagvintage.com/reviews/retro/voitures/tt/musee/mrc/mrc.htm

kijk maar bij de link zie je er nog meer en als je goed zoekt kan je ook nog ergens een test rapport vinden in het nederlands.

laat eens wat weten als je hem rijdend hebt.
Groeten Ronald :D

Dag Ronald!.
Ik heb kort nadien heel toevallig nog dezelfde tegengekomen en gekocht tegen een prikje. En deze was veel vollediger: motor met compressie, alle veringen, alle onderdelen, zelfs nog elektronica. Ben ik dus uit elkaar aan het halen en aan het schoonmaken. Hangt ook zo'n 10 jaar stof op denk ik gemengd met veel olie.
Ik zit de laatste tijd in grote tijdsnood, maar ik hoop één van komende weken eens terug de draad op te nemen.
Ik ben he helemaal met je eens. Alleen vind ik het vreemd dat voor zo'n dure auto er zo weinig lagers inzitten.
Maar ziet er zo vet uit! Heb je foto's van de uwe? Ik ga zeker posten eens ik er verder mee sta.
Die site had ik ook al gezien, maar die foto's wel nog niet. Mooi!
Dat test rapport vond ik op RCjunkies ook. Of bedoel je nog een andere?
Leuk om eens te vergelijken, mocht je trouwens problemen hebben, ik heb ondertussen wel wat reserve onderdelen.

OKe ik heb een paar fotos gemaakt.
Dit is de staat waar in ik hem bij mn ouders van de zolder haalde.
Hij zag er nog het zelfde uit en ik heb hem nogniet eens schoongemaakt.
Je ziet wel wat ik mis tankje was gaar en de servo plaat mis ik.
IMG_2036.jpg

IMG_2035.jpg

IMG_2037.jpg

IMG_2038.jpg

Ik ga hem eerdaags klaar maken, ik moet alleen nog even kijken wat voorn motor ik er opga zetten.
Dat moet er wel een worden met flink wat vermogen dan komt deze helemaal tot zn recht.
Het is leuk omteweten dat er nog iemand bezig is met het zelfde projekt.
Oja ik zal nog even kijken bij mn broer die heeft namelijk dat andere model ,die is bijna het zelde alleen van een ander merk,die is ook toen bij bartsmit gekocht in 82.
MVG Ronald

cool! Ziet er inderdaad nog top uit. Al kun je misschien een lakbeurt overwegen? Beetje te veel kleur naar mijn zin...
Ik heb nog dat tankje en ga ik waarschijnlijk niet gebruiken. Ook de radioplaat heb ik en waarschijnlijk niet genruiken. De servo's en dergelijke wil ik anders schikken zodat er nog een uitlaatnaast kan. Ik denk dat de uitlaat normaal helemaal achteraan hoort, lijkt mij ook het elegantst, maar zo ene heb ik niet... Ik maak dan wel wat foto's van de stukken die ik moet samen puzzelen. Heb een oude motor die ik wil gebruiken, eerst wel eens bekijken.
Je banden zien er in perfecte staat uit! Achterbanden heb ik reserve, maar zou je nog dergelijke voorbanden vinden die kunnen dienen?
Waarom heb je er apart scharnierend stukje tussenzitten bij de throttle?
Waaruit is de bumper gemaakt? Ik zoek er nog op hoe je een bumper kunt vastmzaken zonderr dat de kap in de weg zit en zonder dat ik die moet afsnijden.
Is toch een prachtig ding hé. Tot binnenkort. Hopelijk met wat evoluties, tijd....
Dat andere merk,was dat toevallig een PB? Heb ook een PB en lijkt er qua opbouw heel erg op, alleen is een baanmodel. Ben benieuwd.

Enkele foto's van de 2de die ik kocht eventjes geleden.

De wielen doen wat raar aan en er zit nogal wat zelfbouw op, naar mijn mening slordig en niet geslaagd. Dat alles kan er al af voor mij.
De motor is en picco en heeft nog heel veel compressie. Ik gok voorlopig dus op deze.

Veel stof, vuil, olie en vet. Na afbreken doet water en zeep al veel. De bodemplaat is ook nog quasi origineel, dus geen 30 bijgeboorde gaatjes zoals bij die andere.

Hele bak met reserve banden, velgen, tandwielen, motorstukken, enz. Ook een oude zender en ontvanger, servo's, kap,... De auto zelf heeft nog alle schokdempers en onderdelen.

Ik ben nu bezig met de puzzel aan het maken van alle beste onderdelen en ik probeer het te schikken als volgt:

Tussen de voorwielen is veel ruimte, ik denk daar de ontvanger te zetten. Enig nadeel?
Die uitlaat hoort bij de motor, die zal dus wel best presteren als ik ze samen houd. Het chassis is er niet voor bedoelt, maar lukt net denk ik.
Het uitstekende stuk achteraan waar normaal de uitlaat hoort, heeft dan wel geen zin meer, dat is het minste. Misschien plaatsje voor de batterijen of ontvanger...
Hoe ga jij het oplossen om de uitlaat er op te krijgen?

Hallo, zie je dat een poetsbeurt kan helpen he?
Ik ben er nog niet veel mee bezig geweest ,maar als ik even een uurtje heb.
UItlaat ,zat ik tedenken aan dezelfde plaats als jij hebt.
Wilde eerst een maken en achterop,maar komt het vermogen van motor niet tengoede.
Denk dat ik mn tank achterop doe,heb daar ruimte die ik niet gebruik.
Ben nu met de servo plaat bezig ,die komt er bijna het zelfde uit tezien ,alleen kort ik hem een stuk in.
Ben gisteren even in de modelbouwzaak geweest ,tankje en wat andere onderdeeltjes gehaald.
Die raden het me af om er een modern 3.5 cc motortje optezetten,maar eerst met mn 2.5 cc (.15)hpi.
Dus denk ik dat ik die raad maar volg ,gaat het niet kan ik altijd nog iets anders zoeken.

Ik hoor het nog wel maar rijden gaat i (over 2 weken denk)

MVG Ronald

Mijn plan om er een .15 optezetten gaat niet lukken.
Heb geen ruimte tussen tandwiel en motor,jammer ik had er nog 1 liggen ,bijna niet gebruikt.
Ik heb de construktie nog eens goed bekeken,er kan volgensmij makkelijk een ander op.
Dus ik zal wel even kijken of ik ergens een ander motortje opdekop kan tikken.

kijk eens naar mijn eerder topic over de PB alpha. De forummers raadden mij toch aan om alsnog een 3,5 cc te gebruiken.
Ik denk niet dat de auto ervan zal afzien.
De motor die er op stond en terug op komt indien hij werkt, is ook 3,5. Vervelende bij de motor is dat de uitlaat in het verlengde van de krukas zit en een korte bocht dus nodig is om naar de uitlaatpot te gaan.
Is achteraan plaats genoeg voor de tank? Ik denk er eventueel wel nog over om een uitlaat te maken die achteraan past. De uitlaat zijdelings heeft als nadeel dat het ene achterwiel en de kap aan die kant altijd onder de olie zal zitten. Als het lukt, wil ik de opties wel eens uitproberen.
Maar nog lang zo ver niet....
Kheb de servo's anders geschikt en zou nu graag beginnen aan de radioplaat (tijd...). Heb nog beetje werk gehad aan de sturing en zo. Schokdempers schoongemaakt en opnieuw gevuld enz.
Toevallig geen voorbanden in reserve?
Mocht je zelf onderdelen nodig hebben, laat je maar weten, heb nu beetje reserve.

Nee geen voorbanden ,eigenlijk helemaal geen reserve.
Ik moet het doen met wat ik heb en mn handen ,en wat hulp van nog zon gek die een buffalo uit 82 weer wil zien rijden,
Ik heb net mn broer gezien ,die heeft ook een soort buffalo alleen zegt hij dat het een soort replica is ,ik hoor het nog van hem ,fotos komen er aan.
laters ;)

Ik heb ondertussen nog maar weinig kunnen doen. Beetje schoongemaakt, al wat gemonteerd enz. Foto's komen wat later, het is nog de moeite niet. Niet veel te zien.
Ben nu aan het zoeken om de remmen in orde te krijgen.
Wel interessant misschien: van een ebayer kreeg ik een scan doorgemaild van de exploded view van de Buffalo.

Was in 4 stukken, de randjes heb ik nog niet helemaal opgekuist, maar je ziet al wat. De figuur is van 4 A4 scans verkleind naar ongeveer een A3, wilde niet uploaden anders.
Bij mij zaten er stofafdichtingen tegen de lagers van het diff achteraan. Wel efficiënt denk ik, maar de sleepten zodanig dat die as helemaal niet soepel liep. Op de exploded view staan ze er niet op, zodus niet origineel.
Ik heb ze dan ook weggelaten.
Ronaldson: nog nieuws?

Na een hele lange pauze, nu weer wat nieuws.

Radioplaat gemaakt uit een alu plaatje van 2mm en geplooid zodat alles redelijk goed weg zit en het is stevig.
Waar de tank en uitlaat komt, moet ik nog uitzagen, maar wilde dit eerst uitproberen vooraleer ik op maat zaag en vijl.

Alles gemonteerd om uit te proberen, ik ben wel nog van plan om de radioplaat dan in zwart te zetten, maar we zitten nog in testfase.

Zo,alle elektronica gemonteerd, stuurlinks gemonteerd, remmen min of meer in orde,...Er is nu eens niets dat makkelijk gat bij deze auto. Overal wel iets mee. Heb de tank voorlopig gewoon bovenop de plaat geplakt, de uitlaat steekt ook nog uit, ik wilde gewoon de motor en de auto kunnen uitproberen. De achterwielen zijn ook provisoir, dat worden nog mooie offroads.
De motor draaide quasi meteen, maar dan de pijp uit. De carburator bleek overleden, ergens een verstopping of zo. Andere op gezet die ik nog had liggen. Motor draait, maar nog problematisch. Dit post ik bij de brandstof auto's om opgelost te krijgen.

De motor heeft andere steunblokken om iets hoger te komen ivm servolink. Ter hoogte van de remstang heb ik een profielstukje gemonteerd die de achterbrug met de radioplaat verbindt, bij remmen boog heel de onderplaat anders door. Heel vreemd vind ik dat.
Zo waren er nog een hele reeks kleine probleempjes, wat een slecht ontwerp, weliswaar met charme.

Dat heb je nu eenmaal met die vintage karren, scheelt altijd wel iets aan... maakt het allemaal nog boeiender vind ik ! Prachtig wat je met deze doet !

Ben nu bezig met velgen en banden. Vreemd, maar de velgen zijn een aantal mm te klein voor de banden die erbij zaten. Heb er nu 2 vergroot dmv een stuk PVC mof. Mogelijks maak ik van één van die eerst een afgietsel vooraleer de band errond te kleven. Ik heb 4 bandensets (achterbanden) maar slechts 1 passende (en dan nog moest ik deze wat inkorten anders sleepten ze) velgenset. Zo kan ik nadien wat wisselen. Want er zitte nog nieuwe offroaders bij, die wil ik graag goed houden. En dan andere om te rijden in gras en zand en nog een paar voor op asfalt. Tegelijk passen deze velgen ook op mijn PB alpha. Mogelijk nuttig ooit.
Nu eerst terug de motor eraf en deels opnieuw beginnen. Alle lekken dichten enz...

Ik sta ondertussen een beetje verder, maar kon nog geen foto's maken.
Wel een foto van de achtervelgen waarvan sprake.
Deze zijn in diameter een mm of 4 groter, ideaal voor de banden die ik heb. Het stuk pvc mof is op maat gezaagd en rond de velg gezet dmv 2 componenten PU giethars. Beresterk, loopt overal mooi tussen en schuurbaar waar nodig.Achteraf ook nog de spleten hiermee opgegoten. De velg was ook te smal, wat ook door deze mof opgelost is. Daarna in mat zwart gespoten, zien er origineel uit. Banden opgekleefd.

Ik heb ondertussen ook nog eens gereden, maarhet was eigenlijk te koud buiten. Mooi motor geluid. Startte meteen. Alleen, bij in het gras rijden viel hij uit. Net of hij geen kracht genoeg had. Het is ook een zwaar ding eigenlijk. Motor heeft nog afstelling nodig in elk geval.
De uitlaat is netjes gemonteerd dmv een stukje uitlaatbocht van een vriend, ben nu bezig met de kap, maar dat zal voor later zijn.
Nog een foto hoe de kap er uit zag bij aankoop, nu heb ik de triestige stickers er al af gehaald, klaar om te schuren en gaten op te vullen met glasvezel.

Zoals hij is, al wat geschuurd, nog veel werk, maar wel al eens met de uiteindelijke banden er op.

Leuk zo even vakantie om eens wat te kunnen doen...

Hoe ga je juist te werk bij het vullen van die gaten met glasvezel ?
Voor de rest een mooie wagen !!

Glasvezelmatjes erop tamponeren met epoxy of polyester, moet nog eens nagaan wat best is op het abs. Aan de binnenkant schuur ik materiaal weg tot het erg dunne randjes zijn en dan matjes ertegen van de binnenkant. Eventuele oneffenheden nog aan e buitenkant misschien met polyesterplamuur, maar ik denk dat dat barst bij wat buigen. Vandaar dat ik de randen eerst erg dun schuur, de glasvezelmat met hars komt dan dicht tegen de buitenwand.
Ik probeer wel wat foto's te maken.
Ik wil ht netjes, maar vooral functioneel want hij moet wel rijden.

Hallo,ik zie dat je weer begonnen ben.
Ik heb even alles aandekant gezet ivm. geborte van een dochter.
Heb wel even wat gevonden ,dus de MRC buffalo kloon waar ik het over had.
Wat ik gevonden heb is de onderdelen lijst van Yu'mbo Off road car ,made in holland by YU-CAN.
Hij is bijna het zelfde alleen is het kunststof geel.
Als je wil kan ik er wel een scan van maken en mailen .
MVG Ronald

Ik heb een motor op het oog voor niet te veel Kyosho GS-21 Engine Landmax Land Max Jump RC is dat wat om in de mrc buffalo te zetten??
Ik hoor het wel.
MVG Ronald

Back