Heropbouw EMHW Funtana na crash

Ik zeg het niet zomaar hoor Berto; bij anderen (en dat waren geen "ragbakken") heb ik het op deze manier al meerdere keren mis zien gaan. Zelf had ik een 2 meter X-tra (voor klassieke kunstvlucht, en met vrij kleine roeren) en ben op die manier door flutter een aileron kwijgeraakt. Gelukkig bleef de andere aileron wel nog tot de landing zitten, anders had je kunnen lachen......:rolleyes:

Maar goed; uiteindelijk moet je het zelf weten natuurlijk:D

Dank voor het duidelijke plaatje Berto; ik leer altijd bij!

Over leren gesproken: ik vat nog steeds niet helemaal wat er mis kan gaan met een enkele ball-link op een roer. Schiet de ball uit de link bij teveel zijdewaartse druk?

Over leren gesproken: ik vat nog steeds niet helemaal wat er mis kan gaan met een enkele ball-link op een roer. Schiet de ball uit de link bij teveel zijdewaartse druk?

Het probleem ontstaat als de roerhevel niet stijf genoeg is; de servo belast dan de kogel aan één kant van de hevel waardoor de hevel een beetje krom gaat staan. Tijdens het vliegen beweegt de hevel dan dus alle kanten op met als gevolg flutter. Dit heb ik zelf een keer meegemaakt bij een maiden; ik steeg op en draaide 1 rondje; vervolgens ging mijn aileron er vandoor. Supersnel geland natuurlijk; op de grond gekeken en je kon als je de servo beethield het roer gewoon heen en weer halen door de flexibiliteit van de roerhevel.

Grt.

Dit wordt bj veel kisten toch standaard zo geleverd? Bij mijn oude S90 zat het zo, mijn EF Extra ook, ZNline synergy idem dito......

Dit wordt bj veel kisten toch standaard zo geleverd? Bij mijn oude S90 zat het zo, mijn EF Extra ook, ZNline synergy idem dito......

Een ball-link aan 1 kant van een zwakke nylon hevel? Ze zouden zich dood moeten schamen als dat zo is.....

Of ben je in de war met gfk hevels die je moet inlijmen en wel superstijf zijn?

Grt.

Het probleem ontstaat als de roerhevel niet stijf genoeg is; de servo belast dan de kogel aan één kant van de hevel waardoor de hevel een beetje krom gaat staan. Tijdens het vliegen beweegt de hevel dan dus alle kanten op met als gevolg flutter. Dit heb ik zelf een keer meegemaakt bij een maiden; ik steeg op en draaide 1 rondje; vervolgens ging mijn aileron er vandoor. Supersnel geland natuurlijk; op de grond gekeken en je kon als je de servo beethield het roer gewoon heen en weer halen door de flexibiliteit van de roerhevel.

Grt.

Thanks Alexzzz en Nando: ik begrijp nu wat de problemen kunnen zijn/worden!

Bij EF waren het inderdaad GFK Hevels de funtana weet ik niet (zal straks even bij min "nieuwe" S90 kijken, de rest gewoon nyon....

Ja bij de s90 is het standaard ook nylon, maar das een 1,80m kist, opzich nog prima te doen.

De s90 heeft inderdaad nylon, maar dit zijn wel hevels met een verdikking, en dus een stuk stijver dan de meeste nylon hevels die je in de winkel vindt.

De s90 heeft inderdaad nylon, maar dit zijn wel hevels met een verdikking, en dus een stuk stijver dan de meeste nylon hevels die je in de winkel vindt.

Ja ok, dat is een ander verhaal dan. Dubro heeft ook superstijve hevels, die heb ik op 2.6m modellen zelfs succesvol toegepast.

Zo als op deze foto maak ik het als ik zelf de aansturing maak . ;)

67384936b8dba440c.jpg

Kwiklink op de nijlonhevels en balllinks op de gfk hevels .

De Gamma-11 heeft ook balllinks op de nijlonhevels maar die zijn dik en stijf .

De Extrafun heeft alleen kwiklinks en de afspanning is uit carbonstaaf .

67384936b8dc03a23.jpg

De 3W Extrafun krijgt aluhevel met 3mm balllink.

67384936b8dbd1156.jpg

En verder met de vleugel .
De binnenrip zit nu aan de buis .

67384936b926a8ec9.jpg

Kunnen we verder met de vleugel als de tafel vrij is . :D

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja, het mooist zijn wat mij betreft toch de kogelgelargede quicklinks van MK.. jaar ja, daar betaal je ook naar. Mss wat te licht voor een 2m60 3d bak ofzo, maar op 2m F3A doen ze het goed.

Op mijn alliance (die ik ook gebouwd had Johan, dus niet alleen cessna's ;)) had ik het zo zitten:
538147d2f20e848e2.jpg

Vind ik verreweg de mooiste oplossing.. blijft spelingsvrij, KAN niet los zonder schroevendraaier, enz. Maar op een grote 3D bak zou ik de constructie met ballink en dubbele GFK hevel toepassen, of MK zou dit ook voor grotere kisten moeten hebben.

Hoe dan ook.. op niet 3D bakken en onder de 2m werken de meeste nylon hevels met ballinks gewoon prima.. merendeel bij ons op de club vliegt op die manier en er nog nooit toestellen door uit de lucht zien vallen. Sterker nog.. die alliance met bovenstaande aansturing, DIE verloor z'n ailerons tijdens de vlucht.. maar handel was met hout en al uitgebroken, dan doe je er niets meer aan, ook niet met andere hevels etc..

67384936b8dbd1156.jpg

Dat is ook een mooie manier.. kun je die 'hoorn' los bestellen bij ze? Staat ie scheef tov het oppervlakte? Als ie rechtop staat, krijg je toch een verschil in uitslag naar boven en beneden?

En.. tafel leegmaken.. dat is een kwestie van 1 veeg hoor.. ;)

Die alu hevels kan je bij 3W bestellen.
3W Modellmotoren GmbH Zubehör - asseccories
Ik heb ze van een 3W Nikolausmarkt mee gebracht een paar jaar geleden .

De gaten zijn bij de Extrafun ook onder een winkel geboort .
67384936c95c6f599.jpg

De rest word door het servohevel weer korrigeert .;)

En met 1 veeg krijg je de tafel niet schon .:D

67384936c95c1e615.jpg

Mvg Johan

Omdat Ik een afspraak in nijmegen heb kon Ik vanmorgen iets doen .

Uitsparingen voor zien van rechte hoeken en begonnen met lijmen .

67384937bd50bef5b.jpg

67384937bd50f1bdd.jpg

Is het droog als Ik terug kom .

Mvg Johan

Van de linker vleugel zitten de ribben op hun plaats .:D

67384938161ac8dbe.jpg

Morgen met de rechter beginnen .

Vannavond de beplankings plankjes al aan elkaar lijmen in de lengte .

Mvg Johan

Na de plankjes gelijmt te hebben nog even begonnen met de achterlijst .

Met hulp van de bekende aluleisten krijg je een mooie rechte achterlijst waar de scharnier inkepingen ook nog in komen .

67384938298971893.jpg

Mvg Johan

Kijk.. als je met CA gelijmd had.. had je nu beide vleugels al klaar gehad ;)

Zonder gekheid.. schiet lekker op!

Kijk.. als je met CA gelijmd had..

Niet helemaal opgelet .:D

De grenen latjes heb Ik met CA geheftet .

De rest met bruis , zonder te heften met CA kon ik anders maar 1 kant doen per dag .

Bruis moet gewoon even een nachtje drogen om het te kunnen schuren .

Mvg Johan

Back