Hermes / maiden prototype
...en dat testen ging niet al te best
Aan de assistentie heeft het niet gelegen:
Met XFLR berekend dat een zwaartepunt op 48mm achter de voorlijst en flaps en rolroeren 1 graadje 'up' ik een mooi trim met een paar procent stabiliteitsmarge zou moeten hebben.
Voor de veiligheid toch maar eerst op 43mm begonnen.
1e startje: model wil omlaag,moet flink trekken om de neus omhoog te houden. Ook is een hoogfrequente up-down-up-down beweging zichtbaar direct na het afschieten, op redelijk hoge snelheid.
2e startje met stuk lood van de neus af: nog meer up/down/beweging te zien. Nog steeds up trekken nodig.
Ik twijfel. Ik had verwacht te ver naar voren te zitten met het zwaartepunt. Het omlaag duiken bevestigd dat. Maar het up/down/up gedoe (rodeo-ride noemt Peter Wick het) is een symptoom van een kritisch ver naar achteren liggend zwaartepunt.
Ik besluit op´safe´te gaan en leg het zwaartepunt weer wat naar voren en trim een flink stuk up )wel een mm of 3 nu'.
3e startje, nu iets harder en hoger, probeer te draaien maar ben continu aan het vechten met het ding. Geen duidelijke les, behalve dat ik nog steeds up moest geven
4e startje nog meer up, flink hoog zodat ik tijd heb om te zien wat er gebeurd.
Stukje tegenwind gaat goed, bochtje terug naar voor de wind gaat ook prima, voor de wind vliegen gaat lekker, en dan bij het inzetten van de bocht ´tegen wind´ valt hij in een spiraalduik naar de grond. Mogelijk een stall maar ik vloog toch niet echt langzaam, en bovendien draaide ik tegen de wind in.
En ik had veel hoogte (30m), normaal genoeg om weer te herstellen.
De doffe klap deed al schade vermoeden en inderdaad is de achterste vleugelbevestiging uit de vleugel gescheurd en is een stuk van de vleugel gedelamineerd. RDS waarschijnlijk ook beschadigd.
Het zal wel weer op te lappen zijn maar dit is wel ff flink balen.
Ik denk dat ik het moet gaan proberen met het zwaartepunt verder naar achter. Wellicht had ik nu zo veel up getrimd dat het vleugfelprofiel niet meer in staat was behoorlijk lift te genereren. Hij is ook zo zwaar. Hoe dat dan moet aflopen met die rodeoride weet ik niet. En misschien up/sturen alleen met de rolroeren, zodat de vleugel eerst in het midden overtrekt.
Maar als iemand ideen heeft hoor ik het graag.
Eerst even rouwen, misschien morgen over reparatie gaan nadenken.