Herstart na 20 jaar.

ik zit zelf ook ff te googlen, moet zeggen dat er in het 450 segment volgens mij wel wat afgevallen is..
is het op dit moment alleen nog align en blade of zoiets?
nederlandse shops zie ik al niet veel, laat staan met heli's..

KDS, an sich tegenwoordig een goed merk.
is veel van bekend. zit net alleen ff over de site te bladeren, volgens mij hebben ze sinds 2012 niet echt doorontwikkeld.
op zich niet erg, maar die flybar mag er ondertussen toch wel af..
aan de andere kant, oude techniek, maar wel betrouwbaar en scheelt weer geld in het gyrogedeelte.

Align wordt veel gekopieerd, in zoverre is het een goed merk
alleen heeft align in de 450 klasse op het moment alleen de 6s versie.
Nu is dat met een andere motor opgelost.. maar wel bijzonder dat ze volledig omgegaan zijn met de accu
die 3s 2200 is juist zo lekker universeel, als je vliegtuigen ernaast hebt..

Dan heb je blade 450.
ik weet niet of dit ondertussen veranderd is, maar toendertijd maakte een blade 2 of 3 keer zoveel geluid als een align.

mini titan 325
oud, uit de handel..
zover als ik ff snel google.
onderdelen nog redelijk verkrijgbaar. en ook een goed vliegende machine.

op zich niet erg, maar die flybar mag er ondertussen toch wel af..
aan de andere kant, oude techniek, maar wel betrouwbaar en scheelt weer geld in het gyrogedeelte.
Laat maar gewoon lekker zitten, want niet iedereen begrijpt FBL, en aan een flybar valt gewoon (voor de beginner) eigenlijk niks te begrijpen: gewoon monteren zoals aangegeven, en het vliegt....

Gisteren was ik "druk, druk, druk" (en dat voor een pensionado), maar ben wel wezen snuffelen.
Is dit: https://www.kds-rc-helishop.nl/product_info.php?products_id=33 met dit: https://www.kds-rc-helishop.nl/product_info.php?products_id=349 wat je bedoelt, of is dat teveel "Better Toys"? Dan mis ik zo te zien nog een Lipo (11.1V-2200Mah (20C) Lipo accu?) en een Futaba (compatible?) Micro 35 Mhz ontvanger (???). Ga ik wel naar zoeken, maar tips: welkom!

Die eerste link (de KDS SV) is gewoon een geweldig apparaat. Stevig en duurzaam, lekker simpel, minder onderdelen dan de T-rex kloontjes, gewoon een prima ding zonder overdreven bling.
Het is de heli die wij als indoor les-machientje gebruiken, en dat verdragen ze prima (moet wel opgemerkt worden: we lessen aan de kabel, dus hoewel ze soms flink ruw neergezet worden als de leerling opstijgen/neerzetten oefent, leggen we ze natuurlijk nooit op hun zijkant, want daar kunnen ze toch echt nog steeds niet tegen).
Hou het toerental lekker laag (wij draaien 2200 max) dan reageert het ding lekker rustig maar stuurt nog steeds ruimschoots goed genoeg om ook buiten prima bruikbaar te zijn, en blijven de vliegtijden ook vrij acceptabel.
Ik gebruik 2700 mAh 3S LiPo's en haal 14~15 minuten veilige hoovertijd met dat toerental.

Die gyro is bij mijn weten gewoon een goed bruikbaar ding, geen technisch wonder of hoogstandje, gewoon goed en uitstekend bruikbaar voor de beginner, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Ik heb vroeger de KDS gewoon gevlogen met diezelfde 149DP die jij ook hebt. Is een beetje lomp groot, en je moet even goed nadenken waar je met die antenne heen wilt, maar het gaat op zich prima. Daar hoeft niet per se een micro-ontvanger in. Geef toe dat het niet geweldig staat, zo'n lomp grote ontvanger, maar het functioneert prima.
En anders is dat een goede reden om zo'n 2,4 gieg ombouwkitje te kopen... Kleinere ontvangers, en geen 1 meter antennedraad meer

En een tip; als je toch moet kiezen ga voor Flybarless

Als ik zo vrij mag zijn, en ik bedoel dit op geen enkele manier neerbuigend naar niemand toe. Ik heb de laatste 10 jaar met eigenlijk overgrote meerderheid lesgegeven aan mensen precies zoals Rene: Pensionado's die na veel jaren dromen eindelijk hun grote wens willen gaan vervullen... En er dan gaandeweg achter komen dat je tegenwoordig een halve IT opleiding moet hebben om al die electronica afgesteld, ingeregeld en geprogrammeerd te krijgen.

Sommigen kunen daar prima mee uit de voeten, anderen niet. Die "zien" het gewoon niet (meer). Dat houd in dat zulke mensen gewoon volledig afhankelijk worden van hulp van anderen, ook als ze allang kunnen vliegen maar iets nieuws op de hobbytafel willen zetten. Dat kan enorme frustraties of hindernissen opwerpen, voor iets waar die mensen jarenlang naar uitgekeken hebben.
Hetzelfde geldt voor moderne zenders: Ongeveer de helft van de mensen die ik help, zijn NIET in staat hun eigen zender in te stellen, vaak niet eens in staat om een roeruitslagje wat groter of kleiner te maken. Dat is een realiteit, of we dat nou leuk vinden of niet.
Dus ik zou willen zeggen: Voordat iemand in de positie van Rene voor iets kiest, ga EERST bij jezelf te rade met hoe goed je met "moderniteiten" overweg kunt. Kun je nog steeds alleen maar bellen met een smartfoon en ontgaan al die andere functies je, blijf dan ook gewoon bij een flybar. Pas je je makkelijk aan aan de moderne techniek, ga dan gerust opzoek naar flybarless.

En om iedereen maar gelijk te vlug af te zijn :) : Ik heb inderdaad zelf ook een hekel aan al die electronica, maar dat heeft een andere achtergrond, want ik redt me er echt wel mee. Het kost me wat meer tijd dan de tegenwoordige jeugd (tijd die ik liever in andere dingen stop zoals "motortjes" :D ), maar ik red me wel. Ik heb gewoon een hekel aan bepaalde vormen van automatisering. Niet alle vormen, maar sommige, dus gebruik ik het niet uit principiele keuze...

Kan niet anders zeggen dat ik het daar 100% mee eens ben.
Ik doelde meer richting FBL omdat dit minder windgevoelig is en voor de 'beginner' wat stabieler vliegt en meer vertrouwen geeft

Ik doelde meer richting FBL omdat dit minder windgevoelig is en voor de 'beginner' wat stabieler vliegt en meer vertrouwen geeft
Daar heb je dan op zich wel weer gelijk in... Maar zo erg is Flybar ook weer niet hoor...

Ik heb afgelopen verlof een oudere vlieger geholpen zijn FBL in te stellen. Heb het ding in vlagerig weer en op een turbulente plek staan testvliegen. Stabiel: absoluut. Maar zelf vond ik het "gevoel" duidelijk minder. Echt merkbaar dat er iets "tussen mijn vingers en de rotor zat" en ik vond het zelf vrij onprettig vliegen. Net alsof ik helemaal niet vloog maar er naar stond te kijken en slechts aanwijzingen mocht geven.
Dat is persoonlijk, EN de reden dat ik er een hekel aan heb (maar ja, ik heb ook een bloedhekel aan lane-assist en adaptive cruise control...).
Maar stabiel vliegt het zeker.

Ik gebruik 2700 mAh 3S LiPo's en haal 14~15 minuten veilige hoovertijd met dat toerental.
Dat klinkt heel goed. Heb'm gevonden en ook een lader, maar daar staat bij: "Compleet pakket met Deans laadsnoer, hetgeen uit te breiden is met een laadsnoerpakket". Wat zou ik dan moeten hebben? Dat is afhankelijk van aansluitingen van de motor (geen ervaring met elektro) en de ontvanger zou ik denken?
Ik heb vroeger de KDS gewoon gevlogen met diezelfde 149DP die jij ook hebt. Is een beetje lomp groot, en je moet even goed nadenken waar je met die antenne heen wilt, maar het gaat op zich prima. Daar hoeft niet per se een micro-ontvanger in. Geef toe dat het niet geweldig staat, zo'n lomp grote ontvanger, maar het functioneert prima.
En anders is dat een goede reden om zo'n 2,4 gieg ombouwkitje te kopen... Kleinere ontvangers, en geen 1 meter antennedraad meer
Bovendien loop ik dan ook niet (meer) met een alien-spriet door het land, maar hoe kom ik aan zoiets en hoe maak ik dat ? Mijn soldeer ervaring is beperkt tot draad van 2,5mm2.

Qua accu's: zorg dat je een vlucht of 4 kunt maken zonder bijladen. oftewel, 4 accu's

Je hebt een lipo lader nodig.Laden doe je recht op de accu.
ik hoor bergen mensen over deze:
https://www.conrad.nl/nl/p/skyrc-b6...ti_W9EWB9CstWrAHrL4aQjlUfDjBb7QUaAisfEALw_wcB

bij de plaatjes zie je de meegeleverde kabels staan, die gele stekker is een xt60.
als jouw accu's die ook hebben, past dat in 1 keer.
Als ik goed op de plaatjes kijk, zou de balanceer kabel recht in de zijkant te prikken zijn, dus dan heb je aan dit setje voldoende.

Motor zit vast aan de regelaar. daar zitten meestal 3 mm goudconnectoren op, meestal als je een heli als set besteld, zitten die er al aan.
de Regelaar voorziet ook de ontvanger en servo's van stroom (5 of 6 volt)

Ontvanger, daar zitten de servo's en regelaar ingeprikt.

Dus eigenlijk haal je gewoon de accu eraf na de vlucht.
volgende vlucht verse accu erop, aansluiten, en knallen.
En even een timer zetten, lipo's vinden het echt heel erg niet leuk om te diep ontladen te worden.
tot vuurballen aan toe. of na 1 keer kun je de lipo weggooien. lipo's zijn geweldige dingen, maar je moet er een beetje netjes mee omgaan.

Dat klinkt heel goed. Heb'm gevonden en ook een lader, maar daar staat bij: "Compleet pakket met Deans laadsnoer, hetgeen uit te breiden is met een laadsnoerpakket". Wat zou ik dan moeten hebben? Dat is afhankelijk van aansluitingen van de motor (geen ervaring met elektro) en de ontvanger zou ik denken?
De verbinding tussen motor en ESC is meestal vrij standaard. Die tussen ESC en ontvanger ook.

Het enige wat je meestal zelf moet solderen is de connector aan de ESC voor de accu.
Meestal kun je accu's kopen met een bepaalde connector, hetzij XT60, hetzij Deans, hetzij bullet, dat staat er meestal wel bij.
Kies de connector die het meest gebrukt wordt op de club waar je gaat vliegen. Dat is altijd makkelijk als je eens je laadsnoer vergeet, of als je iets wilt uitsluiten door even een andere accu in te prikken of wat dan ook.
Bovendien loop ik dan ook niet (meer) met een alien-spriet door het land, maar hoe kom ik aan zoiets en hoe maak ik dat ? Mijn soldeer ervaring is beperkt tot draad van 2,5mm2.
Voor het ombouwen van je zender hoef je niet te solderen, dat zijn meestal modules die je zo achterin je zender klikt. De ontvanger wordt met die module meegeleverd en die kun je nagenoeg altijd gewoon 1:1 omstekkeren en uitwisselen.

Voor het ombouwen van je zender hoef je niet te solderen, dat zijn meestal modules die je zo achterin je zender klikt. De ontvanger wordt met die module meegeleverd en die kun je nagenoeg altijd gewoon 1:1 omstekkeren en uitwisselen.
Mijn opmerking over solderen ging om overzetten van 35Mhz naar 2,4 Ghz. Ben even wezen zoeken op internet en kom dan dit tegen:

EZC 2.4 GHZ Tx Module & 8 Channel Receiver For Futaba TX & Hitec (X-tech via Probuild: £ 58,16 = € 67,66)
https://www.probuild-uk.co.uk/index.php?route=product/product&product_id=1401

FrSky DFT 2.4 Ghz Combo Pack voor Futaba w Telemetrie Module & V8FR-II RX (zyhobby Store via AliExpress: € 63,35)
https://nl.aliexpress.com/i/32741393926.html?gatewayAdapt=glo2nld

OrangeRX Switchable 2.4GHz Transmitter Module (Futaba Compatible) (Orange via HobbyKing: discontinued € 40,34)
https://hobbyking.com/nl_nl/orangerx-switchable-2-4ghz-transmitter-module-futaba-compatible.html

Kamas FrSky DFT 2.4Ghz Combo Pack for Futaba w Telemetry Module & V8FR-II RX Receiver - (Color: DFT Module) (Kamas via Amazon.com: $115.59 = €109,99)
https://www.amazon.com/Kamas-2-4Ghz-Telemetry-V8FR-II-Receiver/dp/B07R53XZKR

Op Amazon en AliExpress ben ik niet zo gek, maar FrSky ben ik wel vaker als goede producent tegengekomen. De naam EZC zegt me niets. Weten jullie een betrouwbaar adres?

Frsky heb ik ook goede ervaring mee.

Maar het is logisch dat het aanbod minder wordt.
Kan even niet veel anders vinden.

Toto nog toe lopen de bestelling bij ali bij mij prima, soms zelfs snel ook.

Groeten,

Arie

Maar ik zie dat er eigenlijk nergens voorraad meer is

Je komt een beetje op dit soort websites uit
https://m.geekbuying.com/item/FrSky...smitter-Module-352477.html?ref=w&Currency=EUR

Nu is met visa of paypal betalen verzekerd, als het niet geleverd wordt krijg je je geld weer terug.

Alleen zit je met belasting en import, en dat is voor ali en amazon iig geregeld.

Let wel op dat je een DFT pakt, de DJT lijkt er op, maar de pinnen passen niet.

EZC ken ik niet, zal wel werken, maar als verder niemand het heeft, of je wil uitbreiden zit je weer.
En Engeland is geen eu meer, dus zit je met import

Groeten,

Arie

Laatst bewerkt:
En als het niet te vinden is,

Ik heb pas een heli hobby van iemand over genomen, die vloog met Specyrum DX8, daar zitten een paar kleine ontvangers met satelliet bij.
1 van de ontvangers zat in een 450 van align, dus dat past in ieder geval.

En deze spullen doe ik weg, want ik heb een zender, en ga niet met vanalles door elkaar vliegen.

Groeten,

Arie

Afgelopen zondag had ik voor mijzelf de knoop al een beetje doorgehakt om van die droom nou ook eens realiteit te gaan maken. Hoe dan ook wil ik iets doen met de magie van onbegrensde vrijheid die heli-vliegen is. Hoe ver ik kom? We gaan het zien, maar het begin is er. Maandag had ik gedacht met een week wel een beeld te hebben van hoe ik dat ga doen. Jullie adviezen, tips en zo hebben mij verrast en enorm geholpen en zorgen dat ik verder ben dan gedacht.
Dat het heli-vliegen enorme lol is lijkt mij overduidelijk, maar ook dat ik mij heel goed realiseer dat je niet zomaar met een cirkelzaag door de lucht gaat lopen zwiepen. Een rotor van 180 is natuurlijk behoorlijk indrukwekkend, maar ook met een haakse slijper (om in stijl te blijven) kun je behoorlijke schade veroorzaken en ook met een dremel is het oppassen.
Dus is jullie verhaal duidelijk (mn Brutus en Student) zorg dat je altijd in-control bent van de machine, en niet ZELFS als het misgaat, maar VOORAL als het misgaat.
Hoe ik dat ga doen? Trainen en oefenen totdat noodgrepen zoals jullie die beschrijven een automatisme zijn.

Zoals ik al zei had ik Phoenix gedownload. Inmiddels ook geïnstalleerd en met de zender aan de kabel ermee aan de gang. Phoenix herkent de USB-dongle niet (stamt uit 2001 en was voor FMS bedoeld), dus houdt dat traject op. Phoenix wordt niet doorontwikkeld en dat wordt dan trekken aan een dood paard en investeren in spullen is dan zonde. Dus dan ga ik voor RealFlight. Daarvan had ik nog een demoversie 4.5 uit datzelfde grijze verleden op een 12 jaar oude XP computer. Ook niet werken met de kabel dus, want dat wilde ik eerst weten. Daarom RealFlight gekocht mét een controller (was in Twente afgeprijsd, mazzeltje) zodat ik daar lekker onafhankelijk in ben. Die verwacht ik morgen of maandag.

Het tweede spoor is het "echte" werk, want daar gaat het natuurlijk om. Daarin maak ik het voor mijzelf simpeler (dank jullie voor de adviezen) en ga met een KDS 450 aan de gang. Ook daarmee had ik een mazzeltje want er stond een demo-machine aangeboden, maar wel helemaal compleet en afgeprijsd. Dus daar kan ik met een 2.4 Ghz zender en ontvanger aan de gang. En als me dat niet zo bevalt kan ik altijd nog terug naar 35Mhz. De Futaba 8UHPS wil ik overzetten naar 2.4 Ghz, niet omdat ik persé van die spriet af wil, maar omdat (en dan heb ik het over langere termijn) omdat een schaal Apache met een draad aan zijn kont geen pan is. Naar de 2.4 module heb ik mij rot gezocht, en van FrSky hebben ze alleen nog een DIY-module: https://www.horusrc.com/en/frsky-2-4ghz-accst-smart-port-xht-rf-module.html en daar heb ik dan nog wel "doosje" voor nodig (weten jullie er een?).
Bij dat tweede spoor hoort ook dat ik bij de club (HLC) aan de gang ga. De regels zijn daar duidelijk en ben ik het helemaal mee eens: zonder een clubbrevet ga je niet zelfstandig de lucht in, maar alleen onder begeleiding, aan de kabel dus. De eisen voor een clubbrevet zijn volgens mij hetzelfde als van de KNVvL, alleen wordt dit door club geëxamineerd. Ook gelden er behoorlijk technische eisen voor de apparatuur. De KDS verwacht ik morgen of maandag (heb er een extra 2700mAh bij besteld), alleen zit vliegen er nog niet in.

Hoe het verder allemaal gaat uitpakken laat ik nog weten.

Goed bezig! Heli’s zijn met afstand het leukst om te vliegen (vind ik).
Laat even weten hoe je vordert. Ben reuze benieuwd.

Koop een nieuwe Fr sky zender x18 en je bent voor de toekomst klaar , en minimaal een 550 formaat heli .
Anders je huidige helis om laten bouwen naar electro , groot formaat vliegt gewoon stabieler en leren makkelijker.
450 is leuk voor indoor , voor leren op leeftijd moet je echt snelle reflexen hebben om een 450 onder controle te krijgen .

450 is leuk voor indoor , voor leren op leeftijd moet je echt snelle reflexen hebben om een 450 onder controle te krijgen .
Valt ERG mee... Je moet hulp hebben, dat van die reflexen valt mee Dat bewijs ik iedere Dinsdagavond van Oktober t/m April. Ze HOEVEN niet op 3D vliegen afgesteld te zijn...

en daar heb ik dan nog wel "doosje" voor nodig (weten jullie er een?).

Dat doosje heb je hé, zit achter in je zender.

Asl je toch geen 35 mHz meer wil, kan je die gebruiken.

Haal de connector er af , en gebruik die voor je DIY module, en je kan hem er zo in steken

Schoot me te binnen dat ik dat al eens gedaan had, zie hieronder
029858f4f226f600ee00eb1536b442be.jpg
c479f0909feb326854405dfda96833fc.jpg

Het plaatje is voor de antenne bevestiging, en het siplay van de telemetry, daar is ook het kabeltje voor.

Zwarte knopje is het bind knopje.

Groeten,

Arie

Laatst bewerkt:
Haal de connector er af , en gebruik die voor je DIY module, en je kan hem er zo in steken
Klopt, maar dan schiet ik wel mijn doel voorbij: (bedrijfs-)zekerheid houden en flexibiliteit ook )of juist méér), of-te-wel de 35 Mhz houden wij erin tot die zelf de vlag strijkt! Blijft de vraag waar ik een module-casing vandaan haal en de antenne monteer.
voor leren op leeftijd moet je echt snelle reflexen hebben om een 450 onder controle te krijgen .
Sinds ik aan mijn ogen geopereerd ben en mijn oog-hand-coördinatie weer terug is, pak ik je misschien nog steeds wel helemaal in met tafeltennis of squash. Alleen een sprintje trekken gaat niet meer, maar daar vragen de meeste heli's ook niet om.

Back