Heropbouw EMHW Funtana na crash

De romp is bijna weer recht . :cool:
pict0044eu2.jpg

Morgen de laaste latjes er op en dan nog wat gaan indekken en de motordoom .
pict0045bm7.jpg

Mvg Johan

@Johan/Plotterwelt:

Wat is het merk+type dat je gebruikt als 'bruislijm'? Ziet er goed uit, en zou het graag zelf ook uitproberen om een motorspant in te lijmen. Is het een PUR-achtig materiaal?

Groet,
Richard

Dank voor je snelle antwoord.
Gebruik je dit ook i.p.v. 2K-epoxy lijmverbindingen?

Bedoel je deze?

Dat is hem .

Ik gebruik hem ook op plaatsen waar andere Epoxy nemen .

Ook de konstruktie word vaak aangepast om meer lijm oppervlakte te krijgen .
En Ik werk veel met balsa 3hoek lijsten .

En belangrijk is om rustig te kunnen landen , maar bij een te harde landing houd ook geen Epoxy meer . :D

Mvg Johan

Dank je; je was er vroeg bij vandaag...

Aan rustig landen wordt gewerkt... :-)

Dat is hem .

Ik gebruik hem ook op plaatsen waar andere Epoxy nemen .

Ook de konstruktie word vaak aangepast om meer lijm oppervlakte te krijgen .
En Ik werk veel met balsa 3hoek lijsten .

En belangrijk is om rustig te kunnen landen , maar bij een te harde landing houd ook geen Epoxy meer . :D

Mvg Johan

Het epoxy wel, het balsa rondom niet ;-)

Beste Johan,

nog vorderingen gemaakt? Is trouwens het pakketje met de restanten aangekomen?

groeten,
niels

Moest deze week langer werken en was verder van huis weg (files) .

En dan heb Ik niet zo veel tijd/zin meer .

Maar ik lijm elke avond wel iets .

pict0047ua9.jpg

pict0048ai3.jpg

Restanten zijn dinsdag aangekomen , jammer dat er geen ribben op de vleugel tekening staan .
Maar het gaat ook zo lukken .

Rolroeren ga Ik ook nieuw maken .

Mvg Johan

Het epoxy wel, het balsa rondom niet ;-)

Balsa met Epoxy lijmen is zowiezo onzin .

Bij multiplex kan Ik het nog begrijpen om een sterke verbinding te krijgen bij sterkere motoren en grote landings gestellen .

Maar hobbyply is zacht en daar is pu lijm of houtlijm wel genoeg .

Mvg Johan

Johan.

De ribben van de vleugel kan ik je wel leveren.

deze hebben we met behulp van mijn vleugels en cad gemaakt.
als je wilt kan ik je er aan helpen

@ Plotter

Gebruik jij immer epoxy voor Multiplex/triplex??
probleem met zap is natuurlijk dat het niet in het multiplex trekt, of toch niet zo goed als in balsa, waardoor de verbinding minder sterk wordt, maar heb je dit probleem ook met pu-lijm? (vraagje van arf-slet naar doorwinterde bouwer ;-) )??
Grtz

CA (zap) is een echte contactlijm, de te verlijmen oppervlaktes moeten goed contact maken en op die contactpunten wordt er ook gelijmd. Met dikke CA en activator kun je wel kleine kieren overbruggen, maar dat voegt niet of nauwelijks sterkte toe. Uitgeharde CA is niet flexibel en broos; het zit even goed vast maar zodra het 1 keer te ver gebogen heeft, is het los en krijg je het (met CA) ook nooit meer vast.

Triplex heeft geen glad oppervlakte en 'veert' ook niet. Daarom is CA niet echt een fijne lijm voor triplex. Zowel witte houtlijm als epoxy, trekken wel echt het hout in en kunnen gaten 'stevig' overbruggen. Dit komt omdat ze geen van beide opdrogen tot een harde broze klont, maar beide flexibel blijven.

@ Plotter

Gebruik jij immer epoxy voor Multiplex/triplex??
probleem met zap is natuurlijk dat het niet in het multiplex trekt, of toch niet zo goed als in balsa, waardoor de verbinding minder sterk wordt, maar heb je dit probleem ook met pu-lijm? (vraagje van arf-slet naar doorwinterde bouwer ;-) )??
Grtz

Niet altijd .

Bij deze Funtana ook niet .

Als 1 houtsoort zachter is als PU Lijm komt er geen Epoxy op .

PU Lijm trekt ook goed in zacht hout zo als Balsa en Ply .

Alleen dat watervaste triplex/multiplex lijm ik met Epoxy omdat dat hard is en bijna niks opneemt .;)

Maar bijna alle ARF´s hebben geen multiplex alleen dat zachtere triplex en dat lijm ik alles met PU . :cool:

Mvg Johan

Let ook goed op welke epoxy je gebruikt. 5 minuten epoxy is in mijn ogen zo goed als onbruikbaar spul, het pakt nergens goed op en ik krijg het altijd weer los (ook met de juiste voorbereiding). Iedere keer dat ik dat gebruik ben ik teleurgesteld en zeg ik mezelf dat ik weer wat meer geduld moest hebben.

Pacer 30 minuten epoxy is goed, zeker wanneer ik ze wat aandik met een beetje katoenvlokken.

Ik gebruik soms wel PU lijm, maar ik heb de indruk dat het na jaren bros wordt en sterkte verliest. Zelf verkies ik nog steed witte houtlijm voor hout/hout verbindingen.

Als het héél sterk moet zijn, gebruik ik steeds 24h lamineer-epoxy. Daar doe ik dan katoenvlokken bij (als er naden worden nagetrokken, bv bij spanten in epoxy rompen), en thixo-dinges-weet-ik-veel-troop poeder tegen het uitvloeien.

Fijn om te zien dat deze funtana dan toch nog netjes wordt heropgebouwd. Hopelijk gaan veel mensen nu inzien dat zulke kisten repareren sneller gaat en goedkoper is dan nieuwe bouwen. En daarna zijn ze soms nog steviger dan tevoor! Zelf heb ik ook al heel wat uit de vuilbak gered :-)

Ik heb alleen maar 5 minuten epoxy, geen 30 of 24 uurs, en ik moet zeggen dat ik het altijd gebruik als iets stevig moet zijn ( zoals een motorschotje ) Heb er nooit problemen mee gehad.

Back