Heropbouw EMHW Funtana na crash

Op de roerhevel na is het eerste rolroer nu klaar (en het fijne schuurwerk)

pict0014mv7.jpg

pict0013km4.jpg

pict0015yy7.jpg

pict0016ia5.jpg

pict0017io7.jpg

pict0018qf0.jpg

pict0022hh5.jpg

Foto´s zeggen meer als woorden . :D

Mvg Johan

De rolroeren zijn nu klaar en de andere roeren bijna ook .

Als de ribben plan er is ga Ik ook de vleugels effe nieuw maken .

De reparatie zou veel langer duren en onder de bespanning zie je de breuken niet . (die er wel zijn)

pict0008ku2.jpg

Alu roerhevels van 3W (voor foto ingedraait )
pict0006tv2.jpg

Worden na het bespannen ingelijmt .
pict0007mi9.jpg

pict0001dp2.jpg

Hardhouten duvels ingelijmt waar de afspanning komt .
pict0003ci9.jpg

Mvg Johan

Ziet er goed uit Johan! Zeer illustratief om te zien hoe je het aanpakt!

Vraagje (om voor mij van te leren): zijn de duvels in de hoeken inderdaad bedoeld om ervoor te zorgen dat deze de spanning door de aangebrachte bespanning kunnen opvangen?

Ik wil met halve kwiklinks gaan afspannen die met boutjes vastgemaakt worden .

En in balsa houd so iets niet daar om de duvels , ze dienen dus alleen om de boutjes vast te houden . ;)

Echt grote krachten komen er niet op bij mij met de 20 er Zenoah .

Mvg Johan

ik heb de ribben tekening in de auto liggen. ik kom wel een keer lands deze week. meschien donderdag avond als het kan?

Zou ie ondertussen al voorbij gereden zijn . :confused:

In ieder geval heb ik hem niet meer nodig .

Ik heb in duitsland een vleugel set bestelt (niet bij EMHW) omdat de orginale gewoon niet te maken is .
Vleugelbuis word ook verhoogt naar 30 mm .
673849342d0870232.jpg

Hierbij is opgevallen dat de gaten niet gelijk waren , is dus niet gekontroleert van de voorbezitter .

673849342d07e5340.jpg

673849342d082aaea.jpg

Buis in de romp is wel zonder vleugels er aan in gelijmt worden .

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit maar jammer dat meeste onderdelen er wat langer over doen om te komen, maarja heeft het pakket langer de tijd om te rusten :P.
nog veel succes :D

Eerst wacht je op andere en als er niks gebeurt moet je handelen .

En andere projekten lopen ook nog .:D

Nu de 1ste rib van bijde vleugel aan de romp geklemt en de huls voor de buis er aan gelijmt .

673849358f2a90cb3.jpg

Zo krijg Ik een passende overgang van romp naar vleugel .;)

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Wordt weer een nette kist, maar zit er nu nog wel iets aan die kist wat niet gewoon nieuw is? :P

De romp is 3/4 en de hoogteroeren en zijroer is oud .

Rest word/is nieuw opgebouwt .

Hat ook niet gedacht dat hij zo kapot was .
Maar dat was gewoon de bouwervaring die er nog niet was .

Maar Ik heb nu de nieuwe 26 zenoah met de lipo ontsteking en die wil ik er op zetten .

Mvg Johan

Hee Johan,

dat ziet er goed uit man :thumbsup: je bent lekker bezig zo.

Eindje terug zag ik de vraag van MPXfan met betrekking tot de duvels en jouw antwoord hierop mbt het afspannen.

Hier voor MPXfan even ter verduidelijking hoe jij het waarschijnlijk ook zal gaan maken.
Zo zit het op mijn Super Decathlon:
dec123.jpg

dec121.jpg

Oei Berto, zie ik weer van die ball-links aan 1 kant gemonteerd van de nylon roerhevels......:rolleyes:

.. wat op die kist gewoon prima werkt in praktijk.. is misschien niet ideale oplossing, maar werkt prima hoor..

@ Alexander,

Niks oei,
misschien voor die ragbakken van jou niet goed genoeg maar voor die ragbakken van mij (en vele ragbakken van anderen) meer dan voldoende :yes:

Niks oei,
misschien voor die ragbakken van jou niet goed genoeg maar voor die ragbakken van mij (en vele ragbakken van anderen) meer dan voldoende :yes:

Ik zeg het niet zomaar hoor Berto; bij anderen (en dat waren geen "ragbakken") heb ik het op deze manier al meerdere keren mis zien gaan. Zelf had ik een 2 meter X-tra (voor klassieke kunstvlucht, en met vrij kleine roeren) en ben op die manier door flutter een aileron kwijgeraakt. Gelukkig bleef de andere aileron wel nog tot de landing zitten, anders had je kunnen lachen......:rolleyes:

Maar goed; uiteindelijk moet je het zelf weten natuurlijk:D

Als je op deze manier flutter krijgt is er meer mis dan alleen maar de aansturing.
Dan is er een te zachte roerhevel gebruikt of waren de scharnieren niet goed gemonteerd (of zelfs teveel speling op de servo zelf).

Mijn Super Decathlon heeft na installatie op deze manier 44 vluchten gemaakt en totaal 7uur en 53min gevlogen zonder problemen.

Blijkbaar werkt het dus voldoende op deze manier ;-)

Laatst bewerkt:
Back