Herstart na 20 jaar.

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door René N., 20 jun 2022.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik wel... heel vaak, en dan moet je vooral denken aan dingen als een 5 punts curve waar je er eigenlijk 9 nodig hebt, een "smooth functie" op die curve, niet de mogelijkheid om richtingen om te draaien (ik heb laatstelijk een solenoid klepje bij een best wel goede Futaba zender "ondersteboven" moeten programmeren, 90% was arm, 10% was rijk, bijvoorbeeld) en dat soort dingen.
    Nee... bij OpenTX hoef je niet creatief te zijn. Je hoeft alleen maar wat je wilt in programma-regels te vertalen. Bij "creatief" denk ik aan dingen anders gebruiken dan waar ze voor bedoeld zijn, zoals een heli-programma misbruiken om die tweede, programmeerbare uitgang op het gas te krijgen. Bij OpenTX is dat gewoon een standaard mogelijkheid, al wil je er tien op een stick hebben.
    (bij OpenTX kun je gewoon standaard in de programmering beschikbaar, een viermotorige kist iedere motor zijn eigen gascurve geven om het zaakje synchroon te krijgen, en als je wilt ook nog eens iedere motor zijn eigen vrij instelbare mengsel kanaal, en ze toch in letterlijk een handomdraai allemaal door 1 gasstick te kunnen bedienen).

    Dat is toch echt iets heel anders...
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ok, gascurves per motor etc, en in jouw geval ook nog een klep uitgang, dat soort dingen is wel een dingetje..
    maar daar ben ik dan ook nog niet tegenaan gelopen:D
     
  3. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    OpenTX ken ik (nog) niet, maar toch kan ik wel iets van een toepassing verzinnen. Als je goed kijkt naar de foto van mijn GPH-346 aan het begin van deze topic, dan zie tussen de skids onder het mechaniek een omgekeerd "paddestoeltje". Dat is een HAL 2100, een soort van kunstmatige horizon. Mijn bedoeling daarmee was om in geval van nood (bijvoorbeeld signaalverlies van de zender) de heli recht te (laten) trekken en te laten landen, zo goed of zo kwaad als dat gaat. Dat ding heb ik eraf gehaald, niet omdat-ie niet werkte (dat weet ik niet), maar omdat je nooit goed leert fietsen als je de zijwieltjes aan je fiets laat zitten. Natuurlijk wil je niet het effect als "Kijk Mam, zonder het handjes! BOEM", maar daar heb je nou een instructeur voor nodig die op tijd zegt "Hierblijffe, Japie!" en je bij je kuif pakt. Een toepassing van OpenTX en dan met name telemetrie zou voor mij kunnen zijn: mijn mooi (schaal)machientje heel houden als ik dat zelf even niet kan. Een soort automatische piloot voor noodgevallen dus. Het is me duidelijk dat er nu meer kan dan vroeger, maar of dat zo ver gaat dat je een ontvanger een OpenTX programma kan laten afdraaien in noodgevallen (of gewoon omdat het kan)? Het heeft in ieder geval wel mijn interesse voor een andere zender gewekt, en vroeg of laat wordt ik wel jarig zou je zeggen.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laat ik het zo zeggen: alles wat "minder gebruikelijk is" ....Want jij kan ook niet je landingsgestel automatisch in en uit laten klappen aan de hand van een hoogtemeter, om maar wat te noemen
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dat zou bij mij ook niet handig zijn, aangezien ik low passes geweldig vind :D

    en eigenlijk..
    los van gascurves en zo, dat moet..
    vind ik dat de boel verder gewoon onder mijn controle moet staan..
    ik sla liever mezelf voor mn kop omdat ik het knopje niet bedient heb, dan dat het landingsgestel nog niet uit was en de landing gaat mis dankzij een klein programmeerdingetje

    rechtstreeks programmeren, top..
    maar programmeren aan de hand van "dit moet eerst, dan dat" hou ik niet zo van.
    Ik vind knopjes leuk, "zelf doen", zoals mijn 3 jarige zoontje een tijd terug vrij duidelijk uitlegde :D

    maar, dat is mijn mening
    en dit is ook weer een deel van de hobby wat de een geweldig vind, en de ander wat minder:D
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja, dat was wellicht een beetje een "krom voorbeeld", want zelf zou ik dat ook niet doen, maar het gaat er niet om wat ik of jij ZOUDEN doen, hypothetisch, het gaat er om wat er KAN. Practisch...
    Ik heb een toepassing waar ik op een temperatuursensor automatisch een koelfan start, bijvoorbeeld. Daar zou je anders een thermostaatschakelaar voor in je model moeten bouwen. Dat is nu niet nodig want de meting heb ik al...
    Het is niet wat we moeten doen, het is wat we KUNNEN doen.
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2022
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik heb in OpenTx wel een waarschuwing als ik opstijg en boven de 40 meter heb ik me landingsgestel nog uit en andersom onder de 20 meter als ik gedaald ben en ik heb mijn landingsgestel niet uit
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bijvoorbeeld....En die waarschuwing kun je voor de lol ook nog koppelen aan het feit dat je je flaps uitgedraaid hebt, zodat je niet lastig gevallen wordt tijdens een bewuste low pass....
     
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Als ik al het lef zou hebben om mijn motorloze zwever aan te duiken en een low pass te maken voor de landing dan zou het mij geen ruk schelen of het wiel al uit was.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik snap dat het gaat om wat potentieel zou kunnen:D
    naast misschien een automatisch op hitte reagerende programmering waarbij de naald automatisch wordt versteld...
    zou ik verder niet echt weten wat ik tijdens het vliegen nog zou willen weten.. Of wat ik mezelf uit handen zou willen nemen
    Wat waarschijnlijk ook aan het door mij gevlogen type toestellen ligt.

    En nogmaals: het gaat om de lol :D
    en gelukkig doet iedereen zijn eigen ding, anders zou er nooit vernieuwing zijn
    de keuze is er tegenwoordig, dat is al heel wat tov vroegah
     
  11. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Veilige landing! 2022-07-02 KDS_105806.jpg Goed gezien, de 450 is binnen met dank aan Harjan. Ook RealFlight is gearriveerd, met controller zodat ik daar mijn zender niet voor nodig heb. Tenminste, dat dacht ik. Wat ik ook doe de controller krijg ik niet aan de praat, ook niet met allerlei kunstgrepen die ik ken en wat ik van internet heb geplukt. Hij zou ook zomaar kapot kunnen zijn en daarom gaat hij terug naar de leverancier. In het slechtste geval is dat ding technisch een beetje achterhaald (mijn computer is net nieuw en van alle gemakken voorzien, dus) en kan hij niet met USB 3.2 overweg. Ook op 2.0 doet hij het trouwens niet en veroorzaakt daarop ook fouten. Wat kan is dat de controller alleen aan de gang gaat bij een bepaald niveau stroomtoevoer (niet echt meer van deze tijd), misschien dat de prioriteiten van de fabrikant niet bij vernieuwing liggen (ach ja, marktaandeel he). Dus probeer ik het voorlopig met mijn 8UHPS met een Hitec-stekker. Voor de zender heb ik in Tsjechië een FrSky XHT module besteld, de laatste die ik vinden kon en verwacht die komende week. Daarmee is de toepasbaarheid breder (2.4) en de levensduur wat verlengd, maar toch denk ik wel aan een nieuwe zender. Bij nieuwe ontvangers is telemetrie zo ongeveer standaard zo te zien. Wat zender betreft richt ik mij dan op OpenTX, waar ik tot vorige week nog nooit van had gehoord en mij een beetje aan het inlezen ben. Als automatiseerder heb ik natuurlijk genoeg met "Open" te maken gehad in mijn vakgebied, als tegenhanger van proprietary, ofwel leveranciers-gebonden cq "Black-Box". Het komt erop neer dat met "open" afspraken worden gemaakt over de koppelvlakken van componenten, zodat je zeg maar de zender van de ene leverancier kan combineren met whatever ontvanger etcetera. Er is een tijd geweest dat als je een zender van een bepaald merk kocht, je ook aan een ontvanger, servo's en de hele zwik van dat merk vast zat. Is dat het soort "open", waar het met OpenTX over gaat (plus de toegang tot mogelijkheden van de zender zelf)?
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2022
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Normaal gesproken zit er bij zo'n realflight met controller doos ook een kabel voor je eigen zender
    stel.
    in principe zijn de codes die je er bij krijgt het belangrijkst, die gooien de boel open.

    Qua usb, de mijne (al aardig wat jaar oud ondertussen) doet het gewoon in windows 10..
    is wel een windows 7 naar windows 10 update geweest ooit die laptop. schijnt verschil in te zitten.
    maar verder nooit gezeur of foutmeldingen gehad.
    eigenlijk is het aanmeldproces in realflight een stuk kritischer.
    maar eenmaal gelukt..

    in mijn geval gaat de controller ook al een paar versies realflight mee.. zonder dat er enig probleem naar voren kwam.

    leuk dingetje met realflight:
    op internet ff zoeken naar realflight swap pages
    kun je alle vliegende objecten die je kunt vinden downloaden, en importeren.
    je kunt ook toestellen lenen uit oudere realflight versies, maar ga je echt oud dan moet je wel eens een beetje tweaken met motorvermogen/gewicht verhoudingen om het vlieggedrag realistisch te krijgen.
    om te leren vliegen is het handig de originele toestellen te gebruiken..

    een gevorderd vlieger herkent het in de regel als een toestel niet goed reageert in de sim.. een beginner niet..
    zou jammer zijn als jee jezelf leert vliegen met een toestel wat niet correct reageert.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    qua zender:
    ik weet niks van open zelf, laten we dat ff vooraf vast stellen :D

    Vroegah in de mhz tijd kon je (als je wel de merkvaste kristallen gebruikte) merk A zender gebruiken, en merk z ontvanger.
    2.4 ghz zelf als zendprotocol is in de regel merkgebonden.
    Futaba heeft zijn eigen, spectrum, ook, en zo heeft een open tx merk ook een eigen zendprotocol.
    futaba etc zijn daar een beetje voorzichtig mee, en garanderen niets waar hun eigen merk niet op staat.
    open tx merken lijken daar vrijer in te zijn..
    zodoende zie je dan ook meer merken met de correcte open tx protocollen

    alleen wel opletten met WELK protocol, en welke update..
    de problemen die je ziet, worden regelmatig opgelost door zender en of ontvanger naar hetzelfde updatenummer te zetten.
    of een ontvanger te wisselen voor 1 met het goede protocol.

    het "open" gedeelte betreft de programmering in de zender, niet het zendgedeelte.
    het zendgedeelte zit wel "vast".
    daar zit ook een bepaalde beveiliging op,(normaal) dat wanneer de zender vastloopt, het zendgedeelte nog wel zijn ding blijft doen.
    open tx gaat er meer om dat je qua programmering alles aan alles kunt linken, en gedrag van een roervlak (of wat dan ook) kunt bepalen via formule of telemetrie van het toestel.

    dus de temperatuur van je motor zou het gedrag van de gasservo kunnen bepalen..
    dat te heet automatisch een restrictie op je gas geeft, al dan niet met een alarm. bijvoorbeeld.
    maar net wat je zelf leuk vind om te programmeren.
     
  14. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Enorm goeie tips, ben ik blij mee. Denk ook dat niet alleen ik daar wat aan heb.
    Dat wist ik niet en die zat er niet bij (ook niet gelezen trouwens). Voor de controller heb je zo te zien een stereo-jack (male) nodig. 2022-07-04 RF-Controller-input_Afbeelding1.png Nou had ook óóit een kabeltje gekocht om met FMS te vliegen. 2022-07-04 Kabel-1_115424.jpg Zoals je kan zien heeft die een female aan de zenderkant. Maar misschien dat het hiermee ook werkt. 2022-07-04 Kabel-2_115529.jpg Het is wel een beetje rommelig, maar zelf iets fabrieken kan natuurlijk ook nog.

    In RealFlight kun je welgeteld één Futaba zender als voorinstelling vinden en die klopte niet echt met de mijne, dus ben ik daarmee met de instellingen aan de gang gegaan, zonder aan de functies te knoeien. Mijn vertrekpunt daarbij was om minimaal over alle assen beweging te hebben, plus cyclic en throttle. Bij het opslaan (onder een andere naam natuurlijk en na calibreren) krijg ik de melding dat ik maar 6 van de 7 assen heb ingesteld?!? Vliegen kan ik er dan wel mee, al nijgt de staart naar rechts als ik gas geef. Het "voelt" ook niet zo aan als destijds met FMS, al is dat wel lang geleden. Nick en roll lijken ook wat sneller uit te slaan tov wat ik mij herinner. Trouwens het mixen heb ik aan RealFlight overgelaten en ik heb een Blade 480 als model gepakt (komt wel in de buurt van een KDS 450 toch?). Eigenlijk zou ik wel willen weten wat ik qua instellingen met RealFlight kan. Niet om het mij makkelijker te maken, maar om zo dicht mogelijk bij het "eggie" te komen.
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2022
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb een beetje ervaring met dat blauwe ding wat je daar hebt liggen..
    kon ik toendertijd in mijn fx18 recht inpluggen (stereojack aansluiting), in een oude windows versie maakte je een joystick aan, en die selecteerde je in die simulator.

    dan moet je inderdaad 1 keer prutsen met de kanaalindeling, en je moet dan ook af en toe even calibreren.
    een menutje doorlopen ergens in het programma. bovenbalk, dacht ik
    een andere zender dan hun dummy kan qua pot meters etc een tikkie afwijken.

    De originele dummy zender bij mijn realflight heeft geen losse kabel, zit gewoon vast..
    en die herkende realflight meteen goed.


    Qua mixers etc: de 3d heli's staan in simulatoren altijd nogal heftig.
    zeker de kleintjes.
    in een sim, om te leren, probeer een lekker grote schaalheli te pakken.
    als je eenmaal kunt vliegen zul je merken dat de 3d heli's best te vliegen zijn.. maar ze vergeven gewoon helemaal niets.
    en ze zijn nogal overpowered, dus een klein oepsje is meteen een grote klap

    Of, want dat kan ook, de snelheid van de sim omlaag brengen. maar de schaalheli optie werkt beter, vind ik.
     
  16. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Klopt, bij mij ook. De aansluiting waar ik op doel op de controller is om je zender aan de controller te koppelen. Let op: daarmee gaat je zender zich als controller gedragen (willen we ook) en pakt de controller de technische specs van de zender uit zijn eigen geheugen en past die toe richting RF (willen we ook). "Zwaan-kleef-aan" zeg maar. Had dus gehoopt dat het profiel van de FF8 ook in RF zelf zou zitten, niet dus. Dan maar even rommelen, maar wil geen stuurmogelijkheid (kanaal 7 e.v.) missen, dus wie weet hoe ik daar achter kom.

    Het niet werken van de controller, als hij niet gewoon kaduuk is, ligt dan niet aan Windows denk ik. Meestal is dat (W) voor hardware en drivers downward compatible. Waarschijnlijker is dat het moederbord of de bios de usb-poort minder power geven dan die (de controller) verwacht. In die zin is de techniek van USB wel verandert en niet alleen qua signaal. Als je dat met RC-vliegen vergelijkt maakt het nogal een verschil of het om "on/off" gaat of "proportioneel" dat geldt ook voor de stroomvoorziening. Heb ergens gelezen dat je dit kunt ondervangen door er een usb-hub met een adapter tussen te hangen. Misschien werkt dat wel, maar dan los je het probleem van de RealFlight-fabrikant (upgraden van de firmware) met een lapmiddel op, het kan ook maar is niet van deze tijd.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nou.. die controller pakt echt 0,0 stroom..
    het is in feite een iets omgebouwde joystick. in zoverre technisch niet veel anders dan een muis of toetsenbord.
    toestsenbord heeft in dat punt veel meer signalen die heen en weer moeten.
    in zoverre verwacht ik eigenlijk dat de pc de controller niet lekker herkent als zodanig. (windows is nog steeds niet altijd heel erg goed in het vinden van correcte drivers en geeft het vlot op..)
    en dan kan realflight hem ook niet vinden.

    wat je wel ff in de peiling moet houden als je met je normale zender erop gaat (als je dat al niet in de gaten had :D): ff los "vliegtuig" aanmaken in de zender.
    noem die gewoon sim.
    maak een standaard vliegtuig aan, geen gekke poespas.
    dan heeft ieder kanaal 1 ding, zonder dat er mixers aanwezig zijn.

    dan ff kijken naar dit filmpje, wat het idee wel enigszins geeft:

    als je daar nog niet was..
    desnoods in dat sim vliegtuig model met de endpoints en trims spelen tot alles op 0, en op 100 - 100 staat.

    in de zender heb je nog een menu dat "servo" of "monitor" heeft.
    dat geeft weer wat alle kanalen vanaf de zender doen.
    dus daar zie je realtime de uitslagen die vanaf de zender worden weg gestuurd.
    als daar maar 6 dingen bewegen terwijl je er 8 verwacht, zit daar de uitdaging
    en kun je eventueel kijken of je zender het toestaat om bijvoorbeeld een knop aan kanaal 7 toe te wijzen. of draaiknop, wat je leuk vind
     
  18. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Prima tips weer! Daar zou ik eind van de middag mee aan de gang, maar helaas. Een paar keer gepiep van mijn zender met het bericht "Low Battery" en uit was-ie. Dat moet je met vliegen niet gebeuren, maar ja 21 jaar: vervangen dus. Nu hangt hij aan de oplader, want voor RealFlight kan het nog wel. Dan maar even kijken wat ik nog meer nodig heb, want die van de ontvanger van de GPH durf ik ook niet meer mee en dan hebben we de Benzine Trainer nog. Die is trouwens nog maar voor een klein stukje gemonteerd. 2022-07-05 Vario-1_192609.jpg En de elektronica heb ik dan ergens anders. Van de GPH zit alles erop dus dat weet ik dan. 2022-07-05 Hirobo-1_192801.jpg Moet nog wel wat met de servo's (en schoonmaken natuurlijk). De Apache is van later zorg. 2022-07-05 Apache-2_193006_mfnr.jpg Die blijft voorlopig met z'n staart onder z'n arm op de plank. Ergens anders in huis kwam ik dan toch tegen wat ik zocht. 2022-07-05 Vario-Parts-2_193640_mfnr.jpg Een doos vol elektronica, gloednieuw af fabriek. 2022-07-05 Vario-Parts-3_193937.jpg Genoeg informatie om wat dingetjes voor de nabije toekomst te bestellen: accu's en een lader, want die ik nu heb kan geen NiMH en LiPo aan (waren er toen nog niet).
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2022
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    qua accu: als dat nimh is, ff een keer of 5 tot 10 ontladen en weer laden. meeste moderne laders hebben een cycle stand..
    dan komt vaak de capaciteit weer redelijk terug, en gaat de boel nog wel ff mee..

    ontladen kan in feite ook simpel, gloeilampje aansluiten op de accu.
    laden lukt je wel :D
     
  20. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Van accu- en laadtechniek heb ik niet veel kaas gegeten. Veel verder dan volt=volt en ampere=ampere kom ik niet (HBS 1968-1972). Maar ik snap graag wat ik doe en leer snel.
    Het is een NiCd helaas. Geldt dat daar dan niet voor (opslagtechniek is iets anders dan alleen maar stroom denk ik)? Mijn lader is ook antiek en kent alleen NiCd en Pb, maar dat kan aan de ouderdom liggen en is misschien geen technische beperking. Een cycle-stand heeft die niet (en lampjes zat, geen fietsen met een gloeilampje meer), goeie tip dus. Voor de KDS heb ik toch al een nieuwe (LiPo) lader nodig (zie jouw eerdere post) en daarvan weet ik nog helemáál niets.

    Voor mijn zender en de GPH wil ik nieuwe accu's hebben. Kan ik daar ongestraft NiMH in stoppen, ook al roept de fabrikant daarvan om NiCd's? Trouwens, voor thuisgebruik (lees: draadloze muizen, fietslampjes etc) is mijn redenering tot nog toe: méér mAh's gaat lánger mee.

    Verder; voor de Benzine Trainer heb ik wel het een en ander aan elektronica, maar nog geen ontvanger (wordt 2,4G denk ik) en accu (óók 4,8V 1400 mAh denk ik of meer?). Heb onder meer 5 stuks Futaba S9252 (nieuw in verpakking, maar 15 jaar oud) waar op staat: alleen 4,8V NiCd, hoe strikt moet ik dat nemen? Voor die machine heb ik ook een FEMA Bordanlasser liggen, die minimaal 9,6V en 1,0A wil hebben. Nou zou ik daarvoor een aparte accu kunnen kopen, maar waar laat ik die op een Benzine Trainer?
    Als ik als alternatief een 9,6 V accu (ipv 4,8) met bijv. 2700 mAh zou kopen heb ik wel 8 cellen. Is twee lagen van 4 dan niet teveel (maat) of te zwaar voor de heli?

    Het leven is geduld hebben denk ik dan maar. Wat die lader bij Conrad betreft: dat is een gelijkstroomvariant, ze hebben er ook een met een dubbele input en een AC-snoer. Ietsje groter, ietsje duurder, maar ik heb meer vertrouwen in een ingebouwde omvormer dan een los adaptertje (sorry).
     

Deel Deze Pagina